Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: Bröderna fortsatt häktade i Lisa-fallet

Det är inte säkert att det blir en omhäktningsförhandling på tisdag. Om det kommer analyssvar som sänker misstankegraden ska ena eller båda bröderna släppas. Men det är inte mycket tid kvar för analyssvar att komma in, två arbetsdagar, så advokaten gör rätt i att förbereda sig.

Advokaten fortsätter att förekomma processen genom att implemetera hemsnickrad processrätt och juridik i media. För varje groda, kommer media utsvultna på sensation och skriver om ingenting!

Men det vi börjar veta, är vem denne advokat är, han får reklam och kommer med på kartan.

Det är inget konstigt alls med att hans klient är häktad och att utredningen pågår utan att media informeras och sen feltolkar. Det borde faktiskt vara normalfallet att begrava offret först och låta familjen slippa den plåga medias gottande är.

Advokaten får nog räkna med att klienten får en lång och trist sommar på häktet, om han inte gör sitt jobb och ber klienten tala om redigt, vad som pågick i brödernas liv de dagar Lisa var försvunnen. Sen kan advokaten kontakta media med den informationen, för jag kan inte bärga mig av nyfikenhet för vad klienten har att säga som förklaring till att de är oskyldiga!
2015-06-26, 11:51
Medlem
Tomatos avatar
Högsta domstolen prövar inte häktningen.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4100484-hd-provar-inte-haktningar
Citat:

*Högsta domstolen har gått igenom materialet och det har inte kommit fram något skäl att meddela prövningstillstånd, säger Charlotte Edvardsson, justitiesekreterare på HD, till NLT.
2015-06-26, 11:52
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Om vi rent hypotetiskt utgår ifrån att det är en av, eller båda, bröderna som är GM så uppstår därvid en del oklarheter och motsägelse.
En person som begått ett brutalt förstagångsmord kan knappast uppvisa den kyla och totalnekande utan att bryta ihop som vad dessa två uppvisar.

Däremot är det en helt annan sak om personen har gjort det förut och tagit sig förbi denna psykiska spärren.

Därför bör man titta på de områden bröderna levt och verkat i tidigare och se om där finns ouppklarade fall. Gärna samarbeta med litauisk polis för att få den kompletta bilden.

I annat fall tror jag att det pekar mot en annan GM. En som skött sig flera år och verkar ha i övrigt ordnat liv börjar inte plötsligt med skita där man äter-mord utan konsekvenstänkande.
Det stämmer inte.

Naturligtvis har jag inte alla fakta men tycker utifrån det man vet så verkar allt så motsägelsefullt.
Du vet väl inget om hur LH blivit bragd om livet, om det var på ett brutalt sätt?
Hon kan ha blivit strypt för att tystas.
Återigen, se fallet Yohannes, han dödade EK på ett bevisligen
mycket brutalt sätt för att tysta henne.
Det har inte framkommit att Yohannes har dödat förut så vitt jag vet, han nekade trots överväldigande bevisning hårdnackat.
Har lite svårt att köpa det snacket som vissa vill föra fram.
2015-06-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Av alla tusentals Missing people-folk, poliser, familj, nära & kära så är det godsherren som hittar handsken. Är inte detta ändå lite märkligt.

Trodde direkt på kidnappning & ev tror jag fortfarande på kidnappning där lösensumman inte ville betalas ut så därför slutade det hela så olyckligt.

Kanske var hon vid liv i flera dagar.

Tror inte att just dessa 2 Litauerna har utfört själva mordet men ev har både de & godsherren olika roller i vad som har skett. Oavsett om de blir dömda eller ej så är min gissning att vi aldrig får veta vad som egentligen hände.

Kan vi vara säkra på att handsken tillhör LH. Kanske någon annan har tappat handsken, så många som sprang därinne, journalister, MP, poliser, byborna och andra nyfikna. Ladan var ju helt öppen och inte avspärrad hela tiden.
2015-06-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Högsta domstolen prövar inte häktningen.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4100484-hd-provar-inte-haktningar

Jag kommenterade detta irritationsmoment med en advokat som inte har koll på skillnaden mellan bevisfrågor och rent processuella frågor, om hur en häktning formellt går till.

Det finns ju alla sorter inom varje yrke, men det är dags att denne advokat börjar läsa på processrätten och om bevisläran inom svensk rätt, hur man framför och bemöter bevis, när det sker och vem som väderar och väger bevis.

Nu verkar det som att advokaten anser att HD ska förekomma tingsrättens huvudförhandling, och att det är media som gör bevisvärdering. Intressant, med alla företeelser vi har i samhället.
2015-06-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Då kan vi kartlägga att hon inte dog genom en olycka eller en naturlig död.
Alla spekulationer om att hon kanske blev påkörd kan ni glömma nu.
Enligt åklagarn så var det ingen naturlig död det som hände LH.

Nej men att ha blivit påkört och dött är ingen naturlig död det heller. Men personligen tror jag inta alls på att LD dog i en olycka, utan hon blev vådtagen och dödad. Det tycker jag är klart.
2015-06-26, 12:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brödernas situation än värre i dagsläget.

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Varför? De hade allt att förlora på en LH som pekat ut GM som försökt eller våldfört sig på henne.
Varför mördar man offret? En död person vittnar inte, man täcker upp ett avskyvärt brott med det allra värsta brottet och hoppas gå fri.
Varför mördades fröken Krantz av etiopiern Yohannes i Göteborg i sept. 2010?
Yohannes hade mycket att förlora på att EK överlevt och kunnat peka ut honom, en utvisning till rövhålet Etiopien och därmed slut på dagdrivande liv på bidrag i Sverige.
Därför dödas offret.

Ja de hade verkligen mycket att förlora med en levande Lisa efter att de hade våldfört sig på henne. Som uttrycket säger "Död man talar inte". Därför begås det värsta brottet av alla - mord med förhoppningen "att nu klarar vi oss nog". Att pappans resoluta handlande satte en pinne i hjulet för dem kunde de ju inte veta.

Jag har i detta inlägg utgått från att det är de två bröderna som är GM. Framöver får vi nog veta om de är de rätta GM eller inte.

Nu har alltså HD avslagit begäran om PT. Man måste verkligen säga att brödernas situation ser mycket dyster ut. Åtminstone fram till tisdagen den 30 juni. Genom dessa båda överklaganden har brödernas situation blivit än värre än vad den var tisdagen den 16 juni.
2015-06-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja de hade verkligen mycket att förlora med en levande Lisa efter att de hade våldfört sig på henne. Som uttrycket säger "Död man talar inte". Därför begås det värsta brottet av alla - mord med förhoppningen "att nu klarar vi oss nog". Att pappans resoluta handlande satte en pinne i hjulet för dem kunde de ju inte veta.

Jag har i detta inlägg utgått från att det är de två bröderna som är GM. Framöver får vi nog veta om de är de rätta GM eller inte.

Nu har alltså HD avslagit begäran om PT. Man måste verkligen säga att brödernas situation ser mycket dyster ut. Åtminstone fram till tisdagen den 30 juni. Genom dessa båda överklaganden har brödernas situation blivit än värre än vad den var tisdagen den 16 juni.

Bra analys.

Nu kan utredningen fortsätta, för vi vet nu att inget formellt fel har skett i denna häktning. Det är dråpligt att göra en enkel häktning till en fråga för HD, och sen få avslag.

Hur mycket skrev media om denna "handlingskraftige" advokat?

Är det yppandeförbudet som plågar honom?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Helt rätt, precis vad jag också tror.

Bröderna jobbade som vanligt hela väckan, verkar som. På fredag efter jobbet gick de till Martorp och tänkte gräva en grop bakom byggnaderna och flytta kroppen i gropen. Men MP råkade komma dit...
Troligtvis lite innan, tidigare på eftermiddagen, hade poliser varit på Martorp och kollat läget och gjort observationer och sedan gett klartecken till MP att komma dit occh snoka runt byggnaderna.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Av alla tusentals Missing people-folk, poliser, familj, nära & kära så är det godsherren som hittar handsken. Är inte detta ändå lite märkligt.
.
Otroligt att du som första inlägg skriver sånt.
Handsken hittades två dagar innan MP kom på plats, och innan polisen ens börjat leta.
2015-06-26, 12:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
LH blev utvald.

[quote=krackelerar|53829997]Jag tror också att de har haft tankar på att göra detta en tid, kafét var relativt nyöppnat på orten, unga tjejer i princip mitt framför deras ögon som de tittat lystet på, som de pratat om vad de skulle vilja göra med.
LH en slump? Jag tror de valde ut LH, hon var ny på kafét och hade bara jobbat i några dagar, var väldigt ung och söt. En skoltjej bosatt på annan ort som sommarjobbade i några veckor, en GM kan väl inte välja ut ett lämpligare offer för sina planer.
Jag gissar att de valde ut LH, tillfället kom den här dagen då hon för första gången inte fick skjuts med bil.
Jag tror inte det var någon slump att det blev just LH och inte någon av de andra tjejerna.
LH valdes ut som det lättaste offret, minst riskfyllda, kanske också den som de var mest attraherad av.[/
QUOTE]

Precis vad jag också tror att så var fallet. Hade det varit en något mindre attraktiv tjej som hade stått ensam utanför caféet med sin moped, så tror jag inte detta hemska och vidriga som nu skedde hade skett.

Så fort jag för första gången fick se ett foto på BO, så trodde jag direkt på ett sexualbrott.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-26 kl. 12:48.
2015-06-26, 12:21
Medlem
Det är verkligen största möjliga sekretess. Det enda man eventuellt skulle kunna sluta sig till är att det inte är helt klart vad dödsorsaken var. Låter osannolikt med strypning eftersom det då hade gått att säga att "ja, vi har en dödsorsak" ganska snabbt. Och det borde inte åklagaren behöva hålla inne med.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21025579.ab

En del här är ju redan säkra på det ena eller andra och slår vad och hoppas på att få rätt. Det är skamlöst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in