Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-06, 23:35
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vad är det egentligen som motsäger teorin om att Lisa gjort upp med någon om alkoholinköp, som sedan spårat ur på något sätt????
Flera av de konstaterade fakta skulle kunna förklaras med detta.
1. Hon tog för första gången moppen till jobbet för att inte visa någon annan.
2. Hon dröjde kvar ensam efter jobbet av samma anledning.
3. Det var bara en vecka till skolavslutning, och hennas sista arbetsdag före studentfesten.

Om någon som hon kommit överens om alkoholköp, är det inte det minsta märkligt att hon tigit om detta.
Absolut möjligt. Kan det även ha varit något fynd vid mopeden som polisen inte släppt.?
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Vi har fått reda på sista sms:et men inte vilka som sms.ades för det sista.
Kan hon ha sms.at sin syster exempelvis?

Du skriver exceptionellt oförklarligt. Vadå SMS:ades för det sista?! Förklara dig ungjävel.
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok. Jag kan köpa detta.
Sexuellt motiv kan sägas finnas varje gång "boy meets girl".
Men det är inte mycket som ger fingervisningar om att detta skulle vara ett sexualmord. (Vilket var den ursprungliga frågan).
Jag vet att det är en definitions- och tolkningsfråga, men ändå värt att särskilja.

Jag anser det vara minst lika troligt att det har med ev. ett inbrott. Som hon bevittnat.
Kanske blev han för hårdhänt och Lisa dog. Men det får vi väl veta tids nog, förhoppningsvis?
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker fortfarande vi vet alldeles för lite för att säga något bestämt om motivet här. Vad menar du förresten med "sexuellt motiv"? Räknas också en urartad situation där ett avvisat närmande leder till någon slags bråk/hot om anmälan som fått en GM att agera i panik och döda offret in i det?

I VB-fallet anser jag inte att det blivit klarlagt överhuvudtaget vad som var motivet. Alla hypoteser utgående från dömd GM har sina poänger men också brister.
Jag tror att BO har blivit inslängd i bagaget på en bil därefter nerkörd till Martorp och där blivit våldtagen och mördad. Jag tror inte på någon olycka överhuvudtaget. Däremot så tror jag mycket väl att situationen kan ha börjat med en diskussion liknande den som du beskriver men sen att scenariot blir det som jag nyss beskrev.
2015-07-06, 23:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att just sekretessen kan vara det som gör att detta fallet kan lösas. Ju mindre information desto mindre "skadlig" information som kan påverka vittnesförhör.

Spekulationerna som nu finns är troligen så "far away" från sanningen att de utgör ingen påverkan alls.

En soppa blir inte mer smakrik än det spik den kokas på.

Det är helt osannolikt att fallet avgörs positivt av att allt är hemligt. Om så vore så varför inte hålla allt hemligt jämt och strunta regelmässigt i att ens berätta vem som är häktad. Det kan ju också ske i hemlighet om sekretess är vägen till rättssäkerhet, sanning och lyckade polisutredningar.

Att lösa brott är säkerligen nästan undantagslöst avhängigt av ett gott polisarbete i den mån resultatet går att påverka. Inte av att pga missriktade och direkt lögnaktiga integritetsskäl göra allt för att utestänga allmänheten.
2015-07-06, 23:41
Medlem
Några funderingar. Har det bedrivits cafe i samma lokaler före det togs över att nuvarande ägare (sen ett år tillbaka)? Har systern isåfall jobbar där tidigare? Kan GM ha träffat systern tidigare? Kanske han misstar sig och tror det är systern som sitter på mopeden med hjälmen på.. Isåfall blir han kanske upprörd när hon inte bemöter honom som hon brukar..och blir då våldsam..
Är de lika?
2015-07-06, 23:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att BO har blivit inslängd i bagaget på en bil därefter nerkörd till Martorp och där blivit våldtagen och mördad. Jag tror inte på någon olycka överhuvudtaget. Däremot så tror jag mycket väl att situationen kan ha börjat med en diskussion liknande den som du beskriver men sen att scenariot blir det som jag nyss beskrev.
Det förutsätter att GM och Lisa var bekanta med varandra eftersom hon skickade ett SMS utan oro tio minuter efter att arbetskompisarna hade givit sig av, och att GM hade bil med sig till platsen där hon blev inslängd. Var kan det ha varit? Tvingade GM med sig Lisa över en trafikerad väg, eller körde han upp bilen till kaféet?
2015-07-06, 23:47
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Några funderingar. Har det bedrivits cafe i samma lokaler före det togs över att nuvarande ägare (sen ett år tillbaka)? Har systern isåfall jobbar där tidigare? Kan GM ha träffat systern tidigare? Kanske han misstar sig och tror det är systern som sitter på mopeden med hjälmen på.. Isåfall blir han kanske upprörd när hon inte bemöter honom som hon brukar..och blir då våldsam..
Är de lika?
Javisst är det här ett spår som FB skulle sluta samman och köra i botten. Säkert inget kul och även obehagligt. Men Ni tjejer här på FB som har en syster visst! har ni haft "kuckeliburran" med syrran som bara ni vet om. Här finns otroligt många scenarior som kan uppstå eller har uppstått.
BARA EN SÅN SAK, HAR LISAS SYSTER TRÄFFAT HÄKTADE GM TIDIGARE?
2015-07-06, 23:50
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Är de lika?
Du behöver inte fantisera om att dessa tjejer skulle vara intresserade av amorösa äventyr med en litauisk grovarbetare och dräng på orten med grova drag, skelande ögon och låg panna.
"Bemötandet" lär ha bestått av en hastig blick och att så snabbt som möjligt avlägsna sig från platsen och litauernas stirrande blickar med halvöppna munnar med typiskt dåligt garnityr för öststatare.
Tjejerna på kafét har känt obehag, de var befogat visade det sig dessvärre.
2015-07-06, 23:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Hur förklarar du då att mjölkrummet/slaktrummet (den gula sidobyggnad på ladan, mitt emot cafeet) blev avspärrat, och grundigt undersökt av polisens tekniker, kort tid efter att Lisas kropp hittats, och att den lokalen, enligt flera lokala som postar här i tråden, fortfarande är avspärrat???
Vad tror du polisen hittade där?
vad tror du hände där?
2015-07-06, 23:56
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Vad är det egentligen som motsäger teorin om att Lisa gjort upp med någon om alkoholinköp, som sedan spårat ur på något sätt????
3. Det var bara en vecka till skolavslutning, och hennas sista arbetsdag före studentfesten.

Om någon som hon kommit överens om alkoholköp, är det inte det minsta märkligt att hon tigit om detta.
Det som talar mot är att det är 4,5 mil hemifrån där hon ingen känner förutom arbetskamraterna. Det vore väl smidigare att möta upp på hemmaplan än att langarna ska åka flera mil. Vore det arbetskamraterna som köpt ut skulle de gjort upp det tidigare, eller direkt vid stängning.
Hon skulle däremot möjligen kunna ha fått det på lördagen, och gömt det i krokarna till söndagen, men det verkar både omständigt och riskabelt. Eller att kompanjonen inte jobbat på söndagen/helgen utan skulle möta upp efter stängning c:a 18.20?
2015-07-06, 23:58
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Absolut möjligt. Kan det även ha varit något fynd vid mopeden som polisen inte släppt.?

Betvivlar att en "skötsam" flicka som hon skulle beställa vin eller sprit, men däremot "tyske-plattor" med cider eller öl.
Har själv vid ett flertal tillfällen transporterat dylika på mc.
Man måste ha spännremmar för att fästa dem bak på sadeln.
Om Lisa lånat remmar från någon, eller polisen hittat sådana är inget vi vet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in