Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Eftersom du påstår att boindex är fakta, så tycker jag att vi stannar kvar där och att du svarar på de frågor jag ställde.
Istället för att titta på Sverige som helhet ska du titta på Stockholms stad. Förhållandena mellan landsbygd o storstad skiljer sig så drastiskt så man måste titta på landsbygd för sig o storstad för sig. Du menar ju själv att det är i storstadsregionerna man har minst marginaler. I diagrammet i länken framgår boindex för
Stockholms stad. Precis som jag sa i mitt förra inlägg var boindex nere på 70 för bostadsrätter 2007/2008. Titta i länken.
https://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/publication/cid_1731542.pdf
Nu vill jag veta varför vi inte hade en sprucken bostadsbubbla i Stockholm 2007/2008. För det borde det ha varit enligt din "fakta".
Och försök inte dribbla bort detta genom att redovisa statistik för hela Sverige. Vad som händer i Västernorrlands inland är ointressant för den här diskussionen.
Till att börja med, det är inte
jag som säger att riskabla marginaler uppstår vid 100 index, det är
banken själv som gör det. Jag hävdar inte heller att en bubbla spricker exakt vid en specifik punkt på boindex. Jag hävdar att marginalerna inte är särskilt bra, ni hävdar det motsatta.
Visst vet du vad som hände 2007?
2007 var det väldigt dåliga marginaler för Stockholm, ja. Hur stärker det ditt argument för att vi inte har ett problem?
Jag är av åsikten att vi har skjutit på vår korrigering, till skillnad från Danmark och Holland. Deras bubbla sprack förr, vår kommer spricka senare. Marknader korrigerar sig alltid till slut.