Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför befatta sig med ett lik längre tid än nödvändigt, dessutom riskera att tas med fingrarna i syltburken genom att gå in i någon annans maskinhall? Bästa alternativet om gärningspersonen inte har en koppling till offret och är tidigare ostraffad är att dumpa offret tio meter in i terrängen på någon avlägsen skogsväg, allra helst en återvändsväg med noll trafik, eller ännu hellre, lämna offret på brottsplatsen och dra dit pepparn växer så snabbt som det bara går.

Eller tagit kroppen med många mil iväg. Handlandet tyder på en Gm som var på hemmaplan som kände sig trygg i miljön helt enkelt. Kanske begått liknande brott förr i tiden och kommit undan. Allt tyder ju på att Gm funnits på platsen parallellt med alla andra som sökt. Kanske Gm besitter kunskaper i hur polisen militären jobbar kanske Gm är jägare...
2015-06-25, 20:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Vad kan tänkas att han sa till poliserna för att få detta gehör? Hur kan samtalet förts?

Om man ska hålla det sakligt så tror jag det faktumet att mopeden stod kvar med nycklarna i, hjälmen borta och en påse på marken samt att hon inte svarar i mobilen, räcker långt.
2015-06-25, 20:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Hur hårt blåste det och ifrån vilket väderstreck? "Delar av en mobiltelefon" som hittats dryga 300meter rakt upp mot brödernas hus: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20955817.ab så måste det blåst riktigt bra. Då är det nog större sannolikhet jornalisten på AB markerat/skrivit fel.

Jo det blåste åt det hållet ja, från caféet mot MGM:s hus. Det har rapporterats allt från 11 m/s nertill 5.
6, ska tydligen vara det rätta för tidpunkten söndagskvällen 7/6. Så vinden kunde flytta ett kvitto på sin höjd.
2015-06-25, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Eftersom den som gömt Lisas döda kropp tycks ha haft god lokalkännedom, och eftersom det faktum att de misstänkta bröderna är bosatta i närheten av (1,6 km från) den plats där Lisas döda kropp påträffades följaktligen torde ha spelat en viss roll när det gäller misstankarna mot dem, tog jag en titt på vilka mer som är bosatta i det närmaste området (mellan brödernas bostad och fyndplatsen). Uppgifterna är kanske inte alls av något intresse, men när jag nu ändå letat upp dem, så redovisar jag dem här:

I samma hus som bröderna (adress Blombergs egendom Mejeriflygeln 1) och den äldre broderns hustru bor en kvinna på 65 år, innehavare av Galleri LL.

Tvärs över vägen från brödernas bostad (adress Blombergs säteri 1) bor fastighetsägaren med hustru, 79 och 62 år.

Närmaste granne i riktning mot fyndplatsen är Blomberg Trädgårdsvillan 1. Här bor en ensamstående man på 42 år. Fordon: en grå Volvo och två motorcyklar, Honda och Yamaha.

Nästa fastighet är Kinnekulle Skogen 1. Här bor en ensamstående man på 45 år och hans två söner, 20 och 22 år. Fordon: svart BW, mörkblå Saab, vit Skoda.

Därefter följer ett ungt par, 28 och 24 år, i Husaby Rödjan 1. Fordon: Ljusblå VW Passat och blå Saab 9000.

Sedan följer två sommarstugor, Kinnekulle Martorpsskogen 3 och Kinnekulle Mössan 1.

I korsningen 500 meter före fyndplatsen finns två bostadshus på samma tomt. I det äldre huset, Kinnekulle Källdalen 1, bor två makar, 70 och 68 år. Fordon: Blå Skoda.

I den nyare villan, Kinnekulle Källdalen 2, bor ett par 46 och 45 år med en 19-årig dotter. Fordon: Blå Saab 9-3, tre motorcyklar (Aprilia, Yamaha och Kawasaki) och en gul moped (BTM).

Slutligen är vi framme vid villan, adress Husaby Martorp, som är närmaste granne (ca 50 meter före) till ladugårdskomplexet där Lisas kropp hittades. Ingen är skriven på denna adress.
Du måste nog leta bredare än så. Det är inte vanligt att begå brott så nära sin egen tomt. Fordon att leta skåpbil,fyrhjuling och silvrig bil som har nämnts i tråden.
2015-06-25, 20:18
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Men varför tror alla att de som gömt LHs kropp har god lokalkännedom hela tiden?

Ta en tur på google street view från caféet så kommer den första byggnad du ser efter ett par km vara en maskinhall. Om du passerar där söndag kväll och dörren till hallen står öppen är det bara att stanna till och stuva in kroppen. Behövs ingen som helst lokalkännedom, räcker att följa vägarna och svänga en gång i en korsning. Sitter man då och letar efter en skogsdunge eller annat lämpligt ställe så dyker gårdsbyggnaderna upp bredvid vägen helt plötsligt. Stanna till, lämpa in kroppen och kör vidare. Liten risk att någon observerar en vid den tiden en söndag kväll.

Om sen utrymmet var låst 5 dygn senare vilket vi inte ens vet så påverkar inte det om man har lokalkännedom eller nyckel. Dörr och lås kan ha stängts betydligt senare i veckan.

Jag vet inte hur du skulle ha agerat med en död kropp på halsen, men jag hade i alla fall inte traskat omkring bland ladugårdar och maskinhallar hos en främling och hoppats att ingen var där eller såg mig när jag var i full gång med att först hitta ett bra ställe och sen baxa X antal kilo till den plats jag nu lyckats finna.
Bönder jobbar ju i princip alla dagar i veckan, så att det är söndag spelar väl ingen roll?
2015-06-25, 20:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte ha varit den initiala tanken, den kan ha kommit efter några dagar då han märkte att fyndet tog tid, och insåg att föräldrarna led av ovissheten.
Oj, då, en omtänksam GM lanseras nu alltså.
Ja, det finns nog såna med kanske fast fan tro´t.
2015-06-25, 20:24
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Jag vet inte hur du skulle ha agerat med en död kropp på halsen, men jag hade i alla fall inte traskat omkring bland ladugårdar och maskinhallar hos en främling och hoppats att ingen var där eller såg mig när jag var i full gång med att först hitta ett bra ställe och sen baxa X antal kilo till den plats jag nu lyckats finna.
Bönder jobbar ju i princip alla dagar i veckan, så att det är söndag spelar väl ingen roll?

Jag skulle säga att aktiviteten på gårdarna just nu är ganska låg om man inte har jordgubbsodling .

Vallskörden gjordes första gången i månadsskiftet maj/juni och bör därför vara klar nu. Gödsel påkörd på åkrarna och nu väntar man i princip på andra skörden.
Någon tröskning av spannmål är inte heller aktuellt så här års.

Enda risken att stöta på någon är om det sker utfodring av djur men är vi framme efter 19.00 en söndag så är det klart för länge sen.

Så nej en söndag kväll så här efter midsommar bör aktiviteten vara obefintlig.
2015-06-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om man ska hålla det sakligt så tror jag det faktumet att mopeden stod kvar med nycklarna i, hjälmen borta och en påse på marken samt att hon inte svarar i mobilen, räcker långt.

Eller så var Gm aldrig nära mopeden varvid Gm missade nyckeln samt påsen.
.
2015-06-25, 20:26
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Eftersom den som gömt Lisas döda kropp tycks ha haft god lokalkännedom, och eftersom det faktum att de misstänkta bröderna är bosatta i närheten av (1,6 km från) den plats där Lisas döda kropp påträffades följaktligen torde ha spelat en viss roll när det gäller misstankarna mot dem, tog jag en titt på vilka mer som är bosatta i det närmaste området (mellan brödernas bostad och fyndplatsen). Uppgifterna är kanske inte alls av något intresse, men när jag nu ändå letat upp dem, så redovisar jag dem här:

I samma hus som bröderna (adress Blombergs egendom Mejeriflygeln 1) och den äldre broderns hustru bor en kvinna på 65 år, innehavare av Galleri LL.

Tvärs över vägen från brödernas bostad (adress Blombergs säteri 1) bor fastighetsägaren med hustru, 79 och 62 år.

Närmaste granne i riktning mot fyndplatsen är Blomberg Trädgårdsvillan 1. Här bor en ensamstående man på 42 år. Fordon: en grå Volvo och två motorcyklar, Honda och Yamaha.

Nästa fastighet är Kinnekulle Skogen 1. Här bor en ensamstående man på 45 år och hans två söner, 20 och 22 år. Fordon: svart BW, mörkblå Saab, vit Skoda.

Därefter följer ett ungt par, 28 och 24 år, i Husaby Rödjan 1. Fordon: Ljusblå VW Passat och blå Saab 9000.

Sedan följer två sommarstugor, Kinnekulle Martorpsskogen 3 och Kinnekulle Mössan 1.

I korsningen 500 meter före fyndplatsen finns två bostadshus på samma tomt. I det äldre huset, Kinnekulle Källdalen 1, bor två makar, 70 och 68 år. Fordon: Blå Skoda.

I den nyare villan, Kinnekulle Källdalen 2, bor ett par 46 och 45 år med en 19-årig dotter. Fordon: Blå Saab 9-3, tre motorcyklar (Aprilia, Yamaha och Kawasaki) och en gul moped (BTM).

Slutligen är vi framme vid villan, adress Husaby Martorp, som är närmaste granne (ca 50 meter före) till ladugårdskomplexet där Lisas kropp hittades. Ingen är skriven på denna adress.
De som bor närmast gården är de c:a 40-åriga paren skrivna på adresserna Martorp 1, strax nordväst om gården, och Martorp skola direkt sydost om gården.
Från köksfönstret på Martorp skola ser man gårdens baksida och förmodligen även den vita byggboden.
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Du måste nog leta bredare än så. Det är inte vanligt att begå brott så nära sin egen tomt. Fordon att leta skåpbil, fyrhjuling och silvrig bil som har nämnts i tråden.
Vilket skulle minska sannolikheten för att de misstänkta bröderna är skyldiga och öka sannolikheten för att gärningsmannen inte är knuten till orten men likväl har god lokalkännedom och även käneom om möjligheten att utan upptäckt gömma Lisas kropp där den påträffaes?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jodå, en ödegård eller -torp spärrades av, vilken blev aldrig offentliggjord vad jag vet.
Jag har varit inne på ödegårdar tidigare. Det finns rätt många i trakten där, enligt en boende i ett tidigt uttalande, innan Lisa var hittad.
Jag tycker man ska kolla mobiltrafiken runt dessa ödegårdar och jämföra med den runt kaféet de tre helger Lisa jobbade där.
Men jag vet inte hur långt bakåt man kan spana.

Kanske du menar denna, tyvärr ingen info om VAR detta ödetorp ligger :

http://www.expressen.se/gt/dna-har-tagits-pa-flera-man-i-lilla-blomberg/

Publicerad 19 jun 2015 11:58

Platser som tidigare inte varit intressanta i utredningen: bland annat den gamla spritfabriken i Blomberg och ett förfallet ödetorp på en enslig skogsväg har spärrats av för teknisk undersökning.
2015-06-25, 20:27
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag skulle säga att aktiviteten på gårdarna just nu är ganska låg om man inte har jordgubbsodling .

Vallskörden gjordes första gången i månadsskiftet maj/juni och bör därför vara klar nu. Gödsel påkörd på åkrarna och nu väntar man i princip på andra skörden.
Någon tröskning av spannmål är inte heller aktuellt så här års.

Enda risken att stöta på någon är om det sker utfodring av djur men är vi framme efter 19.00 en söndag så är det klart för länge sen.

Så nej en söndag kväll så här efter midsommar bör aktiviteten vara obefintlig.

Nu hände inte mordet i går direkt, och sa inte polisen att de släppt på avspärrningarna fullt medvetna om att gården behövde skörda foder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in