2015-06-24, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Att bankerna räknar med att folk ska klara 5-7 procent tas upp om och om igen i tråden som ett argument för att karusellen kommer att fortsätta när räntorna stiger (lägg till amorteringskravet så kommer marginalerna per månad sjunka ordentligt) för att folk "klarar av det".
Så vitt jag kommer ihåg så gällde amorteringskravet som det var upplagt tidigare bara nya lån. De som redan har lån påverkas inte alls.

Citat:
Det låter nästan på er som att folk sitter i ett sjunkande skepp så länge näsan är över vattenytan och väljer att överge först när näsan träffat vattenytan, vid 5-7 procents ränta och då hoppar alla av samtidigt vilket självklart är en jättekrasch på marknaden.

Nej så kommer det inte bli eftersom högre ränta är ett tecken på att ekonomin går bättre och lönenivåerna högre.

Citat:
Om lägre ränta är anledning för att priserna går upp hur kommer det sig att högre ränta inte är det motsatta?
Därför att högre ränta betyder normalt sett att ekonomin går bättre och behöver kylas ner. Det finns flera exempel i den närliggande historien där priserna på bostäder stigit samtidigt som räntan också stigit.

Det kanske är så att vi nu är på botten och ska vidare upp när det ordnar sig för europa, istället för på toppen som vissa tror.
2015-06-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Och den ökade automationen sparar arbetskraft som kräver pengar.

Får verkligen hoppas att människor slipper göra sådant som maskiner kan göra, vore enormt nedvärderande av individer om de tvingas göra sådant som en maskin klarar.
2015-06-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror ytterst få resonerade så vare sig under den djupaste finanskrisen....

Köp på botten och sälj på toppen, ja det låter ju alltid bra i teorin....

Är bara nån promille som fixar detta , människan är ett flockdjur.
2015-06-24, 12:10
Medlem
Citat:

Men det glömmer allas våra foliehattar i den här tråden bort... I deras värld finns det tydligen oändligt med billiga hyresalternativ att tillgå.

Är väl inte vårt fel att du valt att bosätta dig i fel stad?
2015-06-24, 12:17
Medlem
Citat:
Om man kunde få en billig hyresrätt på stubben hade det naturligtvis varit en annan grej. Men nu ser inte verkligheten ut så.

Jo det finns men inte i Stockholm, förstår inte över huvudtaget att man vill bo i en storstad, i en lägenhet och till råga på allt till överpriser. Du kan få en flott villa för 1,5 miljon nära sjö eller hav om du flyttar till rätt ställe, nja istället då sitta i en lägenhet och ruttna med noll kronor i plånboken är för mig en gåta. Finns till och med folk som har bra inkomster som bor i en 3:a med fru och 2 barn.. Va e detta för liv ?
Men alla får ju göra som de vill
2015-06-24, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är bara nån promille som fixar detta , människan är ett flockdjur.

Precis ja... Man ska ha ballar av stål om man ska våga köpa på en marknad där det dykt kraftigt.

Men jag tror inte på någon rea. Det är i princip aldrig rea på vare sig bostäder eller aktier. Priserna sätts efter hur marknaden uppfattar situationen vid just det tillfället ett köp går igenom.
2015-06-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eftersom du påstår att boindex är fakta, så tycker jag att vi stannar kvar där och att du svarar på de frågor jag ställde.

Istället för att titta på Sverige som helhet ska du titta på Stockholms stad. Förhållandena mellan landsbygd o storstad skiljer sig så drastiskt så man måste titta på landsbygd för sig o storstad för sig. Du menar ju själv att det är i storstadsregionerna man har minst marginaler. I diagrammet i länken framgår boindex för Stockholms stad. Precis som jag sa i mitt förra inlägg var boindex nere på 70 för bostadsrätter 2007/2008. Titta i länken.
https://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/publication/cid_1731542.pdf

Nu vill jag veta varför vi inte hade en sprucken bostadsbubbla i Stockholm 2007/2008. För det borde det ha varit enligt din "fakta".

Och försök inte dribbla bort detta genom att redovisa statistik för hela Sverige. Vad som händer i Västernorrlands inland är ointressant för den här diskussionen.

Till att börja med, det är inte jag som säger att riskabla marginaler uppstår vid 100 index, det är banken själv som gör det. Jag hävdar inte heller att en bubbla spricker exakt vid en specifik punkt på boindex. Jag hävdar att marginalerna inte är särskilt bra, ni hävdar det motsatta.

Visst vet du vad som hände 2007?

2007 var det väldigt dåliga marginaler för Stockholm, ja. Hur stärker det ditt argument för att vi inte har ett problem?

Jag är av åsikten att vi har skjutit på vår korrigering, till skillnad från Danmark och Holland. Deras bubbla sprack förr, vår kommer spricka senare. Marknader korrigerar sig alltid till slut.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-24 kl. 12:23.
2015-06-24, 12:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo det finns men inte i Stockholm, förstår inte över huvudtaget att man vill bo i en storstad, i en lägenhet och till råga på allt till överpriser.
Det finns inga "överpriser". Marknaden sätter alltid det rätta priset. Att du inte håller med betyder inte att det är "överpriser" på bostadsmarknaden i sthlm.

Citat:
Du kan få en flott villa för 1,5 miljon nära sjö eller hav om du flyttar till rätt ställe, nja istället då sitta i en lägenhet och ruttna med noll kronor i plånboken är för mig en gåta. Finns till och med folk som har bra inkomster som bor i en 3:a med fru och 2 barn.. Va e detta för liv ?
Men alla får ju göra som de vill

Det kan du säkert och det finns nog betydligt billigare exempel än så. Men har du lika nära till ditt högavlönade jobb där?
2015-06-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Vi har en extremt korkad bostadspolitik, där hyreslägenhetskonceptet påminner om en korkad kapitalistisk modell, som gör det hela otroligt oattraktivit, så att alla vill köpa en bostad ->

Har förstått att du är knallröd MEN hyresrättsmodellen är allt annat än kapitalistisk, faktiskt raka motsatsen så därför försöker högern hela tiden luckra upp systemet medan vänstern kämpar för att behållad et som det är idag.

Fria marknadshyror hade varit mumma för mig som hyresfastighetsägare, varje gång jag har en lägenhet för uthyrning ute så är det ca 100 sökande, då skall jag sitta där och gissa vem som kan tänkas vara en god kandidat. Hade vi däremot haft fria marknadshyror skulle jag enkelt kunna välja den som vill betala mest i hyra.
2015-06-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Snarare 7-8% som flera banker kräver, vilka är det som bara nöjer sig med 5%?

Man kan fantisera ihop vad som helst men några 7-8% klarar inte svensken av så enkelt är det bara. En 5%´s ökning på ett 3 miljonerslån skulle innebära typ 12 000:- MER i månaden, det vill jag se att folk orkar med, inte bara en månad utan månad efter månad år ut och år in.. folk kommer bli så olyckliga av att inte kunna leva gott och unna sig så det blir skillsmässor, depressioner och sjukdom innan de till sist ger upp och dumpar den dyra bostaden och finner sig något billigare.
2015-06-24, 12:42
Medlem
Citat:

Men jag tror inte på någon rea. Det är i princip aldrig rea på vare sig bostäder eller aktier.

Nja oktober 2008 kunde man köpa H&M för 125:- månaden efter kunde man köpa Castellum för 49:- osv.. så nog kommer det reor då och då.

Om 2-3 år så är vi nog nere på rea igen
2015-06-24, 12:45
Medlem
Citat:

Det kan du säkert och det finns nog betydligt billigare exempel än så. Men har du lika nära till ditt högavlönade jobb där?

En av anledningarna till att jag jobbar på en plattform på Nordsjön med en 2-4 rotation (jobbar 2 veckor, är fri 4 veckor) är för att jag skall kunna bo vart jag vill, för tillfället är det i en bruksort i Skåne och på Phuket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in