Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1) Om du ska skaffa något finare så går du och köper ett stycke tyg, för du vet vilket tyg du vill ha, du may or may not köpa mönstret också, om du inte vet exakt vilken modell du vill ha frågar du en skräddare och de kan ge dig förslag. Sedan går du till en skräddare/sömmerska och ber dem sy det här åt dig. De syr ihop en ofärdig produkt som du provar, som du sen modifierar såsom du vill ha den, lite kortare kjol, lite bredare axlar till exempel. Så skräddaren syr färdigt produkten, du betalar honom, sen kan du ha på dig dina nya kläder på finare tillställningar.
Nu börjar det låta lite bättre än att förmögna skulle gå runt i trasor och s.k "bekväma" kläder. Dyra fina och ordentliga kläder som både är av bra kvalitet och snygga skall anses som bekväma. Uttrycket bekväm syftar däremot på trasor på liknande som du kallar WT och eller fattiga.
Citat:
2) Vardagskläder kan man köpa var som helst. Man köper något som är kvalitet, hållbart, och bekvämt.
Fina märkeskläder av lite ovanligare märken är av bra kvalitet och är bekväma.
Citat:
3) Att gå runt i dyra märkeskläder är väldigt White Trash. Till exempel en ung person kommer inte att klä sig som en stekare/preppy det är bara underklass folk/CPn som gör det. En vanlig ung människa från överklassen kommer ha typ jeans och en enklare tröja.
Din bild av överklassen delas inte riktigt av mig. Inte ens nyrika går runt i enklare tröjor och jeans om pengarna tillåter att överstrida den budgeten. Kostymer och skjortor ur väl valda sortiment är det som gäller! Jag är lite nyfiken kan jag erkänna dock. Hur och varför baserar du dessa påståenden att rika går runt i trasor?
Citat:
4) Det är ingen som äger en massa kläder, really.
Det är just det vad de gör och jag har både kikat hur inredningen ser ut hos förnämare folk men jag vill ha en bättre insyn och jag vill inte verka på och verka okunnig inför viktiga personer därför vore det lämpligt om någon rikare själ på detta forum skulle kunna dela med sig av sina smakråd och tips som stämmer överens med min verklighet.
Citat:
5) Skor är som sagt inte viktigt alls. Man kan köpa skor var som helst. Precis som med kläder så är det kvalitet, hållbarhet, och bekvämlighet som gäller.
Kvinnor bär fina och snygga klackskor och diverse stövlar. Män går runt i välputsade skor så blanka att de kan fånga solen och spegla den vidare. Annars är det vita och enbart vita seglarskor av skönt och behagligt material som gäller.
Citat:
6) Angående smycken, folk har kanske något litet, men ingen har en massa smycken på sig, eller äger många smycken.
Finare örhängen och halsband och diverse armband och ringar är inte allt för ovanligt hos rikare kvinnor. Jag är däremot osäker hur smyckeskrins ser ut hos förnämare individer. Jag skall hålla utkik däremot.
Citat:
7) Handväskor är det ingen som har. Det är en väldigt typisk medelklass grej. Så om du ser en kvinna med en LV så är hon garanterat medelklass eller fattigare.
Finare och dyrare handväskor är inte ovanligt hörru. Jag börjar bli riktigt osäker om vi delar samma syn på adeln.
Citat:
8) Klockor har man vad man gillar. Man har ingen plastklocka, för det är inte passande, men man har vad man gillar. Det är ingen som går runt i klockor i helguld och så vidare.
Jag finner klockor symboliska och det ger ett respektingivande intryck. Alla har telefoner nu för tiden så ingen klocka behövs så det är enbart för syns skull.