Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag har sagt att jag vet vad marknaden anser om hur räntan ska vara under den kommande tioårsperioden och att det är den bästa bedömningen vi har att utgå ifrån. Jag har också sagt att en vanlig bolåntagare i genomsnitt får betala 2,66% hos Länsförsäkringar för ett bolån bundet på 10 år.
De som alltså är övertygade om att räntan kommer ligga högre än så under den kommande tioårsperioden kan säkerställa att de ändå får denna låga ränta genom att binda nu. Marknaden tar i regel ut en riskpremie för att bundna räntor så uppenbarligen anser marknaden att det kommer kosta mindre än så med rörligt lån under perioden.
Det är vad jag sagt och inget annat. Du däremot vågar inte säga något alls. Inga som helst svar på mina frågor vågar du ge.
Just nu anser marknaden det om 3 år kan prognosen se helt annorlunda ut och då binder du inga lån på 2,5% ( idag ligger 10 åriga bolån runt 3,2-3,5 %).
Sen är räntekostnaden bara en del, den kan dessutom snabbt stiga trots oförändrad ränta om ränteavdragen ryker, sen kommer elpriserna stiga och oljan och sker det så stiger priserna på biobränsle.
Hur ser beskattningen ut, fastigheter går inte att flytta, så när välfärden börjar falla i bitar så kommer garanterat fastigheter bli intressant att höja skatten på.