2015-06-23, 23:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
2) Jag ville poängtera att rika människor inte har walk in closets eller stora klädkammare. Det är en myt att rika människor har mycket kläder/dyra kläder.

Det är väl, enligt dig, även en myt att rika människor har mycket pengar... Du har ju noll koll, lägg ner ditt trollande/tramsande - det förstör bara en, från början, smårolig och intressant tråd.
Citera
2015-06-23, 23:31
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
De har nästan alltid:
- En sittande leopard i naturlig storlek som är gjord av porslin. Placeras vid tv:n.
- En massa jakttrofėer på väggarna i hallen/ trappan.

Fjärr till garaget har de flesta i villa, dvs från Svenssons och upp.
Låter paradoxalt oerhört WT.
Citera
2015-06-23, 23:38
Bannlyst
Citat:
Haha ni är så fattiga!

Citat:
Jag är rik själv och jag har varit hemma hos rika svenskar.

Citat:
De bor inte i en lägenhet på Östermalm

Citat:
Och de har nästan inget av de saker ni nämner.

Citat:
Så vad har de då? De har, jag nämner bara några saker

- piano.
- mörkt trä inredning. Speciellt på kontoret.
- ljusa möbler från 1800 talet. Det inkluderar bord, skriv bord, vitrin, etc.
- burspråk med trädgård.
- trägolv. Av olika slag. Det är ingen som har marmorgolv eller parkett. Kanske klinker för burspråket.
- fula lampor.
- antika bäddsoffor.
- leksaker från förra sekelskiftet. Saker från 1950 talet är medel klass.
- konstiga exotiska rum. Typ ett gästrum i ett torn, en extra vinds våning i ditt slott.
Typ sånt, där du kan ta emot gäster.

- ett extra stor kök.
- ditt hus är sannolikt K-märkt.

det är vad jag kan komma på nu.

Försök inte leka över klass eller låtsas att du känner över klass för det är pinsamt.

Du känner som mest medel klass med lite mer pengar.

kontoret är det sista rummet man låter gäster och nyfikna besökare kika in i på sightseeing...

Inte heller går det nöd på rum i nämnda fideikommiss så man behöver inreda "torn"

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är ju allmänt känt att du lever i en fantasivärld. Och på den där vidriga filmen du postade en gång i tiden där du vräker ut din dallriga kropp och kråmar dig så ser det mer ut som om du bor i en knarkarkvart.

Länka klippet snälla.

Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Kom igen nu Babianen. Överklass - som du vill hävda att du tillhör - skriver aldrig "skiv bord" som du gör i ett inlägg. Det är ett maner direkt från underklassen.

Måste du Googla på t ex F:a Svenskt tenn och Nordiska galleriet
då tillhör du det riktiga bottenskrapet av underklassen.

Samma sak om du inte vet vad Lilla Åland eller Y-stolen är. Dessa begrepp är oundvikliga koder bland den välbärgade överklassen. Litet tips så du slipper Googla: Lilla Åland är en pinnstol som kostar ca 1700-2200 kr styck. Men det är inte priset som är avgörande här.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag hoppas verkligen att du i alla fall har skoj när du skriver, för annars hade du verkligen varit en extremt tragisk figur.

Din quote av mitt inlägg, jag har markerat vissa godbitar i fetstilt som jag bemöter:

Citat:
1) Jag googlade och såg att det var ett båt-märke.
Citat:
Min familj hade segelbåt när jag växte upp.

Citat:
Först av allt så är det väldigt överskattat. Och för det andra så kräver det väldigt mycket jobb. Man måste måla, vaxa, tvätta segel, kunna knyta knopar av diverse slag, sen dras med allt fanskap som finns på båten, rep, dynor, sjökort, kompasser, lyckta, första hjälpen,

grill, mat, sovsäckar, extra kläder och så vidare.

Sovsäckar i en segelbåt ?

Du har på din höjd åkt med farmor och farfars eka/plastbåt ut på närmsta kobbe och sovit i tält eftersom du inte har en aning om vad du snackar om. Att riktiga Båtar kräver kapitalstarka ägare viftar du bort som myter etc men då får man ju fråga, vilka har båtar då?

Citat:
Låter det speciellt välbärgat? Sen måste båtfan stå nånstans under vintern. Man kan vara ute på sjön med den typ max 1 till 2 månader om året om man bor i Sverige.

Det är bara medel-klass folk som tror att båt är något som rika människor har. I princip alla jag träffat som har haft bår har varit medel-klass med lite mer pengar.

2) För att göra allt det här måste man antingen lida av det här medel-klass fenomenet att man vill verka rik eller man måste vara väldigt väldigt intresserad av båtar.

Vi hade båt för att min mors man var genuint intresserad av båtar.

Han hade bland annat byggt en båt och även renoverat en äldre träbåt. Samma sak med en över-klass man som jag kände han hade båt för att han var väldigt intresserad av båtar. Men ingen som är rik skaffar båt för att det är något som rika människor gör. De flesta rika människor vill inte ha arbetet som kommer med att äga en båt.

Du har haft en manlig släkting som ägt en gammal träsnipa eller liknande vrak och kommer här och dikterar falska upplevda besvär i egenskap av båtägare för oss? På riktigt ?

Rika skaffar vad de vill helt enkelt, där daycruisers är populärt följt av segelbåtar och större motorbåtar och de betalar för att slippa underhållet. Finns upplägg med abonnerande objekt också men det ska jag inte gå in på här för det kommer vanligt folk aldrig i närheten av. Gissa vad båtmekaniker finns för, och varför de får fara land och rike runt...

Barnen skickas på seglarkollo ibland så de kan allt göra en pålstek. kan du googla på den?
Vissa båtar ställer man som hemmahamn någon helt annanstans på södra breddgrader förstår du så vinterförvaring är inget större bekymmer.

Citat:

1) Nej. Fancy elektronik är en medel-klass grej.

2) Nej, bara nej, livs-stils tidningar är pinsamt det är bara medel-klass folk som håller på med det.

Det påminner mig om NKs klubb kort där man blir inbjuden till typ speciella modevisningar som hålls bara för de som handlat för tillräckligt mycket på NK. (för att klargöra NK är inte fancy slösa inte dina pengar där)

Nej det är något som fattiga människor gör. De handlar i saluhallar för att de tror att det är fancy. De köper fancy food för att de tror att det är vad rika människor äter.

I verkligheten äter rika människor vanlig mat,

mycket hemlagat det är populärt

Utan en köpstark klientel som efterfrågar "fancy" teknik så kommer vanligt folk aldrig kunna relatera till teknik iht ,eller för den delen föreställa sig vad fancy är.

Människor har inte tid, eller särskilt intresse av att laga mat hemma så där har du åter igen fel.
Möjligt att lifestyle magazines även köpes av svenssons på pressbyrån etc men majoriteten är nog rätt klientel om vi pratar välbärgade som önskad målgrupp. Det är bara se på annonserna och vilka de vänder sig till för att förstå vilken den genomsnittliga läsaren är...

kuggfråga: red carpet ?

Citat:
En del har nanny, en del har det inte, men det är vanligt.

1) You're welcome.

2) Jag ville poängtera att rika människor inte har walk in closets eller stora klädkammare.

Det är en myt att rika människor har mycket kläder/dyra kläder.

Samma myt som att rika människor har kapitalslukande ägosaker som sportbilar,båtar,prylar alltså?
Haha det är varje sällskapsdams dröm att ha eget walkin som pryds med skor och väskor.
Alla som frekvent nyttjar SAS vet varför det är särskilt lätt att få med 1 bagage extra på hemvägen...

Mata inte trollet heter det, men du tycker inte själv det är konstigt att nästan var tredje inlägg i tråden är från dig där du säger nej nej nej ? Du har lite väl mycket engagemang i ämnet för att kunna vara en frisk person. Ett stort skämt.
Citera
2015-06-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är väl, enligt dig, även en myt att rika människor har mycket pengar... Du har ju noll koll, lägg ner ditt trollande/tramsande - det förstör bara en, från början, smårolig och intressant tråd.

Jag fick själv lite underliga vibbar av denna kvinna som annars brukar besitta en del sunda åsikter angående relationer och samlevnad.

Frågan kvarstår dock! Jag vill höra mer om hur klädkammaren ser ut hos välbärgade och även smakrika detaljer angående skosamlingar och diverse accessoarer så som smycken och klockor.
Citera
2015-06-24, 03:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
1) Jag tror att alla de här skolorna mest har CP barn. För alla som är normala byter skola.

2) Vanliga överklass barn är väldigt skötsamma och ordentliga. Det förväntas att man är normal, inget CP beteende tolereras till exempel "jag är emo", "jag vill inte göra läxorna", "jag tänker hoppa av gymnasiet".

3) Man förväntas också att kunna klara sig själv, i alla fall som äldre tonåring, för att överklass folk lämnar ofta sin barn ensamma och under längre tidsperioder. Och om man är CP så går det ju inte.

4) Myten om bortskämda överklass barn finns inte.

Och du har alltså kännedom om detta för att?
CP har ingenting med idiotbeteende att göra. Är du 9 år som använder cp som skällsord?
Citera
2015-06-24, 05:18
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ja det är vanligt med välfyllda bokhyllor som inte är IKEA.

Om man har en gammal byggnad så kan det finnas ett sällskapsrum utan TV. Annars har man ett sällskapsrum med TV men TVn har inte nödvändigtvis en central plats. Det är vanligt att sällskapsrum har ett burspråk med plantor, det är vanligt att man använder det som reception room om man har ett cocktail party eller liknande.

Ja det är vanligt. Men det är vanligtvis ganska litet.

Du här sett det här på TV right? Rika människor har normala saker de har inte konstiga saker som det du nämner. Till exempel om du gillar båtar kommer du inte ha båt-grejer som dekoration som många människor tror. Som mest kommer du sätta upp din konst om du är inne på att måla. Du kommer inte att sätta upp dina intressen på display.

1) Fine.

2) Fattiga människor har en grej med antikviteter. Men rika människor bryr sig inte om antikviteter. Det är något som är väldigt gammalt som man har hemma för att det råkar vara arvegods. Det är inte en "smalfull antikvitet" och man köper garanterat inte antikviteter heller. Du kan räkna med att de som gör det är underklass. Om du vill att rika människor ska tycka att du är WT så får du gärna syssla med antikviteter.

1) Kanske om du är från Mellan-Östern och bor i förorten kan du ha dyra mattor. Kanske du bör matcha den med ett par snabel-skor och en fez också?

2) Svensk överklass lever ungefär som familjen i Madicken. De har ungefär likadana hem, likadan livs-stil, de är på ungefär det sättet, de gör quaint saker som de tror att fattiga människor gör typ ha en picknick "haha vi äter utomhus". Det är en grej för rika människor att göra saker som man tror att fattiga människor gör. Förstår du hur långt ifrån "dyra mattor" är från den här livs-stilen? Då gör du nästan bättre i att skaffa en klassisk trasmatta.

Ja, jag utgår bara från min egna erfarenhet.

Tror du ska ta din medicin nu Madicken!
Citera
2015-06-24, 06:53
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det är i detta sammanhang skillnad på gamla och nya pengar.

Gamla pengar:
Svenskt Tenn och Josef Frank är självklara favoriter, likaså var NK det förr i tiden. Gärna dyra märkeskläder och designermöbler, men det skall vara diskret. Att hålla en låg profil lärde man sig under såsse-eran då Sverige var en västlig version av DDR.
Sen självfallet en massa arvegods i form av fina antikviteter, gärna garnerat med lite politiskt inkorrekta jakttroféer på väggarna, t.ex. den bengaliska tigern morfar knäppte i Indien.
I takt med att vänstervågen ebbat ut har den gamla överklassen kunnat visa sitt välstånd mer öppet, t.ex. i form av en fläskig tysk eller svensk SUV (som ersatt den tidigare Volvo "herrgårdsvagnen").

Gamla pengar-folket är sällan särskilt konsumtionsgalna, men när det italienska badrumskaklet, Webergrillen eller de randsydda engelska skodonen behöver bytas ut gör man det utan att kika på prislappen. Reor och märkesoutlets besöks aldrig.

Bor gör man där man alltid gjort - i innerstan, i förorten med M-majoritet eller på släktgården.

Nej, nej, och åter nej var får ni det här ifrån?

1) Det är ingen som har designer möbler och märkeskläder. Speciellt märkeskläder är väldigt tacky. Om du är överklass och behöver finare kläder går du till din skräddare. Om du dyker upp i märkeskläder kommer folk att tro att du är White Trash eller har problem med självförtroendet.

2) Det är ingen som handlar på NK. Om man lider av medelklass sjukan så handlar man där.

3) Alla överklass människor håller låg profil, inte bara i Sverige utan i hela världen.

4) Jakt troféer är liksom horn från ett djur, man kan ha det, om man är intresserad av jakt. Men det är ingen som har bengalisk tiger och annat exotiskt trams.

5) Vet du vem som har enorma SUVar, det är nånslags trend just nu? Tacky folk på Östermalm. Om du är överklass och inte bilintresserad så kommer du ha en diskret bil typ något som ser ut som en lite finare taxi. Inte OK att visa sitt välstånd.

6) Angående att inte titta på prislappen, det är en fattigmans grej, man vill kunna känna att man har så mycket pengar att man inte behöver titta på prislappen. Jag hittar ofta kläder och skor i sopcontainrar. Fattiga människor har en grej för att slänga bort perfectly good clothing och köpa nytt.

7) Gick du in på en dyrare märklarsida där du såg Webergrillar och italiensk badrumskakel? För det är ingen som har det. Alla överklass folk jag har känt har alltid haft väldigt enkla badrum och speciellt enkelt badrumskakel. Och ingen har haft en stor grill.

8) Innerstan är inte överklass sluta tro det. Det finns överklass folk som har lägenheter där men det är inte ett överklass område.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-24 kl. 07:52.
Citera
2015-06-24, 06:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

1) Man har pengar men man konsumerar väldigt lite. Fattiga människor tror att rika människor slänger pengar omkring sig. Man gör inte det om man är rik. För om man redan har allting så behöver man inte köpa mer vad skulle vara poängen?

2) Jag kan lägga upp mitt diplom från privatskolan jag gick på så ser du att jag inte trollar?

3) Ingen i den här tråden har någon koll eller vet vad de pratar om, men de verkar ha tittat en hel del på TV, i inredningsmagasin, och tittat på mäklarannnonser med dyrare bostäder som är till salu.
Citera
2015-06-24, 07:17
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
kontoret är det sista rummet man låter gäster och nyfikna besökare kika in i på sightseeing...

Inte heller går det nöd på rum i nämnda fideikommiss så man behöver inreda "torn"

Jag var inte någon "besökare" jag var vän med familjen och bodde även med dem ett tag.

Citat:
Länka klippet snälla.

Jag tror att han menar den här, http://www.xvideos.com/video4642344/2013-05-20-170142-171051-20052013

Citat:
Sovsäckar i en segelbåt ?

Du har på din höjd åkt med farmor och farfars eka/plastbåt ut på närmsta kobbe och sovit i tält eftersom du inte har en aning om vad du snackar om. Att riktiga Båtar kräver kapitalstarka ägare viftar du bort som myter etc men då får man ju fråga, vilka har båtar då?

1) För att det kan bli kallt när man sover i den på natten? Du har uppenbart aldrig varit på en båt. Du är ovanligt fattig eller hur?

2) Nej det var en segelbåt, den var ungefär 6 meter lång, jag tyckte inte precis om det, det är inget jag är stolt över, jag ville inte ha en, det var min familj som ville ha en. Det här är den exakta anledningen till att rika människor inte säger sånt här, för man får en massa fattiga människor som blir avundsjuka och flippar ut totalt.

3) De som är intresserade av båtar, har båtar. Det är ingen som köper en båt bara för att man är rik.

Citat:
Du har haft en manlig släkting som ägt en gammal träsnipa eller liknande vrak och kommer här och dikterar falska upplevda besvär i egenskap av båtägare för oss? På riktigt ?

Rika skaffar vad de vill helt enkelt, där daycruisers är populärt följt av segelbåtar och större motorbåtar och de betalar för att slippa underhållet. Finns upplägg med abonnerande objekt också men det ska jag inte gå in på här för det kommer vanligt folk aldrig i närheten av. Gissa vad båtmekaniker finns för, och varför de får fara land och rike runt...

Barnen skickas på seglarkollo ibland så de kan allt göra en pålstek. kan du googla på den?
Vissa båtar ställer man som hemmahamn någon helt annanstans på södra breddgrader förstår du så vinterförvaring är inget större bekymmer.

1) En äldre segelbåt av trä anses väldigt fint av båtintresserade. Det är generellt fattigare människor som gillar motorbåtar. Jag skulle aldrig har en träsegelbåt själv för det är väldigt jobbigt att ta hand om. Trä expanderar och läcker?

2) Det är hemskt att äga en båt. Jag skulle aldrig äga en båt själv.

3) WTF är en daycruiser? Om man är intresserad av sin båt så kommer man att ta hand om den själv, du kommer inte låta någon annan röra den. Det kanske är någon slags medelklass trend som jag inte är medveten om?

4) Seglarkollo är fruktansvärt det är bara de största losers som går dit.

5) Wut? Du har en båt i Spanien eller vad menar du? Då skulle man behöva åka till ett annat land för att segla sin båt.

Citat:
Utan en köpstark klientel som efterfrågar "fancy" teknik så kommer vanligt folk aldrig kunna relatera till teknik iht ,eller för den delen föreställa sig vad fancy är.

Människor har inte tid, eller särskilt intresse av att laga mat hemma så där har du åter igen fel.
Möjligt att lifestyle magazines även köpes av svenssons på pressbyrån etc men majoriteten är nog rätt klientel om vi pratar välbärgade som önskad målgrupp. Det är bara se på annonserna och vilka de vänder sig till för att förstå vilken den genomsnittliga läsaren är...

kuggfråga: red carpet ?

1) Det är ingen som är rik som köper fancy teknik. Dyr teknik är till för medelklassen för det är det som medelklassen spenderar pengar på.

2) Om du är rik så behöver du inte jobba mycket så det är klart att man har tid. Och även om du är den sortens rik person som har många projekt på gång, för det finns, så gör du fortfarande tid för att laga mat.

3) Lifestyle magazines är konsumtions tidningar. Konsumtion är för fattiga människor.

Citat:
Samma myt som att rika människor har kapitalslukande ägosaker som sportbilar,båtar,prylar alltså?
Haha det är varje sällskapsdams dröm att ha eget walkin som pryds med skor och väskor.
Alla som frekvent nyttjar SAS vet varför det är särskilt lätt att få med 1 bagage extra på hemvägen...

Mata inte trollet heter det, men du tycker inte själv det är konstigt att nästan var tredje inlägg i tråden är från dig där du säger nej nej nej ? Du har lite väl mycket engagemang i ämnet för att kunna vara en frisk person. Ett stort skämt.

1) Man har sportbilar och båtar och prylar för att man är intresserad av de sakerna, man har inte det för att man är rik. Det är ingen rikemans grej.

2) Nej det är varje White Trash kvinnas dröm. Överklass kvinnor har väldigt lite kläder, tro mig jag har träffat många.

3) Jag säger det här för att allt ni säger är fel. Uppenbara fantasier som ni har fått från typ TV. Att någon skulle ha uppstoppade djur i sitt hem, låter det friskt till exempel?
Senast redigerad av Babianen 2015-06-24 kl. 07:23.
Citera
2015-06-24, 07:49
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Jag fick själv lite underliga vibbar av denna kvinna som annars brukar besitta en del sunda åsikter angående relationer och samlevnad.

Frågan kvarstår dock! Jag vill höra mer om hur klädkammaren ser ut hos välbärgade och även smakrika detaljer angående skosamlingar och diverse accessoarer så som smycken och klockor.

1) Om du ska skaffa något finare så går du och köper ett stycke tyg, för du vet vilket tyg du vill ha, du may or may not köpa mönstret också, om du inte vet exakt vilken modell du vill ha frågar du en skräddare och de kan ge dig förslag. Sedan går du till en skräddare/sömmerska och ber dem sy det här åt dig. De syr ihop en ofärdig produkt som du provar, som du sen modifierar såsom du vill ha den, lite kortare kjol, lite bredare axlar till exempel. Så skräddaren syr färdigt produkten, du betalar honom, sen kan du ha på dig dina nya kläder på finare tillställningar.

2) Vardagskläder kan man köpa var som helst. Man köper något som är kvalitet, hållbart, och bekvämt.

3) Att gå runt i dyra märkeskläder är väldigt White Trash. Till exempel en ung person kommer inte att klä sig som en stekare/preppy det är bara underklass folk/CPn som gör det. En vanlig ung människa från överklassen kommer ha typ jeans och en enklare tröja.

4) Det är ingen som äger en massa kläder, really.

5) Skor är som sagt inte viktigt alls. Man kan köpa skor var som helst. Precis som med kläder så är det kvalitet, hållbarhet, och bekvämlighet som gäller.

6) Angående smycken, folk har kanske något litet, men ingen har en massa smycken på sig, eller äger många smycken.

7) Handväskor är det ingen som har. Det är en väldigt typisk medelklass grej. Så om du ser en kvinna med en LV så är hon garanterat medelklass eller fattigare.

8) Klockor har man vad man gillar. Man har ingen plastklocka, för det är inte passande, men man har vad man gillar. Det är ingen som går runt i klockor i helguld och så vidare.
Citera
2015-06-24, 08:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag tror att han menar den här, http://www.xvideos.com/video4642344/2013-05-20-170142-171051-20052013

Citat:

Länka klippet snälla.

Babianen hann före! Se det på egen risk, väldigt stor risk att frukosten kommer upp igen.

Edit: Visste inte att "rika" människor hade Pitbull som sällskapsdjur. Trodde mest det var vitt slödder, pundare eller blattar med moppemustasch.

(FB) Pitbull vs. grävling?

Senast redigerad av Carl Serung 2015-06-24 kl. 08:25.
Citera
2015-06-24, 08:51
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Babianen hann före! Se det på egen risk, väldigt stor risk att frukosten kommer upp igen.

Edit: Visste inte att "rika" människor hade Pitbull som sällskapsdjur. Trodde mest det var vitt slödder, pundare eller blattar med moppemustasch.

(FB) Pitbull vs. grävling?

1) Eller att nånting annat kommer upp.

2) Nej överklass folk har bara toy dogs eller arabiska fullblod i sitt stall. Precis som på TV. Jag har inte sett att överklass folk har sällskapsdjur generellt. För att de överklass folk jag kände reste väldigt mycket. Man skaffar det man gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in