Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 19:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du säger inte till en hund var eller vilket doftspår den skall följa -- visste du var det var så skulle du inte behöva hund.

Skälet till att man inte skall trampa runt innan hunden sätts på spår är att den följer det spår den får upp på platsen .. alldeles oavsett vem det tillhör.
Därför säkrar man platsen innan man sätter hunden på spår.

Och jo - en bra hund kan skifta mellan vind och spår.

Sen sätter du hunden på olika uppgifter - spårsignal betyder sök markspår. Sök signal betyder vind och ljud och om det behövs spår .. den skall hitta något som leder till människa helt enkelt.

Edit:
Det är också skälet till att man inte vill ha hjälp i ett område före hunden fått gå igenom det .. Det söker normalt människolukt helt enkelt.

Så är det helt enkelt, och det fanns knappast bra förutsättningar för att söka relevanta spår vid caféet då ett antal människor hade beträtt området efter försvinnandet. Jag utgår ifrån att det var en levande person som polisen sökte där och då.

Jag kan se endast två dofter som det hade varit meningsfullt att söka efter på platsen, blod och sperma, men som läget var just då så fanns det ingen misstanke om ett brott som skulle kunna ha inkluderat blod och/eller sperma, så har jag förstått läget vid tillfället.
2015-06-25, 19:44
Medlem
angladotters avatar
Eftersom den som gömt Lisas döda kropp tycks ha haft god lokalkännedom, och eftersom det faktum att de misstänkta bröderna är bosatta i närheten av (1,6 km från) den plats där Lisas döda kropp påträffades följaktligen torde ha spelat en viss roll när det gäller misstankarna mot dem, tog jag en titt på vilka mer som är bosatta i det närmaste området (mellan brödernas bostad och fyndplatsen). Uppgifterna är kanske inte alls av något intresse, men när jag nu ändå letat upp dem, så redovisar jag dem här:

I samma hus som bröderna (adress Blombergs egendom Mejeriflygeln 1) och den äldre broderns hustru bor en kvinna på 65 år, innehavare av Galleri LL.

Tvärs över vägen från brödernas bostad (adress Blombergs säteri 1) bor fastighetsägaren med hustru, 79 och 62 år.

Närmaste granne i riktning mot fyndplatsen är Blomberg Trädgårdsvillan 1. Här bor en ensamstående man på 42 år. Fordon: en grå Volvo och två motorcyklar, Honda och Yamaha.

Nästa fastighet är Kinnekulle Skogen 1. Här bor en ensamstående man på 45 år och hans två söner, 20 och 22 år. Fordon: svart BW, mörkblå Saab, vit Skoda.

Därefter följer ett ungt par, 28 och 24 år, i Husaby Rödjan 1. Fordon: Ljusblå VW Passat och blå Saab 9000.

Sedan följer två sommarstugor, Kinnekulle Martorpsskogen 3 och Kinnekulle Mössan 1.

I korsningen 500 meter före fyndplatsen finns två bostadshus på samma tomt. I det äldre huset, Kinnekulle Källdalen 1, bor två makar, 70 och 68 år. Fordon: Blå Skoda.

I den nyare villan, Kinnekulle Källdalen 2, bor ett par 46 och 45 år med en 19-årig dotter. Fordon: Blå Saab 9-3, tre motorcyklar (Aprilia, Yamaha och Kawasaki) och en gul moped (BTM).

Slutligen är vi framme vid villan, adress Husaby Martorp, som är närmaste granne (ca 50 meter före) till ladugårdskomplexet där Lisas kropp hittades. Ingen är skriven på denna adress.
2015-06-25, 19:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agunda
Kan man mörda så kan man nog antagligen även köra bil trots avsaknad av körkort.
Otvivelaktigt, men om han körde bort kroppen utan körkort finns det tre alternativ.
  1. Han planerade brottet redan på morgonen, och tog bilen till jobbet.
  2. Han planerade inte brottet och körde bil utan körkort regelmässigt till jobbet.
  3. Han planerade inte brottet och åkte hem och hämtade bil.
Inget av dessa alternativ är sannolikt. Det tredje är inte ens möjligt, det fanns inte tid.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-25 kl. 19:48.
2015-06-25, 19:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så är det helt enkelt, och det fanns knappast bra förutsättningar för att söka relevanta spår vid caféet då ett antal människor hade beträtt området efter försvinnandet. Jag utgår ifrån att det var en levande person som polisen sökte där och då.
Nej, när andra sprungit i området efteråt spårar hunden det starkaste spåret, om du inte har tur så den gör spårupptag precis där den som man söker satt sin doft och ingen annan lagt ny doft där.

Citat:
Jag kan se endast två dofter som det hade varit meningsfullt att söka efter på platsen, blod och sperma, men som läget var just då så fanns det ingen misstanke om ett brott som skulle kunna ha inkluderat blod och/eller sperma, så har jag förstått läget vid tillfället.
Fast de utgick väl inte med spårhundar vid platsen?

Edit:
Det är därför man normalt slår en ring utanför det område där polis/räddningstjänst/andra rört sig .. får hunden ett spårupptag där som inte kan härröras till personer som rört sig kring en brottsplats så följer man det spårupptaget.
Ser man att spårupptaget leder till polis/ambulans/annan så slår man en ny ring, och ser om man kan få annat spårupptag.
Senast redigerad av micro113 2015-06-25 kl. 19:51.
2015-06-25, 19:48
Moderator
OYs avatar
Jag har sökt en artikel där det nämns var polisen fortsatte att undersöka efter det att Lisa hade hittats, har ett starkt minne av att en ödegård nämndes, vet någon vilken den gården är, har någon en länk till artikeln?

Om uppgiften stämmer, vad finns på den ödegården, vem brukar vara där, hur ser brödernas koppling till den ödegården ut?
2015-06-25, 19:51
Medlem
cem77s avatar
Men varför tror alla att de som gömt LHs kropp har god lokalkännedom hela tiden?

Ta en tur på google street view från caféet så kommer den första byggnad du ser efter ett par km vara en maskinhall. Om du passerar där söndag kväll och dörren till hallen står öppen är det bara att stanna till och stuva in kroppen. Behövs ingen som helst lokalkännedom, räcker att följa vägarna och svänga en gång i en korsning. Sitter man då och letar efter en skogsdunge eller annat lämpligt ställe så dyker gårdsbyggnaderna upp bredvid vägen helt plötsligt. Stanna till, lämpa in kroppen och kör vidare. Liten risk att någon observerar en vid den tiden en söndag kväll.

Om sen utrymmet var låst 5 dygn senare vilket vi inte ens vet så påverkar inte det om man har lokalkännedom eller nyckel. Dörr och lås kan ha stängts betydligt senare i veckan.
2015-06-25, 19:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, när andra sprungit i området efteråt spårar hunden det starkaste spåret, om du inte har tur så den gör spårupptag precis där den som man söker satt sin doft och ingen annan lagt ny doft där.

Fast de utgick väl inte med spårhundar vid platsen?

Det vet jag inte, jag nämnde det i en hypotetisk kontext. Jag tror i alla fall inte att hundar användes vid caféet när polisen kom dit första gången, det fanns ju knappast någon anledning. Om hundar inte användes då så fanns det ännu mindre skäl att göra det vid de efterföljande polisbesöken vid caféet såvida man inte var ute efter blod eller sperma.
2015-06-25, 19:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Otvivelaktigt, men om han körde bort kroppen utan körkort finns det tre alternativ.
  1. Han planerade brottet redan på morgonen, och tog bilen till jobbet.
  2. Han planerade inte brottet och körde bil utan körkort regelmässigt till jobbet.
  3. Han planerade inte brottet och åkte hem och hämtade bil.
Inget av dessa alternativ är sannolikt. Det tredje är inte ens möjligt, det fanns inte tid.

Jodå, som bagare slutade han nog flera timmar före tjejerna.
2015-06-25, 19:53
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Eftersom den som gömt Lisas döda kropp tycks ha haft god lokalkännedom, och eftersom det faktum att de misstänkta bröderna är bosatta i närheten av (1,6 km från) den plats där Lisas döda kropp påträffades följaktligen torde ha spelat en viss roll när det gäller misstankarna mot dem, tog jag en titt på vilka mer som är bosatta i det närmaste området (mellan brödernas bostad och fyndplatsen). Uppgifterna är kanske inte alls av något intresse, men när jag nu ändå letat upp dem, så redovisar jag dem här:

I samma hus som bröderna (adress Blombergs egendom Mejeriflygeln 1) och den äldre broderns hustru bor en kvinna på 65 år, innehavare av Galleri LL.

Tvärs över vägen från brödernas bostad (adress Blombergs säteri 1) bor fastighetsägaren med hustru, 79 och 62 år.

Närmaste granne i riktning mot fyndplatsen är Blomberg Trädgårdsvillan 1. Här bor en ensamstående man på 42 år. Fordon: en grå Volvo och två motorcyklar, Honda och Yamaha.

Nästa fastighet är Kinnekulle Skogen 1. Här bor en ensamstående man på 45 år och hans två söner, 20 och 22 år. Fordon: svart BW, mörkblå Saab, vit Skoda.

Vad är brödernas och frugans bil?

Därefter följer ett ungt par, 28 och 24 år, i Husaby Rödjan 1. Fordon: Ljusblå VW Passat och blå Saab 9000.

Sedan följer två sommarstugor, Kinnekulle Martorpsskogen 3 och Kinnekulle Mössan 1.

I korsningen 500 meter före fyndplatsen finns två bostadshus på samma tomt. I det äldre huset, Kinnekulle Källdalen 1, bor två makar, 70 och 68 år. Fordon: Blå Skoda.

I den nyare villan, Kinnekulle Källdalen 2, bor ett par 46 och 45 år med en 19-årig dotter. Fordon: Blå Saab 9-3, tre motorcyklar (Aprilia, Yamaha och Kawasaki) och en gul moped (BTM).

Slutligen är vi framme vid villan, adress Husaby Martorp, som är närmaste granne (ca 50 meter före) till ladugårdskomplexet där Lisas kropp hittades. Ingen är skriven på denna adress.

Och det Viktigast. Vad är brödernas och frugans bilar?
2015-06-25, 19:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Motivet för att sätta dit någon annan för ett brott man har begått är väl uppenbart. Man blir inte misstänkt själv om någon annan är dömd.
Fast det finns två helt olika scenarier av sätta dit någon annan för ett brott man har begått. Det ena är att man primärt begår brottet av andra skäl, och sen försöker man bäst det går sätta dit någon annan för det. Det andra är att man begår brottet uttryckligen för att sedan sätta dit en viss person för det. (Sen kan man tänka sig en kombination av båda, t ex om den bedragne äkta mannen har ihjäl sin hustru på ett sådant sätt att älskaren blir misstänkt och inte han.)

Att någon a) skulle ha hatat de litauiska bröderna tillräckligt och b) varit tillräckligt allmänt skrupelfri för att i syfte att jävlas med dem ha ihjäl random tonårstjej som jobbade på kaféet känns intuitivt föga sannolikt, så det är nog i första hand det första scenariot som det finns anledning att överväga - att någon har haft ihjäl Lisa och först i efterhand försökt sätta dit de litauiska bröderna för det. Rimligen bör en sådan gärningsman som a) haft möjlighet att döda Lisa, och b) haft tillräcklig kunskap om de lokala förhållandena för att på ett trovärdigt sätt kunna fästa misstankarna vid det litauiska brödraparet, kunna sökas inom en synnerligen begränsad krets människor, och jag tycker att utredningen för eller senare bör komma i kapp vederbörande om det är så.

Men vi har ju i dagsläget ingen aning om i vilken utsträckning den bevisning som fått bröderna att sitta på sannolika är sådan att den skulle vara möjlig att fabricera för en utomstående.
2015-06-25, 19:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jodå, som bagare slutade han nog flera timmar före tjejerna.
Det fanns inte tid mellan det oplanerade brottet kl 18.30 och pappans ankomst kl 21.
2015-06-25, 19:55
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6198304

Kanske har postats om detta tidigare idag, men orkar fan inte kolla igenom dagens skörd
av inlägg, tråden växer ju lavinartat, helt oöverblickbar...

Jo det har nämnts i förbigående... Men alla är djupt nergrävda i detaljer och egna teorier för att hinna lösa mordet innan polisen gör det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in