Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 09:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnita
Otroligt om Martorp skulle stå utan arrendator (öde gård som föreslagits i tråden), likaså att ingen skulle bo i det relativt nya och fräscha bostadshuset nere vid ladugårdsbyggnaderna. Byggt som tidigast år 1990 om jag minns ungefär rätt (jo, jag har varit på besök). AJ är ju en "ekonomisk" person, om man vill uttrycka sig snällt, som troligen inte skulle tacka nej till vare sig bekymmersfria årsintäkter från arrende, eller hyra från ett nyare bostadshus. Vart vill jag komma med detta? Det skulle aldrig ungå boende, oavsett tid på dygnet, att någon åker in på gården (grus) och skjuter åt sidan en stor skramlande ladugårdsdörr. Ett: Det bor ingen där (otroligt). Två: Bortresta (nej inte om det finns djur) Tre: Ingen reagerar på en välkänd person som går in om denne förväntas vara där (nej, ägaren förväntas inte knalla omkring i/på uthyrd fastighet i normalfallet). Därför märkligt att det inte framkommit (läckt) något från de boende på Martorp, vad de sett, hört osv. Dödstyst?

Att Martorp-gård skulle stå utan arrendator och skötsel är i det närmaste omöjligt. Det bedrivs verksamhet på den gården. Djur med behov av daglig tillsyn finns.
Dom enda möjligheterna till att eventuella boende vid gården inte märkt av ljud eller konstig rörelse är att dom antingen varit bortresta eller att GM lyckats undgå uppmärksamhet helt.
Att djurskötsel skett dagligen har ingen direkt koppling till att eventuella boende varit bortresta.
Av betydande intresse är hur verksam GM varit på gården då avseende dådet. Alltså hur mycket tid samt när på dygnet har GM spenderat vid/i gården?

Försvarsadvokat IR yttrar sig i massmedia:
"Det som redovisats angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte av styrka att tillmätas större värde som bevisning. Därtill har förhören inte redovisats vare sig inför tingsrätten eller hovrätten. Beträffande vittnesutsagor måste vägas in den påverkan som det massmediala pådraget kan ha fått på hörda vittnen"

(ovanstående citat kan tolkas på 2 olika sätt)

I en direkt relation till ovanstående, egentligen oavsett tolkning, så var det något som föranledde att polis tog upp spår på dom häktade.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-25 kl. 09:13.
2015-06-25, 09:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Överklaganden till HD: http://speedy.sh/amZKb/1605-15-1.pdf http://speedy.sh/Tf5VG/1603-15.pdf
2015-06-25, 09:17
Medlem
Min teori som ej innefattar de nu häktade:

Person A och person B står varandra nära. Person B är GM. Person A upptäcker/får vetskap om vad B gjort. "Vad har du gjort?? Stick omedelbart, jag tar hand om detta". BO finns i detta läge avliden i en bil placerad där av GM. Person B lämnar efter person A:s uppmaning omgående platsen/landet (därav interpol-efterlysning?). Person A börjar nu sitt efterarbete och placerar vid lämpligt tillfälle BO på M*rtorp och sprider ut villospåren (personliga tillhörigheterna) slugt nog efter pol. första genomsök, men före MP:s eftersök då föremålen hittas. Man vill i panik få bort uppmärksamheten från ursprungsplatsen, men framför allt från fordonet för bortforsling som torde krylla av biologisk bevisning. Gärning: ladugårdsbyggnaden mitt emot kaféet, bortforsling: bil.

Vad tror ni?
2015-06-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag är ganska säker på de är oskyldiga. Anledningen till det är deras outtröttliga överklagande av häktningen. Jag har aldrig sett liknande beteende från två skyldiga häktade. Det tillsammans men bristen på bevis (som det verkar) gör att jag tror mer på oskyldiga än skyldig. Det kan iofs ändras om det dyker upp mer bevis, men så ser jag på saken för tillfället iaf.

Hur lång tid tar det å få in dnabevis ... kork
2015-06-25, 09:24
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Min teori som ej innefattar de nu häktade:

Person A och person B står varandra nära. Person B är GM. Person A upptäcker/får vetskap om vad B gjort. "Vad har du gjort?? Stick omedelbart, jag tar hand om detta". BO finns i detta läge avliden i en bil placerad där av GM. Person B lämnar efter person A:s uppmaning omgående platsen/landet (därav interpol-efterlysning?). Person A börjar nu sitt efterarbete och placerar vid lämpligt tillfälle BO på M*rtorp och sprider ut villospåren (personliga tillhörigheterna) slugt nog efter pol. första genomsök, men före MP:s eftersök då föremålen hittas. Man vill i panik få bort uppmärksamheten från ursprungsplatsen, men framför allt från fordonet för bortforsling som torde krylla av biologisk bevisning. Gärning: ladugårdsbyggnaden mitt emot kaféet, bortforsling: bil.

Vad tror ni?
Om det rör sig om lokala förmågor vilket det sannolikt gör, eller personer som arbetar i närområdet och en person plötsligt lämnar orten och eller reser utomlands är det höggradigt misstänkt, även i det fall personen inte är svensk och reser till hemlandet förstås.
En sådan person undgår knappast misstankar.
Det rör sig ju om människor med lokalkännedom. Någon är borta, samma dag eller dagen efter LH:s försvinnande.
2015-06-25, 09:25
Medlem
Detta saknar väl eg betydelse, men mellan Martorp och byn Sandtorp går en dålig gammal väg - vet inte om den ens är körbar med bil numera, men säkert med fyrhjuling. Kanske kan man därifrån lättare ta sig till det mindre stället Hovsgärde?
De flesta bilder man sett i media som platsen där BO hittades ÄR Martorp, men fotot med tekniker i vita munderingar vet jag ej var det är - kanske vid Hovsgärde eller annat skjul som finns i området.
Att mgm skulle kunna ta sig fram obemärkta på denna väg jag nämner? Ingen aning...
2015-06-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jag är ganska säker på de är oskyldiga. Anledningen till det är deras outtröttliga överklagande av häktningen. Jag har aldrig sett liknande beteende från två skyldiga häktade. Det tillsammans men bristen på bevis (som det verkar) gör att jag tror mer på oskyldiga än skyldig. Det kan iofs ändras om det dyker upp mer bevis, men så ser jag på saken för tillfället iaf.

Men jag har aldrig erkänt något brott jag gjort och alltid överklagat hela vägen, enligt ditt resonemang så e jag oskyldig till brotten jag begått? . du e inte navlad för 5 öre.
2015-06-25, 09:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Otroligt om Martorp skulle stå utan arrendator (öde gård som föreslagits i tråden), likaså att ingen skulle bo i det relativt nya och fräscha bostadshuset nere vid ladugårdsbyggnaderna. Byggt som tidigast år 1990 om jag minns ungefär rätt (jo, jag har varit på besök). AJ är ju en "ekonomisk" person, om man vill uttrycka sig snällt, som troligen inte skulle tacka nej till vare sig bekymmersfria årsintäkter från arrende, eller hyra från ett nyare bostadshus. Vart vill jag komma med detta? Det skulle aldrig ungå boende, oavsett tid på dygnet, att någon åker in på gården (grus) och skjuter åt sidan en stor skramlande ladugårdsdörr. Ett: Det bor ingen där (otroligt). Två: Bortresta (nej inte om det finns djur) Tre: Ingen reagerar på en välkänd person som går in om denne förväntas vara där (nej, ägaren förväntas inte knalla omkring i/på uthyrd fastighet i normalfallet). Därför märkligt att det inte framkommit (läckt) något från de boende på Martorp, vad de sett, hört osv. Dödstyst?
Jodå, det är nämligen så att inte ens bonden brukar sitta i ladan dygnet runt.
De har arbete att sköta på arrendet/ägorna och vid ladugården hittar du dem möjligen vid mjölkning om det handlar om mjölkkor -- är det köttdjur så går de vanligen ute och är inte särskilt arbetskrävande under sommartid.

En mycket lustig uppfattning som finns i tråden är att för att det finns en gård så är grannar och ägare kedjade vid gården dygnet runt för att spana efter främlingar.
Det har inte fungerat så på en enda gård jag varit i närheten av -- och dagtid kan du åka på gårdarna runt oss och upptäcka både olåsta stallar/lador och att folk är ute på arbete -- inte sittande i ladan och rullar tummar.
2015-06-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Om det rör sig om lokala förmågor vilket det sannolikt gör, eller personer som arbetar i närområdet och en person plötsligt lämnar orten och eller reser utomlands är det höggradigt misstänkt, även i det fall personen inte är svensk och reser till hemlandet förstås.
En sådan person undgår knappast misstankar.
Det rör sig ju om människor med lokalkännedom. Någon är borta, samma dag eller dagen efter LH:s försvinnande.

Möjligheten finns ju att det är en person på besök (sommar, semester), som kanske härstammar från platsen och känner till den mycket väl, men som flyttat och inte räknas som en "boende på orten"?
2015-06-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Överklaganden till HD: http://speedy.sh/amZKb/1605-15-1.pdf http://speedy.sh/Tf5VG/1603-15.pdf

verkar alltså som det enda som finns är utpekanden av, för oss, TR och HR, okända vittnen vars kredibilitet det inte finns minsta information om. Det verkar nästan så illa som "vittne har sett mgm bete sig konstigt" och "Jag tyckte han var konstig och tyst hela veckan"
Senast redigerad av adminulator 2015-06-25 kl. 09:38.
2015-06-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Har varit bortrest, men har följt vad tidningarna skriver. Bevisläget verkar vara lite skral, om Litaurna är skyldiga borde man inte vid det här laget ha haft övertygande bevis?
Vilka personer kunde röra sig fritt i området utan att väcka uppmärksamhet?
Var hittades kroppen?

Menar du att polisen ska informera dig om de har *övertygande bevisning* det blir en sk rättegång där de kommer att redovisa bevis för rätten , de skiter fullständigt vad du tycker och tror och hur vet du att bevisläget är skralt?
2015-06-25, 09:38
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Möjligheten finns ju att det är en person på besök (sommar, semester), som kanske härstammar från platsen och känner till den mycket väl, men som flyttat och inte räknas som en "boende på orten"?
Det finns ju alltid möjligheter och om och men som du riktigt påpekar, allt är möjligt.
Men ditt resonemang om att någon lämnar orten begränsas av det jag påpekade, det i sig är misstänkt, en person som tidigare vistats en tid i närområdet och lämnar i samband med en flicka försvinner kollas sannolikt upp. Tror jag iaf. , i synnerhet om litauerna är oskyldiga eller ej kan bindas till brottet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in