Är d så att man är extra noga/försiktig med o sätta fel person i finkan för mord då straffen är långa? Tex om d "bara" våldtagit flickan hade d räckt för en fällande dom?
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte juridiskt då det ska handla om att visa att det är ställt utom rimligt tvivel att du begått ett visst brott, såväl om det är snatteri som mord. Sen kan jag inte ta dig in i huvudet på den rådman som ska döma i fallet om han påverkas av straffskalen eller inte. En kompetent rådman ska dock inte påverkas utan endast utgå från vad som är bevisat i målet.
Fast i svåra mål med stor massmedial bevakning så tycks man frångå detta. Tingsrätten har en fallenhet att hellre fälla än fria och sedan låta HR ta frågan. Kanske för att man är rädd för att en gm skall avvika vid en friande dom som sedan åklagaren överklagar, vad vet jag..
Crister P är ett typexempel, där fälls han för mordet, för att sedan frias i HR på exakt samma bevis och vittnesuppgifter. I en rättstat så borde detta vara en OMÖJLIGHET, omvänt är ok, men inte fällas först och frias senar på samma bevis. Det är av den anledningen jag tycker att TR inte ska få ta sådana mål överhuvudtaget......
Nu får vi hoppas att dom är rätt ute och kan stärka bevisningen, en svängom i detta fall torde ge lite ringar på vattnet, och en hemsk framtid för bröderna, om dom visas vara oskyldiga och man inte hittar rätt gm...
Självmord är det inte. Detta uttryckte åklagaren i en intervju med GP häromdagen.
Så länge en officiell dödsorsak inte publicerats så att åtminstone några journalister kan verifiera det så kan vi som jag skrev inte veta något mer än att en person hittats död. Hittills är det en person som säger allt övrigt och det är åklagaren. Övriga får inte säga något.
Brukar inte tingsrätten och HR "se lite mellan fingrarna" när det gäller den tekniska bevisningen i ett så tidigt utredningsskede? Däremot, om det fortfarande fattas teknisk bevisning vid nästa häktesprövning på tisdag, så kan de mycket väl låta de misstänkta gå? Alltså, att kraven hårdnar med tiden.
Det kanske beror på om alla provsvar har kommit eller inte? Tror en del prover som skickas iväg tar tid att analysera. Läste i ett annat sammanhang att man börjar analysera på det snabbaste och enklaste sättet vilket inte alltid visar något och visar det inget omanalyseras proverna på mer avancerad (och dyrare?) nivå vilket tar längre tid.
PS bara för att de fattas DNA behöver det inte betyda att en misstänkt är oskyldig. DNA kan förstöras av misstag och folk har blivit dömda för mord innan DNA-analysen användes
Enligt svensk rätt kan en person som är skäligen misstänkt (den lägre graden av misstanke) eller på sannolika skäl misstänkt (den högre graden av misstanke) frihetsberövas för brott som kan leda till fängelse i ett år eller mer Skäligen misstänkt: Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras. Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.
3.På sannolika skäl misstänkt. Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning. Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken.
Skäl för häktning föreligger vid sannolika skäl eller skäligen misstanke och om:
det på brottet finns ett lagstadgat straffminimum på minst 1 år och det inte är uppenbart att skäl för häktning saknas, och något av:
1.finns risk för återfall i brott (recidivfara), eller
2.finns risk att den misstänkte förstör bevis eller på annat sätt påverkar utredningen om brottet (kollusionsfara),
3.finns risk att den misstänkte undanhåller sig lagföring eller straff (flyktfara),
eller vid "sannolika skäl" oberoende av brottets beskaffenhet:
1.den misstänkte saknar fast hemvist i Sverige, och kan anta vilja lämna landet, såsom en utländsk besökare.
2.om han är okänd och vägrar att uppge namn och hemvist eller om hans uppgift om detta kan antas vara osann.
Vad jag menar att i en diskussion här i en forumtråd om någons eventuella oskuld "de facto" så kan man givetvis inte som enda argument åberopa att personen aldrig blev åtalad eller att åtalet ogillades vid rättegång. Domstolen tar som bekant inte ställning till det. Vi kan tvärtom på goda grunder anta att rätt många personer som frikänns i själva verket är skyldiga till brottet de häktats/åtalats för. Vill man påstå något annat i en diskussion måste man komma med tydliga argument. Att t ex påstå att Mats Alm inte mördade Linda Chen därför att han "hade allt att förlora på det" eller "inte är nån mördartyp" är inte argument som skulle övertyga mig om att Mats är oskyldig till mordet i realiteten.
Mats Alm jämförelsen haltar. Dels hade han ganska mycket att vinna genom att mörda sin sambo, dels var han just hennes sambo tillika den sista personen som hade sett henne innan hon försvann. Litauernas koppling till Lisa Holm är oklar, i alla fall för oss. Och till synes hade de allt förlora genom att mörda henne.
Så länge en officiell dödsorsak inte publicerats så att åtminstone några journalister kan verifiera det så kan vi som jag skrev inte veta något mer än att en person hittats död. Hittills är det en person som säger allt övrigt och det är åklagaren. Övriga får inte säga något.
I ärlighetens namn säger väl inte åklagaren särskilt mycket heller? Jag tycker man hört "nekar till brott då bevisning saknas" från försvararnas sida och "vi anser att utredningen räcker för sannolika skäl" från åklagarens. Varken mer eller mindre.
I ärlighetens namn säger väl inte åklagaren särskilt mycket heller? Jag tycker man hört "nekar till brott då bevisning saknas" från försvararnas sida och "vi anser att utredningen räcker för sannolika skäl" från åklagarens. Varken mer eller mindre.
Precis, så vi vet inte mer än att en person hittats död och några häktats för mord.
Mats Alm jämförelsen haltar. Dels hade han ganska mycket att vinna genom att mörda sin sambo, dels var han just hennes sambo tillika den sista personen som hade sett henne innan hon försvann. Litauernas koppling till Lisa Holm är oklar, i alla fall för oss. Och till synes hade de allt förlora genom att mörda henne.
Nej. De hade allt att förlora på att våldta eller försöka våldta henne.I det fall det hade uppdagats hade det varit katastrof för dem.
De hade således en hel del att vinna på att tysta henne, alltså mörda henne.
Hur fan tänker du din imbecilla jubelidiot?
Nejdu, så är det inte. Man måste inte bevisa sin oskuld, åklagaren måste däremot bevisa deras skuld.
Men, för att jag skall göra detta enklare för dig:
Lisa knivskars antingen inne i en bil på parkeringen, eller i en annan lokal av en kille/tjej mellan 16-22 år, grundat på svartsjuka/hat eller ngt. annat.
Gärningspersonen bor inom 50 km från platsen, och har tillgång till någon typ av varubil från ett företag. Alternativt kan hon ha mördats i en vanlig personbil. Personen känner Lisa väldigt gott.
Men eftersom jag tror att Lisa först knivskars i en bil, så dödades hon nära , eller på själva fyndplatsen senare. Det var inte tilfällesdråp, men mord, annars skulle kroppen legat kvar vis cafet.
Om detta skulle visa sig att var sant, hur kommer då, enligt dig, fyndplatsen in i bilden?
Jag menar, om GM inte är en lokal boende och/eller med anknytning till fyndplatsen, hur skulle GM komma på att gömma Lisa's kropp i en lada/bod på gården Martorp ?
Precis, och jag tycker det är bra. Äntligen en utredning som inte läcker som ett såll
Men att vittnena inte ens skulle läckas till försvaret?
Filosofer tror att filosofi är svaret, sociologer tror att sociologi är svaret, psykologer tror att psykologi är svaret, och jurister tror att juridik är svaret.
Nej, vissa hänvisningar är generella betraktelser där man menar att Sverige allmänt inte har världens bästa rykte. Anonyma vittnen, t.ex., är olagligt och det verkar som man menar att de har någon form av anonymitet här, vilket inte har något som helst att göra med "allmänna betraktelser". Rent generellt, om man är en av dom som ropar på trendtermen "yttrandefrihet" så bör man nog även visa samma respekt för andra mänskliga rättigheter avsedda att försvara medborgare mot alltför entusiastiska stater, som t.ex. rättssäkerheten.
Det svenska häktningsinstitutet har vissa sidor som gott tål att diskuteras - även om det i första hand är längden på riktigt långa häktningar som sticker ut i ett internationellt perspektiv. (Inlåsning av tillräckligt misstänkta i ett par månader sker på de flesta håll.) Men ett överklagande till HD är knappast rätt format för en sådan diskussion.
Så i den här artikeln får vi lite mer information trots yppandeförbud om vad som avhandlats under häktningsförhandlingarna .
Åklagaren har alltså för domstolen sagt att han har i dagsläget hemliga vittnen som ligger till grund för hans önskan att kvarhålla de MGM.
Kan vi anta att dessa vittnen helt enkelt är personerna från MP som observerat MGM strax innan de togs in av polisen?
För att det skulle finnas vittnen till vad som hände i samband med försvinnandet låter för bra för att vara sant. Då borde man löst det hela betydligt tidigare.
Som jag tolkar det är det bara försvaret som inte fått veta vilka vittnena är. Har åklagaren någon skyldighet att meddela det på den här nivån?
Och måste Tingsrätten och Hovrätten få veta eller räcker det om åklagaren säger "jag har flera trovärdiga vittnen?" När det gäller häktning, menar jag. Det krävs väl lite mindre för "sannolika skäl" än för "bortom rimligt tvivel".
Av vad som framkommit hittills så bygger åklagaren faktiskt bara på vittnen och på de misstänktas lokalkännedom - som sagt var hittills ialf. I väntan på resultat från the forensic detectives, eller andra fynd. Som vi väntar så otåligt på.