Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 20:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Mot bakgrund av det jag nu sagt så kommer det absolut inte gå att dra slutsatser i stil med att åklagarens bevisläge stärkts om de omhäktas på tisdag. Omhäktningsförhandlingen nu på tisdag blir det minst intressanta sammanträdet inför rätten under hela den här sagan vågar jag påstå.
2015-06-26, 20:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Omhäktning en gång till på dessa grunder.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag kan säga så här av egen erfarenhet. En omhäktning kan nog åklagaren få genom att förklara att "han väntar på att analyserna ska bli färdiga". Den första omhäktningen kan således ske på ungefär samma underlag som sist. Men i takt med att tiden går och åklagaren får in bevisning krävs nog att han kan visa att något av denna bevisning går att koppla till de misstänkta. Klarar han inte det så finns det nog en risk, för åklagarens del, att misstankegraden sänks.

Men som sagt en, eller ibland två, omhäktningar kan nog en åklagare få till genom att bara hävda att material måste analyseras. Därefter blir det emellertid desto mer intressant och ställs högre krav på åklagaren.

Inget klockrent svar jag vet men detta är heller ingen exakt vetenskap så det är det bästa jag kan ge dig

Det tror jag också att åklagaren kan få dem häktade ytterliger en gång, max två gånger, till genom att förklara att han väntar svar på en hel del analyser. Kan han inte det, så kommer de nog att bli frisläppta.
2015-06-26, 21:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tack

Jag måste erkänna att jag är väldigt dålig på att uppskatta sådana tider. Jag vill bara minnas att efter en eller två omhäktningar brukade åklagaren kunna börja presentera teknisk bevisning så använder man det som referensram så tar det ungefär 4 veckor innan det första materialet kan presenteras för domstolen.

Jag tror nog att det kan bli svårt till nästa förhandling nu på tisdag (det är ju ofta så att de kan ha fått in preliminär rapporter osv. men de vill nog kunna dubbelkolla proverna innan de presenterar materialet för rätten, igen det är min erfarenhet) men den därefter då bör det nog finnas förutsättningar att en del hunnit bli analyserat.

Okej, vet du hur domstolarna brukar göra angående hävande av yppandeförbud? Jag menar bara att om åklagaren har bevis som binder de misstänkta till brottet så åtalar han, då kan det knappast finnas skäl till att yppandeförbudet kvarstår fram tills rättegång, eller?
2015-06-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Det behöver inte varit ett sexualbrott. Det är ganska osannolikt att någon lurpassade på just henne just där. Det kan ha varit så att GM tvärtom trodde att kusten var klar för ett inbrott när kollegorna i bilen åkt iväg. Säg att GM inte såg BO, som kan ha haft mopeden lite gömd, utan svängde in på baksidan och började ta sig in i bageriet. BO som just skulle åka iväg på sin moped gick förvånat fram för att se vad som hände och hade oturen att känna igen GM som i ren panik kanske ströp BO bland buskarna...

Nja. Kan absolut vara så MEN vem skulle vilja döda någon pga av ett så milt brott som inbrott?
2015-06-26, 21:02
Medlem
Jag var tveksam till MGM skuld men nu verkar jag bli mer säker på deras skuld. Om det skulle ha funnits "dåliga" bevis, då skulle nog HD välja att pröva häktningen. HD avslog, vilket tyder på "ok" bevis.
Jag misstänker (gissar) att GM var den äldre brodern. Några har skrivit i tråden att den äldre verkade bete sig som vanligt medan den yngre var annorlunda än vanligt, mer tystlåten. Jag gissar på att den äldre kanske kan hantera sina känslor och saknar skuld. Han kanske även misshandlade hans fru, vilket tyvärr är vanligt i vissa länder fortfarande. Den yngre brorsan skyddar hans brors dåd och för honom är det nog hemskt att hålla i den svåra hemligheten.

Jag tycker faktiskt också lite synd om frun, om hon nu inte hade något med mordet att göra. En dag rasade hela hennes värld. Hon hade det säkert det bra i Sverige med bra inkomst och en man. En plötslig dag, pga av sin make, står man där och allt har förstörts. Precis som LH:s familj. Att hon åkte till Litauen är självklart för mig. Hon vill ha stöd från familjen i hennes sorg och ta avstånd från maken. Skulle kännas hemskt att veta att personen man älskar, har älskat, gift sig med helt plötsligt visar sig att vara en mördare. Hela världen rasar...

Nu hoppas jag att snart får vi veta mer.....Att snart kommer det fram vilka bevis som finns.
2015-06-26, 21:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Nja. Kan absolut vara så MEN vem skulle vilja döda någon pga av ett så milt brott som inbrott?

Först och främst, vem skulle vilja göra inbrott hos någon som man känner? Dessutom, en växelkassa och Lenas finporslin, finns attraktivare ställen att göra pengar på, till exempel att försnilla en jordbruksmaskin värd några miljoner, särskilt om den möjligheten finns, och den fanns, helt uppenbart. Att stjäla småkakor och begå mord rimmar illa.
2015-06-26, 21:04
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, vet du hur domstolarna brukar göra angående hävande av yppandeförbud? Jag menar bara att om åklagaren har bevis som binder de misstänkta till brottet så åtalar han, då kan det knappast finnas skäl till att yppandeförbudet kvarstår fram tills rättegång, eller?

Så här är det, det finns som sagt två yppandeförbud. Det ena som avser det som sägs inför domstol och det kontrollerar rätten. Jag kan tycka att det förbudet är tämligen onödigt för det som sägs bakom stängda dörrar får de närvarande i princip ändå inte yttra sig över p.g.a. diverse tystnadsplikter eller domareden m.m..

Sen har vi det yppandeförbudet som åklagaren kontrollerar över och det är över sånt som rör utredningen i övrigt och som inte tagits upp bakom de stängda dörrarna. Åklagaren har här i princip fira tyglar att välja när det yppandeförbudet ska hävas, men han gör det på sitt tjänsteansvar och jag vet av erfarenhet att det är väldigt ovanligt att åklagaren belägger försvarare med yppandeförbud såsom han här gjort. Med det sagt skulle jag således bli tämligen överraskad om det yppandeförbudet inte upphör efter den andra omhäktningen eller någonstans i närheten där.
2015-06-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag har väldigt svårt att förstå hur du resonerar!Det finns väl ingenting i detta grova brott som utspelats sig och rubricerats först som ofrivilligt försvinnande till människorov till mord, som indikerar att Lisa kände dessa två personer eller att de stod i ngt som helst känslomässigt förhållande till varandra? I sakens natur är det minst sannolikt att en ung flicka, till många delar fortfarande ett barn, skulle ha haft ngn kontakt med dem innan brottet. Utifrån dess plötslighet, grovhet och tragiska utgång kan det inte ligga mycket trovärdighet i spekulationer som dina ovan som då skulle innefatta kommunikativ ömsesidighet. Allt tyder på en envägskontakt från förövarnas sida dvs övergrepp utan respons eller tillmötesgående från offrets sida. Allt tyder på ett grovt överfall mellan personer som är främlingar för varandra. Detta även om ngn av bröderna eller de två tillsammans initialt har ropat på , lockat till sig osv Lisa till att komma till ladan som ex.

Det ter sig smaklöst att prata om fördomar ang grovarbetare och dessa litauiska män i 30-års åldern som fina o intelligenta. Visar det sig att de gjort sig skyldiga till mordet på Lisa, vilket jag är övertygad om och ,även att det tyvärr rör sig om ett grovt o makabert tillvägagångssätt som man helst vill slippa o tänka på, så förtjänar de alla epitet som kan tänkas som uttrycker förakt som fula grova och svagbegåvade sociopater.

Man får hoppas du aldrig sitter som lekman i en rättegång om du på dessa undermåliga fakta drar en slutsats som innebär stor påverkan på den som skall dömas.
2015-06-26, 21:07
Medlem
Jag Funderar på om litauerna kanske hade extra inkomster genom att tipsa nån stöldliga? Och kanske det gick fel när denna stöldliga skulle göra inbrott i cafét och bröderna kanske blev tvingade att städa undan..
2015-06-26, 21:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så här är det, det finns som sagt två yppandeförbud. Det ena som avser det som sägs inför domstol och det kontrollerar rätten. Jag kan tycka att det förbudet är tämligen onödigt för det som sägs bakom stängda dörrar får de närvarande i princip ändå inte yttra sig över p.g.a. diverse tystnadsplikter eller domareden m.m..

Sen har vi det yppandeförbudet som åklagaren kontrollerar över och det är över sånt som rör utredningen i övrigt och som inte tagits upp bakom de stängda dörrarna. Åklagaren har här i princip fira tyglar att välja när det yppandeförbudet ska hävas, men han gör det på sitt tjänsteansvar och jag vet av erfarenhet att det är väldigt ovanligt att åklagaren belägger försvarare med yppandeförbud såsom han här gjort. Med det sagt skulle jag således bli tämligen överraskad om det yppandeförbudet inte upphör efter den andra omhäktningen eller någonstans i närheten där.

Erfarenhetsmässigt, du är insatt i turerna, varför belägger åklagaren de misstänktas försvarare med yppandeförbud, tyder det inte på att åklagaren är osäker på om rätt person sitter häktad, det kan gå en gärningsperson lös som kan dra nytta av att försvararen yppar vad som har framkommit i bevishänseende?
2015-06-26, 21:09
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Det behöver inte ha funnits ett uppsåt att döda, först. Men om GM hade mycket att förlora och börjat bråka med BO som kanske tog fram mobilen för ringa polisen och GM tog mobilen och BO började skrika och GM försökte tysta BO och våldet trappades upp, så kan det ha blivit så att en psykopatiskt lagd GM ströp BO för att undanröja ett hot.
2015-06-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Det behöver inte ha funnits ett uppsåt att döda, först. Men om GM hade mycket att förlora och börjat bråka med BO som kanske tog fram mobilen för ringa polisen och GM tog mobilen och BO började skrika och GM försökte tysta BO och våldet trappades upp, så kan det ha blivit så att en psykopatiskt lagd GM ströp BO för att undanröja ett hot.

Ja det låter troligt faktiskt. Men vi vet inte och lär aldrig få veta heller..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in