Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-06-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Läs gärna tråden och gör egna efterforskningar. Jag kan sympatisera med logiken i dina tankar, men känd fakta pekar på att du har fel.

Naturligtvis orkar du inte räkna upp dess "fakta" inte heller bemöta de argument jag hämtat från öppna källor som faktiskt talar om att merparten av personalen på departementen skulle fortsätta arbeta i sina ordinarie arbetsplatser och att det på 80 talet officiellt diskuterades att Polisen fortsättningsvis i händelse av ockupation inte skulle delta i fria kriget utan återgå till sina funktioner för att säkra viktiga samhällsfunktioner.

Sanningen är att alla tecken utom de skrönor som berättas att man redan innan en ens partiell mobilisering skulle aktivera en exilledning både militär och civil i form av en mindre kader och att det aldrig någonsin var fråga om att flytta på eller expatriera annat än allra högsta politiska ledningen samt att fördela dessa funktioner i flera steg. Först skulle alla utom de sambandsfunktioner inte bara med den politiska ledningen inklusive riksdagen utan också med civila funktioner av vikt för militären som skulle till zonen skyddas i hemliga riksbunkrar i anslutning till de underjordiska system som fanns i huvudstaden där också skyddsrummen för tjänstemänne fanns. Storleken på dessa kan man få en vink om när de delar av Johannesanläggningen som sägs enlig ögonvittnen ha innehållit sådana utrymmen som beskrivs tidigare i tråden. Jag tror av många olika skäl att det som kallas S baren under en lång period kom att ha just den funktionen men att det senare var tänkt att bli enbart AG:s bas i det läge högsta politiska ledningen skulle flyttas till alternativa uppehållsplatser eller expatrieras direkt. Fortfarande idag är det extremt känsligt att ens tala om S-baren och dess läge och funktioner. Kanske för att AG fortfarande på 90 talet hade lokaler i Skandiahuset med egen dörr.

Flyktvägarna för dem var via flyg och sjö från lokaliteter på västkusten med temporära uppehållsplatser inte via skogsvägar in i Norge som myten förtäljer.

Jag tror inte vi kommer någon vart med att mina ganska välunderbyggda analyser som bygger på uppgifter som är dokumenterade avfärdas med hastiga handviftningar och svepande argumentationer.

Var och en får bedöma vad som är sant och inte.

Har du aldrig funderat kring varför 90% av landets marina resurser var koncentrerade till ostkusten längst gränsen mot Östblocket men ändå ansågs var det värt att ha en skyddad ubåtsbas i Gullmarn. Vilka hot skulle de försvara oss mot som motiverade så kostsamma anläggningar? På liknande sätt hade man underjordiska hangarer på Säve fast taktiken var att flytta ut stridsflyget till utgrupperade landsvägsfält. Var det bara för att upprätthålla en illusion av alliansfrihet och neutralitet eller hade de andra viktiga uppgifter för utbyte med Västalliansen precis som under kriget? Kan det vara så att dessa anläggningar var viktiga delar i en livlina västerut?
Citera
2015-06-24, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100

Visst har det, som du säger, funnits planer på att använda utrymmen under huvudstaden, men inte som en långsiktig lösning för rikets ledning i fall av fullskaligt abc-krig.

Ett fullskaligt ABC krig skulle innebära slutet. Då skulle Europa och stora delar av resten av världen ligga i ruiner.

Våra sk Krigsspel har olika scenarion där hänsyn tas till den tänkte motståndarens militära behov och mål där man räknat på vilka resurser de kan avsätta för att nå vilka strategiska mål.

För båda sidor var där passagen över eller under havet från Kolahalvön ut i Atlanten och Malmfälten viktiga primära mål. Scenariot att WP skulle satsa på att ockupera hela landet eller ens Stockholm är ganska långt ut i periferin.

Sanningen är nog att slaget skulle stå i centrala Europa och på andra strategiska ställen. Där fanns gott om sk taktiska kortdistanskärnvapen. Ett annat mål var säkert att säkra att Nato inte hade fria luftvägar in mot Sovjet via svensk luftrum eller avfyrningsplatser för Natos kärnvapenbestyckade ubåtar i svenska vatten.

Hela diskussionen om en nordisk kärnvapenfri zon under åttiotalet på Sovjetiskt initiativ speglar detta. Inga av de nordiska länderna har eller har haft kärnvapen officiellt. Däremot tyder mycket på att det var förberett att placera ut sådana från Natos sida. Det säger en hel del om Sovjets miltära intresse för Norden generellt sett och Sverige i synnerhet. För Sovjet kunde Sverige utgöra en viktig buffert vid en stormaktskonflikt.

För min del tror jag som träffat några av de analytiker som skapat dessa krigsspel inte en sekund på att de var vare sig okunniga eller korkade. Däremot kan de ha tagit ut svängarna i sina scenarion av helt andra skäl t ex budgetskäl och för att täcka alla eventualiteter hur osannolika de än är. Att skjuta bort den svensk statsledningen eller att jämna Stockholm med marken i ett fullskaligt ABC krig skulle kunna vara rent kontraproduktivt. Bättre då att försöka skapa förståelse för de Sovjetiska intressena politiskt sett för att kunna slåss med maximal kraft på den europeiska kontinenten med Sverige någorlunda neutralt.
Citera
2015-06-24, 11:57
Medlem
Även om vi har olika åsikter tycker jag det är viktigt att vi inte kastar skit på varandra utan försöker bidra med fakta och framförallt källhänvisningar där så är möjligt.

Har du Boboslacke några källhänvisningar till din syn att Regeringen skulle vara kvar i Stockholm istället för att ha förberedda platser i zonen?

Jag tycker din teori är intressant och gissar den kan ha viss bäring i kalla krigets andra halva när kärnvapenmissilerna hade precision nog att träffa annat än städer. Ett undantag för detta skulle jag kunna tänka mig vara utpressning som att " Ge oss fri förbindelse till norska kusten eller vi utplånar huvudstaden". ( eller / Ge upp? / Ge oss framskjutna luftvärnsbaser mm.) Sålunda tror jag undandragna ledningsplatser behövdes även då. Vid en megatonstor bomb över stockholm skulle allt grus stan är byggd på sopas undan ner till urberget. Allt samband skulle vara borta och möjligtsvis skulle några teletunnlar återstå att evakuera ur efter ett par veckors väntan på att initialstrålningen skulle avtagit en del. Något arbete skulle ej kunna utförts på det sätt som en utspridning över bergslagen/värmland/dalarna i skyddade anläggningar, medgett.

I samband med att zonens skyddade anläggningar blev klara verkar också en samordning mellan militär och civil ledning påbörjats:
-Före 1959 genomfördes ingen samordnad signalskyddstjänst inom totalförsvaret.
Inrättandet av Statens Signalskyddsnämnd (SN), 1959, innebar att signalskyddstjänsten för
första gången blev en totalförsvarsangelägenhet med en gemensam huvudman som var direkt
underställd landets högsta ledning.

http://www.fht.nu/Dokument/FMGem/fmgem_publ_dok_kallakriget.pdf

Att åtminstone 1961 Regering, Riksledning och HKV hade tre åtskilda grupperingsplatser kan antydas av nedanstående text på sid 100:
-...kräver tillförlitliga samband mellan Kungl. Maj:t, det militära högkvarteret och den civila riksledningen.
http://fht.nu/Dokument/Flygvapnet/flyg_publ_dok_signal_f.pdf

Det intressanta är uppdelningen mellan dessa tre enheter och att det anges finnas sambandsystem dem emellan. Det öppnar för att tex. Flintenhäll skulle kunna varit regeringens uppehållsplats från andra halvan av femtiotalet. Det hela bekräftas än en gång av sambandsskissen på sid 101.
De blå linjerna mellan dessa de tre högsta nivåerna, benämns i fotnot 101 som:
"Kungl. Maj:t ledning och samband" Jag antar Televerket 1961 ansvarade för dessa.

Vad avser hotbild och strategiskt läge tycker jag "Mossbergska utredningen" SOU 2002:108, är den bäst sammanfattande beskrivning som gjorts. Den har effektivt försökts att nedtystas av alla krigsälskande "hökar" som vägrar lyssna på annat än förfabricerade psyopsnyheter från väst. Speciellt då den på ett vetenskapligt sätt ifrågasätter ubåtshysterin.
Här är den i fyra delar:

Hotet från öst:
http://data.riksdagen.se/fil/B760E7EA-D36A-4E7E-9200-7FF8EC3E869F

Till statsrådet och chefen för Utrikesdepartementet:
http://data.riksdagen.se/fil/28745AC3-D420-4B58-9866-02C3994678EC

Svensk utrikes- och säkerhetspolitik:
http://data.riksdagen.se/fil/3D0D9151-235A-46E0-A1FD-C9F76FF89D23

Samverkan med andra länder:
http://data.riksdagen.se/fil/9F83F0E3-89AD-4AD5-B6F2-9787E8E4888A

-Slutligen tycker jag det är oerhört viktigt att berätta vilken tid/epok vi avser i våra inlägg eftersom det kan ha förändrats över tid.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-06-24 kl. 12:08.
Citera
2015-06-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Även om vi har olika åsikter tycker jag det är viktigt att vi inte kastar skit på varandra utan försöker bidra med fakta och framförallt källhänvisningar där så är möjligt.

Värdefullt påpekande. Mycket av det som gör den här tråden så matnyttig är den stora bredden på analyser och hypoteser, så det är viktigt att vi också respekterar varandras olika infallsvinklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
-Slutligen tycker jag det är oerhört viktigt att berätta vilken tid/epok vi avser i våra inlägg eftersom det kan ha förändrats över tid.

När jag skriver om, eller tänker på, Zonen så avser jag nog uteslutande epoken 1955 - 1975.
Citera
2015-06-25, 12:40
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ang din spekulation om en kopia av RB för 4000 medarbetare. Känns det ekonomiskt och praktiskt försvarbart att bygga en kopia bara för att öva? Någon borde väl i sådant fall ha berättat om det?

detta från inlägg 6680.
bara för att inte framstå som en komplett idiot; jag tror inte att det finns en kopia av RB för 4000 pers.
Jag spekulerade bara i om och i så fall hur riksdagens krigsdelegation övade. Vi talar om ca 100 pers inkl tjänstemän.

Jag kastade ut ortsnamnet Stråssa. Det som skedde i Stråssa på 50-talet när man återöppnade en sedan länge nedlagd gruva är märkligt. Visst, det kan vara en extremt dåligt planerad affär, varje tid har sitt Nuon. Det är bara lite konstigt att man gjorde detta och samtidigt byggde upp ett väl designat samhälle så pass nära alla andra intressante bergrum.

Arkivfrågan är ett problem som är hanterbart. Den är i varje fall inget argument mot att man flyttade statsförvaltningen till Bergslagen. Mikrofilmningen kom stort på 50-talet, sveriges ala kyrkoböcker ryms på några hyllmeter som ett exempel. En komplett tryckt utgåva av Statens offentliga utredningar ryms i i ett arbetsrum. Och jag vill minnas (be inte om källa, det tar tid att leta fram) att på 90-talet kom det fram en mikrofilm från den olagliga åsiktsregistreriingen. Arkiven skulle visserligen vara förstörda, det kändes som om filmen kom från något bortglömt hemligt arkiv i zonen.
Citera
2015-06-25, 14:03
Medlem
Ulla beskriver ju att 4000 personer skulle kunnat fått plats en kortare tid. 40-talets skyddsrumsyta låg på 0,5 m2/person har jag för mig men vi räknar på det modernare måttet 0,75 m2/person. Det senare ger ett tunnelskepp i två våningar med en längd av 120 m.På denna yta får då ej kontor mm plats.

Om man tänker sig Rb60 som kanske tre tunnelskepp varav kontor utgår två, så skulle det nog fungera. De två kontorsskeppen skulle då kunna hyst 400-800 personer? Sista siffrorna beror lite på hur man räknar ytan per person. 400 ordinarie platser blir 15m2/person men vi vet att Grenbrier tex. låg nedåt 10 m2/person. Förmodligen för att den är byggd tio år senare och med bättre kyl-/klimatanläggning?

Slutsats: Det är tekniskt möjligt men måste inte vara det verkliga läget. Visst vore det kul att veta.
Citera
2015-06-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Och jag vill minnas (be inte om källa, det tar tid att leta fram) att på 90-talet kom det fram en mikrofilm från den olagliga åsiktsregistreriingen. Arkiven skulle visserligen vara förstörda, det kändes som om filmen kom från något bortglömt hemligt arkiv i zonen.

Stämmer, jag känner också igen detta och tror det stod i någon PDF. RPS/Säk, MUST, nåt i den stilen handlade det om. Vore trevligt att läsa om det igen. Jag sätter någon krona på att detta arkiv var/är beläget i berörd myndighets UPL/krig.

Eftersom DC Tuppen i Huskvarna omtalas som FRAs reserv-UPL/krig så finns (ännu?) den ordinarie platsen kvar och flertalet totalförsvarsmyndigheter bör ha haft sin UPL i berg, kanske samgrupperat med annan myndighet i Zonen? Nedan från boken om Jönköpings län:
"För den strategiska ledningen fanns en krigsstabsplats i det inre av landet dit huvuddelen av FRA centrala funktioner kunde grupperas vid akut krigsfara, före eller efter en allmän mobilisering. Denna så kallade A-del kompletterades med en mindre, alternativ stabsplats, B-delen, för vilken ett bergrum iordningsställdes på 70-talet i en nedlagd civilförsvarscentral i Huskvarna. [...] Tuppen medverkade i omfattande FRA-övningar, både som ledningsplats [...] eller som reservstabsplats för det fall den ordinarie krigsuppehållsplatsen av någon anledning inte kunde lösa uppgiften."
Det inre av landet för ju tankarna onekligen till Bergslagen.
Citera
2015-06-25, 19:16
Medlem
ApolloGrekens avatar
[quote=Inspektorn|53824160 Nedan från boken om Jönköpings län: .[/QUOTE]
kan du ange vilken bok.
Forskning går ju ut på att hitta samband. ibland ser man sådana som inte finns. Här är ett mellan RB60 och Tuppen.
Ansvarig för byggandet var tydligen statssekreteraren Sven af Geijerstam. Han utnämnden1958 till konsultativt statsråd och var från 1964 (Wikipedia svävar på målet, där står också 1963) landshövding i just Jönköping.

Vi vet ju att landshövdingarna hade viktiga roller inom försvaret, och möjligen var det inte bara en slump att han hamnade i Jönköping. Eller också var det det.
Citera
2015-06-25, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Har någon faktiskt frågat försvarsmakten eller krisberedskapsmyndigheten om riksbunkern? Exempelvis skickat ett E-brev till myndigheterna ifråga med nedanstående lydelse eller motsvarande.

Med anledning av en diskussion med bekanta har jag blivit intresserad
av den så kallade riksbunkern, det vill säga en anläggning som i
folkmedvetandets uppfattning skall vara eller ha varit avsedd som
uppehållsort och ledningsplats för den civila riksledningen
(Riksdagens krigsutskott, Regering, eventuellt kungafamilj,
Verksledningar (eller kontaktgrupper) etc. i händelse av krig.
Det har såvitt jag kan förstå funnits ett flertal sådana anläggningar
i Sverige genom seklens gång, men den som jag är intresserad av är den
som enligt rykten och spekulation skall ha byggts någon gång efter
andra världskriget för det kalla krigets behov och enligt som tidigare
nämnts rykten och spekulation skall ligga i den så kallade "zonen"
rent geografiskt belägen ungefär i området Nora-Örebro-Karlskoga-Laxå.

Det jag vill be om är att få all icke hemlig information om den så
kallade riksbunkern enligt ovan och att eventuell hemlig information
prövas om den kan avhemligas och delges mig.
Jag har skickat ett meddelande till försvarsmakten, med din text ovanför som meddelandeintro. Det har besvarats med följande:
"Hej,
din begäran är under beredning.

Vi expedierar endast papper
Om sidantalet är 10 eller fler kommer en faktura på beloppet.

( sid 1 till 9 är gratis

sid 10 kostar 50 kr

sid 11 och över kostar 2 kr styck)

Om handlingen finns på CD eller DVD eller VHS är kostnaden 600 kr per kopia

// Exp HKV Utlämning"

Vad ska man förvänta sig?
Citera
2015-06-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsdemokrat
Jag har skickat ett meddelande till försvarsmakten, med din text ovanför som meddelandeintro. Det har besvarats med följande:
"Hej,

( sid 1 till 9 är gratis

sid 10 kostar 50 kr

// Exp HKV Utlämning"

Spännande att se vad HKV svarar efter sin beredning!
Vill de ha betalt så bistår jag gärna med några kronor.
Citera
2015-06-26, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsdemokrat
"Hej,

( sid 1 till 9 är gratis

sid 10 kostar 50 kr

// Exp HKV Utlämning"

Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Spännande att se vad HKV svarar efter sin beredning!
Vill de ha betalt så bistår jag gärna med några kronor.

Citat:
"Vi har 350000sidor som avhandlar det du efterfrågar, betalar du med kort eller kontant?"

Sen kommer ändå allt vara överdraget med svart penna, eller helt urplockade papper.
Citera
2015-06-26, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Sen kommer ändå allt vara överdraget med svart penna, eller helt urplockade papper.
Vore det inte effektivare om man svarar med nej överhuvudtaget då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in