2015-06-10, 04:24
Medlem
dj0h4nn3ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Så han var på min favoritplats i Örnsköldsvik. Besviken att det går dåligt för restaurangen. Problemet ligger en del i att restaurangen ligger lite avsides. I en liten stad glöms bakgator snabbt bort Sen tycker en del att det är för dyrt. Människor är van pizzor och hamburgare. Jag ska ta reprisen. Hoppas Alex kommer med bra input så Trattoria Nevia går framåt. Det var även innan bra mat, fin lokal och trevlig personal. Den som har väggarna! förbi får droppa in.

Maten där såg sjukt god ut och Nevia verkar laga sin mat hon växt upp med utan recept. Klockrent och från själen. Det är Öviksborna bortskämda med att ha. Som du säger så är det bedrövligt att det i medelstora städer bara äts pizza och värmd frysmat. Kommer garanterat att käka där om jag har vägarna förbi Övik.

Hur går det för stället nu för tiden? Hon har inte tagit tillbaka gamla menyn med 30 rätter?
Citera
2015-06-10, 10:22
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
De första säsongerna kändes det dock för överdrivet - för inte fan kunde all mat vara så jävla äcklig. Gillar när det blir mer äkta. Och senaste säsongen var bra. Men alltid skönt med en blandning.

Sant, i de första säsonger var han expert på att spotta ut maten och säga till krögaren att det var det värsta han någonsin käkat ena avsnittet värre än det andra. och det är ju lite överdrivet för..En korvkioskhamburgare måhända inte vara lyxmat, inte heller en medioker pizza eller en grillbiff, men inte fan är det det vidrigaste man kan äta och i något avsnitt så tyckte han inte ens att det var bakfyllekäk .
Citera
2015-06-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Maten där såg sjukt god ut och Nevia verkar laga sin mat hon växt upp med utan recept. Klockrent och från själen. Det är Öviksborna bortskämda med att ha. Som du säger så är det bedrövligt att det i medelstora städer bara äts pizza och värmd frysmat.?

Men det är väl också är orsaken till att många återgår till sina gamla menyer. Restaurangens uttökade utgifter för de för bättrade råvarorna kompenseras inte av tillräckligt ökad försäljning.

Kan tycka att Alex har lite skev verklighetsuppfattning ibland.
Citera
2015-06-10, 21:32
Medlem
Efter att ha kollat på Ö-vik restaurangen. Varför anställer man en servitris som ser ut som en skräcködla?
Citera
2015-06-12, 02:13
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag
Ariski var ju sliskig, och antagligen inte den vassaste
Sliskig var väl det sista han var? Karln verkade sympatiskt och faktiskt genuint trevlig. Det här var nog det första KmS jag sett där krögaren faktiskt verkade vilja förändra sig och sin restaurang och faktiskt brydde sig om vad Alex gjorde istället för att bara få PR och renovering för att sedan sälja och dumpa stället direkt. För en gångs skulle var någon verkligt tacksam över makeovern.

Hoppas hans restaurang går bra, någon som vet något eller varit där? Hemsidan stoltserar fortfarande med pizza, kebab och den berömda grillbiffen. Fast den kanske inte är uppdaterad sedan innan programmet spelades in?
Citera
2015-06-12, 07:11
Medlem
Schnyggves avatar
Gillade Nevia i Ö-vik! Hoppas det går bra för henne, hon kunde laga mat och ville något, till skillnad från vissa trötta turkar som har noll jävla koll!
Citera
2015-06-15, 03:49
Medlem
Vad är grejen med att han aldrig äter upp maten i slutet, som han beställer när han kommer och ser hur det har gått för restaurangen?
Citera
2015-06-16, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulayman
Vad är grejen med att han aldrig äter upp maten i slutet, som han beställer när han kommer och ser hur det har gått för restaurangen?
Han har ätit upp maten en del gånger faktiskt! Men har också tänkt på att han bara tar en tugga ibland!
Citera
2015-06-16, 01:55
Medlem
Redors avatar
Jag undrar hur urvalet går till när dem väljer vilka restauranger som ska få hjälp. Vilka kriterier finns egentligen.

I de 2 senaste säsongerna har det mest varit nonchalanta turkar som inte har någon motivation alls och varken kan eller verkar vilja kunna och som dessutom lägger ner sin verksamhet när Alex och co varit där. Det finns väl säkert gott om inhemska krögare som har det precis lika svårt. Hur mkt stånd får Alex av att hjälpa en lokal pizzeria i någon förort eller småstad liksom..jag fattar inte grejen. Det kan varken vara kul för honom och det är inte speciellt kul för tittarna heller.

Som t.ex Pizzeria La Luna i Hageby, hon fick lite ny inredning, och ett inbrottssystem med rök som inte är billigt att installera. Men hon sålde sin pizzeria månaden efter. Tacksamt. När det säkerligen var någon annan som kunde fått mer tacksam hjälp.

Skulle vilja se ett Kniven mot strupen där Alex hjälper redan etablerade krogar att bli ännu bättre. Kanske kolla på hotellrestauranger etc.
Citera
2015-06-17, 06:49
Medlem
Denosynliges avatar
Det jag är mest förundrad över är hur i helvete dom utan erfarenhet eller utbildning kan tro att det är en bra idé att öppna en restaurang?? En del verkar ju inte ens intresserade av gastronomi eller att lära sig mer och upptäcka nya smakupplevelser.

Själv är det ett av mina intressen och jag är även utbildad inom restaurang, jag älskar att kolla på olika matprogram jag gillar typ allt med Gordon Ramsay.

Vill man ha en framgångsrik restaurang så måste man ju ha ett genuint intresse för konsten av mat och jag tycker inte att man har det om man inte ens bemödat sig att ta reda på hur normala restaurang rutiner ser ut eller hur olika matlagings tekniker funkar.
Har man inte utbildning eller tidigare erfarenhet och vill ha mer "kött på benen" så kanske man borde skaffa sig det först innan man slår till med att köpa en restaurang, utbilda sig eller prova på att jobba i ett kök ett tag innan man kastar sig in i något, för att få mer inblick i hur det funkar på en restaurang.
I många avsnitt är det riktigt äckliga och smutsiga kök man får se och dom verkar ju inte ens fatta något så basalt som vikten av ren och hygenisk arbetsmiljö, det är bland annat hygien man får lära sig om man utbildar sig och varför det är viktigt men samtidigt tycker jag att det hör till fucking allmänt vett och förnuft att det bör vara rent och organiserat där man tillreder mat. Klarar man inte ens av att hålla rent och snyggt ska man sluta leka restaurang ägare.

Flera ställen körde ju på pulvermos te.x, om jag går på restaurang så inte fan vill jag betala för och käka pulvermos, det hade jag ju kunnat fixa hemma om jag vill ha det, eller bara gått till en restaurang med högre standard istället. Så jävla dyrt är det ju inte med färskpotatis att dom kör pulvermos av ekonomiska skäl, det är ju bara av ren lathet.
Ska man driva en restaurang måste man ju vara seriösare än så om man vill få det att gå runt. Det är så extremt löjligt med dom ställena som tar överpris för krubb som folk ändå kan göra 10 gånger bättre hemma.

Sen måste jag hålla med Redor, jag förstår inte varför dom ska envisas med att hjälpa pizzeria/grill hak i små hålor/förorter. Har man pizza/kebab/hamburgare osv på menyn så har man ju uppenbarligen inte särskilt höga kulinariska ambitioner. Och folket i trakten är väl heller många gånger inte särskilt kulinariskt lagda.
Det enda man kan göra för ett sånt ställe är precis det Alex gjorde på La Luna som du nämner, dvs lära dem att jobba med färska råvaror och skippa pulvermoset etc. Och det är ju något som vem som helst egentligen borde fatta, utan att Alex måste tala om det för dem, att folk som kommer för att äta på restaurang kommer inte dit för dom älskar halvfabrikat så jävla mycket, dom kommer dit för att dom vill ha riktig jävla god mat.
Jag tycker dom ska hjälpa ställen där dom har ambitioner istället för ställen där dom bara leker något dom inte är. Det är ju bara helt bortkastat att hjälpa dom som ändå bara säljer stället några veckor efter. Visst samtidigt kan jag på ett sätt förstå varför vissa av dem gör det när man märker hur dom verkligen inte pallar med efter att Alex visat hur det ska gå till, typ då inser dom väl att dom inte visste vad dom gav sig in på. Men vid det laget har dom ju redan slösat allas tid.
Citera
2015-06-17, 15:17
Medlem
DennisOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Det jag är mest förundrad över är hur i helvete dom utan erfarenhet eller utbildning kan tro att det är en bra idé att öppna en restaurang?? En del verkar ju inte ens intresserade av gastronomi eller att lära sig mer och upptäcka nya smakupplevelser.

Själv är det ett av mina intressen och jag är även utbildad inom restaurang, jag älskar att kolla på olika matprogram jag gillar typ allt med Gordon Ramsay.

Det där har jag (då jag sett programmet) också funderat på. Det är ju en sak om man lagar dålig eller liksom ingen vidare mat. Trots att det kanske ska vara en restaurang. Men bristen på intresse eller ens engagemang för att man trots allt driver ett företag och sina kunder är ju, minst sagt MÄRKLIGT.

Det gäller ju inte alla men man undrar ibland vad folk håller på med, en del verkar ju också vara ganska lost, varför kan man ju fråga sig. Däremot är det trevligt att se programmet och att han försöker hjälpa dom att få någon till någon "OK" fungerande verksamhet.

Det är ju inte direkt lätt att driva pub / krog / restaurang, speciellt inte i dagens lågkonjunktur även om den branschen tycks klarat sig bättre. För inte tala om allt pappersarbeta osv. Egenföretagande är verkligen inte lätt och kräver massa jobb jämfört med att bara gå till ett vanlig jobb.

Tänk själv om frisörer var sådana, nej nu orkar jag inte mer, fast dom bara gjort halva jobbet osv, eller typ inte ens är intresserade av kunderna och inte säger något eller ens bryr sig om frisyren blev bra. Vem skulle då gå dit, det är ju lite samma sak nästan. Fast en helt annan bransch.
Citera
2015-06-23, 19:26
Medlem
Hur tänkte TV3/TV9 när de satte orginalet Gordon mot kopian Alex på samma sändningstid?

Experiment?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in