Citat:
Ursprungligen postat av
ApolloGreken
Jodå. Vi talar om ledningen av Sverige. Ulla anger att de centrala ämbetsverken skulle vara där liksom arbetsmarknadens parter. Du behöver domstolsväsendet och riksdagskansliet etc. Arkivarier, bibliotekarier och skrivmaskinister. För mig känns det inte svårt att tro att det behövs 4000 pers för att köra landet.
Vad man lärt sig av andra världskriget var att det knappast var vare sig funktionellt eller praktiskt att flytta bort hela landets ledning och särskilt då inte till den plats varifrån kriget leds rent operativt. Bergrummen i Zonen hade en mängd andra funktioner. Att stoppa in en hel statsapparat i det är inte vettigt. Det finns inte heller något som visar att dessa bergrum på minsta sätt varit utrustade för att leda landet både ockuperade och icke ockuperade områden. Kanske beror villfarelsen att man inte begriper vad faktiskt den politiska administrationen gör.
Erfarenheten av andra världskriget visar att det snarast var funktionellt att stanna kvar även under ockupation dels ur underrättelsesynpunkt dels för att upprätthålla landets lagar och ordning i största möjliga mån. Undanröjer man det öppnar man dörren för marionettregimer som var fallet i t ex Norge. Uppriktigt sagt var frågan om ens det var möjligt för en sådan regim att ta över dessa funktioner. Hur många lojala kommunister tror du t ex att det fanns som kunde fylla dessa platser? Resultatet av en sådan taktik skulle bli total anarki och laglöshet. Att man inte planerade för det bekräftas av att man kom med förslag att även polisen skulle stanna kvar och utföra sina ordinarie uppgifter i händelse av ockupation.
Det skulle inte heller fungera praktiskt. Det som lokaliserades till zonen var sådant som var direkt av militärt värde operativt även om det hade med civila funktioner att göra. Tre uppgifter finns,
militär ledning, militärt underhåll och underrättelseinhämtning. Dessutom samlokaliserades delar av psykförsvaret med krigsplacerad personal av samma skäl. Man skulle säkra att korrekt information och propaganda kunde samlas in spridas över landet kring aktuellt läge och att känslig information som skulle gynna fi skulle stoppas. Linjerna från zonen gick inte från zonen ut i landet utan från zonen till västalliansen på mycket konkreta sätt. Linjerna in från runt om i landet handlade om underrättelsetjänst.
Jag är helt säker på att om det funnits en sådan central civil styrelsefunktion med hela statsapparaten av den typen så hade det funnits mycket konkret information om regerigens tillhåll i händelse av krig med illustrativa bilder med bildtexter som. "Härifrån skulle Elander och Palme ha styrt landet i händelse av krig." Inga sådan bevis finns nu när merparten av detta är avlägsnat och igenfyllt? Varför? Ett skäl jag kan tänka mig är att vissa av de verkliga platserna fortfarande är aktuella och omfattade av sekretess även om de säkert är uppdaterade rent tekniskt. Mycket är t ex oklart kring Stockholms underjord.
Innan datorernas intåg. Hur mycket logistik tror du att det skulle krävt att flytta all detta med 4000 personer? Det räcker inte med personal. Enorma mängder arkiv etc måste då flyttas.
Citat:
Jag planerar några småprojekt till lediga stunder under sommaren. Är de redan gjorda??
1. Riksdagsordningen anger hur riksdagen fungerar, hur krigsdelegationen utses ets. I början var det en väldig aktivitet i att ändra denna grundlag. Det fattades en rad beslut vid olika riksdagar, uppenbraligen var man inte nöjd med de beslut som nyligen fattats.
Jag tror att man till 50-talets slut inte varit så noga med lagregleringen, det var nog mer laga efter läge. Men runt 1960 blev det en ändring i sysnsättet, då blev det noga att man kunde styra landet enligt lagarna också under krig. Riksdagsordningens ändringar borde vara sammanfattade, men jag hittar det inte. Detta är alltså mitt projekt nr 1.
2. Ulla beskriver hur statssekreterare af Geijerstam var föredragande när hon fick vetskap om RB. Geijerstam satt på justitiedepartementet. I ett avsnitt av Hemliga rum beskriver ÖB Gustavsson att RB sköttes av en särskild grupp på försvarsdepartementet. Någon gång, 60-talet(?), har man alltså fllyttat ansvaret mellan departementen. I statskalendern förtecknar man man alla statstjänstemän av någorlunda hög grad, det borde vara möjligt att lusläsa och se några personer på justitiedep som plötsligt befann sig på försvarsdep. Statskalendern finns inskannad i projekt Runeberg. Detta är mitt lilla projekt 2.
3. Mitt lilla extraprojekt gäller övningsverksamheten för riksdagens krigsdelegation. Men, jag har inget uppslag om hur jag ska börja. Min utgångspunkt är att riksdagen utsåg en krigsdelegation. Partierna var representerade proportionellt, allts kommunisterna såväl som högern. Övade denna krigsdelegation någonsin? Vardå, i en kopia av RB. I Loka eller Stadra för att bara ta namn ur högen? Politiker älskar att skriva memoarer. Har någon i någon memoar sett en antydan till att krigsdelegationen sammanträdde?
Jo visst är det så att arkivforskning kan ge indikationer och ledtrådar. T ex att det sköttes av ÖB och försvarsdepartementet vilket indikerar att det handlar primärt om militär verksamhet inte civil!
Ang din spekulation om en kopia av RB för 4000 medarbetare. Känns det ekonomiskt och praktiskt försvarbart att bygga en kopia bara för att öva? Någon borde väl i sådant fall ha berättat om det?
Nej att pekar mot att man avsåg att personal på departement etc skulle stanna kvar även efter en ockupation. Det finns existerande kulvertar mellan dessa regeringsbyggnader och särskilt iordningsställda skyddsrum i anslutning till dessa än idag som var avsedda för dem som skulle jobba kvar. Samma gäller väl riksdagen. Logistiken att flytta känslig information tjänstemän och känsliga handlingar som inte har någon större betydelse för krigsledningen via hissen ner till dessa är bråkdelen av den som krävs för att flytta allt till zonen och det är väl ingen vild gissning att en sådan plan och struktur finns i någon omfattning än idag även om mycket idag finns digitalt. Gissar att det skulle kunna klaras på några timmar även utan särskilda övningar medan en evakuering till zonen skulle innebära veckor och skulle vara mycket svårt att dölja. Dessutom är det ju en viktig pipeline att ha folk ute som kan rapportera konkret vad som händer till zonen och vidare.