Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-25, 12:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det här känns lite meningslöst - jag har inte sagt att det är samma sak att få PT, som att få rätt.
Och jag menar inte att försvara Aftonbladet, men jag tänker att de kan ha menat att HD ska titta på det hela, för att kunna besluta om prövningstillstånd eller ej.
Ja, kanske var det så de tänkte - men det var inte den information som de gav läsarna, och däri ligger min kritik - det som förmedlades till läsarna var felaktig och okunnigt, oavsett om det handlade om att de inte fattade gången eller inte kunde hantera svenska språket och vad det de skrev sände ut.

Högre krav måste man kunna ställa på journalister - deras uppgift är att informera och förklara, inte förvirra eller vilseleda.
15-06-25, 12:38
Medlem
Åklagaren anser det inte vara nåt problem att den litauiske kvinnan nu rest till hemlandet.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/misstankta-kvinnan-har-lamnat-sverige

Citat:
L*rs-Göran W*nnerholm säger att om det blir åtal är det inget hinder att kvinnan befinner sig i Litauen.

– Litauen är ett EU-land, vi kan förhöra henne där eller hämta hit henne, det är inget problem.
15-06-25, 12:39
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Absolut. Vi är helt överens både avseende Quick och Karim.

Det hade närmast varit tjänstefel att inte rikta blickarna mot Karim i första hand.

Inte för att märka ord men tjänstefel är väl helt fel ord att använda? Det är ju något som bara kan uppkomma vid myndighetsutövning.

Att sitta på polishuset och spåna om vilka som kan vara tänkbara gärningsmän och missa en klockren kandidat är därmed möjligen dåligt men knappast tjänstefel.
15-06-25, 12:40
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Åklagaren anser det inte vara nåt problem att den litauiske kvinnan nu rest till hemlandet.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/misstankta-kvinnan-har-lamnat-sverige

Oj kan man genomföra förhör utomlands, det borde han berätta för Marianne Ny som vägrat förhöra Assange i England i flera år. .
15-06-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det här känns lite meningslöst - jag har inte sagt att det är samma sak att få PT, som att få rätt.
Och jag menar inte att försvara Aftonbladet, men jag tänker att de kan ha menat att HD ska titta på det hela, för att kunna besluta om prövningstillstånd eller ej.
Jamen Micro hugger på allt, smått och stort. Det blir missförstånd ibland.
Det ska väl vara något extra för att få PT och det har inget med bevisen att göra utan bör vara mer... "processuellt". Som jag fattat det ialf. Så sannolikheten att dem får PT är väl låg.
15-06-25, 12:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Inte för att märka ord men tjänstefel är väl helt fel ord att använda? Det är ju något som bara kan uppkomma vid myndighetsutövning.
Ja, att hålla en person häktad eller utsätta den för andra former av tvångsåtgärder är faktiskt myndighetsutövning.

Citat:
Att sitta på polishuset och spåna om vilka som kan vara tänkbara gärningsmän och missa en klockren kandidat är därmed möjligen dåligt men knappast tjänstefel.
Det var alltså INTE det som hände i fallet Karim.
15-06-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Att spåren (mobilskal och annat) var utspridda längs en väg eller vad det nu kan vara , det får mig att tänka på ledtrådar som slängts ut av personer i filmer som troligen LH sett. De sakerna lossar inte så lätt, antar att LH sett filmerna om Sagan om ringen där de fasttagna Hobbitarna kastar saker efter sig, i förhoppning att någon skall finna dem. Vem som sen dödat flickan (någon måste ha gjort det, det är väl det enda säkra?), det får vi verkligen hoppas få reda på!
Vad första fyndet längs vägen vill polisen inte tillkännage, sen är det ett mobilfodral och sen mobildel. Fodralet är inga problem att avlägsna men att "ta isär" en mobil är inte helt lätt. Mycket till väg är det inte heller bara två hjulspår från landsvägen,
Från landsvägen
Från Blombergs säteri
Från motsatt håll
Bara folk med lokalkännedom väljer en sådan väg.
Men delarna kan ha slängts där fram till onsdagen, det var väl då det började krylla av MP folk där och sen fynden gjordes på torsdagen eller fredagen?
15-06-25, 12:48
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ja, att hålla en person häktad eller utsätta den för andra former av tvångsåtgärder är faktiskt myndighetsutövning.

Det var alltså INTE det som hände i fallet Karim.

Fast häktning ska beslutas och granskas av domstolen. Och det är isåfall domstolen som inte gör sitt jobb.
15-06-25, 12:50
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Eller kanske dammarna bakom Martorp

http://kso2.lantmateriet.se/?e=404882&n=6490069&z=11

vilket kanske var den plats där yngre brodern var och fiskade? Platsen du pekar på verkar inte vara en damm utan mer en våtmark.
Dammen som genomsöktes sades ligga alldeles bakom Blombergs säteri. Så det måste vara den damm som endast ligger 250 meter från brödernas bostad. Och detta gjorde alltså på fredagsförmiddagen samma dag som anhållandet, efter att ett nytt fynd hade gjorts.
Senast redigerad av FritzDaCat 15-06-25 kl. 12:54.
15-06-25, 12:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Att besked från HD dröjer har nog att göra med att det är två ärenden, som registrerats vid olika tidpunkter. Troligen behandlar män väl dem ändå i praktiken samtidigt.

Intressant vore ju, om en av bröderna beviljas prövningstillstånd men inte den andre.
15-06-25, 12:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Är det?
I så fall skulle de tvingas ta ställning till varenda överklagad häktning.

Jag vill nog hävda att reglerna är i princip de samma vare sig det gäller häktningsbeslut eller domar.

Det är helt rätt. Sen i vissa fall måste man gå igenom målet i sak för att kunna meddela PT men det är främst då hovrätten ska meddela PT för då är en av PT grunderna att tingsrättens avgörande är fel. För att få PT i HD räcker det inte med att det finns skäl att tvivla det slut som hovrätten kommit till utan hovrätten ska ha begått grovt rättegångsfel.

Annorlunda uttryckt, HD kommer inte gå igenom häktningen i sak förrän efter de eventuellt meddelar prövningstillstånd. De kommer nu endast ske för det fall det rör sig om en fråga av vikt för rättstillämpningen eller huruvida hovrätten begått ett grovt rättegångsfel. Sannolikheten för att någon av dessa grunder ska vara uppfyllda bedömer jag som mycket liten. Den bedömningen är emellertid inte grundad på någon som helst insyn i målet eller hovrättens agerande utan en bedömning grundad på sannolikheten, utifrån hur utfallet brukar bli i normala fall, att HD meddelar PT för ett häktningsbeslut.
15-06-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
http://www.hitta.se/kartan!~58.53873,13.36829,18z/tr!i=49BrjloU/search!q=blomberg%20%20k%C3%A4llby!b=58.53842:13.3 6645,58.53904:13.37012!sg=true!t=combined/tileLayer!l=1

Kolla de två byggnader som har röda tak, de som står till varandra som bokastaven T. I hörnet av dessa byggnader ligger ett litet tillbygge med ett vitt tak. Bredvid den ser du en rund byggnad som är silot, en rund tornliknade byggnad. Denna lilla byggnad bredvid silot är bygganden du ser på fotot, där tekniker jobbat framför.

https://www.google.se/maps/@58.538604,13.366459,3a,45.8y,75.71h,96.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOgwrTgi69kv4rB565DnA_A!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

Vet du detta säkert, eller är det en trådsanning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in