Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Bara för att vi har ett lågt utbud betyder det ju inte att priserna på bostäder är långsiktigt hållbara, speciellt med tanke på att billiga pengar gör det möjligt för folk att betala mer än vad fundamenta skulle tillåta om vi befann oss i en normalränteperiod.
Det beror väl på hur man ser det, men högre räntor behöver inte betyda att priserna går ner.
Att priserna är höga beror på att kostnaderna för räntor är låga och att alternativ till billigt boende saknas.
Du har fortfarande inte presenterat ett vettigt alternativ till att äga!
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Sedan är det faktiskt skitsamma vilket alternativ som är bäst ( hyra vs köpa ) , diskussionen handlar om hurvida priset på bostäder har tillåtits öka förbi vad som en normal ökningstakt ( KPI, Inflation ) över tid skulle sett till.
Det är inte alls "skitsamma", eftersom du inte kan välja bort att inte bo. Om du inte föredrar att leva som en tiggare i tältläger förstås.
Det här är vad normala människor har att välja på:
1. Hyresrätt (om man har en riktigt bra köplats)
2. Bo i andra hand (svindyrt och osäkert)
3. Äga sitt eget boende.
Berätta nu vad som är det mer ekonomiska alternativet till att äga sin bostad!
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
och man måste inte ens ha glasögon på sig för att se att det mellanrum som skapats mellan priset på bostäder och KPI de senaste 15 åren inte följer normala mönster.
Men herregud. Priset är inte kostnaden. Kostnaden för räntor har gått ner rejält och därför har bostadspriserna lämnat KPI. Det är inget konstigt eller onaturligt med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
och säg nu inte att det är "nya tider" eller en "ny ekonomi" för då har du med säkerhet fastslagit att vi har en bubbla.
Jo i den bemärkelsen att räntorna är betydligt längre än tidigare och det ser ut att fortsätta så för en lång tid framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Det spelar dessutom ingen som helt roll att du och svenne-i-banan och umgängeskretsen är rika, obelånade och ekonomiskt oberoende, det har ingenting med diskussionen att göra eftersom merparten av de riskabla krediterna inte tagits ut av er.
Jo det är precis det det gör... Jag har vid alla mina bostadsaffärer stött på personer som dig i min bekantskapskrets, som tyckt att man varit en idiot som betalat så mycket för en bostad.
Jag är så glad att jag aldrig lyssnade och istället titta på det viktigaste: Nämligen kostnaden för att bo och inte priset.