2015-06-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och hur tror du korrelationen mellan hur väl man har lyckats och hur behovet av att hävda sig ser ut?

Min poäng exakt, dom som inte behöver hävda sig läser nog men saknar behov av att gå in i personorienterade inlägg. Det är väl bra om flashback innehåller folk från alla samhällsskikt.
2015-06-24, 20:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så bankerna räknar fel menar du?

Och det är förstås helt omöjligt att göra en lite billigare semesterresa ett år om räntorna då tillfälligt skulle vara höga?

När bankerna räknar igår de däremot att man ska ha råd med semester varje på liksom en del annat som det går att pruta på om tillfälliga kriser uppstår.
Givetvis inte, med teroretiska beräkningar kan du hamna vart du vill, läs om igen så kanske du fattar.
Varför skulle ränte och kostnadsökningarna bli tillfälliga? Om hjulen snurrar fortare i världen så stiger olje och elpriset, det sistnämnda ordnar Sverige och Tyskland på egen hand.
Stigande levandskostnader parat med att staten med nuvarande politik kommer behöva öka sina inkomster rejält framöver kommer inte leda till sänkt tryck på hushållen.

Går företagen bättre så suger de åt sig investeringar och staterna slutar trycka pengar, lånebadkaret slutar fyllas på och bottenpluggen tömmer ut allt snabbare, kostnaden för att låna stiger.

Sen kommer de flesta av hushållen klara sig däremot minskar viljan till att byta upp sig och öka kostnaderna än mer, sen finns det alltid en minoritet som inte fixar det eller som inte kan komma in på nuvarande prisnivåer och som således slutar konkurrera om de billigaste objekten.
Det leder till färre spekulanter och fler osålda objekt osv.
Sen pyser bubblan ihop.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-06-24 kl. 20:45.
2015-06-24, 20:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Min poäng exakt, dom som inte behöver hävda sig läser nog men saknar behov av att gå in i personorienterade inlägg. Det är väl bra om flashback innehåller folk från alla samhällsskikt.

De som inte har behov att hävda sig har ofta inte heller inte samma drivkraft att lyckas så man bör nog vara försiktig med att dra för snabba slutsatser. Men det är klart, det kan kännas bättre att inbilla sig att sina meningsmotståndare är förlorare så att de slipper medge att det är de själva som är det.

Verkligheten kan ofta kännas obarmhärtig och det är också ett skäl till att så många bubbelbabblare biter sig fast vid en negativ världsbild. Det får inte vara så att de haft fel hela tiden, det är för smärtsamt att bära.
2015-06-24, 20:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis inte, med teroretiska beräkningar kan du hamna vart du vill, läs om igen så kanske du fattar.

Jag har fattat att du tror att de räknar fel men det säger mer om dig än om bankerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle ränte och kostnadsökningarna bli tillfälliga? Om hjulen snurrar fortare i världen så stiger olje och elpriset, det sistnämnda ordnar Sverige och Tyskland på egen hand.

Den bästa bedömningen vi kan få om det är att se på hur marknaden prissätter räntorna. Det går att låna upp pengar till låg ränta med mycket lång bindningstid och det visar att marknaden är övertygad om att räntorna kommer förbli mycket låga under lång tid.

Den som vill låna och tror annat kan just också ta lån med lång bindningstid till låg ränta. Personligen skulle jag däremot inte göra det om jag hade behov av lån eftersom jag delar marknadens syn på saken.
2015-06-24, 21:17
Medlem
Citat:
De som inte har behov att hävda sig har ofta inte heller inte samma drivkraft att lyckas så man bör nog vara försiktig med att dra för snabba slutsatser. Men det är klart, det kan kännas bättre att inbilla sig att sina meningsmotståndare är förlorare så att de slipper medge att det är de själva som är det.

Verkligheten kan ofta kännas obarmhärtig och det är också ett skäl till att så många bubbelbabblare biter sig fast vid en negativ världsbild. Det får inte vara så att de haft fel hela tiden, det är för smärtsamt att bära.

Om du jämställer drivkraften att lyckas med behovet av att trycka ner andra så visst, det var ju inte riktigt så jag tänkte.

Varför skulle det vara smärtsamt att ha fel? Detta är väl inge pretigetävling?

Alla är vi ju olika.
2015-06-24, 21:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om du jämställer drivkraften att lyckas med behovet av att trycka ner andra så visst, det var ju inte riktigt så jag tänkte.

Varför skulle det vara smärtsamt att ha fel? Detta är väl inge pretigetävling?

Alla är vi ju olika.

Behovet att hävda sig, inte att trycka ned andra var vad som diskuterades.

Men det är helt uppenbart för mig när jag läser inlägg från många bubbelbabblare här att det är smärtsamt för dem att ha haft fel så länge och så kraftigt. Det finns väldigt mycket prestige där som hindrar dem att ompröva sina sanningar oavsett vad som än händer.

När det går upp tar de det som ett bevis på att bubblan växer och om det en månad faller med 0,7% är det ett bevis på att bubblan är på väg att spricka. Man kan riktigt ta på prestigen och smärtan de känner.
2015-06-24, 21:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Men det är helt uppenbart för mig när jag läser inlägg från många bubbelbabblare här att det är smärtsamt för dem att ha haft fel så länge och så kraftigt. Det finns väldigt mycket prestige där som hindrar dem att ompröva sina sanningar oavsett vad som än händer.

När det går upp tar de det som ett bevis på att bubblan växer och om det en månad faller med 0,7% är det ett bevis på att bubblan är på väg att spricka. Man kan riktigt ta på prestigen och smärtan de känner.
Nu har jag inte orkat läsa all monstersidor ni pumpat ut de senaste dagarna, men i övrigt har jag läst det mesta senaste året i den här tråden och du har beskrivit ganska exakt 0% av återkommande postare här ovan. Tidigare kommentar om negativ världsbild kan dock stämma in på några (jag har tex själv rätt negativ sverigebild, om än väldigt positiv världsbild).

Frågan man (kanske du själv) bör ställa sig är alltså antingen varför du ljuger, eller varför ditt undermedvetna förvridet verkligheten åt dig. Det är ont om andra alternativ.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-24 kl. 21:38.
2015-06-25, 00:44
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Behovet att hävda sig, inte att trycka ned andra var vad som diskuterades.

Helt ärligt djupt djupt innerst inne är du och övriga bubbelförnekare livrädda för att bubbelbabblarna har rätt.

Det är därför ni är som ett gäng huggormar och vill tysta den som stör er världsbild.

Om ni vore genuint övertygade över att ni har rätt så skulle ni inte hålla på och tjafsa år ut och år in här utan ni skulle bara luta er tillbaka och njuta över era lyckade bostadsaffärer.

Men ni kan inte luta er tillbaka och bara njuta för det är något som gnager och gnager djupt inne i bröstet och inte lämnar er någon ro.

Tänk om det är en bubbla? Tänk om jag går back med si och så mycket pengar, hur ska mitt liv bli då, hur ska det gå med äktenskapet, jobbet, arbetskamraterna, kommer jag att bli hemlös, utblottad och utskrattad?

Nej nej nej det får inte hända jag måste gå in på flashback och visa bubbelbabblarna en läxa dom sent ska glömma.
2015-06-25, 01:08
Medlem
Citat:
Jag har fattat att du tror att de räknar fel men det säger mer om dig än om bankerna.

Den bästa bedömningen vi kan få om det är att se på hur marknaden prissätter räntorna. Det går att låna upp pengar till låg ränta med mycket lång bindningstid och det visar att marknaden är övertygad om att räntorna kommer förbli mycket låga under lång tid.

Den som vill låna och tror annat kan just också ta lån med lång bindningstid till låg ränta. Personligen skulle jag däremot inte göra det om jag hade behov av lån eftersom jag delar marknadens syn på saken.
Räntan torde ligga lågt I Europa under minst två år. Bara man amorterar av merparten innan den stiger på riktigt så är det lugnt.
2015-06-25, 01:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Helt ärligt djupt djupt innerst inne är du och övriga bubbelförnekare livrädda för att bubbelbabblarna har rätt.

Det är därför ni är som ett gäng huggormar och vill tysta den som stör er världsbild.

Om ni vore genuint övertygade över att ni har rätt så skulle ni inte hålla på och tjafsa år ut och år in här utan ni skulle bara luta er tillbaka och njuta över era lyckade bostadsaffärer.

Men ni kan inte luta er tillbaka och bara njuta för det är något som gnager och gnager djupt inne i bröstet och inte lämnar er någon ro.

Tänk om det är en bubbla? Tänk om jag går back med si och så mycket pengar, hur ska mitt liv bli då, hur ska det gå med äktenskapet, jobbet, arbetskamraterna, kommer jag att bli hemlös, utblottad och utskrattad?

Nej nej nej det får inte hända jag måste gå in på flashback och visa bubbelbabblarna en läxa dom sent ska glömma.

Haha, varför skulle jag som obelånad BR-innehavare vara orolig? Jag gillar att debattera men någon oro finns det inte alls.

Oron är nog med rätta betydligt högre hos bubbelbabblare som står utanför marknaden och ser på när priserna stiger och hyrorna sakta marknadsanpassas. En oro kombinerat med olustkänslan av att ha haft så fel så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av alap
Räntan torde ligga lågt I Europa under minst två år. Bara man amorterar av merparten innan den stiger på riktigt så är det lugnt.

Om vi utgår från marknadens bedömning kommer de vara mycket låg under åtminstone den kommande tioårsperioden. Det är långsiktigt bättre att månadsspara i börsen än att amortera.
2015-06-25, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton

Haha boom!
Senaste tiden har blivit en riktig kukmätar-tävling.
Vem bryr sig om vilka vinster/belåningsgrader/löner ni har?
På vilket sett har det en relevans med om det är en bostadsbubbla eller inte?

3 personer på flashback är inte representativa för svenska folket
Folk kommer alltid att ljuga om sin ekonomi, det är ett känsligt ämne som man inte pratar om.

Det är bara trash som måste skryta om hur framgångsrik man är.
Allt för att stärka sitt eget självförtroende
Senast redigerad av Bryggarn2000 2015-06-25 kl. 01:18. Anledning: felskrivning
2015-06-25, 01:34
Medlem
Citat:
Om vi utgår från marknadens bedömning kommer de vara mycket låg under åtminstone den kommande tioårsperioden. Det är långsiktigt bättre att månadsspara i börsen än att amortera.
Det beror ju på vad man menar med "låg" och "marknaden". Vi går mot en överhettning I ekonomin och eftersom Sverige slår I kapacitetstaket bland de första så kommer det inte att ta så lång tid. Det är klart man kan spara på börsen istf att amortera om man slantar in en klumpsumma när räntorna skenar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in