2015-06-26, 18:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
och vad sägs om denna?

Där sa jag inget om det du påstådde här grabben:

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jaha tror du inte, du påstod nyss att bankerna inte har fel när jag kritiserade deras stresstest för enskilda hushåll vid tagande av bolån?
Kan det vara så att det bara likt en balansräkning ger en nulägesbild men säger inget om betalningsförmågan på sikt? kan det vara så att räntebanan kan bli helt annorlunda 2025 än vad räntehandlarna och analytikerna tror 2015?

Det enda svar du vill ha att ingen bubbla finns och att bopriserna som sämst kommer ligga still under några år?
Personligen är jag övertygad om att det finns en bubbla men jag tror å andra sidan att den inte behöver spricka med en smäll utan med rätt åtgärder så pyser den ut över lång tid under förutsättning att vi kan hålla uppe tillväxten och reallöneökningarna.
Sen är jag mer skeptisk till att politikerna pallar lösa frågan före det smäller.

Det jag skrev om bankerna var att flera kräver att bolåntagarna klarar 7-8% i ränta. Jag skrev inget om vad analytiker tror om utvecklingen.

Som sagt citera mig om du har något att kritisera så bemöter jag det men spinn inte vidare på det jag sagt och få det att låta som något helt annat.
2015-06-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
http://www.orestat.se/sv/analys/bostadspriser

"Bostadsprisbubblan var ett danskt fenomen med en överhettad bostadsmarknad, som kulminerade under 2006, och var särskilt tydlig i Köpenhamn och Region Hovedstaden. Kvadratmeterpriset för ägarlägenheter i Köpenhamn steg till exempel under 2005 med 40 procent. Medverkande till de stora bostadsprisökningarna var framför allt introduktionen av de amorteringsfria realkreditlånen med flexibel ränteanpassning som infördes under 2003 då den korta räntan var historiskt låg."

"Efter prisbubblan har de danska bostadspriserna fallit avsevärt, framför allt i huvudstadsområdet och särskilt under åren 2006-2008. Fram till 2010-2011 stabiliserades priserna någorlunda och priset för en ägarlägenhet var generellt svagt stigande, men under 2011 inträffade en avmattning i priserna."

Men Köpenhamn och Stockholm är inte bra jämförelser. Danmark och Sverige.
Till Stockholm beräknar man att det kommer att flytta in närmare en halv miljon människor till 2034
http://www.svd.se/stockholm-vaxer-i-rekordfart . Denna googlade jag upp, och är från 2014, men alla prognoser säger samma sak. Invånarantalet i stockholm kommer att stiga, i denna prognos 700 000 MER invånare än idag.

Vart finns mättnaden på bostäder?? Även om det byggs i sjuhelsike- så kommer inte bostäderna att räcka. Det kommer att vara uthyraren och säljarens marknad i flera år framöver.
2015-06-26, 18:04
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det kommer att vara uthyraren och säljarens marknad i flera år framöver.
Ni fortsätter överträffa er själva med tunnelseende famous last words. Vilket vi tackar för, det är en stor anledning att vakan är underhållande.

Extra underhållande att det baseras på en prognos till 2034. 20 år!

Var glad att du bara är dålig på att tyda prognoser, annars skulle vi även tvingas acceptera att Sverige snart kommer närma sig u-landsnivå etc.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-26 kl. 18:07.
2015-06-26, 18:05
Medlem
Citat:
Till Stockholm beräknar man att det kommer att flytta in närmare en halv miljon människor till 2034
http://www.svd.se/stockholm-vaxer-i-rekordfart . Denna googlade jag upp, och är från 2014, men alla prognoser säger samma sak. Invånarantalet i stockholm kommer att stiga, i denna prognos 700 000 MER invånare än idag.

Vart finns mättnaden på bostäder?? Även om det byggs i sjuhelsike- så kommer inte bostäderna att räcka. Det kommer att vara uthyraren och säljarens marknad i flera år framöver.

Ja då har vi verkligen en bubbla, om 700 000 pers överger sina bostäder i resten av Sverige för att bo i Stockholm.
2015-06-26, 18:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja då har vi verkligen en bubbla, om 700 000 pers överger sina bostäder i resten av Sverige för att bo i Stockholm.

Och om nyheten hade varit att folk lämnar Stockholm vad hade du sagt då?

Kul med folk som tar alla nyheter som en bekräftelse på att de har rätt
2015-06-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och om nyheten hade varit att folk lämnar Stockholm vad hade du sagt då?

Kul med folk som tar alla nyheter som en bekräftelse på att de har rätt

Nja om 700 000 pers lämnar andra delar av Sverige vilka skall köpa dessa bostäder och om de inte får bra betalt hur skall de då kunna slåss om lägenheterna i Stockholm, i vilket fall så är det ganska lönlöst att diskutera, vi är några som ser det som en självklarhet att det blivit för dyrt för fort medan några andra tror att det skall fortsätta upp, tiden får utvisa.
2015-06-26, 18:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nja om 700 000 pers lämnar andra delar av Sverige vilka skall köpa dessa bostäder och om de inte får bra betalt hur skall de då kunna slåss om lägenheterna i Stockholm, i vilket fall så är det ganska lönlöst att diskutera, vi är några som ser det som en självklarhet att det blivit för dyrt för fort medan några andra tror att det skall fortsätta upp, tiden får utvisa.

Jag har tidigare skrivit att jag ser risk för övervärderade bostäder i många avfolkningsorter i landet.
2015-06-26, 18:31
Medlem
Alltså, situationen är väll ganska simpel:

Den svenska befolkningen ser bostäder som en säker investering som alltid innebär en framtida vinst och är därför högt belånade över öronen. Det är dock samtidigt bostadsbrist i Sverige, fast om staten börjar att bygga en massa bostäder så kommer priset på bostäder rent generellt att sjunka. En väldans massa folk skulle då förlora en massa pengar som dom i sin tur har lånat av banken.

Det hade blivit som en jordbävning där skalvet darrar ända upp till toppen, det hade inte bara varit en massa svenssons som förlorat pengar utan hade även skapat problem för banker och stat.

Det blir plötsligt ganska förståeligt varför ingen vill lösa problemet (eller snarare förhindra att framtida problem ska uppstå).
2015-06-26, 18:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Där sa jag inget om det du påstådde här grabben:

Det jag skrev om bankerna var att flera kräver att bolåntagarna klarar 7-8% i ränta. Jag skrev inget om vad analytiker tror om utvecklingen.

Som sagt citera mig om du har något att kritisera så bemöter jag det men spinn inte vidare på det jag sagt och få det att låta som något helt annat.
jaha så nu kan bankerna ha fel, jag har redan förklarat om och om vad jag menar när jag tror att en rad samverkande faktorer kan knäcka vår svenska fastighetsmarknad under ett antal år.
Det enda du gör är att kräva svar om en framtid som vi de facto inte vet ett skit om.
2015-06-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Alltså, situationen är väll ganska simpel:

Den svenska befolkningen ser bostäder som en säker investering som alltid innebär en framtida vinst och är därför högt belånade över öronen. Det är dock samtidigt bostadsbrist i Sverige, fast om staten börjar att bygga en massa bostäder så kommer priset på bostäder rent generellt att sjunka. En väldans massa folk skulle då förlora en massa pengar som dom i sin tur har lånat av banken.

Det hade blivit som en jordbävning där skalvet darrar ända upp till toppen, det hade inte bara varit en massa svenssons som förlorat pengar utan hade även skapat problem för banker och stat.

Det blir plötsligt ganska förståeligt varför ingen vill lösa problemet (eller snarare förhindra att framtida problem ska uppstå).

Är inte bara staten som kan bygga, utan även företag och privat, vilket de kommer att göra om priserna blir för höga, marknaden sköter detta åt oss.
2015-06-26, 18:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Vilka flyttar in, tror du araber och negrer som knappt kan få ett jobb på den privata marknaden kommer att fylla Br och Villor?
Om svenskar flyr dem så får de ändå betala för dem och när skattepengarna sinar så tas mer av svenne vilket leder till att det blir mindre kvar till att just köpa boende för.
2015-06-26, 18:35
Medlem
Citat:
Jag har tidigare skrivit att jag ser risk för övervärderade bostäder i många avfolkningsorter i landet.

De som bor i avfolkningsorter i landet är nöjda bara dom över huvud taget får sålt sina bostäder, om dom bor nära en sjö så kan dom ha tur och få ett acceptabelt pris av tyskar/holländare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in