Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 14:54
Medlem
Angående master så tror jag inte att man ser i realtid överlappningen det brukar vara en viss fördröjning på en vanlig mobil. Men klart viktigt att veta vart exakta platsen är för det kan vara mordplatsen. Även mobilen kan ju ligga där någonstans med relevanta data och eventuella dna fingeravtryck.
2015-06-25, 14:55
Medlem
Jag tror ju fortfarande att gärningsmannen kommer visa sig vara en kvinna två tre år äldre än Lisa. Jag tror också att hjälmen är mordvapnet och jag skulle vilja veta om hjälmen fanns på mopeden eller om Lisa hade den med sig ut eller om gärningsmannen tog den från mopeden och Lisa sedan letade efter den och blev då attackerad.

Jag tror heller inte att Letterna är skyldiga, min magkänsla (inte bevis naturligtvis) sa mig att de inte hade något med mordet att göra redan från början. Känndes helt fel.

På ett sätt så hoppas jag att jag har fel för jag vill att det här skall vara över med nu och att familjen kan få ett avslut som inte innebär att de får leva i ovisshet, något jag inte skulle önska för någon.
2015-06-25, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men visst kan det väl vara så, att det var en direktsändning på natten då en poliskvinna sa den exakta tiden. Som sedan inte nämndes i presskonferensen eftersom de vill ha allting så hemligt som möjligt.
Jag vet inte om alla sändningar finns inspelade men det går väl att leta upp i sveriges radios arkiv, om man vill vara säker på sin sak och fortsätta "privatspana"

... presstalesperson är i kanalerna kl 00.15 - dess innan är det enbart media live.
2015-06-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Precis.
Enligt min erfarenhet, mätningar i fält, topografin och studier av flertalet operatörers täckningskartor ligger Cafét under Medelplana och mastbyte sker till Furuskogen när telefonen rör sig söderut, fyndplatser ligger under Furuskogen när väl mastbyte skett pga dödbandet.

Det är tydligt att Polisens tekniker tidigt inhämtade den informationen och koncentrerade söket söderut.

Man får heller inte glömma av tidsaspekten för dessa händelser, kanske ihop med vittnesmål.
Frågan är om brödernas telefoner följer LHs det återstår att se men något (inom den bredare undersökningen (Trolläng)) väckte misstankarna mot bröderna.

Mobiltelefoner är oftast på gott men för mördare och brottslingar kan de också vara avslöjande. Tänkte bl.a. på trippelmordet i Uddevalla där man masttömde med raketfart för att möjligen få en bild av vem/vilka som rört sig inom cellen/cellerna. Man fick tidigt upp ett intressant spår som ledde till gripande. Givetvis fanns säkert annat också som ledde till gripandet men mobiltrafiken var viktig initialt, man kunde placera personerna på BP i det fallet.
2015-06-25, 15:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om man som ägare arrenderar ut en gård så är det oväsentligt hur man som ägare ställer sig till genomsök -- arrendatorn avgör det.

Själv skulle jag inte låta MP härja i mina lokaler. Jag skulle kolla själv och ge tillträde till polisen .. men inte ett gäng gökar som kan bestå av vad som helst från nyfikna, tjuvar, mördaren själv och annat pack.
Det finns liksom ingen kontroll på vilka som ansluter sig till MP:s sök eller i vilket syfte de gör det.

Tur att detta gäng gökar finns! Vilken otrolig nytta de har gjort i Sverige sedan dom bildades. All heder åt Missing People.
2015-06-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderbeek
Jag tror ju fortfarande att gärningsmannen kommer visa sig vara en kvinna två tre år äldre än Lisa. Jag tror också att hjälmen är mordvapnet och jag skulle vilja veta om hjälmen fanns på mopeden eller om Lisa hade den med sig ut eller om gärningsmannen tog den från mopeden och Lisa sedan letade efter den och blev då attackerad.

Precis tvärt emot vad som är statistiskt sannolikt alltså.
2015-06-25, 15:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Överklaganden till HD: http://speedy.sh/amZKb/1605-15-1.pdf http://speedy.sh/Tf5VG/1603-15.pdf

Kan du möjligen lägga ut dem på Minfil? Tack på förhand
2015-06-25, 15:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mobiltelefoner är oftast på gott men för mördare och brottslingar kan de också vara avslöjande. Tänkte bl.a. på trippelmordet i Uddevalla där man masttömde med raketfart för att möjligen få en bild av vem/vilka som rört sig inom cellen/cellerna. Man fick tidigt upp ett intressant spår som ledde till gripande. Givetvis fanns säkert annat också som ledde till gripandet men mobiltrafiken var viktig initialt, man kunde placera personerna på BP i det fallet.

Som jag sagt tidigare, det är en av de allra första åtgärder som görs i förundersökningens inledning, när misstanke om brott inom denna kategori finns.
Det släpptes snabbt information i massmedia angående tidsangivelser från flickans mobiltelefon.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-25 kl. 15:17.
2015-06-25, 15:09
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Precis tvärt emot vad som är statistiskt sannolikt alltså.
Tja, vilka är vi att ifrågasätta vanderbeeks magkänsla? Jag tycker vi ska släppa litauerna (letterna?) fria omgående och fokusera helt och hållet på att hitta den 2-3 år äldre kvinnan som ligger bakom detta fruktansvärda dåd
2015-06-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2757870-misstankta-kvinnan-har-lamnat-sverige
Så då har den litauiske kvinnan lämnat Sverige...flyr?
Nej, hon kan inte fly Sveriges polis har väldigt bra kontakt med sina kollegor i Litauen. Faktiskt är det bättre att hon är i sitt hemland. Polisen där har bättre möjlighet för att hålla henne under uppsikt än polisen i Sverige har.

Jag citerar åklagaren från länken som du skrivit. Jag får en uppfattning att hon har berättat allt som hon visste för polisen.( Det låter inte bra för bröderna )

"Enligt Lars-Göran Wennerholm saknar det betydelse för utredningen att kvinnan inte längre befinner sig i Sverige.

– Att hon släpptes och nu har lämnat landet har ingen betydelse. Vi bedömer att vi inte behöver mer information från henne under utredningens gång"
Senast redigerad av matematiker 2015-06-25 kl. 15:51.
2015-06-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Hmm..jag skrev med ett ? ...är hon skyldig så är hon nog rätt stressad och sticker fort som f-n..det är på ngt sätt inte ett beteende som ngn oskyldig skulle göra..Sverige är ett mycket liberalt och generöst land..hon hade säkert kunnat få bidrag m.m. och stanna kvar vid sin oskyldig (??) mans sida och kämpat för hans frigivnng..eller?

Hon lär vara ganska knäckt oavsett om hon vet vad som hänt eller ej. Bara en sån sak som att sitta i häkte med fullständiga restriktioner kan få vem som helst att bli tokig.

Men vad jag har undrat över, är varför litauiska media och litauisk polis tycks ha nappat så snabbt. Vem är det som matat litauisk press och med vad?
Försvarsadvokaten säger:
"Vad som är olyckligt, kan jag tycka, är att intresset tagit sig felaktigt uttryck i hennes hemland. Hon känner sig nog oerhört utlämnad".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21018623.ab

Ja, nu kommer väl många säga att det inte är "ett felaktigt uttryck" att anta att någon är skyldig och skriva det i tidningen, men det är det ju, och konstigt dessutom. De borde väl vara lite patriotiska och ifrågasätta det.
2015-06-25, 15:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
Hur ska Rönnbäck få PT om hon inte ens yrkat på det?

(jfr hennes överklagandeskrift med Thomas Örts)
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-25 kl. 15:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in