Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boende i det aktuella området.

Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Eftersom den som gömt Lisas döda kropp tycks ha haft god lokalkännedom, och eftersom det faktum att de misstänkta bröderna är bosatta i närheten av (1,6 km från) den plats där Lisas döda kropp påträffades följaktligen torde ha spelat en viss roll när det gäller misstankarna mot dem, tog jag en titt på vilka mer som är bosatta i det närmaste området (mellan brödernas bostad och fyndplatsen). Uppgifterna är kanske inte alls av något intresse, men när jag nu ändå letat upp dem, så redovisar jag dem här:

I samma hus som bröderna (adress Blombergs egendom Mejeriflygeln 1) och den äldre broderns hustru bor en kvinna på 65 år, innehavare av Galleri LL.

Tvärs över vägen från brödernas bostad (adress Blombergs säteri 1) bor fastighetsägaren med hustru, 79 och 62 år.

Närmaste granne i riktning mot fyndplatsen är Blomberg Trädgårdsvillan 1. Här bor en ensamstående man på 42 år. Fordon: en grå Volvo och två motorcyklar, Honda och Yamaha.

Nästa fastighet är Kinnekulle Skogen 1. Här bor en ensamstående man på 45 år och hans två söner, 20 och 22 år. Fordon: svart BW, mörkblå Saab, vit Skoda.

Därefter följer ett ungt par, 28 och 24 år, i Husaby Rödjan 1. Fordon: Ljusblå VW Passat och blå Saab 9000.

Sedan följer två sommarstugor, Kinnekulle Martorpsskogen 3 och Kinnekulle Mössan 1.

I korsningen 500 meter före fyndplatsen finns två bostadshus på samma tomt. I det äldre huset, Kinnekulle Källdalen 1, bor två makar, 70 och 68 år. Fordon: Blå Skoda.

I den nyare villan, Kinnekulle Källdalen 2, bor ett par 46 och 45 år med en 19-årig dotter. Fordon: Blå Saab 9-3, tre motorcyklar (Aprilia, Yamaha och Kawasaki) och en gul moped (BTM).

Slutligen är vi framme vid villan, adress Husaby Martorp, som är närmaste granne (ca 50 meter före) till ladugårdskomplexet där Lisas kropp hittades. Ingen är skriven på denna adress.

Mycket bra arbetat av dig angladotter att ha tagit fram all den här informationen av boende och deras fordon i det aktuella området.

Merparten av dessa är medelålders eller äldre personer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-25 kl. 20:42.
2015-06-25, 20:30
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nu hände inte mordet i går direkt, och sa inte polisen att de släppt på avspärrningarna fullt medvetna om att gården behövde skörda foder?

En del gårdar hackar färskt foder dagligen för utfodring om djuren går under tak året om och inte är ute på bete. Kan vara sådant det avser. Men det är inget man normalt gör efter 7 en söndag.
2015-06-25, 20:31
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra av dig angladotter att ha tagit fram all den här informationen av boende i det aktuella området.

Merparten av dessa medelålders eller äldre personer.

Samt ett par yngre killar med snabba bilar..... kul att gasa på längs en väg tills man råkar köra på en tjej som är påväg över...
2015-06-25, 20:32
Medlem
Det har pratats om ett hus som ska stå tomt och ute på försäljning. Ligger det huset eller ladan i riktning där mobilen var på innan den slocknade?
2015-06-25, 20:33
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Precis.
Enligt min erfarenhet, mätningar i fält, topografin och studier av flertalet operatörers täckningskartor ligger Cafét under Medelplana och mastbyte sker till Furuskogen när telefonen rör sig söderut, fyndplatser ligger under Furuskogen när väl mastbyte skett pga dödbandet.

Det är tydligt att Polisens tekniker tidigt inhämtade den informationen och koncentrerade söket söderut.

Man får heller inte glömma av tidsaspekten för dessa händelser, kanske ihop med vittnesmål.
Frågan är om brödernas telefoner följer LHs det återstår att se men något (inom den bredare undersökningen (Trolläng)) väckte misstankarna mot bröderna.

Till att de letade intensivt på den lilla markvägen där fynden gjordes kan ja bara se två alternativ:
  1. Någon har vittnat att de såg någon där.
  2. De ha pejlat en eller flera mobiltelefoner som befunnit sig där.
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag skulle säga att aktiviteten på gårdarna just nu är ganska låg om man inte har jordgubbsodling .

Vallskörden gjordes första gången i månadsskiftet maj/juni och bör därför vara klar nu. Gödsel påkörd på åkrarna och nu väntar man i princip på andra skörden.
Någon tröskning av spannmål är inte heller aktuellt så här års.

Enda risken att stöta på någon är om det sker utfodring av djur men är vi framme efter 19.00 en söndag så är det klart för länge sen.

Så nej en söndag kväll så här efter midsommar bör aktiviteten vara obefintlig.

Det här är information som enbart bönder och folk som arbetar med dessa typer av arbeten kan känna till. Jag hävdar bestämt att GM visste om att det var tomt i området. Såvida kroppen inte hittades utomhus "dold" i högt gräs eller nåt, då öppnar det upp för att GM bara hade "vägarna förbi".
Men återigen, inte fan åker man runt bland hus och lador i jakt på en bra plats att dumpa på?
Ut i skogen, bort från bebyggelse, bort från mordplats.
Nu råkar det sitta två karlar häktade och min uppfattning är att de planerade att dumpa BO på ett bättre sätt, men att den "mellanlandade" i dessa trakter eftersom de 1 hade kännedom om platsen 2 där fick tillgång till verktyg som behövdes.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför befatta sig med ett lik längre tid än nödvändigt, dessutom riskera att tas med fingrarna i syltburken genom att gå in i någon annans maskinhall? Bästa alternativet om gärningspersonen inte har en koppling till offret och är tidigare ostraffad är att dumpa offret tio meter in i terrängen på någon avlägsen skogsväg, allra helst en återvändsväg med noll trafik, eller ännu hellre, lämna offret på brottsplatsen och dra dit pepparn växer så snabbt som det bara går.
Det har sagts, men jag vet inte om det är officiellt tillkännagivet och sant, att BO hittades i en skjulliknande byggnad på/vid Martorp (är det gårdens namn eller en vidare benämning?). Är det någon som vet om gården/fastigheten där BO påträffades död var bebodd eller bemannad under tiden som BO försvann tills hon 5 dagar senare hittades? Det torde ju kräva en del risktagande att ge sig in på en annans fastighet, vilket skulle kunna tala för GM:s kännedom om de lokala förhållandena.
2015-06-25, 20:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
En del gårdar hackar färskt foder dagligen för utfodring om djuren går under tak året om och inte är ute på bete. Kan vara sådant det avser. Men det är inget man normalt gör efter 7 en söndag.
Jag gissar snarare att det handlar om att slå mark och lägga i ensilage. Att någon skulle hacka färskfoder dagligen har jag aldrig hört talas om .. Vad skulle det vara för djur - mer än möjligen gris som äter färskordnad mat varje dag?

Och - nötdjur, får, etc skall gå ute på sommaren. Undantagen kalvar/tjurar etc som får hållas inne fodras normalt med foder (torr) och hö.
Att hacka färskfoder åt djur inne måste vara något nytt.

Kor kan få tillskott med rovor o dyl vintertid - men det är ju då tillskott.

Edit:'
Eller tänker du på sörpe? Foderblandning, det gör inte heller av färska råvaror, men kan ges som blötfoder.
Senast redigerad av micro113 2015-06-25 kl. 20:37.
2015-06-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag gissar att hundarna användes i sök - dvs vindade i terräng och kring byggnader - en bra sökhund letar då efter gömd människa - vilket är en starkare lukt än markspåret.

Hunden kan spåra, söka och leta saker (uppletande) - en del hundar kombinerar alla tre sakerna i samma moment (t ex bevakningshund)
Andra söker beroende på vad den är satt att söka (ex. sökhund som i ett tävlingsmoment söker dold människa i ett annat saker som människa lagt ut/"tappat)

Polisen sa vid söker att dom hade "speciella" hundar med som sökte.
Jag fick igår en tidning från Djurambulansen som jag är medlem i. Där i var det en artikel om Sveriges första batteri-hund. Speciellt tränad att söka efter batterier till mobiltelefoner.
Vid tidpunkt för intervjuen hade hundförare ännu inte varit ute på skarpt läge.
2015-06-25, 20:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte ha varit den initiala tanken, den kan ha kommit efter några dagar då han märkte att fyndet tog tid, och insåg att föräldrarna led av ovissheten.

Den empatiske mördaren?

Eftersom ett utplacerande av grejer i efterhand varit förenat med ett risktagande för GM under alla förhållanden så tycker jag att det verkar vara mycket mindre riskfyllt att t ex avsända ett anonymt brev eller logga in på nån dator på nåt internetcafé på någon ort där man inte själv bor och den vägen tala om för polisen.

I så fall skulle jag ser det som mer troligt med en sjuk mördare av typen potentiell seriemördare som lägger sitt "hansochgretaspår" för spänningens skull.
2015-06-25, 20:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag gissar snarare att det handlar om att slå mark och lägga i ensilage. Att någon skulle hacka färskfoder dagligen har jag aldrig hört talas om .. Vad skulle det vara för djur - mer än möjligen gris som äter färskordnad mat varje dag?

Och - nötdjur, får, etc skall gå ute på sommaren. Undantagen kalvar/tjurar etc som får hållas inne fodras normalt med foder (torr) och hö.
Att hacka färskfoder åt djur inne måste vara något nytt.

Kor kan få tillskott med rovor o dyl vintertid - men det är ju då tillskott.
Eftersom gården inte verkar ha några betesfaciliteter alls, typ stängsel och upptrampade kostigar, så kanske det stämmer att de får färskskördat varje dag istället.
2015-06-25, 20:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad sa pappan till polisen i hans första samtal med dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Vad kan tänkas att han sa till poliserna för att få detta gehör? Hur kan samtalet förts?

Detta skulle verkligen ha varit mycket intressant att få reda på.

Vad pappan än kan ha sagt så måste polisen han ansett att det var så allvarligt att de reagerade ovanligt snabbt. En sak som omnämndes var nog i a f hennes moped med nyckeln i låset samt kassen med hennes tillhörigheter antingen hängande på styret eller ståendes på marken. Båda uppgifterna förekommer i tråden. Samt naturligtvis att dottern inte svarade på mobilen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-25 kl. 20:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in