Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Under söndagen var det troligtvis ett okänt gäng (icke officiellt) motorcyklar som befolkade racerbanan, men saab-festivalen drar en del folk som spenderar hela helgen i trakterna. Folk som bor norröver stämmer hyfsat in tidsmässigt efter det av arrangemangen i Trollhättan avrundas, vidare att passera via RV44 med en av-sväng mot Blomberg.
För den som vill sväva iväg i sitt undersökande så var det även en Saab-träff 1992 i M-stad den helgen Helena försvann, men ett samband känns duktigt orimligt.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Men varför tror alla att de som gömt LHs kropp har god lokalkännedom hela tiden?

Ta en tur på google street view från caféet så kommer den första byggnad du ser efter ett par km vara en maskinhall. Om du passerar där söndag kväll och dörren till hallen står öppen är det bara att stanna till och stuva in kroppen. Behövs ingen som helst lokalkännedom, räcker att följa vägarna och svänga en gång i en korsning. Sitter man då och letar efter en skogsdunge eller annat lämpligt ställe så dyker gårdsbyggnaderna upp bredvid vägen helt plötsligt. Stanna till, lämpa in kroppen och kör vidare. Liten risk att någon observerar en vid den tiden en söndag kväll.

Om sen utrymmet var låst 5 dygn senare vilket vi inte ens vet så påverkar inte det om man har lokalkännedom eller nyckel. Dörr och lås kan ha stängts betydligt senare i veckan.

Varför befatta sig med ett lik längre tid än nödvändigt, dessutom riskera att tas med fingrarna i syltburken genom att gå in i någon annans maskinhall? Bästa alternativet om gärningspersonen inte har en koppling till offret och är tidigare ostraffad är att dumpa offret tio meter in i terrängen på någon avlägsen skogsväg, allra helst en återvändsväg med noll trafik, eller ännu hellre, lämna offret på brottsplatsen och dra dit pepparn växer så snabbt som det bara går.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det vet jag inte, jag nämnde det i en hypotetisk kontext. Jag tror i alla fall inte att hundar användes vid caféet när polisen kom dit första gången, det fanns ju knappast någon anledning. Om hundar inte användes då så fanns det ännu mindre skäl att göra det vid de efterföljande polisbesöken vid caféet såvida man inte var ute efter blod eller sperma.
Jag gissar att hundarna användes i sök - dvs vindade i terräng och kring byggnader - en bra sökhund letar då efter gömd människa - vilket är en starkare lukt än markspåret.

Hunden kan spåra, söka och leta saker (uppletande) - en del hundar kombinerar alla tre sakerna i samma moment (t ex bevakningshund)
Andra söker beroende på vad den är satt att söka (ex. sökhund som i ett tävlingsmoment söker dold människa i ett annat saker som människa lagt ut/"tappat)
2015-06-25, 19:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det finns två helt olika scenarier av sätta dit någon annan för ett brott man har begått. Det ena är att man primärt begår brottet av andra skäl, och sen försöker man bäst det går sätta dit någon annan för det. Det andra är att man begår brottet uttryckligen för att sedan sätta dit en viss person för det. (Sen kan man tänka sig en kombination av båda, t ex om den bedragne äkta mannen har ihjäl sin hustru på ett sådant sätt att älskaren blir misstänkt och inte han.)

Att någon a) skulle ha hatat de litauiska bröderna tillräckligt och b) varit tillräckligt allmänt skrupelfri för att i syfte att jävlas med dem ha ihjäl random tonårstjej som jobbade på kaféet känns intuitivt föga sannolikt, så det är nog i första hand det första scenariot som det finns anledning att överväga - att någon har haft ihjäl Lisa och först i efterhand försökt sätta dit de litauiska bröderna för det. Rimligen bör en sådan gärningsman som a) haft möjlighet att döda Lisa, och b) haft tillräcklig kunskap om de lokala förhållandena för att på ett trovärdigt sätt kunna fästa misstankarna vid det litauiska brödraparet, kunna sökas inom en synnerligen begränsad krets människor, och jag tycker att utredningen för eller senare bör komma i kapp vederbörande om det är så.

Men vi har ju i dagsläget ingen aning om i vilken utsträckning den bevisning som fått bröderna att sitta på sannolika är sådan att den skulle vara möjlig att fabricera för en utomstående.
Hansochgretaspåret fortsatte förbi brödernas bostad fram till Martorp. Kan det vara så att GM lade ut spåret för att Lisa skulle hittas, och bröderna bara råkade bo vid vägen? Avsikten var då inte alls att sätta dit bröderna.
2015-06-25, 20:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har sökt en artikel där det nämns var polisen fortsatte att undersöka efter det att Lisa hade hittats, har ett starkt minne av att en ödegård nämndes, vet någon vilken den gården är, har någon en länk till artikeln?

Om uppgiften stämmer, vad finns på den ödegården, vem brukar vara där, hur ser brödernas koppling till den ödegården ut?

Jodå, en ödegård eller -torp spärrades av, vilken blev aldrig offentliggjord vad jag vet.
Jag har varit inne på ödegårdar tidigare. Det finns rätt många i trakten där, enligt en boende i ett tidigt uttalande, innan Lisa var hittad.
Jag tycker man ska kolla mobiltrafiken runt dessa ödegårdar och jämföra med den runt kaféet de tre helger Lisa jobbade där.
Men jag vet inte hur långt bakåt man kan spana.
2015-06-25, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag gissar att hundarna användes i sök - dvs vindade i terräng och kring byggnader - en bra sökhund letar då efter gömd människa - vilket är en starkare lukt än markspåret.

Hunden kan spåra, söka och leta saker (uppletande) - en del hundar kombinerar alla tre sakerna i samma moment (t ex bevakningshund)
Andra söker beroende på vad den är satt att söka (ex. sökhund som i ett tävlingsmoment söker dold människa i ett annat saker som människa lagt ut/"tappat)

Inte ofta vi är överens, grattis.

Precis, jag håller med dig i allt här, förmodligen så har polisen endast använt sökhundar under den fasen av eftersöksoperationen som bedrevs under brottsrubriceringen olaga frihetsberövande(tror jag det var?), med något undantag.

Möjligtvis så användes kriminalsökhund i ladan efter det att handsken hittades, eventuellt har sådan hund fått lukta på de upphittade föremålen.

Hur som helst, inga kriminalsökhundar har använts ute på fälten i sökandet efter en död människa, det tror jag helt enkelt inte på.
2015-06-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hansochgretaspåret fortsatte förbi brödernas bostad fram till Martorp. Kan det vara så att GM lade ut spåret för att Lisa skulle hittas, och bröderna bara råkade bo vid vägen? Avsikten var då inte alls att sätta dit bröderna.

Enklast hade väl då varit att lämna Lisa på BP?
2015-06-25, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om så skett, då har det framgått och undersökts i samband med att polisen plockat ut mobiltrafiken.

O isf måste vi vänta på FUP
2015-06-25, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jodå, en ödegård eller -torp spärrades av, vilken blev aldrig offentliggjord vad jag vet.
Jag har varit inne på ödegårdar tidigare. Det finns rätt många i trakten där, enligt en boende i ett tidigt uttalande, innan Lisa var hittad.
Jag tycker man ska kolla mobiltrafiken runt dessa ödegårdar och jämföra med den runt kaféet de tre helger Lisa jobbade där.
Men jag vet inte hur långt bakåt man kan spana.

Det intressanta är ju att AJ har sagt att det finns många ödehus/gårdar i trakten, men polisen intresserade sig för just en av dessa, varför just den, det skull jag vilja veta.
2015-06-25, 20:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enklast hade väl då varit att lämna Lisa på BP?
Det behöver inte ha varit den initiala tanken, den kan ha kommit efter några dagar då han märkte att fyndet tog tid, och insåg att föräldrarna led av ovissheten.
2015-06-25, 20:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
För den som vill sväva iväg i sitt undersökande så var det även en Saab-träff 1992 i M-stad den helgen Helena försvann, men ett samband känns duktigt orimligt.

Många gånger när man börjar analysera, så är det förvånansvärt ofta man hittar samband. Det är mer en regel än ett undantag faktiskt. Helena i andranamn och Saab-arrangemang tex.
Men någonstans får man ta logik till hjälp att balansera ut det.
Är det därför Leif säger som han gör om slumpen månntro...
2015-06-25, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det måste ha berott på pappans mycket snabba agerande. Dessutom fick han ju som du också skrev omedelbart gehör när han anmälde dottern som saknad. Detta hade säkerligen GM aldrig tänkt sig.

Hade inte pappan agerat på det sätt han gjorde så hade det nog idag sett ut på ett helt annat sätt. Kanske hade t. ex. hennes kvarlevor aldrig återfunnits och att det då hade blivit ett nytt Helena-fall?

Vad kan tänkas att han sa till poliserna för att få detta gehör? Hur kan samtalet förts?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in