2015-06-16, 23:37
Medlem
koppen89s avatar
Vilket antal pjäser vore nödvändigt för en god försvarsförmåga? (realistiskt, inte helt uppåt väggarna önskedröm)

Jag antar ju att det behövs fler än 24...
Citera
2015-06-17, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Vilket antal pjäser vore nödvändigt för en god försvarsförmåga? (realistiskt, inte helt uppåt väggarna önskedröm)

Inte under 150 st gissar jag.
Citera
2015-06-17, 08:10
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89

Beror helt på vad för sorts organisation man strävar efter, jag själv skulle gärna vilja se 6st mekaniserade brigader organiseras, då skulle antalet pjäser uppgå i 72st.
Citera
2015-06-17, 13:29
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Beror helt på vad för sorts organisation man strävar efter, jag själv skulle gärna vilja se 6st mekaniserade brigader organiseras, då skulle antalet pjäser uppgå i 72st.

6 mekaniserade brigader, 4 norrlandsbrigader, 8 motoriserade infanteribrigader, 4 pansarbrigader, 5 stadsskyttebrigader, 8 lokalförsvarsbrigader, ett antal fristående bataljoner, hemvärn, etc. 35 brigader*12 pjäser =420 pjäser. Ytterligare ett antal pjäser till hv, fristående bataljoner och förstärkningar ger ca 720 pjäser, helst ur minst tre generationer pjäser vilka använder/kan använda samma ammunition.

Edit:
Gotlands brigadstridsgrupp, arlandabrigaden samt tre amfibiebrigader icke att förglömma.
Senast redigerad av sprithitler 2015-06-17 kl. 13:32.
Citera
2015-06-20, 07:05
Medlem
wellerockss avatar
Eftersom Sverige med största sannolikhet inte skulle släppa Archer betyder det att man inte kan anamma något liknande system som inte ger någon förmågeökning annat än numerärt [Ex begagnade Pzh2000]

Så jag hade gärna sett att man brukar samtliga tillverkade Archers [24 redan beställda + de 24 som Norge inte kommer beställa] vilket ger 48 mobila, terränggående och moderna pjäser som dessutom kan avfyra excalibur.

Till detta behövs andra förmågor som kompletterar Archers förmågor. De måste likaså vara mobila och terränggående. Mitt förslag är raketartilleri samt ett mekaniserat granatkastarfordon för att komplettera aktionsradierna med varandra och införa nya understödsförmågor hos mekaniserade brigader.

Mekaniserat grkf har en rätt uppenbart alternativ. AMOS på CV90. Mobilt, terränggående, finns klart för snabb integration på de CV90-chassin som redan är klargjorda för systemet, lätt att integrera i FM, kan avfyra salvor för samtidig nedslagning på samma punkt och ger mycket "bang for the buck".

Raketartilleriet, i form av ex. M270/HIMARS ger möjlighet att snabbt verka på längre avstånd och att integrera ATACMS för att slå på strategiska mål 30 mil bort. Rätt perfekt distans för att verka från Öland på hamn/flygplats i Kaliningrad. Utöver detta kan man skapa mättnad med GMLRS M31-raketer över en särskild plats för att hämma invasionsföretag.

Ser dock hellre mobilt kustartilleri med kustrobot, markbaserat långräckviddigt luftvärn, ytstridsfartyg med LV och fler ubåtar innan jag ser raketartilleri, men samtliga 48 Archer + AMOS kan vara ett smart, snabbt sätt att få mycket pang för pengarna samt att säkerställa artilleriets ställning i Sverige för framtiden.
Citera
2015-06-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej vi kommer inte att köpa in AMOS. Finns redan tråd om det. (FB) AMOS, SEP, Archer m.m - Vad hände?

De där granatkastarna är det enda "artilleri" vi har. En begagnad 2S1/3/5 skulle vara en enorm uppgradering från en 81 mm granatkastare. Dessutom skulle allting fungera från dag 1 till skillnad från Archer.
Såg ditt svar om 2S1. Sverige har redan köpt drygt 200 st(228 ?). Men till skillnad mot Finland så tog vi aldrig in dem i landet. Det är inte så allmänt känt men pansarmuseum i Axvalla skriver också om det. De utnyttjade drivlinan och såldes skrotet till Kina. Drivlinan och den starkare motorn passade till MT-LB/U pbv 401/4020 etc då Sverige inte lyckades köpa pbv 401 i tillräckligt antal. Att vi däremot köpte 350 bmp1 som renoverades och ställde i förråd är känt. Då försvaret är som de är så något år efter denna händelse började de titta på ett lämpligt torn för Amos på pbv 401 för tester. Att de redan hade haft färdiga torn för tester och färdig kanonvagn tänkte de tydligen inte på (den inhemska produktionen först). 2S1 kunde exempelvis ha använts som 2S1 och även använt för Amos eller den lättare Nemo eller som annan lämplig drivlina(finns några ryska varianter). Amos torn är relativt tungt som inte passar på ex stridsbåt 90 och amv så enkelrörs varianten Nemo som Finland har utvecklat passar bättre.
Citera
2015-06-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tröttsamt finntrams, Sverige tog ett idiotbeslut och köpte AMW istället för en betydligt modernare SEP.
Den senare hade kunnat generera licensmiljarder och hundratals jobb årligen i 15-20 år framåt.
AMW genererar lite pansarplåt och är en snart föråldrad lösning.
Förklara då varför inte ens engelsmännen trodde på sep. För att rädda projektet valde de då en förenklad sep som inte heller engelsmännen valde eftersom det fanns annat som var lika bra.
Citera
2015-06-24, 22:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Förklara då varför inte ens engelsmännen trodde på sep. För att rädda projektet valde de då en förenklad sep som inte heller engelsmännen valde eftersom det fanns annat som var lika bra.
Därför att den inte var färdigutvecklad och britterna ville ha kolonialpolisfordon.
Att alla lätta hjulfordon visat sig vara för klena ens för insats mot Talibaner visade sig i samma veva.
Citera
2015-06-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Eftersom Sverige med största sannolikhet inte skulle släppa Archer betyder det att man inte kan anamma något liknande system som inte ger någon förmågeökning annat än numerärt [Ex begagnade Pzh2000]

Så jag hade gärna sett att man brukar samtliga tillverkade Archers [24 redan beställda + de 24 som Norge inte kommer beställa] vilket ger 48 mobila, terränggående och moderna pjäser som dessutom kan avfyra excalibur.

Till detta behövs andra förmågor som kompletterar Archers förmågor. De måste likaså vara mobila och terränggående. Mitt förslag är raketartilleri samt ett mekaniserat granatkastarfordon för att komplettera aktionsradierna med varandra och införa nya understödsförmågor hos mekaniserade brigader.

Mekaniserat grkf har en rätt uppenbart alternativ. AMOS på CV90. Mobilt, terränggående, finns klart för snabb integration på de CV90-chassin som redan är klargjorda för systemet, lätt att integrera i FM, kan avfyra salvor för samtidig nedslagning på samma punkt och ger mycket "bang for the buck".

Raketartilleriet, i form av ex. M270/HIMARS ger möjlighet att snabbt verka på längre avstånd och att integrera ATACMS för att slå på strategiska mål 30 mil bort. Rätt perfekt distans för att verka från Öland på hamn/flygplats i Kaliningrad. Utöver detta kan man skapa mättnad med GMLRS M31-raketer över en särskild plats för att hämma invasionsföretag.

Ser dock hellre mobilt kustartilleri med kustrobot, markbaserat långräckviddigt luftvärn, ytstridsfartyg med LV och fler ubåtar innan jag ser raketartilleri, men samtliga 48 Archer + AMOS kan vara ett smart, snabbt sätt att få mycket pang för pengarna samt att säkerställa artilleriets ställning i Sverige för framtiden.
Var det inte så där politikern och översten/Generalen (kommer inte ihåg deras namn) satt och spåna när de la ner det g:a försvaret och trodde på nytt och modernt försvar. De glömde en sak. Det kostar pengar som de trodde försvaret skulle få. Vi satsar mindre pengar på försvaret nu än vi gjorde då. Men har under senaste tiden inte kommit upp i begärda procentsats av bnp som nato begär av sina medlemsländer. Denna har förövrigt nyligen höjts.
Senast redigerad av slurppen 2015-06-24 kl. 23:10. Anledning: Tillägg
Citera
2015-06-24, 22:59
Medlem
Citat:
Därför att den inte var färdigutvecklad och britterna ville ha kolonialpolisfordon.
Att alla lätta hjulfordon visat sig vara för klena ens för insats mot Talibaner visade sig i samma veva.
Hur är det med polska kolonialpolisfordon med förstärkt skydd? Dessa rådde de inte ens på med rpg. Minns inte vilket det var kanske pihrana eller amv?

Britterna kanske har lärt sig i förhållande till oss att inte lita på ej färdigutvecklade system som kan bli en tummetott. Nu var det länge sen jag läste om det. Men det var väl sep:s drivlina med hydraulik och utväxling som de inte ansåg var tillförlitligt?
Citera
2015-06-25, 19:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Hur är det med polska kolonialpolisfordon med förstärkt skydd? Dessa rådde de inte ens på med rpg. Minns inte vilket det var kanske pihrana eller amv?

Britterna kanske har lärt sig i förhållande till oss att inte lita på ej färdigutvecklade system som kan bli en tummetott. Nu var det länge sen jag läste om det. Men det var väl sep:s drivlina med hydraulik och utväxling som de inte ansåg var tillförlitligt?
Pirhana fick förses med extraskydd och slogs och slås ut regelbundet.
Visst skjuter du ett grgskott från modell 60 tal på en AMW står den nog pall, vad händer om den träffas av en RPG32? Eller andra moderna rsv vapen.
SEP var ännu bättre skyddad än AMV och den klarade knappast heller de modernaste och tyngsta pv vapnen för infanteri.
Citera
2015-06-25, 21:31
Medlem
Citat:
Pirhana fick förses med extraskydd och slogs och slås ut regelbundet.
Visst skjuter du ett grgskott från modell 60 tal på en AMW står den nog pall, vad händer om den träffas av en RPG32? Eller andra moderna rsv vapen.
SEP var ännu bättre skyddad än AMV och den klarade knappast heller de modernaste och tyngsta pv vapnen för infanteri.
Så sant som du skriver. Men att vissa höjer sep till skyarna är inte troligt då inget land är intresserad av den. Att de skulle ge oss massa arbetstillfällen skulle inte stämma utan bli ett nytt jas projekt eller liknande. Sedan vill jag inte påstå att amv var det bättre alternativet eftersom jag är för dåligt påläst om saken.
Senast redigerad av slurppen 2015-06-25 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in