2015-06-25, 12:12
Medlem
JH1960s avatar
Att spåren (mobilskal och annat) var utspridda längs en väg eller vad det nu kan vara , det får mig att tänka på ledtrådar som slängts ut av personer i filmer som troligen LH sett. De sakerna lossar inte så lätt, antar att LH sett filmerna om Sagan om ringen där de fasttagna Hobbitarna kastar saker efter sig, i förhoppning att någon skall finna dem. Vem som sen dödat flickan (någon måste ha gjort det, det är väl det enda säkra?), det får vi verkligen hoppas få reda på!
2015-06-25, 12:17
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
De anhållna själva har vi väl inte hört ett pip ifrån?
Jag har iofs inte sett att Försvarsadvokaterna har pratat om rasism heller, har de verkligen det?
Litauerna har ringt sin mamma om man får tro pressen och då berättat att en flicka är försvunnen och uppgivit att de är rädda att bli misstänkta för att de är..........litauer.
Kanske ett sätt att mildra något för mamman inför förestående anhållande som de av någon anledning anade skulle komma.
Var detta för att de vet att de är skyldiga eller för att de är litauer?
Rasistkortet är kastat, svensken skall skuldbeläggas.
2015-06-25, 12:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Med allt som sagts i media, kan man ändå skapa ett troligt scenario:
Att de skulle höras om vad de gjort vid Martorp i samband med fyndet.
Dessutom har nog fynden med Lisas tillhörigheter legat hyfsat nära deras bostad i olika vädersträck. (Den ene brodern har ju anfört att han inte är skyldig bara för att han bor i området.)

Att de sedan anhölls senare på kvällen kan bero på diskrepanser i deras utsagor eller helt enkelt pga det som mamman kommenterade: de hade ingen bra förklaring till vad de gjort i en "verkstad" 100 meter från platsen där kroppen hittades. Denna detaljerade information bör hon ha fått från AJ, som hon sannolikt hade kontaktat. Han verkar ha varit lite av brödernas kontakt i Sverige. (Minns kvinnans begäran om att få ringa AJ när polisen kommit för att hämta dem.)

Någon teknisk bevisning har uppenbarligen inte funnits.

Detta är i alla fall den bild jag haft efter det som sagts.
Det är ungefär den bild jag också fått.
Om det sedan innebär att det är rätt GM som sitter eller inte går inte att ta ställning till på den information som gått ut.
Däremot är de givetvis inte häktade för att de är Litauer -- finns ju som sagt var fler gästarbetare i området enligt uppgift - utan på grund av att polisens uppfattning är att det finns saker som talar mot dem.
2015-06-25, 12:21
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Att spåren (mobilskal och annat) var utspridda längs en väg eller vad det nu kan vara , det får mig att tänka på ledtrådar som slängts ut av personer i filmer som troligen LH sett. De sakerna lossar inte så lätt, antar att LH sett filmerna om Sagan om ringen där de fasttagna Hobbitarna kastar saker efter sig, i förhoppning att någon skall finna dem. Vem som sen dödat flickan (någon måste ha gjort det, det är väl det enda säkra?), det får vi verkligen hoppas få reda på!
Det tänkte jag också redan när de började hitta de här sakerna. Man kanske inte ens behöver ha sett det på film, för att som desperat åtgärd, när man inser att man håller på att bortrövas, försöka lämna spår efter sig.
2015-06-25, 12:22
Medlem
Citat:

Inte otroligt, den väg som går intill där fynden påstås hittats på åkern leder ju raka vägen till martorp.
2015-06-25, 12:22
Medlem
Citat:
Intressant tanke, att BO skulle kunna ha efterlämnat spåren själv... Är det rimligt? Sista SMS var ca kl 18:23 har det sagts, och sedan blev mobiltelefonen "tyst" ca kl 18:30. Om BO var den som skickade SMS, är det troligt att mobilen därefter är avstängd eller slut på batterikraft, för att sedan fortfarande leva och kasta ut detaljer längs en väg? Inte troligt om mobilen är avstängd (vilket verkar påtvingat), men möjligt om mobilen är död pga slut på batterierna... Men i så fall borde väl mobilen redan ha fråntagits henne? Eller gick hon längs med den vägen, som skalet påträffades, innan hon skickade SMS:et? Inte troligt. Som jag förstått det har hon lämnat caféet sist av alla anställda, för att därefter ge sig direkt av hemåt kl 18:23; mopeden stod kvar vid caféet... Ingen har väl lånat moppen och sedan återparkerat den?
2015-06-25, 12:24
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De kända kriminologerna har lika lite insyn som alla andra. I det här läget är det populistiskt skitsnack att börja babbla om rasism som bakgrund till gripandet.
Att litauerna vill dra rasist kortet är däremot inte konstigt - i synnerhet inte om de faktiskt är oskyldiga och inte förstår varför misstankarna riktas mot dem, men för övriga finns i dagsläget ingen grund för den diskussionen.

Jerzy Jarnecki har väl antytt att det skulle kunna röra sig om något åt det hållet (men populistiskt är det väl inte att säga nåt sånt, snarare pk). GW har såvitt jag vet inte sagt ett ord om rasism. Försvarsadvokaterna trycker väl inte särskilt mycket på det heller?
Och vad har du för källa på att litauerna drar rasistkortet?
De kända kriminologerna har i bästa fall en erfarenhet som är lite större än flashbackskribenters i gemen. Jag håller alltså inte riktigt med om att de har ägnat sig åt populistiskt skitsnack.
2015-06-25, 12:25
Medlem
micro113s avatar
Inte ett ljud från HD och nu är förmiddagen passerad. Jag gissar att Hamilkar får rätt - det blir avslag på PT.

Sen måste man säga att det framstår som extremt okunnigt av Aftonbladet som igår rapporterade att häktningarna skulle prövas i HD.
Lite bättre kunskap borde man kunna begära av en journalist som skall berätta om skeenden för svenska folket..
Hoppas Jan Helin fått lite ont i magen av den fadäsen.
2015-06-25, 12:28
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Litauerna har ringt sin mamma om man får tro pressen och då berättat att en flicka är försvunnen och uppgivit att de är rädda att bli misstänkta för att de är..........litauer.
Kanske ett sätt att mildra något för mamman inför förestående anhållande som de av någon anledning anade skulle komma.
Nä, det där var väl inget rasistkort. Jag har läst den artikeln i Expressen, den var undermålig. Jag tycker inte att hyenajournalister ska ringa till skärrade anhöriga och försöka pressa dem. För man kan nog anta att det inte var mamman som ringde Expressen.
2015-06-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar

Jag skulle formulera mig annorlunda men visst har du rätt.

Jag vet att söner står högt i kurs hos mammor. Söner vet det också. Söner ringer ofta till mamma för bekräftelser och vänliga ord.

När något inträffar på gott och ont ringer söner till mamma, för mamma vill bara väl och kritiserar inte.

Det jag gör är att analysera omständigheterna kring detta samtal, och det var inte att förbereda mamma de ringde, men att få stöd. En vänlig röst hemifrån. Brottslingar kan vara sliskigt sentimentala. De var antagligen omtumlade.

Men den relevanta poängen med samtalet är att de visste att folk sökte efter Lisa. I belysning av hur de själva agerade under sökandet när de visste hur angelägna alla var att hitta Lisa. Det framkommer också att de visste, trots påstådda språksvårigheter vad som pågick, utan en tolk i sikte!

Att de sen kastar in rasistkortet och en fikastund som mamma och advokaten köper, visar bara att det är inte mycket de har att komma med.
2015-06-25, 12:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jerzy Jarnecki har väl antytt att det skulle kunna röra sig om något åt det hållet (men populistiskt är det väl inte att säga nåt sånt, snarare pk). GW har såvitt jag vet inte sagt ett ord om rasism. Försvarsadvokaterna trycker väl inte särskilt mycket på det heller?
Och vad har du för källa på att litauerna drar rasistkortet?
De kända kriminologerna har i bästa fall en erfarenhet som är lite större än flashbackskribenters i gemen. Jag håller alltså inte riktigt med om att de har ägnat sig åt populistiskt skitsnack.
Den enes advokat gick ut med att de trodde att det handlade om att de var litauer.

De kända kriminologerna har lika mycket insyn som vilken Flashbackmedlem som helst - och kan således inte grunda sina uttalanden på andra uppgifter än de vi redan vet.
Dessutom är ju båda som uttalat sig kort sagt två plattskallar som är mer mediakåta än faktiskt kunniga i sak i allmänhet.

En kriminolog i Sverige arbetar med statistik, inte med brottsplatsundersökningar .. även om GW alltför ofta försöker låtsas att han leder sådana utredningar -- något som polisen också flertalet gånger dementerat.
2015-06-25, 12:29
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte ett ljud från HD och nu är förmiddagen passerad. Jag gissar att Hamilkar får rätt - det blir avslag på PT.

Sen måste man säga att det framstår som extremt okunnigt av Aftonbladet som igår rapporterade att häktningarna skulle prövas i HD.
Lite bättre kunskap borde man kunna begära av en journalist som skall berätta om skeenden för svenska folket..
Hoppas Jan Helin fått lite ont i magen av den fadäsen.

Fast när det gäller överklagande av en häktning så är det väl nästan samma sak att få PT som att få prövning? HD kommer ju titta på häktningsbeslutet och se på vilka grunder det gets. Anser de att det är riktigt så blir det inget PT men ser de något fel så blir det PT och därmed borde det också bli frisläppande.

Hur lång tid kan det ta att läsa igenom 6-8 sidor text och sen fatta ett beslut om det räcker eller inte för att häkta någon. En timma borde väl vara max tid som åtgår till detta arbete? Lägg till en halvtimme för att skriva ett standardiserat beslutsdokument samt en halvtimme för att hämta kaffe och snacka lite med övriga domare. Totalt 2 timmars arbete så bör frågan sedan kunna vara avgjord, speciellt om man tänker neka PT.

All tidsutdragning utöver det är bara ett sätt att slippa fatta beslut eller fördröja så att det ska bli helg och MGM sitter säkert även över helgen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in