2015-06-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det finns inga gratisluncher. Renoveringar av hyresrätter måste finansieras på ett eller annat sätt.

Jo men vem tror du får bäst pris vid en renovering, du när du renoverar din BR eller hyresfastighetsägarn när han renoverar 100 st hyresrätter om året?
2015-06-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ja eller satsa på utdelningsaktier. Smarare egentligen.

Eller som jag, satsa på bägge
2015-06-23, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo men vem tror du får bäst pris vid en renovering, du när du renoverar din BR eller hyresfastighetsägarn när han renoverar 100 st hyresrätter om året?

Och du tror att hyresvärden är jultomten?
2015-06-23, 12:59
Medlem
Citat:
Jaha dax att lämna marknaden för gott då? Men det tjänar du förmodligen inget på, så därför bor du kvar där du gör.

Det är ju just det som haken som bubbelbabblarna missar. Det finns inga vettiga alternativ till ägande.

Nu har jag tjatat länge nog om att få höra på alternativen tycker jag, men inte får man något svar för det...

Nej skall bo i detta huset ca 12 år till (minsta grabben går ut högstadiet då), har ägt detta huset i ca 3 år.
Kommer förbereda min flytt genom att köpa en lägenhet redan nu vid nästa sättning och då köpa i tex Lund (har inte riktigt bestämt vart flyttlasset går nästa gång) och hyra ut lägenheten fram tills dess att vi vill flytta in.
Om 12 år har jag för längesedan amorterat bort lånet på huset jag bor i nu och hyresgästen + jag har förhoppningsvis amorterat det mesta av lägenheten i "Lund" och kan betala av resten när jag säljer huset jag bor i nu

Alternativet är att bo i en hyresrätt, alla de pengar som går till ränta och amortering och underhåll sätter man på börsen istället. Har nämnt detta tidigare i tråden.
Detta är om man vill tjäna en massa pengar, men inget för mig eftersom jag har mitt boende även som min hobby (trädgård, damm osv..) och inte för att tjäna en massa pengar.
2015-06-23, 13:01
Medlem
Citat:
Det anmärkningsvärda är att folk ändå köper dessa bostäder till dessa höga priser. Det måste säga någonting om hur stark marknaden ändå är.

Har man inte råd får man inte köpa. Därför kan man totalt ignorera folk som inte har råd. Det är inte intressant. Bättre att titta på de som faktiskt har det istället.

De har inte råd, detta kommer visa sig när räntorna stiger. Att banken lånar ut i alla fall är för att de inte vill mista kunder.
2015-06-23, 13:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag kan konstatera att jag själv har betydligt lägre kostnader än vad dessa pensionärer har efter hyreshöjningen och det hade jag även innan deras hyra höjdes.

Det är nog många bostäder som ska renoveras där. Inte så billigt direkt!
2015-06-23, 13:03
Medlem
Citat:

Men vissa verkar tro att det är statens pengar som betalas ut i ränteavdrag, men det stämmer inte. Det är den enskilda skattebetalarens.

Exakt och därför bör ränteavdraget sänkas, inte meningen att "skötsamma" med lite lån skall betala för "bolånetorskarnas" vilja att leka rika när de egentligen inte har råd.
2015-06-23, 13:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Eller som jag, satsa på bägge

Det gör jag med men amorterar utdelningen och ränteavdraget på eget initiativ.
2015-06-23, 13:05
Medlem
Citat:
Och du tror att hyresvärden är jultomten?

Jag är hyresvärd ochjag vill ha nöjda hyresgäster, det får jag genom att bland annat ha rimliga hyreskostnader.
2015-06-23, 13:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Exakt och därför bör ränteavdraget sänkas, inte meningen att "skötsamma" med lite lån skall betala för "bolånetorskarnas" vilja att leka rika när de egentligen inte har råd.

Det lustiga är ju att när ränteavdragen konstruerades så var det ju för att även "fattiga svenssons" skulle ha råd att äga något och inte bara rika.

Den synen verkar helt ha ändrats idag
2015-06-23, 13:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är hyresvärd ochjag vill ha nöjda hyresgäster, det får jag genom att bland annat ha rimliga hyreskostnader.

Vad du gör med dina privata pengar är din ensak. Allmännyttan är numera en vinstdrivande verksamhet som ska agera som vilken annan aktör som helst.

Och även de flesta rationella privata aktörer kommer inte att dela med sig av sina rabatter till hyresgästerna.
2015-06-23, 13:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej skall bo i detta huset ca 12 år till (minsta grabben går ut högstadiet då), har ägt detta huset i ca 3 år.
Kommer förbereda min flytt genom att köpa en lägenhet redan nu vid nästa sättning och då köpa i tex Lund (har inte riktigt bestämt vart flyttlasset går nästa gång) och hyra ut lägenheten fram tills dess att vi vill flytta in.
Jaha men hur hade du tänkt ha råd med det om marknaden för huset också viker sig? Ska du casha hem, så borde du göra det nu enligt dina egna teorier....

Citat:
Om 12 år har jag för längesedan amorterat bort lånet på huset jag bor i nu och hyresgästen + jag har förhoppningsvis amorterat det mesta av lägenheten i "Lund" och kan betala av resten när jag säljer huset jag bor i nu
Varför amortera på något som du tror kommer att minska i värde? Är det inte bättre att du i sådana fall säljer huset nu istället!?

Citat:
Alternativet är att bo i en hyresrätt, alla de pengar som går till ränta och amortering och underhåll sätter man på börsen istället.
Precis det är ju ett alternativ, men får du en hyresrätt? Och en billig sådan?

Och börsen är helt riskfritt??!

Citat:
Har nämnt detta tidigare i tråden.
Detta är om man vill tjäna en massa pengar, men inget för mig eftersom jag har mitt boende även som min hobby (trädgård, damm osv..) och inte för att tjäna en massa pengar.
Precis och jag tror många är som du. De kommer inte att sälja för att göra några vinster eller snabba klipp. De vill bara leva och ha lugn och ro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in