2015-06-25, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo de som inte har några skulder!! Verkar som i din värld existerar inte ett liv utan skuld?

jaha vilka är det då?

I praktiken är det så att vi alla indirekt är skuldsatta mer eller mindre, eftersom bostäder måste finansieras oavsett om de hyrs eller ägs. Och därmed är även hyresgäster tvingande att betala räntor vare sig de vill eller inte.

Skillnaden är bara vem skulden står på, men det är helt ointressant för mig. Jag tittar hellre på kostnaderna mellan de olika alternativen istället.
2015-06-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Däremot vill jag gärna ha svar på vad som är ett vettigt alternativ till ägande, vilket jag gång på gång aldrig får av någon bubbelbabblare.
.

Jag är "bubbelbabblare" och har redan svarat 2 ggr på detta men det väljer du att glömma bort.
2015-06-25, 12:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är "bubbelbabblare" och har redan svarat 2 ggr på detta men det väljer du att glömma bort.

ja du kom ju själv fram till att du inte skulle flytta till hyresrätt?! Om du ens fick en sådan....

Sedan är du ju dum nog att amortera på något som du tror kommer att falla i värde. Då är det ju bättre att du dumpar din bostad a.s.a.p.
2015-06-25, 12:19
Medlem
Citat:
Jaha, men då får man ju hyra och betala någon annans skuldsättning?! Eller hur tänkte du nu? Eller tänkte du överhuvudtaget?

Öööhh?? Är du helt obekant med att man faktiskt kan vara skuldfri??

I din värld så måste man antingen ha feta lön eller betala feta hyror.

Finns till och med idioter som gör bägge, först lånar de nån mille för att köpa en BR sedan utöver det så betalar de en hög hyra.
2015-06-25, 12:20
Medlem
Citat:
ja du kom ju själv fram till att du inte skulle flytta till hyresrätt?! Om du ens fick en sådan....

Sedan är du ju dum nog att amortera på något som du tror kommer att falla i värde. Då är det ju bättre att du dumpar din bostad a.s.a.p.

Men hur kan du rekommendera honom att dumpa sin bostad om det inte finns alternativ till att äga sin bostad? Enligt vad du sagt tidigare.
2015-06-25, 12:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Handlar väl om att ha lån eller inte, om man har noll i lån kvittar det väl vad de värderar ens bostad till eller vilka räntor som sätts.

Tror det kallas att vara fri på ren svenska

mmm visst är det så, men ibland behöver man byta upp sig till en dyrare bostad och då kanske man behöver ta lite lån iaf.

Men hur många är skuldfria idag i våra större städer? Sålänge man har en bra insats i sitt boende (40-50%) tycker jag inte man ska oja sig för mycket.

Det är ju bara att sälja och byta ner sig om det skulle knipa..
2015-06-25, 12:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Men hur kan du rekommendera honom att dumpa sin bostad om det inte finns alternativ till att äga sin bostad? Enligt vad du sagt tidigare.

Nej jag skulle inte själv göra det, men bajsboo är ju bubbelbabblare och han tror att det kommer att gå ner.

Varför då sitta och amortera på en bostad man tror kommer att gå ner i pris? Det är ju att slänga pengar i sjön?!
2015-06-25, 12:24
Medlem
Citat:
Det finns väl inga hinder för att byta ner sig i storlek eller läge?

Varför skall man göra det? Vill man inte hela tiden ha bättre? Just nu bor jag i en extremt stor villa (240 m2) men när ungarna är vuxna och utflugna så säljer jag väl inte för att flytta in i en 2:a i nåt ghetto.. förmodligen vill jag ha nåt mindre då men då blir det antingen ett litet hus med sjötomt eller en flott lya mitt inne i city.
2015-06-25, 12:27
Medlem
Citat:
Det är en myt att tro att vi som äger våra bostäder räknar med att det kommer att gå upp. Själv skiter jag fullständigt i det. Jag är mer intresserad av kostnaderna för att bo.

Jag skiter oxå i om det går upp eller ner, går det upp ännu mer extremt än nu så säljer jag eventuellt min hyresfastighet, rasar priserna 25-35% så köper jag en till.

Låga bokostnader får man genom att bli skuldfri och inte ha någon hyra.
2015-06-25, 12:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Öööhh?? Är du helt obekant med att man faktiskt kan vara skuldfri??
Ja om man bor i nån håla kan man säkert vara det, men få är det i sthlm skulle jag tro.

Citat:
I din värld så måste man antingen ha feta lön eller betala feta hyror.
Nej men man måste vara sparsam så man får ihop till insatsen till boendet. Efter det är det bara att börja betala tillbaka till sig själv, istället för till någon annan.

Citat:
Finns till och med idioter som gör bägge, först lånar de nån mille för att köpa en BR sedan utöver det så betalar de en hög hyra.
Kanske är så, men vad kostar det att hyra samma lägenhet? Kanske lönar det säg att ta det där lånet och höga "hyran". (avgift heter det i BRF) vs att hyra samma lägenhet som hyresrätt.
2015-06-25, 12:28
Medlem
Citat:
Det är inte vad ett bundet lån innebär. Det signalerar snarare ett genomsnittspris över 10 år där låntagaren med största sannolikhet kommer att betala ett överpris för tjänsten.

Om banker kan tänka sig gå ner så lågt över så lång tid så tycker jag att man ska ta det piano med bubbelbabblandet.

Om 10 år har jag ändå varit skuldfri länge så bryr mig inte vilken ränta ni får betala då.
2015-06-25, 12:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför skall man göra det? Vill man inte hela tiden ha bättre? Just nu bor jag i en extremt stor villa (240 m2) men när ungarna är vuxna och utflugna så säljer jag väl inte för att flytta in i en 2:a i nåt ghetto.. förmodligen vill jag ha nåt mindre då men då blir det antingen ett litet hus med sjötomt eller en flott lya mitt inne i city.

Om man vill bli av med lån kanske och inte har råd med högre räntor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in