2015-06-26, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det beror på hans kontantinsats, samt sparbuffert.
Om han gör av med hela sitt kapital på bostad med storlån är det en direkt förlust.

Tyvärr så är ju en kapitalistisk marknad så, de starka kan ge de svaga svåra käftsmällar.
Du tror det att det under några omständigheter skulle vara billigare att hyra i andra hand?

Jag kan ge dig ett verkligt exempel:
En familj har en etta i närförort till Stockholm. Boendekostnad inkl avgift, drift o lån: 3300. Familjen hyr ut lägenheten o tar en andrahandshyra om 7100/mån. Om vi antar att hela mellanskillnaden skulle motsvara räntekostnaden för ett högre bostadslån, så innebär det att andrahandshyresgästen skulle ha lagt ytterligare 4500000 i inköpspris på lägenheten.

Detta är priset för den frihet som bubbelbabblarna anser att det är att hyra istället för att köpa och då vara skuldfri. Dubbel boendekostnad.
2015-06-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag väntar fortfarande på svaret om alternativen till ägande....

Eller jag ska göra det lätt för dig:

Vem tror du vinner (kostnadsmässigt) av dessa personer i långa loppet (säg 10 års sikt):

1. Personen som köper sin bostad

2. Personen som hyr i andrahand.

Hyresrätten har jag tagit bort eftersom det inte är ett alternativ utan lång kö. (ok svartkontrakt kan ju funka)

Den som gör sig skuldfri är vinnaren.

Du håller på hela tiden med din fråga om alternativet, det enda riktiga alternativet är att se till att göra sig av med lånen, då kan man skita i räntor och ränteavdrag, detta gäller allt från radhusägare till villor till hyreshusägare.. mycket enkelt enliot mig men tydligen väldigt svårt att förstå för en del.
2015-06-26, 12:22
Medlem
Brandaos avatar
Totalt jävla omöjligt att få en lägenhet i Stockholm innanför tullarna? Hur ska man gå tillväga?
2015-06-26, 12:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Detta är priset för den frihet som bubbelbabblarna anser att det är att hyra istället för att köpa och då vara skuldfri. Dubbel boendekostnad.

Och bubbelbabblarna väljer trots det att inte svara alls på frågan vad alternativet är. Kanske finns där inget svar?

Det är klart att det lönar sig att hyra i andra hand på kort sikt, men som med mycket annat blir hyra mycket dyrare i långa loppet.

Om man kommer och säger att det är billigare att hyra sin bil än att köpa den blir man ju tagen för idiot av de flesta...

Och en bil är ju en dålig jämförelse eftersom man kan ha olika behov av en bil, men bo behöver man ju göra konstant.
2015-06-26, 12:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandao
Totalt jävla omöjligt att få en lägenhet i Stockholm innanför tullarna? Hur ska man gå tillväga?

Frågan får nog gå ut till bubbelbabbarna De verkar tro att lägenheter växer på träd....

Väntar fortfarande på mitt svar...
2015-06-26, 12:38
Medlem
Citat:
Och bubbelbabblarna väljer trots det att inte svara alls på frågan vad alternativet är. Kanske finns där inget svar?

Vet inte om du är lite smått efterbliven?

Du har ju fått svar hur många gånger som helst, alternativet är att göra sig av med sin skuld.
2015-06-26, 12:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag kan ge dig ett verkligt exempel:
En familj har en etta i närförort till Stockholm. Boendekostnad inkl avgift, drift o lån: 3300. Familjen hyr ut lägenheten o tar en andrahandshyra om 7100/mån. Om vi antar att hela mellanskillnaden skulle motsvara räntekostnaden för ett högre bostadslån, så innebär det att andrahandshyresgästen skulle ha lagt ytterligare 4500000 i inköpspris på lägenheten.

Har själv en bekant som hyr ut sin 2:a i innerstan. För det får han ut ca 20 k i månaden...

Den kostar honom ca 4000 med lån och avgift, trots att han köpt lgh för bara några år sedan.

Det är 16 k i ren vinst, varje månad.
2015-06-26, 12:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Du har ju fått svar hur många gånger som helst, alternativet är att göra sig av med sin skuld.

Lycka till med det i sthlm... Iof om du hyr ut går det ju fortare, men du måste ju ha någonstans att bo också.
2015-06-26, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

jag pratar inte om hålor med låga bostadspriser. jag pratar om bostäder är bristen är som störst och priserna som högst.

Har vi en bubbla där? min bestämda uppfattning är nej det har vi inte.
2015-06-26, 12:45
Medlem
Citat:

Väntar fortfarande på mitt svar...

Du skall ett svar en sista gång!

Om du köper en lägenhet som är dyr (kanske för dyr för just dig) och du i och med det har sårt att amortera hårt så kommer du bo dyrt i jämförelse med en som köpt ett hus till rimligt pris som personen amorterar hårt på. DU kommer alltid vara i bankens våld när det gäller räntor och du kommer vara i föreningens våld när det gäller avgifter.

Så självklart är det allra billigaste att bo i hus utan lån, näst billigast bo i hus med lagom lån, allra dyrast är att bo i en BR med högt lån, hög avgift. Men just du har vare sig hög avgift eller högt lån, men när räntorna höjs så höjs säkert din avgift oxå eftersom jag misstänker att föreningen har skulder.

Men alla de med höga lån och höga avgift kommer känna av minsta lilla räntehöjning, vill då flera av dessa byta "ner" sig (är väl snarare att de byter till rätt prisklass för dem) så kommer bostadspriser att sjunka.. enkel matematik.
2015-06-26, 12:46
Medlem
Citat:
Lycka till med det i sthlm... Iof om du hyr ut går det ju fortare, men du måste ju ha någonstans att bo också.

De allra flesta bor inte i Stockholm, MEN märkligt att priserna gick ner i Köpenhamn?
2015-06-26, 12:50
Medlem
http://www.orestat.se/sv/analys/bostadspriser

"Bostadsprisbubblan var ett danskt fenomen med en överhettad bostadsmarknad, som kulminerade under 2006, och var särskilt tydlig i Köpenhamn och Region Hovedstaden. Kvadratmeterpriset för ägarlägenheter i Köpenhamn steg till exempel under 2005 med 40 procent. Medverkande till de stora bostadsprisökningarna var framför allt introduktionen av de amorteringsfria realkreditlånen med flexibel ränteanpassning som infördes under 2003 då den korta räntan var historiskt låg."

"Efter prisbubblan har de danska bostadspriserna fallit avsevärt, framför allt i huvudstadsområdet och särskilt under åren 2006-2008. Fram till 2010-2011 stabiliserades priserna någorlunda och priset för en ägarlägenhet var generellt svagt stigande, men under 2011 inträffade en avmattning i priserna."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in