2015-06-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför skall man göra det? Vill man inte hela tiden ha bättre? Just nu bor jag i en extremt stor villa (240 m2) men när ungarna är vuxna och utflugna så säljer jag väl inte för att flytta in i en 2:a i nåt ghetto.. förmodligen vill jag ha nåt mindre då men då blir det antingen ett litet hus med sjötomt eller en flott lya mitt inne i city.
men skulle inte du bo i Phuket i huset som din Thai-brud äger? Dina Thai-ungar vill väl hellre växa upp i Pattaya?
2015-06-25, 12:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om 10 år har jag ändå varit skuldfri länge så bryr mig inte vilken ränta ni får betala då.

på 10 år har jag hunnit långt med amorteringen, så det är ingen fara på taket för mig. Värre är det ju för de som bor i de allt dyrare hyresrätterna.

Men det är ju bättre enligt dig!?
2015-06-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jaha vilka är det då?

I praktiken är det så att vi alla indirekt är skuldsatta mer eller mindre, eftersom bostäder måste finansieras oavsett om de hyrs eller ägs. Och därmed är även hyresgäster tvingande att betala räntor vare sig de vill eller inte.

Skillnaden är bara vem skulden står på, men det är helt ointressant för mig. Jag tittar hellre på kostnaderna mellan de olika alternativen istället.

Om jag äger en villa och har noll kronor i skuld på den, är jag då indirekt skuldsatt?
2015-06-25, 12:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om jag äger en villa och har noll kronor i skuld på den, är jag då indirekt skuldsatt?

Det funkar tills du behöver renovera något. Taket eller värmepumpen lägger kanske av. Då kanske du behöver inteckna huset igen...

Det går inte att köpa sig helt fri från skulder....

Eller att kommunen tvingar på dig kostnader för vägar etc. Sådant kan också hända.
2015-06-25, 12:36
Medlem
Citat:
ja du kom ju själv fram till att du inte skulle flytta till hyresrätt?! Om du ens fick en sådan....

Sedan är du ju dum nog att amortera på något som du tror kommer att falla i värde. Då är det ju bättre att du dumpar din bostad a.s.a.p.

Nej inte hyresrätt men 2008 sålde jag huset jag bodde i och köpte en 3:a för 175 000:- som jag betalade 2600:- i hyra i månaden, då ingick vatten, värme o kabeltv, bodde där i 3 år sålde den för 229 000:- och köpte huset som jag bor i nu.

2600:- är väl nästan kaffepengar och hade inga lån, så kan man göra om man vill bo billigt.
2015-06-25, 12:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Här kan man läsa en riktigt vettig rapport om bostadsmarknaden och de allt dyrare hyresalternativen...

http://veidekke.se/incoming/article16623.ece/binary/Fra_leie_til_eie_web.pdf

Äga utklassar hyra trots höga priser på bostäder.
2015-06-25, 12:40
Medlem
Citat:
Sedan är du ju dum nog att amortera på något som du tror kommer att falla i värde. Då är det ju bättre att du dumpar din bostad a.s.a.p.

Har redan svarat dig tidigare på detta.
Mitt hus kommer inte bli billigare än vad jag köpte det för, varför jo för att jag köpte det billigt och renoverat upp det mycket med kontanta pengar, hade även en stor kontantinsats då jag köpte det plus att jag amorterar hårt på lånet. Amorterar jag i denna takt är jag skuldfri on 7 år. Samtidigt sparar jag mycket var månad så skulle förmodligen kunna göra mig skuldfri om några år men vill hellre ha en slant på kontot så därför tar jag det den långsamma vägen vilket är 7 år från nu.
2015-06-25, 12:42
Medlem
Citat:
mmm visst är det så, men ibland behöver man byta upp sig till en dyrare bostad och då kanske man behöver ta lite lån iaf.

Men hur många är skuldfria idag i våra större städer? Sålänge man har en bra insats i sitt boende (40-50%) tycker jag inte man ska oja sig för mycket.

Det är ju bara att sälja och byta ner sig om det skulle knipa..

Ja eller så sparar man ihop de pengar som krävs innan man flyttar till dyrare boende.

Nej inte många som är skuldfria idag, det är det som lär bli Sveriges fall nästa gång det går åt skogen.
2015-06-25, 12:45
Medlem
Citat:
Om man vill bli av med lån kanske och inte har råd med högre räntor?

Har man kvar lån när ens ungar flyttar ut har man gjort väldigt dåliga prioteringar i sitt liv anser jag, man kan förstås haft otur också (sjukdom, arbetslöhet osv..).
2015-06-25, 12:46
Medlem
Citat:
Nej inte hyresrätt men 2008 sålde jag huset jag bodde i och köpte en 3:a för 175 000:- som jag betalade 2600:- i hyra i månaden, då ingick vatten, värme o kabeltv, bodde där i 3 år sålde den för 229 000:- och köpte huset som jag bor i nu.

2600:- är väl nästan kaffepengar och hade inga lån, så kan man göra om man vill bo billigt.
Men herregud vilken bonnhåla bor du i egentligen? Ingick vatten i hyran? Wow!
2015-06-25, 12:49
Avslutad
Citat:
Ja eller så sparar man ihop de pengar som krävs innan man flyttar till dyrare boende.

Nej inte många som är skuldfria idag, det är det som lär bli Sveriges fall nästa gång det går åt skogen.
Sparar ihop? Det märks att du kommer från nån bondhåla där bostäderna reas ut. 230000 för en trea, var det väl? I storstan är det inte möjligt att spara ihop till bostäder.

Det blir så ointressanta diskussioner när folk för fram idéer utan verklighetsförankring. Om och om igen.

Edit: du tror att ditt liv o dina villkor i Bonnhåla är modellen för resten av Sverige. Snacka om hybris och begränsad utblick.
Senast redigerad av Zurfarn08 2015-06-25 kl. 12:52.
2015-06-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
men skulle inte du bo i Phuket i huset som din Thai-brud äger? Dina Thai-ungar vill väl hellre växa upp i Pattaya?

Du vet att Pattaya och Phuket ligger väldigt långt från varandra va?

Varför skulle jag vilja bo på Phuket? Jag är där 3-4 månader om året när vi har skitväder i Sverige, sommaren vill jag vara i Sverige, varför tror du jag har hus och tomt i Sverige om jag inte vill bo här?

Att min thaifru äger huset är väl självklart då hon ärvt marken från sin mormor och hon och svärmor betalt för bygget. Skulle jag vilja vara delägare i huset får jag väl köpa mig in, men eftersom granntomten såldes för ca 7 miljoner kronor för lite sedan så känns det som om jag inte har varken råd eller lust

Blir ändå mina grabbar som ärver

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in