2015-06-26, 13:14
Medlem
Landsortsadvokater - allmänna ombud för de häktade - klarar inte slika ärenden.
Så in med Silbersky.....och wake-up, Henning S.
Litauerna borde kostas på några duktiga jurister m.a.o.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag måste säga att det är rätt frapperande hur en advokat, Inger Rönnbäck, i en överklagan till Högsta domstolen inte yrkar på prövningstillstånd och således inte ens argumenterar kring detta.

Vet inte advokaten att det absolut störst hindret i HD är att beviljas just prövningstillstånd. Det är således där mycket av argumentationen ska ligga. När väl det beviljats kommer HD gå igenom målet i sak och då ta del av allt som framkommit i såväl hovrätten som tingsrätten.

Jämför med Thomas Örts överklagande, han gjorde faktiskt ett tappert försök att övertyga HD om att bevilja PT.
2015-06-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och hur ska man tolka detta då? Låter inte som att det finns något mot bröderna än.

"Har obduktionsrapporten gett några nya svar?

– Jag kommenterar inte rapporten såvida inget inträffar som jag kan gå ut med, säger han."

"Han" är alltså åklagaren.

http://www.expressen.se/nyheter/nu-kan-de-ha-svar-pa-hur-lisa-mordades/

Hur är det med läsförståelsen? ÅK vill vänta med att uttala sig om dödsorsak tills den slutliga obduktionsrapporten kommer. Det finns fortfarande analyssvar som inte är klara.

Att fortfarande tro att FUL inte skulle ha bevisning som stödjer häktningen av bröderna är korkat.
Det kommer att att komma ytterligare bevisning mot dessa herrar när NFC är klara med sitt arbete med analyser mm.

Vi kommer tids nog att få reda på hur LH dog och förhoppningsvis kommer den ansvariga att fällas i en rättvis rättegång där bevisningen i fallet är övertygande.
2015-06-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Fattar dock inte varför de behövde döda henne! Steget från våldtäkt till mord är desutom jävligt stort. Hela denna historian är skum som fan.

På två skäl, tysta ner henne under "akten/akterna" och tysta ner henne för gått.
2015-06-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Vad dum du är Vresrosen, du sitter verkligen och gottar dig i tanken på flickan som råkar ut för utlänningen. Trots att ingen här ens vet dödsorsaken. Fy skäms.

Du saknar vett, och förmåga att ta till dig information. Synd för det finns information, om man sorterar rätt.

Det har inget med brottet i sig att göra att det är utlänningar. Men att de är Litauer är fakta.

Fakta är att om en flicka blir bortrövad av män på detta sätt, och hittas död, så är det mord.
2015-06-26, 13:21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Hur är det med läsförståelsen? ÅK vill vänta med att uttala sig om dödsorsak tills den slutliga obduktionsrapporten kommer. Det finns fortfarande analyssvar som inte är klara.

Att fortfarande tro att FUL inte skulle ha bevisning som stödjer häktningen av bröderna är korkat.
Det kommer att att komma ytterligare bevisning mot dessa herrar när NFC är klara med sitt arbete med analyser mm.

Vi kommer tids nog att få reda på hur LH dog och förhoppningsvis kommer den ansvariga att fällas i en rättvis rättegång där bevisningen i fallet är övertygande.
Det hoppas jag också, det skulle vara hemskt om det förblev ett mål med många frågetecken kring. Oavsett om det är en av bröderna, båda, eller någon annan, hoppas jag att det kommer fram övertygande bevis.
2015-06-26, 13:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Enligt polisen och åklagaren, har Lisas död varken varit självmord eller naturlig död. Då betyder att hon blivit mördad?
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När ett brott som detta sker och brottsoffret dör, finns inte olyckshändelse med på kartan!

Det är mord och det finns inga förmildrande omständigheter.
Det har inte kommit fram någonting som pekar på mord. Det skulle inte förvåna mig om slutliga brottsrubriceringen blir vållande till annans död och brott mot griftefriden.
2015-06-26, 13:30
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du som har koll på tekniken. Hur långt bakåt i tiden kan man spåra teletrafik?

Jag tänker mig en mördare som bor i trakten och har varit på kaféet. Han kan ha fört Lisa till något av alla dessa ödehus som finns runt omkring.
Om man kan spana långt bakåt, kanske man kan se just vilka som varit vid kaféet och vid ett ödehus tidigare. Mordet kan vara mer eller mindre planerat men att GM inte tänkte på att slå av telefonen när han varit vid dessa platser, han planerade det kanske inte just då.

Numera sparar de väl länge i och med de nya lagarna. Jag tror att de kan läsa av upp till ett år om de önskar men normalt 6 månader.
2015-06-26, 13:31
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det har inte kommit fram någonting som pekar på mord. Det skulle inte förvåna mig om slutliga brottsrubriceringen blir vållande till annans död och brott mot griftefriden.
Eller möjligtvis dråp?
2015-06-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fullt möjligt ja - ex.vis ifall båda MT tiger sig igenom alla förhör - för att i rättegång besvara åtalsframställningen med att "någon" genom olyckshändelse skadat lisa. Samt att de därefter "bara hanterat liket".
2015-06-26, 13:39
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Lyssna på vad Hassa Aro säger om detta. Man hadskades på ovanligt sätt med kroppen...Det måste ha varit en förskräckglig syn...

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/hasse-aro-kanske-%C3%A4r-fallet-s%C3%A5-bestialiskt-att-polisen-famlar-3185772

Stort tack

Nu är väl Aro inte någon klippa men jag gissar att Nyhetsmorgon måste dra till med någonting?
Även om Aro kanske har helt rätt så sitter han likt oss FB-deckare och tror och tycker
2015-06-26, 13:48
Bannlyst
Silvrig VAN. Fabrikat & modell?

Det har transporterats bort en silvrig van från MGMs bostad.

Jag har satt ihop en bild där man ser det avspärrade området strax efter gripandet (från en film?) och en något senare (dagen efter?)

De två bilarna som finns, en röd och en silvrig coupé har inte rörts, det var avspärrat för teknisk undersökning. Titta på röda bilens däckläge och placeringen på coupén.
Volvon och Saaben är polisens.

Den silvriga vanen (närmast huset) är borta och jag håller det för troligt att detta var den LT-registrerade.

Fabrikat och modell?
https://anonfiles.com/file/3d33701658fd7a444a37e99906631256
2015-06-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det kan de ha gjort - eller kollat på folk i största allmänhet. - Pga det relativa avståndet kan de inte direkt ha sett så mycket; i vart fall inte utan kikare.LH (och inte någon av de andra tjejerna) kan ha varit en slump, men för att ta vara på tillfället har en eller bägge varit tvungna att hålla sig kring kaféet vid stängningsdags, och detta inbegriper viss planering inför brottet - om man inte ska tro att någon just vid denna tid haft något att ombesörja eller hämta i ladan. Men då har ju inte LH varit synlig eftersom LH och hennes moped befunnit sig på baksidan av kaféet. Således bör någon form av lurpassning ha ägt rum för att kunna bemäktiga sig LH, alt. att övergreppet skett efter att LH lett fram sin moped till den större vägen varefter gm sedan ånyo gömt mopeden bakom kaféet (vilket i sin tur bör ha erfordrat två gm som samarbetat).

Rent praktiskt är det du skriver, så nära ett möjligt händelseförlopp man kan komma.

Det enda vi inte kan veta något om är hur länge gärningen varit planerad. Men egentligen så är ju inte brottet så svårt att genomföra, då ingen såg något när det skedde. Det ger en tankeställare om hur utsatt en människa kan vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in