2015-06-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skuldkvoten som mått på risken för att hushållen inte klarar sina skulder är omdiskuterad. Många tycker att det är ett grovt och dåligt mått. Att som Riksbanken titta på aggregerad nivå är också grovt.

Finansinspektionen tittar däremot på disaggregerad nivå. Och de kommer fram till något helt annat.
http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/Hushall-med-bolan-har-fortsatt-god-motstandskraft1/

Jag vill börja med lite beröm för att du lämnar Kurt-Sunes nivå och presenterar något som går att diskutera.

Att fler svenskar amorterar mer är faktiskt positivt. Jag hade velat se en graf och kolla om det går i linje med den ökade skuldsättningen.

Men för din del är det tyvärr så att FI inte delar din uppfattning om en molnfri himmel. Det kan vi läsa i deras stabilitetsrapport från den 9:e Juni.

http://www.fi.se/Tillsyn/Rapporter/Listan/Stabiliteten-i-det-finansiella-systemet1/

"FI bedömer att motståndskraften i det finansiella systemet är tillfredsställande i dagsläget. Svenska banker har höga kapitalnivåer och god tillgång till billig finansiering.

Samtidigt gör bankernas behov av marknadsfinansiering att de är känsliga för finansiell turbulens och störningar på deras finansieringsmarknader. Om investerare förändrar sin syn på risk kan det leda till tillgångsprisfall och finansiell turbulens.

FI är fortsatt oroad över hushållens höga skulder och anser därför att ett amorteringskrav bör komma på plats så snart som möjligt."

Oron för bankernas behov av marknadsfinansiering är extra intressant. Det indikerar antagligen att FI är orolig för att yttre påverkan kan höja räntorna. Swedbank, Riksbanken och Finansinspektionen på Team Foliehattar. Kurt-Sune, vad tycker du om dessa foliehatt-rapporter?
2015-06-25, 11:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Jag vill börja med lite beröm för att du lämnar Kurt-Sunes nivå och presenterar något som går att diskutera.
Vad är det för fel på min nivå? Jag frågor bara om vad alternativet är till att äga, men får aldrig något svar från en endaste bubbelbabblare....

Man ska tydligen "inte skuldsätta sig", men i praktiken betyder det bara att man får betala någon annans lån.

Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Oron för bankernas behov av marknadsfinansiering är extra intressant. Det indikerar antagligen att FI är orolig för att yttre påverkan kan höja räntorna. Swedbank, Riksbanken och Finansinspektionen på Team Foliehattar. Kurt-Sune, vad tycker du om dessa foliehatt-rapporter?

Eftersom jag varit på marknaden ett tag så tar jag sådana rapporter med lugn och ro. Faktum är att så länge jag kan minnas har det alltid gnällts den ökande skuldsättningen från Ingves håll. Det är lite av hans jobb att skrämma upp folk skulle jag tro.

Och bankerna vill väl spela duktiga, men å andra sidan så lånar de ju ut iallafall.
2015-06-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med tanke att vi har 65000 ut per månad och idagsläget har 3290 kr i månaden i räntekostnad skulle vi inte behöva sälja, nej.

Nej kanske inte just du måste sälja men lär bli en och en annan som gör det om det blir 10 000:- mer i månaden att bo.
Att ni har 65k ut nu i månaden innebär ju inte att ni har det i framtiden, kan bli sjuka, arbetslösa eller seperation.
2015-06-25, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej kanske inte just du måste sälja men lär bli en och en annan som gör det om det blir 10 000:- mer i månaden att bo.
Att ni har 65k ut nu i månaden innebär ju inte att ni har det i framtiden, kan bli sjuka, arbetslösa eller seperation.

Det finns väl inga hinder för att byta ner sig i storlek eller läge?
2015-06-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men det är helt uppenbart för mig när jag läser inlägg från många bubbelbabblare här att det är smärtsamt för dem att ha haft fel så länge och så kraftigt. Det finns väldigt mycket prestige där som hindrar dem att ompröva sina sanningar oavsett vad som än händer.

Tror nog du väljer att tyda det på detta vis.. men varför skulle "babbelbubblare" bry sig om de har fel? Menar du att vi som har låga lån pga att vi tror att vi har en bubbla mår dåligt och egentligen skulle vilja ha mer i lån? Det är väl precis tvärtom, ni som har höga lån måste tro att era bostäder kommer gå upp i all evighet, hur skulle ni annars kunna sova gott om natten?
2015-06-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bäst citatet idag och även den enda babbel-användare jag faktiskt tror är "rik" här inne.

Men du är utmärkande dålig på att argumentera för att vi inte har byggt en bubbla på bostadsmarknaden. Du spär ju bara på motsatsen hela tiden.

Vet inte vad du har emot folk som har thaibrudar men vad har det med bobubbla att göra?

Att du verkar tro att denne Strasborg e rik förstår jag inte, gå in och kolla vad han skrivit om tidigare här på FB, förutom denna tråd som han hävdar att han är ung och slutat jobba pga flera lyckade bostadsaffärer så har han skrivit i nån trår om hur man fixar billigt knark, nja här snackar vi om en mytoman av stora mått.
2015-06-25, 12:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tror nog du väljer att tyda det på detta vis.. men varför skulle "babbelbubblare" bry sig om de har fel? Menar du att vi som har låga lån pga att vi tror att vi har en bubbla mår dåligt och egentligen skulle vilja ha mer i lån? Det är väl precis tvärtom, ni som har höga lån måste tro att era bostäder kommer gå upp i all evighet, hur skulle ni annars kunna sova gott om natten?

Det är en myt att tro att vi som äger våra bostäder räknar med att det kommer att gå upp. Själv skiter jag fullständigt i det. Jag är mer intresserad av kostnaderna för att bo.

Och ingen likvärdig hyresrätt kan någonsin matcha det boende jag har nu kostnadsmässigt, oavsett om priserna går upp eller ner. Det blir flera tusenlappar över varje månad i kostnadsskillnad, som jag kan lägga på amortering om jag vill.
2015-06-25, 12:03
Medlem
Citat:
Haha, varför skulle jag som obelånad BR-innehavare vara orolig?

Nja tror nog inte du är obelånad

Är föreningen med obelånad?
2015-06-25, 12:05
Medlem
Citat:
Länsförsäkringars genomsnittsränta för tioåriga bolån är 2,66%. Det är lågt under lång tid och som bra kund kan du alltså komma lägre än så.

Trots det skulle jag som sagt var ändå inte binda om jag hade behov av bolån eftersom jag är enig med marknaden om att man kommer billigare undan om man kör rörligt under den här perioden.

hahaha om man tror att vi har så låg ränta som 2,66% om 10 år så lär man vakna av en jävla käftsmäll om si så där 3-4 år
2015-06-25, 12:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
hahaha om man tror att vi har så låg ränta som 2,66% om 10 år så lär man vakna av en jävla käftsmäll om si så där 3-4 år

Det är inte vad ett bundet lån innebär. Det signalerar snarare ett genomsnittspris över 10 år där låntagaren med största sannolikhet kommer att betala ett överpris för tjänsten.

Om banker kan tänka sig gå ner så lågt över så lång tid så tycker jag att man ska ta det piano med bubbelbabblandet.
2015-06-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker att du ska presentera alternativet till att äga och privat skuldsättning.

Handlar väl om att ha lån eller inte, om man har noll i lån kvittar det väl vad de värderar ens bostad till eller vilka räntor som sätts.

Tror det kallas att vara fri på ren svenska
2015-06-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tvärtom är det så att ingen slipper undan räntekostnader oavsett vilken boendeform man väljer. Det finns nämligen inga gratisluncher.

Jo de som inte har några skulder!! Verkar som i din värld existerar inte ett liv utan skuld?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in