2015-06-25, 12:30
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öisar´n
Skulle någon(båda) av brödernas telefoner tidsmässigt kunna knytas till samma färdväg som Lisas borde det räcka för fällande dom (min åsikt).
Om de hade något olagligt på gång denna kväll är det väl inte omöjligt att mobilerna låg kvar hemma. Snart räknas det nog som misstänkt beteende att inte ha mobiltelefon (eller motsvarande framtida pryl) med sig när man lämnar hemmet.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag skulle formulera mig annorlunda men visst har du rätt.

Jag vet att söner står högt i kurs hos mammor. Söner vet det också. Söner ringer ofta till mamma för bekräftelser och vänliga ord.

När något inträffar på gott och ont ringer söner till mamma, för mamma vill bara väl och kritiserar inte.

Det jag gör är att analysera omständigheterna kring detta samtal, och det var inte att förbereda mamma de ringde, men att få stöd. En vänlig röst hemifrån. Brottslingar kan vara sliskigt sentimentala. De var antagligen omtumlade.

Men den relevanta poängen med samtalet är att de visste att folk sökte efter Lisa. I belysning av hur de själva agerade under sökandet när de visste hur angelägna alla var att hitta Lisa. Det framkommer också att de visste, trots påstådda språksvårigheter vad som pågick, utan en tolk i sikte!

Att de sen kastar in rasistkortet och en fikastund som mamma och advokaten köper, visar bara att det är inte mycket de har att komma med.
Nej det är inte mycket att bry sig om, däremot indikerar detta på skuld vill jag påstå.
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte ett ljud från HD och nu är förmiddagen passerad. Jag gissar att Hamilkar får rätt - det blir avslag på PT.

Sen måste man säga att det framstår som extremt okunnigt av Aftonbladet som igår rapporterade att häktningarna skulle prövas i HD.
Lite bättre kunskap borde man kunna begära av en journalist som skall berätta om skeenden för svenska folket..
Hoppas Jan Helin fått lite ont i magen av den fadäsen.

Om de nu inte menade att HD skulle pröva själva överklagandet, för att kunna besluta om PT eller inte PT.
2015-06-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Detta saknar väl eg betydelse, men mellan Martorp och byn Sandtorp går en dålig gammal väg - vet inte om den ens är körbar med bil numera, men säkert med fyrhjuling. Kanske kan man därifrån lättare ta sig till det mindre stället Hovsgärde?
De flesta bilder man sett i media som platsen där BO hittades ÄR Martorp, men fotot med tekniker i vita munderingar vet jag ej var det är - kanske vid Hovsgärde eller annat skjul som finns i området.
Att mgm skulle kunna ta sig fram obemärkta på denna väg jag nämner? Ingen aning...

http://www.hitta.se/kartan!~58.53873,13.36829,18z/tr!i=49BrjloU/search!q=blomberg%20%20k%C3%A4llby!b=58.53842:13.3 6645,58.53904:13.37012!sg=true!t=combined/tileLayer!l=1

Kolla de två byggnader som har röda tak, de som står till varandra som bokastaven T. I hörnet av dessa byggnader ligger ett litet tillbygge med ett vitt tak. Bredvid den ser du en rund byggnad som är silot, en rund tornliknade byggnad. Denna lilla byggnad bredvid silot är bygganden du ser på fotot, där tekniker jobbat framför.

https://www.google.se/maps/@58.538604,13.366459,3a,45.8y,75.71h,96.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOgwrTgi69kv4rB565DnA_A!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1
2015-06-25, 12:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Fast när det gäller överklagande av en häktning så är det väl nästan samma sak att få PT som att få prövning? HD kommer ju titta på häktningsbeslutet och se på vilka grunder det gets. Anser de att det är riktigt så blir det inget PT men ser de något fel så blir det PT och därmed borde det också bli frisläppande.

Hur lång tid kan det ta att läsa igenom 6-8 sidor text och sen fatta ett beslut om det räcker eller inte för att häkta någon. En timma borde väl vara max tid som åtgår till detta arbete? Lägg till en halvtimme för att skriva ett standardiserat beslutsdokument samt en halvtimme för att hämta kaffe och snacka lite med övriga domare. Totalt 2 timmars arbete så bör frågan sedan kunna vara avgjord, speciellt om man tänker neka PT.

All tidsutdragning utöver det är bara ett sätt att slippa fatta beslut eller fördröja så att det ska bli helg och MGM sitter säkert även över helgen.
Är det?
I så fall skulle de tvingas ta ställning till varenda överklagad häktning.

Jag vill nog hävda att reglerna är i princip de samma vare sig det gäller häktningsbeslut eller domar.
2015-06-25, 12:32
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jerzy Jarnecki har väl antytt att det skulle kunna röra sig om något åt det hållet (men populistiskt är det väl inte att säga nåt sånt, snarare pk). GW har såvitt jag vet inte sagt ett ord om rasism. Försvarsadvokaterna trycker väl inte särskilt mycket på det heller?
Och vad har du för källa på att litauerna drar rasistkortet?
De kända kriminologerna har i bästa fall en erfarenhet som är lite större än flashbackskribenters i gemen. Jag håller alltså inte riktigt med om att de har ägnat sig åt populistiskt skitsnack.
En av brödernas advokater skrev i sin överklagan att hon ansåg att tingsrätten häktade dem delvis på grund av att de var litauer. Hittar inte länk till överklagandena nu dock.
2015-06-25, 12:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Om de nu inte menade att HD skulle pröva själva överklagandet, för att kunna besluta om PT eller inte PT.
Vilket i så fall är felaktigt av Aftonbladet - eftersom PT innebär att HD skall pröva ärendet. Att få PT är alltså inte samma sak som att få rätt.
2015-06-25, 12:33
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Den enes advokat gick ut med att de trodde att det handlade om att de var litauer.

De kända kriminologerna har lika mycket insyn som vilken Flashbackmedlem som helst - och kan således inte grunda sina uttalanden på andra uppgifter än de vi redan vet.
Dessutom är ju båda som uttalat sig kort sagt två plattskallar som är mer mediakåta än faktiskt kunniga i sak i allmänhet.

En kriminolog i Sverige arbetar med statistik, inte med brottsplatsundersökningar .. även om GW alltför ofta försöker låtsas att han leder sådana utredningar -- något som polisen också flertalet gånger dementerat.

Oj då, jaha. Jag har inte riktigt lika negativ syn på dem, ärligt talat.
2015-06-25, 12:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det som däremot kan hända är att polisen i sina utredningar ibland stirrar sig blinda på det som framstår som det uppenbara - och därmed missar sidospår/alternativen - vilket var det som hände i fallet Karim.
Ja, det är ju det fall som alltid nämns - vid sidan av Quick, om inte är särskilt relevant för andra fall, eftersom han angav sig själv, och förundersökningen sköttes i rörande enighet mellan förundersökningsledning och försvarare - när en given brottsutredning pekar i en annan riktning än vad tråddebattören önskar.

Men vi får ju inte glömma bort hur extremt osannolik Karims redogörelse framstod som för utredarna. Så är det sannerligen inte i en genomsnittlig brottsutredning. De bet sig fast i bordskanten för länge, och det hade de bort kunna inse, men de hade extremt goda statistiska skäl att anta att Karim var gärningsmannen initialt.
2015-06-25, 12:35
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Vilket i så fall är felaktigt av Aftonbladet - eftersom PT innebär att HD skall pröva ärendet. Att få PT är alltså inte samma sak som att få rätt.
Det här känns lite meningslöst - jag har inte sagt att det är samma sak att få PT, som att få rätt.
Och jag menar inte att försvara Aftonbladet, men jag tänker att de kan ha menat att HD ska titta på det hela, för att kunna besluta om prövningstillstånd eller ej.
2015-06-25, 12:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, det är ju det fall som alltid nämns - vid sidan av Quick, om inte är särskilt relevant för andra fall, eftersom han angav sig själv, och förundersökningen sköttes i rörande enighet mellan förundersökningsledning och försvarare - när en given brottsutredning pekar i en annan riktning än vad tråddebattören önskar.

Men vi får ju inte glömma bort hur extremt osannolik Karims redogörelse framstod som för utredarna. Så är det sannerligen inte i en genomsnittlig brottsutredning. De bet sig fast i bordskanten för länge, och det hade de bort kunna inse, men de hade extremt goda statistiska skäl att anta att Karim var gärningsmannen initialt.
Absolut. Vi är helt överens både avseende Quick och Karim.

Det hade närmast varit tjänstefel att inte rikta blickarna mot Karim i första hand.
2015-06-25, 12:38
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det är ungefär den bild jag också fått.
Om det sedan innebär att det är rätt GM som sitter eller inte går inte att ta ställning till på den information som gått ut.
Nja, den räcker ändå för en utomstående för att göra en sannolikhetskalkyl, även om den inte räcker i en domstol.
Citat:
Däremot är de givetvis inte häktade för att de är Litauer -- finns ju som sagt var fler gästarbetare i området enligt uppgift - utan på grund av att polisens uppfattning är att det finns saker som talar mot dem.
Exakt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in