2015-06-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja är ju mumma för mig med dessa prisstegringar eftersom jag är skuldfri sedan länge då

Själv då, när har du amorterat bort dina lån?
Jag frågar dej igen Mr Bajs, vilken smocka ska jag åka på menar du Mr Bajs?
2015-06-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ja är ju mumma för mig med dessa prisstegringar eftersom jag är skuldfri sedan länge då

Själv då, när har du amorterat bort dina lån?
Är ju ännu mer mumma för den högbelånade som då får rejäl hävstång på sin investering, men du får ju ingen hävstång alls Mr Bajs. Eller blev det för komplicerat nu ?
2015-06-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Är ju ännu mer mumma för den högbelånade som då får hävstång, men du får ju ingen hävstång Mr Bajs.

Hahaha, jo helt klart så det bättre med feta lån, villan jag bor i är belånad på ca 50% av dess värde just nu, huset på Phuket har noll i lån, hyresfastigheten ligger kanske på 70% i skuld jämfört med uppskattat värde.. så tror fan jag skall till banken i morgon och låna ett gäng miljoner... eller inte
2015-06-24, 16:49
Medlem
Citat:
Jag frågar dej igen Mr Bajs, vilken smocka ska jag åka på menar du Mr Bajs?

Du åker på en idiotsmocka var månad när du betalar ränta + amortering till banken, men du som är så glad i lån jublar väl var gång bankchefen rövknullar dig

Personligen vill jag inte stå med mössan i näven för någon, har fortfarande för lite pengar för att sluta jobba (kommer nog inte sluta jobba oavsett) men en vacker dag har jag tillräckligt med "fuckoffmoney" då jag varken behöver buga eller bocka för bankchefen, arbetsgivare, kunder eller hyresgäster.

De flesta är inte som jag men sånn e jag

Jag föddes fri o skall fan i mig dö fri oxå
2015-06-24, 16:58
Medlem
Citat:
Du åker på en idiotsmocka var månad när du betalar ränta + amortering till banken, men du som är så glad i lån jublar väl var gång bankchefen rövknullar dig

Personligen vill jag inte stå med mössan i näven för någon, har fortfarande för lite pengar för att sluta jobba (kommer nog inte sluta jobba oavsett) men en vacker dag har jag tillräckligt med "fuckoffmoney" då jag varken behöver buga eller bocka för bankchefen, arbetsgivare, kunder eller hyresgäster.

De flesta är inte som jag men sånn e jag

Jag föddes fri o skall fan i mig dö fri oxå
Tycker du verkar vara en Bajsnödig kille. Själv är jag ekonomisk oberoende tre gånger om tack vara lägenhetsspekulationer i Stockholm, skull dock aldrig köpa hyreshus, det gjorde man på morfars tid, idag får man netto 3-4% avkastning i Storstad. Och hus i Thailand är ju hur patetiskt som helst, du äger ju 49% och din "partner" 51%. Dessutom bara bonläppar som åker till Thailand, vi mer sofistikerade övervintrar på Aruba.

Ooh titta på mej jag äger ett hyreshus i en bonnhåla och hus i Thailand med min fula bonnläppsthaibrud.
Senast redigerad av Strasburg 2015-06-24 kl. 17:00.
2015-06-24, 17:03
Avslutad
Citat:
Om du med "gamla" menar ett par tre år tillbaka så har du rätt men menar du att svensken har bättre ekonomi nu än då? Då hade vi en högerregering som sänkte våra skatter idag har vi en vänsterregering som är i fullfärd med att höja skatter, med andra ord i full färd med att göra så du och jag får mindre i plånboken var månad. Inte nog med högre skatt på din lön, drivmedel skall upp, allt du köper i affären har transporterats dit av något som använder drivmedel.
Så du får lägre i lön efter skatt, du får betala mer för varor du köper, dyrare driftskostnader på ditt boende, dyrare att renovera osv..

Grattis Sverige
En av de nyare (2011) som jag tittar är denna:

https://www.sbab.se/download/18.7516e25812f0c231af780001194/SBAB_Bank_Rapport.pdf

Man konstaterar att de inte funnit belägg för att svenskarna har någon lättsinnig attityd till sparande. 80% uppger att de har en tillräcklig buffert. En av tio har inte råd att spara ihop en buffert. De som har sämst med buffert är - föga förvånande- ensamstående med barn. Men det är väl inte de som har miljonlån heller.

Har du någon uppgift från nutid på ditt påstående att många inte kan få fram 10000?
Senast redigerad av Zurfarn08 2015-06-24 kl. 17:06.
2015-06-24, 17:08
Medlem
Citat:
Tycker du verkar vara en Bajsnödig kille. Själv är jag ekonomisk oberoende tre gånger om tack vara lägenhetsspekulationer i Stockholm, skull dock aldrig köpa hyreshus, det gjorde man på morfars tid, idag får man netto 3-4% avkastning i Storstad. Och hus i Thailand är ju hur patetiskt som helst, du äger ju 49% och din "partner" 51%. Dessutom bara bonläppar som åker till Thailand, vi mer sofistikerade övervintrar på Aruba.

Ooh titta på mej jag äger ett hyreshus i en bonnhåla och hus i Thailand med min fula bonnläppsthaibrud.

Jo köpte hyreshuset på impuls.. mest en kul grej.

Grattis att du lyckats ekonomsikt med dina bostadsaffärer, trodde inte det eftersom du hela tiden försvarat höga bolån.

Nja jag äger egentligen inget av huset på Phuket men har iofs inte betalat en krona heller Men jag njuter av det 3-4 månader om året oavsett och till slut blir det mina barn som kommer att äga det.
Min fru är varken ful eller bonnläpp, Phuket är den näst rikaste provinsen i Thailand så de inhemska där har det väldigt gott ställt hon är dessutom utbildad ingenjör.

Känner mig verkligen som en bonnläpp 3-4 månader om året när jag sitter i värmen och du sitter i din överbelånade lägenhet, grattis.. vill jag byta? Näääääää
2015-06-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En av de nyare (2011) som jag tittar är denna:

https://www.sbab.se/download/18.7516e25812f0c231af780001194/SBAB_Bank_Rapport.pdf

Man konstaterar att de inte funnit belägg för att svenskarna har någon lättsinnig attityd till sparande. 80% uppger att de har en tillräcklig buffert. En av tio har inte råd att spara ihop en buffert. De som har sämst med buffert är - föga förvånande- ensamstående med barn. Men det är väl inte de som har miljonlån heller.

Har du någon uppgift från nutid på ditt påstående att många inte kan få fram 10000?

Egentligen så bryr jag mig inte så mycket om den ena eller andra undersökningen. Jag jobbar på en plats där vi har ganska mycket högre löner än genomsnittet och vad jag kan se bland mina kolleger är att de har det inte "fett" ställt, de är inte fattiga, men eftersom det krävs en viss standard när man är medelklass så skall det va relativt nya bilar, resor, nya kök osv.. Så självklart (enligt mig då) så blir det tufft om de i framtiden måste betala 5000-13000:- mer var månad i räntor. Du får gärna tro annat men mig övertygar du inte om motsatsen.
2015-06-24, 17:14
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:

Grattis att du lyckats ekonomsikt med dina bostadsaffärer, trodde inte det eftersom du hela tiden försvarat höga bolån.

Nja jag äger egentligen inget av huset på Phuket men har iofs inte betalat en krona heller Men jag njuter av det 3-4 månader om året oavsett och till slut blir det mina barn som kommer att äga det.
Min fru är varken ful eller bonnläpp, Phuket är den näst rikaste provinsen i Thailand så de inhemska där har det väldigt gott ställt hon är dessutom utbildad ingenjör.

Känner mig verkligen som en bonnläpp 3-4 månader om året när jag sitter i värmen och du sitter i din överbelånade lägenhet, grattis.. vill jag byta? Näääääää

Utbildad ingenjör säger du? I vadå, massage?
2015-06-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Utbildad ingenjör säger du? I vadå, massage?

Kemi och miljö.
2015-06-24, 17:22
Medlem
Citat:

Bara en idiot som inte maxbelånar sig i dagsläget då man kan göra abritragevinster på 1-2% över låneräntan i princip riskfritt. Bara jubelidioter är skuldfria och dessutom skryter om det.
2015-06-24, 17:24
Medlem
Citat:
Kemi och miljö.

I Bangkok, utbildningen är godkänd av svenska skolverket så numera är det en svensk ingenjörsutbildning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in