Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Då får jag vara det då. Tror du att jag bryr mig? Att jag vill bli älskad av just dig?. Jag säger det jag vill och om vad jag vill. Fattar du?????
I detta fall kommenterade jag DIG Bogomil som påstod att solipsismen var en mental dysfunktion vilket den INTE är.
Vilket jag även påpekade.
Känner du verkligen att folk som diskuterar här, är ute efter att älska varandra? Isf en väldigt underlig utgångspunkt.
Solipsism är en begränsning, där egot står i absolut centrum och därför utesluter/försvårar/omöjliggör/hindrar/eckluderar .. o.dyl. logiskt och förnuftsmässigt men också filosofiskt grundad klarsyn om tingens och tillvarons sanna natur, och i solipsismens credo tronar gud som självaste attraktionskraften i upprättandet av solipsism... som för att uppodla en gudssyn, kan tänkas att viss om inte full grad solipsism, behövs.
Men du bestämmer själv, så klart! men bra att du inte medvetet försnillar topic.
(här ropar jag inte efter ditt medhåll, enbart att du försöker inte prata ämnet, utan om inte filosofera, resonera, om vad narcissism är.. vad är en illusion, du kanske förkastar också illusioner?)
Att gå narcissistiskt (obs : narcissism, är i grunden, en klinisk diagnos på mental störning, det är emotionellt)
Soliosism är definitivt emotionellt, tänker du argumentera det? Be my guest, ad shoot!
Både narcissism och solipsism befinner sig i mentala gråzoner, för att hjälpa dig lite på traven.
(om än du kan tänkas ha visst resonemangs-aversion, och hellre som du säger : pratar)