Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
För att citera Finansinspektionens stabilitetsrapport.
"Samtidigt gör bankernas behov av marknadsfinansiering att de är känsliga för finansiell turbulens och störningar på deras finansieringsmarknader. Om investerare förändrar sin syn på risk kan det leda till tillgångsprisfall och finansiell turbulens."
Det kan betyda att bostadspriserna faller 5%. Och då fattas det 45%.
Jag skulle vilja se något mer solitt resonemang där man kan se konsekvenserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Det är inte lätt att förutse Gromph. Om jag det visste med säkerhet så skulle jag vara rik. Tycker inte riktigt det hör till tråden men det är klart jag kan rabbla upp vad människor spekulerar i vad som kan vara nästa kris. Grexit, ny IT-krasch, kinesisk börs- och bostadsbubbla, skuggbanksektorn, obligationsbubbla etc. etc. Det är väldigt svårt för någon att säga och mest troligt är det något som marknaden inte är helt beredd på.
Du behöver bara peka på ett möjligt scenario. Inte vet säkert att det ska inträffa. Stor skillnad.
Visst hör det väl till tråden vad som skulle kunna ta kål på "bostadsbubblan". Jag skulle tvärtom säga att det är högst relevant.
Nu räknar du bara upp lite ord. Jag skulle vilja se en rationell händelsekedja som leder till höga räntor eller arbetslöshet. Eller en kraftig ekonomisk tillbakagång.
Starta t ex med Grexit, som en tänkbar händelse. Hur kan vi se att det leder till så pass höjda räntor att bostadspriserna i Sverige går ned med 50%. Det skulle jag vilja se.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Svenska banker är exponerade mot marknaden och det kommer inte vi här i Sverige kunna ducka för, då kommer bristerna i den svenska ekonomin blottas. Den största bristen är just bostadsmarknaden och det skuldberg vi byggt upp.
Ja, dom är exponerade. Nordea är en av de största bankerna i Europa. Men om nu Nordea får ekonomiska svårigheter, hur leder det till att räntorna går upp i Sverige. Och hur mycket. De ska ju gå upp rejält.
-----------------------
Det finns tänkbara scenarion. Jag ska ge ett. Svamp höjer skattetrycket till 100%. Då får vi problem. Sedan får var och en begrunda vad sannolikheten för det är och om vi behöver beakta det.
Men det finns kanske sådana som är mer sannolika.