Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Bra karta,
Ger en tydlig bild av eventuell transportväg för GM.
Från cafét har man färdats mellan åkrarna istället för att ta den "rakaste" vägen, som faller sig mest naturligt. Antagligen för att de inte känner till någon annan väg eller helt enkelt inte vill riskera att möta någon de är bekanta med på den vägen.
Men fynden görs på sådana platser att man starkt kan misstänka att de färdats till sin bostad, alternativt direkt till det ladugårdskomplex från cafét, som är mordplats/försvinnandeposition. Antagligen kände man till ladugårdsområdet och dess inventarier väl och räknade kallt med att ha tillräckligt god tid på dig att slutföra vad de påbörjat.
Tyvärr (för deras skull) blev sökinsatsen massiv och närvaron i området avbröt deras planer. Plus att de satt på förhör flera gånger under sökningsdagarna.

Hade MGM tagit "rakaste" vägen ser det ut så här
https://goo.gl/maps/2i3pR

Så nix, den var inte ett alternativ. Hans-o-Gretaspåret har många naturliga förklaringar och MGM var mycket bekanta med omgivningarna

Man kan bara hoppas att de fastnat på mastningar och att rakaste vägen ligger inom Medelplanas täckningsområde, medans Hans-o-Gretaspåret med all säkerhet ligger inom Furuskogen.

https://anonfiles.com/file/e39754e4832899d8981a3329c952e1d4
2015-06-25, 19:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Menar att det är väl inte det mest optimala att söka spår i en storm. Blir väl att andra dofter vispas omkring samtidigt oavsett. Det var ju jättemånga hundar som sökte samtidigt enligt media...

Hundar har förmågan att känna vittring av en måldoft bland i princip hur många andra dofter som helst. Dock påverkar väder och vind hur länge doften finns i omgivningen.

Väder och vind spär ut dofter, men så länge källan avsöndrar doft så finns det doft, lik avsöndrar doft som sprids med till exempel vatten och vind.

Ju snarare inpå tillfället när doften avsattes på till exempel marken desto lättare har hunden för att hitta doften. Ju starkare doft desto närmre källan, därför kan hunden veta åt vilket håll till exempel en människa har gått.

Om gärningspersonen i det här fallet har gått till fots fanns det ingen mening med att ta upp ett spår på försvinnandeplatsen och följa det då man inte vet vem som har avsatt spåret, hunden tar upp det färskaste spåret om det finns flera. Lisas pappa och andra har varit runt caféet efter gärningspersonen och Lisa, svårt att veta vilket spår som tillhör vem.

Dock, om Lisa mördades vid caféet och efter en stund släpades ifrån platsen så skulle en likhund teoretiskt kunna följa vilken väg offret släpades, och om det har droppat blod så skulle en hund som söker blod kunna ta upp det spåret.

En spårhund kan hitta ett föremål i terrängen som en människa har vidrört. I högt gräs kanske det krävs att hunden nosar mycket nära, om det blåser kanske den kan känna doften i luften om vinden blåser från föremålet mot hunden eller förbi hunden.

Hur som helst så gäller att ju snabbare man söker spår desto större chans att man hittar något.
2015-06-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Sorry att jag kapar ner ditt inlägg, men i denna delen finns ett sammanträffande i form av ett rätt stort bil-arrangemang i trakten under den helgen. Knytpunkten var bla Kinnekulle Ring, men kring detta ingår också säkerligen spontana landsvägs-svängar.

Ja tror mig läst om detta i tråden så visst kan det vara tillfällig besökare som varit lite irriterande eller liknande. Min tanke är ett långskott men jag behåller det i bakfickan iaf tills vidare.

Vill bara försöka få ihop en möjlighet där offrets och MGM vägar tillfälligt korsats innan försvinnandet.
2015-06-25, 19:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Dagsfärsk karta och en liten uppmaning; läs tråden innan du gör inlägg.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Jo tack, jag läste dina intressanta poster, men jag insåg inte riktigt (och är fortfarande inte 100%) på vilka slutsatser jag borde dra av dem. Dessutom kunde jag inte öppna din kartbild på den dator jag befann mig på tidigare idag.

Förstår jag dig rätt så visar kartan att en påslagen telefon bör byta mast (vilket kommer att loggas då man får en uppkoppling mot den nya masten) på åtminstone ett par ställen längs en tänkt förflyttning från caféet/ladan till Martorp?

Jag håller med om att det är en logisk slutsats att telefonen verkligen har förflyttats påslagen och givit ifrån sig indikationer som fått polisen att dra slutsatser runt val av sökområde. Men har vi verkligen fått det bekräftat? Jag har inte koll på exakt hur man prioriterat sökinsatser i olika riktningar runt caféet. Kan vi utesluta att det inte var så att man efter två dagar hade hunnit ungefär hit i sin avsökning av vägar och terräng runt vägar i närheten av caféet och då gjorde de fynd som fick området att bli så högintressant för fortsatt genomsökning?

Det som jag tycker är knepigt med scenariot påslagen telefon som pejlas är att det förutsätter ett väldigt snabbt förlopp. 18.23 SMS:ar Lisa sin pappa att hon är på väg hem. 18.30 ska telefonen enligt uppgift ha slutat fungera. På dessa 7 min ska då GM ha hunnit både döda alt. ta Lisa mot hennes vilja och sätta sig i nån typ av fordon för färd söderut samt förstöra telefonen och kasta ut den på backen - Efter att den hunnit göra ett mastbyte.

Dock: Uppgifterna om mobilen som lämnades inledningsvis kan vara fel. Minns att felaktiga pejlingsuppgifter gick ut om Vatchareeya Bangsuans telefon inledningsvis. Vi får nog räkna med att polisen knappast skulle gå in i tråden för att korrigera oss om det t ex skulle visa sig vara så att masttömningar visat på senare aktivitet från telefonen.
2015-06-25, 19:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja tror mig läst om detta i tråden så visst kan det vara tillfällig besökare som varit lite irriterande eller liknande. Min tanke är ett långskott men jag behåller det i bakfickan iaf tills vidare.

Vill bara försöka få ihop en möjlighet där offrets och MGM vägar tillfälligt korsats innan försvinnandet.

Ja, det gällde ju detta 6/6-7/6:
http://www.saabturboclub.com/events/

Håller med att det är ett långskott, men jag hoppas ändå det är en av polisen undersökt möjlighet.
Platsen där flickan förmodligen hittats tyder dock i första hand på en GM med bra lokalkännedom, vilket egentligen inte heller utesluter det som ligger i bakfickan.
2015-06-25, 19:06
Medlem
Hur många mål kommer in till HD varje dag, nån som vet?
Sen får man ju inte glömma att bara för att det här engagerar så kan de inte låta det gå före.
Det kan sitta några i häkte eller fängelse och ruttna nån helt annanstans som ingen bryr sig om men som är mycket intressantare ur "processuell" (?) synvinkel.
2015-06-25, 19:07
Moderator
OYs avatar
Citat:

Fikat på caféet, jobbat vid caféet, kanske jobbat hos bekanta till Lisas föräldrar, kan ju vara några uppslag kanske?
2015-06-25, 19:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Enligt uppgifter tidigare i tråden så är den stökiga personen identifierad men jag nämner inget namn nu när det finns två andra som sitter häktade. Han är givetvis undersökt av polisen redan.
2015-06-25, 19:10
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fikat på caféet, jobbat vid caféet, kanske jobbat hos bekanta till Lisas föräldrar, kan ju vara några uppslag kanske?
Ja men den där saabträffen var på lördagen. Fortsatte på söndagen i Trollhättan.
2015-06-25, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förstår jag dig rätt så visar kartan att en påslagen telefon bör byta mast (vilket kommer att loggas då man får en uppkoppling mot den nya masten) på åtminstone ett par ställen längs en tänkt förflyttning från caféet/ladan till Martorp?

Om man tankar av masterna snabbt så får man uppkopplingar mot mast och sektor, utan att användaren är aktiv i samtal eller SMS, sk. LocationUpdate.

Dödband (överlappning) gör det sannolikt att endast ett mastbyte görs på vägen fram till MGM bostad.

Kör man hela vägen till Martorp (genom dålig täckning/gult område) kan nog allt möjligt hända, men vid Martorp är det troligare att andra master tar vid österut mot Sil/Götene.

Detta pga. Furuskogen är 3G med dålig räckvidd, speciellt i lägen med skogig, kuperad topografi.

Något gjorde att Polisen misstänkte bröderna och att man begav sig till Martorp i husrannsakan efter fyndet på åkern/konfrontationen med MPS.
Någon gissning varför man kastade sig över till Martorp med husrannsakan?
Senast redigerad av inmodumanus 2015-06-25 kl. 19:21.
2015-06-25, 19:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja men den där saabträffen var på lördagen. Fortsatte på söndagen i Trollhättan.

Under söndagen var det troligtvis ett okänt gäng (icke officiellt) motorcyklar som befolkade racerbanan, men saab-festivalen drar en del folk som spenderar hela helgen i trakterna. Folk som bor norröver stämmer hyfsat in tidsmässigt efter det av arrangemangen i Trollhättan avrundas, vidare att passera via RV44 med en av-sväng mot Blomberg.
2015-06-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hundar har förmågan att känna vittring av en måldoft bland i princip hur många andra dofter som helst. Dock påverkar väder och vind hur länge doften finns i omgivningen.

Väder och vind spär ut dofter, men så länge källan avsöndrar doft så finns det doft, lik avsöndrar doft som sprids med till exempel vatten och vind.

Ju snarare inpå tillfället när doften avsattes på till exempel marken desto lättare har hunden för att hitta doften. Ju starkare doft desto närmre källan, därför kan hunden veta åt vilket håll till exempel en människa har gått.

Om gärningspersonen i det här fallet har gått till fots fanns det ingen mening med att ta upp ett spår på försvinnandeplatsen och följa det då man inte vet vem som har avsatt spåret, hunden tar upp det färskaste spåret om det finns flera. Lisas pappa och andra har varit runt caféet efter gärningspersonen och Lisa, svårt att veta vilket spår som tillhör vem.

Dock, om Lisa mördades vid caféet och efter en stund släpades ifrån platsen så skulle en likhund teoretiskt kunna följa vilken väg offret släpades, och om det har droppat blod så skulle en hund som söker blod kunna ta upp det spåret.

En spårhund kan hitta ett föremål i terrängen som en människa har vidrört. I högt gräs kanske det krävs att hunden nosar mycket nära, om det blåser kanske den kan känna doften i luften om vinden blåser från föremålet mot hunden eller förbi hunden.

Hur som helst så gäller att ju snabbare man söker spår desto större chans att man hittar något.

Jag är ingen expert, men jag har tränat fyra hundar med sök och spårövningar i brukshundklubb och det du säger stämmer inte. Men polisens hundförare vet nog vad dom gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in