Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om vi ska diskutera vad advokaterna tycker på riktigt så tycker de inget, annat än att göra jobbet och passa på att framstå som extra vassa nu när det är mediaintresse.

Advokaterna ska se till att klienterna har ett försvar och fokusera på att skapa rimliga tvivel. Se till att åklagaren får det jobbigt, med en extra tung bevisbörda att kånka på ensam.

Hittills har de varit duktiga och till och med lyckats få en prövning om häktning till HD!

Åklagaren jobbar ensam va väl å ta i, har ju valda delar av poliskåren i ryggen.
2015-06-24, 18:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Visst kan det finnas fler bevis än analysen från NFC, men eftersom åklagaren tar upp den så har den betydelse för den sammanlagda bedömningen. Trots att analysen inte är klar häktade HR på sannolika skäl. Om analysen, när den är klar, inte stärker bevisningen till sannolika skäl finns inte sannolika skäl nu heller.
Brukar inte tingsrätten och HR "se lite mellan fingrarna" när det gäller den tekniska bevisningen i ett så tidigt utredningsskede? Däremot, om det fortfarande fattas teknisk bevisning vid nästa häktesprövning på tisdag, så kan de mycket väl låta de misstänkta gå? Alltså, att kraven hårdnar med tiden.
2015-06-24, 18:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Du måste tillägga "vid mord"! Annars så räcker ord mot ord i tex misshandelsfall o dyligt..

Av ett inte alltför avlägset HD avgörande (kom efter ett par uppmärksammade våldtäktsmål) framgick att endast en parts utsaga ska i regel inte räcka för en fällande dom utan någon form av stödbevisning krävs.

NJA 2005 s. 712 är för övrigt avgörandet för den intresserade.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Enligt Sveriges Radio behandlar HD överklagandet i morgon.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 97769
Jag citerar lite:
Citat:
Hur lång tid det tar innan HD kan lämna besked om prövningstillstånd är oklart. Planen är att den äldre broderns överklagan ska föredras på torsdagen. När det gäller den yngre brodern har hans ärende ännu inte hunnit lika långt.
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja det är mycket att fundera över. För jag ser inget märkligt alls med häktningen, bara märkliga reaktioner på häktningen och ett ifrågasättande av utredningen och åklagaren som är mycket annorlunda än det brukar.

Det verkar finnas ett uppdämt behov av att kritisera rättsväsendet, men valet av fall bli märkligt. Det letas efter brister och det spekuleras i saker bara ett åtal och en huvudförhandling kan ge svar på. Man kan inte veta något innan utredningen är klar och detaljer krig den blir offentliga.

Det jag tycker är obehagligt är att vissa personer, också inom rättsväsendet, utnyttjar att det varit fel som begåtts i andra saker till att sprida rykten och tvivel i detta fall, där inget visar på att fel har begåtts.

Är man genuint intresserad av rättsfrågor lyfter man inte fram en sak som denna, för det nöter ut folk, och tar sedan bort fokus från de fall där fel begåtts.

Kvinnan kommer inte ha de lätt framöver. Jag undrar ändå vad hon kan ha iakttagit.

Men hur kan du veta att några fel inte har begåtts i just det här fallet? Jag känner mig inte speciellt utnött, men hoppas på större klarhet så snart som möjligt.
2015-06-24, 18:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
"Att överklaga till HD under åberopande enbart av att hovrätten gjort en felaktig bevisvärdering är som att be om att få avslag." Sagt av hovrättslagman Jan Öhman. Förvisso en smula partisk kanske.

Men sant, eftersom det inte ska utgöra grund för PT.
2015-06-24, 18:17
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Så om det blir avslag, kan bevisvärderingen fortfarande vara felaktig eftersom det inte är det HD går på?
HD anser nog att det inte är deras sak, att överpröva hovrätternas bevisvärdering. Vem säger att HD är bättre på just bevisvärdering än hovrätterna, helt krasst.

HD är ju främst en prejudikatsinstans och inte en instans för "rättvisa" mer än i undantagsfall.
2015-06-24, 18:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
10 § Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål. Lag (1994:1034).

Dock har det inte framkommit att någon av advokaterna gjort gällande formfel eller motsvarande.
Jag tror att vi kan vara förvissade om att advokaterna hade fört liv som bara den om de hade ansett att det hade förelegat allvarliga formdel i hanteringen av ärendet. Men advokaterna säger ju bara Bevisningen är för klen, och det ska inte räcka för PT i HD.
2015-06-24, 18:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Brukar inte tingsrätten och HR "se lite mellan fingrarna" när det gäller den tekniska bevisningen i ett så tidigt utredningsskede? Däremot, om det fortfarande fattas teknisk bevisning vid nästa häktesprövning på tisdag, så kan de mycket väl låta de misstänkta gå? Alltså, att kraven hårdnar med tiden.
Inte vad jag vet, och så ska det inte fungera. Det är därför det finns möjlighet att häkta någon som skäligen misstänkt i en vecka, för att åklagaren ska hinna skrapa ihop bevis till sannolika skäl.
2015-06-24, 18:18
Medlem
Citat:

"Det som redovisats angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte av styrka att tillmätas större värde som bevisning. Därtill har förhören inte redovisats vare sig inför tingsrätten eller hovrätten.

Varken tingsrätt eller hovrätt har redovisat de omständigheter som man menar konstituerar sannolika skäl. Sverige har kritiserats av FN:s tortyrkommité för att brottsmisstänkta för lätt hamnar i häkte Åklagaren har vid häktningsförhandling och i yttrande till hovrätten redovisat uppgifter om bland annat vittnesiakttagelser utan att den misstänkte och hans försvarare beretts möjlighet till insyn. Försvararen har därtill meddelats yppandeförbud beträffande uppgifter som framkommit vid förhör och vid häktningsförhandling. Det råder i mål av ifrågavarande slag en betydande obalans i fråga om resurser mellan å ena sidan polis och åklagare och å andra sidan den misstänkte och dennes försvarare. Det förhållande att vittnena inför och i samand med häktningsförhandling är okända liknar förevarandet med anonyma vittnen, vilket inte är tillåtet i Sverige".

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 97769

Hmmm
Senast redigerad av adminulator 2015-06-24 kl. 18:21.
2015-06-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag förhåller mig skeptisk. Grunden till detta är

a) Aftonbladets generella kompetensnivå, samt att ingenting i artikeln tycker på att skribenten har klart för sig skillnaden mellan prövningstillstånd och prövning av häktningen som sådan.

b) att den citerade revisionsekreteraren inte citeras med att prövningstillstånd har beviljats, vilket hon rimligen skulle ha sagt om så hade skett.

c) att det är för raskt marscherat med prövningstillstånd redan - rimligen uttalar sig revisionssekreteraren i anledning av att överklagandet har inkommit till HD.

Edit:

Jaja, jag skulle ha avvaktat med att svara tills jag var i kapp i trådfronten, men nu får jag chansen att säga "Vavarejasa" i alla fall...

Jag tackar för detta inlägg för jag gick på denna felinformation om att HD gett resning, och jag var faktiskt arg. För det var ju märkligt att HD skulle pröva denna häktning. Man överklagar och ber HD att diskutera om bevisningen räcker till för häktning, eller vilka bevis som duger för häktning. Det vore ju att förekomma hela rättsprocessen. Men man kan ju adrig veta.
2015-06-24, 18:20
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator

Hmmm

Skulle det här kunna vara "processuellt", och ett fall för HD? Det handlar ju inte direkt om bevisvärdering.
Obs öppen fråga.

Citat:
"Åklagaren har vid häktningsförhandling och i yttrande till hovrätten redovisat uppgifter om bland annat vittnesiakttagelser utan att den misstänkte och hans försvarare beretts möjlighet till insyn. Försvararen har därtill meddelats yppandeförbud beträffande uppgifter som framkommit vid förhör och vid häktningsförhandling. Det råder i mål av ifrågavarande slag en betydande obalans i fråga om resurser mellan å ena sidan polis och åklagare och å andra sidan den misstänkte och dennes försvarare. Det förhållande att vittnena inför och i samand med häktningsförhandling är okända liknar förevarandet med anonyma vittnen, vilket inte är tillåtet i Sverige".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in