Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det kanske är så att vi nu är på botten och ska vidare upp när det ordnar sig för europa, istället för på toppen som vissa tror.
Vi har alltså eventuellt ("lika gärna"?) hittat en historiskt unik ökning, med karaktäristik som påminner väldigt starkt om historiska bubblor, upp till.... botten?
Resonemanget låter väldigt mycket som det jag skrev angående den naturliga mänskliga reaktionen på kraftigt ökande tillgångsvärden - i know the feel.
Citat:
Det finns inga "överpriser". Marknaden sätter alltid det rätta priset. Att du inte håller med betyder inte att det är "överpriser" på bostadsmarknaden i sthlm.
Å andra sidan sätts de utifrån bland annat transparens. Väldigt många fler (hur många vet jag såklart inte) skulle vägra bosätta sig i Stockholm för dessa priser om de hade bott i lyxigare städer och fått den referensramen, men endast en minoritet har gjort det.
Samma kan appliceras på om man har bott riktigt bra på någon annan ort - mer sällan kommer det locka med en trång lägenhet i ett smutsigt område.
Jag vet inte om det är några överpriser, poängen är att lokala överpriser i ett system pga bristande information inte är några konstigheter alls.