Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmorAmor
Enda intervjun föräldrarna gör:

http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka#.VYpEDmmZBWE.facebook

Tack för länken.

Mycket glädjande att föräldrarna inte är HELT förlamade av sorgen. Att ha startat en minnesfond och gett en liten intervju i en lokaltidning tyder på en liten gnista av hopp om att orka gå vidare. Jag var orolig att de skulle blivit helt paralyserade och inte orka leva vidare. men det hade gjort Lisa förbannad, det är jag övertygad om.

Ett stort tack till familjen Holm för denna intervju.

Kämpa vidare och på återseende:

Heavenbound!
2015-06-24, 09:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Ja varför ska vi hålla på med petitesser som bevis när det finns känslor att gå på!?!

Vi tar bara första bästa som verkar misstänkt och sen anpassar vi omständigheterna till att få dem skyldiga!

Alltså vad är det för fel på folk? Som det är nu så verkar det inte finnas en gnutta bevisning som pekar på bröderna mer än folks "känslor"... Det är fan skamligt att Sverige som ska vara en rättssäker nation häktar folk enbart på "känslor".

Först kommer bevisningen och sen häktningen, inte tvärtom. Så borde det vara iaf, men tyvärr inte i detta fall!

Det handlar inte om känslor utan om att använda erfarenhet om andra brott, logiskt tänkande och sannolikhet för att bedöma hur troliga teorier är.

I det här fallet talar dessa saker tillsammans med det faktum att bröderna är häktade på sannolika skäl starkt för att det rör sig om ett mord eller dråp på Lisa Berg av en av bröderna, möjligen men mindre troligt av båda. Motivet är då sannolikt sexuellt och mordet skedde genom strypning.

Det kan förstås fortfarande vara så att det här brottet skiljer ut sig från vad som kan antas sannolikt, men antagandet om ligor och annat är inte det minsta sannolikt eftersom det kräver en rad antaganden det inte finns minsta tecken på och som inte är nödvändiga för en timlig teori om brottet.

Uppställandet av sådana teorier är därför av mycket litet värde och ett resultat av undermåligt och onödigt resonerande i nuläget.
2015-06-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det handlar inte om känslor utan om att använda erfarenhet om andra brott, logiskt tänkande och sannolikhet för att bedöma hur troliga teorier är.

I det här fallet talar dessa saker tillsammans med det faktum att bröderna är häktade på sannolika skäl starkt för att det rör sig om ett mord eller dråp på Lisa Berg av en av bröderna, möjligen men mindre troligt av båda. Motivet är då sannolikt sexuellt och mordet skedde genom strypning.

Det kan förstås fortfarande vara så att det här brottet skiljer ut sig från vad som kan antas sannolikt, men antagandet om ligor och annat är inte det minsta sannolikt eftersom det kräver en rad antaganden det inte finns minsta tecken på och som inte är nödvändiga för en timlig teori om brottet.

Uppställandet av sådana teorier är därför av mycket litet värde och ett resultat av undermåligt och onödigt resonerande i nuläget.

Mordet skedde alltså genom strypning. Och det vet du?
2015-06-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Jag känner faktiskt inte till att någon har varit så dum att dem kastar mistanke mot sig själv genom att placera bevis på sin arbetsplats. Litauerna topsades och fingeravtryckades samma dag som handsken fanns.

Jag tror att de är puckade nog. En av de skyldiga har säkert haft handsken i arbetsfickan och tappat den på sin arbetsplats av misstag dagen efter. Alternativet är att polisen inte sökt igenom ladan tillräckligt bra första gången och det var därför de grävde ut den som satan vid andra försöket. Handsken har kommit upp/ramlat ur när gärningsmännen flyttat den nergrävda kroppen eller andra bevis de gömt i ladan. Vi vet inte om gärningsmännen är förutseende på ett intelligent sätt, vi vet bara att de är trevliga.
2015-06-24, 09:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Den frisläppta kvinnan fortfarande belagd med yppandeförbud

"Den frisläppta kvinnan är fortsatt misstänkt för brott och befinner sig sedan frigivningen på hemlig ort. Hon är enligt advokat Peter Falck fortfarande belagd med yppandeförbud."

http://www.expressen.se/gt/kvinnans-advokat-hon-ar-valdigt-lattad/

Det var således som jag misstänkte att när åklagaren uttalade att kvinnan är fri att lämna landet och inte har några restriktioner avsåg detta endast restriktioner för hennes fria rörlighet. Yppandeförbudet gäller emellertid alltjämt.
2015-06-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Jag tror att de är puckade nog. En av de skyldiga har säkert haft handsken i arbetsfickan och tappat den på sin arbetsplats av misstag dagen efter. Alternativet är att polisen inte sökt igenom ladan tillräckligt bra första gången och det var därför de grävde ut den som satan vid andra försöket. Handsken har kommit upp/ramlat ur när gärningsmännen flyttat den nergrävda kroppen eller andra bevis de gömt i ladan. Vi vet inte om gärningsmännen är förutseende på ett intelligent sätt, vi vet bara att de är trevliga.

När AJ hittade Lisas handske , var han ju tillsammans med litauerna och en man som heter L.Å. Han var bla den som först la händerna på handsken enligt AJ.
Varför befann sig denne L.Å i ladan och vad var hans funktion ?
Vad har han för anknytning till Blombergs Säteri ?
2015-06-24, 09:47
Medlem
Knutaknuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVanligSnubbe
Extremt många idiotiska och dåliga teorier som ett gäng snillen kommer med. Är det inte ligor så är det en 79-årig gubbe eller varför inte Lisas pappa....

Dessa teorier som vissa har måste vara för att dom själva tycker det låter mer "spännande". Då spelar det ingen roll hur korkade teorierna är, det kan ju vara så och då börjar det likna en deckare. Lugna ner er en smula, mest troliga är att någon eller fler av dessa litauer har begått detta hemska.

Dom jobbade mitt emot Lisas arbetsplats, har kunnat sitta där och sukta i tre veckor efter den nya tjejen på kaféet. Antingen har en av bröderna inte klarat att hålla tillbaka sina sjuka begär eller så är det två psykfall till bröder som gjort detta tillsammans.

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte visar sig att Lisa blivit våldtagen och strypt. Det fanns inga tecken på strid i närheten av kaféet så då får man anta att blodspår knappast funnits. Hon ströps i ladan och sedan blev hon bortforslad tror jag.

Om en, två eller tre litauer var inblandade är svårare att sia om. Men att minst en av dom misstänkta ligger bakom känner jag mig helt säker på. Använder man lite logiskt tänkande så kan 95% av alla teorier sållas bort. Tyvärr verkar vissa vilja att det ska vara precis som man inte tror.

Håller med till 100%!
Oftast är det den första, rakaste och enklaste förklaringen som är den rätta.
Och det faktum att dom blev upprörda när Missing People närmade sig gården där Lisa låg är väldigt avslöjande. Jag tror inte dom hade räknat med denna uppslutningen av folk och att man skulle börja leta så tidigt utan att dom hade god tid på sig att göra sig av med kroppen, därav deras konstiga uppträdande.
2015-06-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad

Eftersom vi vet att bröderna inte arbetade på söndagar så tror jag inte en av dem skulle haft handsken i arbetsfickan och tappat den på arbetsplatsen på måndagen. Och hur skulle kroppen varit nedgrävd i ladan? Jag vet inte hur det ser ut inne i ladan, men något jordgolv finns väl inte där som man kan gräva en grop på och gömma en kropp. För att sedan gräva upp den igen?
2015-06-24, 10:05
Medlem
Citat:
Lisa Holm begravs tisdagen den 7 juli i Säters kyrka, klockan 13.00. Begravningen är öppen för alla, men familjen vill inte att media kommer in i kyrkan.

I stället för blommor önskar familjen en gåva till Lisa Holms Minne, Bg 5002-0197.

http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka?refresh=true
2015-06-24, 10:06
Medlem
I tråden nämns på flera ställen att arbetskamraterna sett en silverfärgad bil. Jag har sökt i intervjuer, sökt i tråden ett flertal ggr, men hittar inte "källan" till detta påstående - kan ngn lägga en länk?
2015-06-24, 10:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka?refresh=true

Mellan spekulationerna kring vem som begått brottet och viljan att den eller de ska få sona för det slås man av känslan hur tragiskt allt detta är. Att läsa den där artikeln var är ett typexempel på när en sådan känsla infinner sig.
2015-06-24, 10:09
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Jag kan med stor sannolikhet, ej säkerhet, men sannolikhet bekräfta att kroppen blivit funnen i fem olika delar.

Edit: Den stora tystnaden kring olika fynd och grävandet bekräftar detta. Vem jag hört det från kan jag inte skriva här, med risk för outing. Men jag kan garanterat personen i fråga har bra koll på brott som de här.
Senast redigerad av FujitsuNakajima 2015-06-24 kl. 10:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in