Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-26, 15:22
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Har Hasse Aro uttalat sig igen eller pratar ni om det det gamla, för några veckor sen?

Det handlar om det här klippet: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...famlar-3185772
Det postades av meddebattören MegaTant som en kommentar till ett av mina inlägg. Och jag tror att MegaTant har en god poäng då hon hänvisar till polisens facebookinlägg som Aro kommenterar.
2015-06-26, 15:23
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan garantera dig att vi som arbetat eller arbetar i branscher där man kommer i kontakt med "samhällets olycksbarn" har mött åtskilliga helsvenskar vars personlighet kännetecknats av impulsivitet och "lågt konsekvenstänkande", utan att de varit det minsta "psyksjuka". På rent sunt förnuft säger det mig att det nog kan finnas personer av baltisk härkomst som lider av samma problem. Exklusivt förbehållet för "negrer" och liknande är det bara i huvudet på okunniga flashbackrasister. Så den delen av din tänkta gärningsmannaprofil ger jag inte mycket för, allra minst som ett verktyg för att göra bröderna mindre misstänkta.

Ingen förnekar att två personer som på ytan verkar leva under ordnade förhållanden och sköter sina arbeten utan anmärkning inte är de typiska kandidaterna för att begå grova våldsbrott. Men det är ju inte precis så att det är ont om exempel på "skötsamma" män som begår grova våldsbrott mot kvinnor. Så himla out of the blue är det inte.

Man måste också inse att det inte går att titta med samma sannolikhetsglasögon på en situation ex ante facto och ex post facto Skulle vi av någon anledning ha diskuterat dessa bägge bröder rent allmänt för en månad sen utan koppling till något begånget brott så hade man självklart sagt att inget tyder på (även om vi inte vet något om deras inre liv och drifter) att de är kandidater till att begå ett grovt våldsbrott. Men nu är vi inte där - ett grovt våldsbrott har faktiskt begåtts i brödernas absoluta närhet och tydligen finns ett antal omständigheter som pekar mot dem med tillräcklig styrka för att motivera häktning. "Karaktärsargumentet" tappar väldigt mycket i styrka då.

All respekt för "alternativa teorier", men det här är en punkt där de ofta går vilse. Man överbetonar sin egen (och ev. andras) analys av MGM som "inte nån typisk mördare" och låter det väga tyngre än den faktiska och kanske tunga indiciebevisning som finns mot dem (Finns det riktigt tung teknisk bevisning brukar ju alternativa teorier dö ut).
Fast nu tänker du ganska endimensionellt.
Naturligtvis finns det avskräde till svenskar och skötsamma negrer.
Men det är inte riktigt vad diskussionen går ut på, eller hur?
Vi pratar om sannolikhet inte om att det finns det ena eller andra på båda sidor om staketet.
Om du t ex läser om en gruppvåldtäkt där gärningsmännen turats om och hållt fast offret, kanske misshandlat henne o s v.
Tänker du då att det lika gärna kan vara svenskar som är GM eller tänker du att det mest sannolika är att gärningsmännen är invandrade utomeuropeer?

Just det: Sannolikhet.

Och beträffande låg impulskontroll och lågt konsekvenstänkande befinner sig naturligtvis utomeuropeer i överrepresentation i kriminalitet vilket stöds av den tillgängliga statistiken.
Oavsett hur rättvis du försöker vara "mellan raserna".
2015-06-26, 15:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Slutsats
Vad vill jag säga med teorin? Dödsorsaken och omständigheterna är avgörande helt och hållet, snarare än hur eftrebrottet utförs. Blev LH tex. strypt under ett handgemäng så kan det vara frågan om dråp.

Citat:
Synonymer till handgemäng

närkamp, närstrid, slagsmål, brottning, bråk, kurr, fight

http://www.synonymer.se/?query=handgem%E4ng

Jag utesluter att LH hamnat i handgemäng. Hon har blivit angripen.

Dina ord om spritaffärer är rena fantasier.
2015-06-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Fast nu tänker du ganska endimensionellt.
Naturligtvis finns det avskräde till svenskar och skötsamma negrer.
Men det är inte riktigt vad diskussionen går ut på, eller hur?
Vi pratar om sannolikhet inte om att det finns det ena eller andra på båda sidor om staketet.
Om du t ex läser om en gruppvåldtäkt där gärningsmännen turats om och hållt fast offret, kanske misshandlat henne o s v.
Tänker du då att det lika gärna kan vara svenskar som är GM eller tänker du att det mest sannolika är att gärningsmännen är invandrade utomeuropeer?

Just det: Sannolikhet.

Och beträffande låg impulskontroll och lågt konsekvenstänkande befinner sig naturligtvis utomeuropeer i överrepresentation i kriminalitet vilket stöds av den tillgängliga statistiken.
Oavsett hur rättvis du försöker vara "mellan raserna".

lågimpulskontroll osv...herregud vilket påhittat trams. Var sitter denne lågimpulskontrollsgen? Vi vet exakt vad generna heter som styr hudfärgen och vi vet att de styr ingenting som har med mental verksamhet att göra. Men att förneka vetenskapen är ju trendigt numera, Sverige guppar omkring som en liten kork i svallvågen från USA:s konspirationsteorier och religiöst vetenskapsförakt, nu när kommunikationen är global.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-26 kl. 15:38.
2015-06-26, 15:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Mord vs. dråp?

Det finns nog mer än döljandet av kroppen som talar för mord.
Det är troligare att LH levde och följde med MGM i bilen, rentutav frivilligt för att tex. hämta alkohol.

Jag har haft kontakter med balter och de har en enastående förmåga att retas, tramsa och leka med tjejer, det är deras grej, deras sätt att flörta. Inget en svensk tjej med skinn på näsan accepterar.

Det uppstår en konflikt som eskalerar i bilen, man slänger ut någonting som tillhör LH vid (FP1).
LH sätter sig nu i motvärn och tar fram mobilen för att ringa. Den rycks ifrån och man fortsätter kasta ut skalet (FP2) och under handgemäng övermannas LH, telefonen bryts isär och kastas ut vid (FP3).

Nu är paniken & striden i full gång och eskalerar. LH skriker som en galning och istället för att stanna vid bostaden för att plocka upp alkohol (Lettiska lastbilar har stannat här förr) fortsätter man mot Martorp där läget förvärras. MGM tystar henne på något sätt (hot eller våld) innan bilen stannar eller öppnas i Martorp där allt får ett mycket oväntat slut.

Detta går mer ihop tidsmässigt från SMS 18:23 och den korta tiden till telefonen stängs av.
Det kanske inte begicks något brott vid Cafét alls?
Varför slänga ut bevis om man begått ett brott?

Handsken kanske tappades av naturliga skäl när LH pratade med MGM? Eller möjligtvis är ett villospår av MGM för att visa att man "hjälper till" och är "oskyldiga"

Slutsats
Vad vill jag säga med teorin? Dödsorsaken och omständigheterna är avgörande helt och hållet, snarare än hur eftrebrottet utförs. Blev LH tex. strypt under ett handgemäng så kan det vara frågan om dråp.
Varför skulle hon följa med någon frivilligt efter att ha meddelat pappa att hon var på väg att åka hem?

Varför skulle döljandet av kroppen tala för mord? Det du beskriver är oplanerat dödande. Planering är försvårande omständighet, som alltså saknas när planering inte har skett. Åtgärder efter dödsfallet ändrar inte brottsrubriceringen vid det dödande brottet, men kan orsaka nya brottsrubriceringar.
2015-06-26, 15:27
Medlem
Jag förstår inte varför ni inte vill inse att polisen är säkra på att dessa bröder är skyldiga, annars skulle de inte förlängt häktningstiden. De sitter ju med största sannolikhet på bevis mm som de är smarta nog att inte yppa till media av flera skäl. Bland annat för att det är ett väldigt känsligt mål med en ung flicka som bragts om livet och för att skydda flickans familj, men även för att inte läcka vilket kan påverka utredningen.

Ägna er tid åt att söka jobb istället, ni slösar er tid på orimliga teorier.
2015-06-26, 15:31
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Jag förstår inte varför ni inte vill inse att polisen är säkra på att dessa bröder är skyldiga, annars skulle de inte förlängt häktningstiden. De sitter ju med största sannolikhet på bevis mm som de är smarta nog att inte yppa till media av flera skäl. Bland annat för att det är ett väldigt känsligt mål med en ung flicka som bragts om livet och för att skydda flickans familj, men även för att inte läcka vilket kan påverka utredningen.

För det första förlänger inte polisen någon häktningstid, det gör domstolen, och för det andra har någon sådant inte förlängts ännu.
2015-06-26, 15:31
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja, varför tryckte hon på att det inte finns någon teknisk bevisning ännu, när hon vet att HD inte tar ställning till bevisföringen?
(Det visste inte jag igår heller, men hon borde ju veta).
Det kan verka som att hennes taktik mest går ut på att övertyga allmänheten om hennes klients oskuld. Men eftersom hon borde veta att HD inte skulle bevilja prövningstillstånd, så var ju risken att det slog helt fel - allmänheten tror att HD tittat på bevisningen och säger nu att den är tillräcklig.
Ungefär, uttrycker mig lite luddigt nu...
Den omständigheten att hovrätten kan befinnas ha dömt fel räcker därför inte för att Högsta domstolen ska ta upp målet och pröva det.
2015-06-26, 15:32
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta

Häktningstiden är inte förlängd ännu, det är bara överklagan av den som inte gick igenom.
2015-06-26, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Den omständigheten att hovrätten kan befinnas ha dömt fel räcker därför inte för att Högsta domstolen ska ta upp målet och pröva det.

Det borde väl rimligen brödernas advokater varit medvetna om så vad kan bevekelsegrunden då varit? Brödernas önskemål?
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför skulle hon följa med någon frivilligt efter att ha meddelat pappa att hon var på väg att åka hem?

Varför skulle döljandet av kroppen tala för mord? Det du beskriver är oplanerat dödande. Planering är försvårande omständighet, som alltså saknas när planering inte har skett. Åtgärder efter dödsfallet ändrar inte brottsrubriceringen vid det dödande brottet, men kan orsaka nya brottsrubriceringar.

Jag är inne på samma linje....jag tror att det handlar om ett oplanerat dödande.
Bannlyst
Mord vs. dråp?
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
http://www.synonymer.se/?query=handgem%E4ng

Jag utesluter att LH hamnat i handgemäng. Hon har blivit angripen.

Dina ord om spritaffärer är rena fantasier.
Jaja, så tänker en feminist, jag tänker annorlunda. Tror du pappa militär langade till LH?
Nu var alkohol bara ett exempel på varför hon följde med frivilligt.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
- Här har du dina öl, ursäkta att du fick vänta.
- Ingen fara jag pillade på Iphonen så länge. Men jag skulle ha cider, inte öl.
- Äh vi förstår inte varandra spraket är ett problemo, följ med det tar 2 minutos så blir det no problemos?
- Ok.

Citat:
Precis min åsikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in