Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Jag har presenterat fakta från banken själv. Bankens egna boindex säger att bostadsköparna i storstäderna har obefintliga marginaler. Jag hävdar att boindex trumfar din fiktiva onlineansökning när det gäller underlag.
Det verkar lite märkligt. För det går ju stick i stäv med vad bankerna själva säger. Min uppfattning är att möjligheten att belåna sig vid bostadsköp är strikt begränsad, vilket också bekräftas av SBAB:s onlineansökning.
Av det jag själv ser och hör på marknaden, så tycker jag inte alls det verkar som bostadsköparna ligger precis på marginalen. Tvärtom har de gott om resurser att klara av kommande räntehöjningar med.
Jag har själv flera vänner som nyligen köpt bostäder och alla hävdar samma sak: Det är inte lätt att låna pengar. Vissa har till och med åkt på amorteringskrav vid bostadsbyte trots att de varit inne i marknaden ett tag. Det var de lite ovana vid.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Att du tror att nuvarande bolånestock kan upprätthålla prisökningarna själva orkar jag inte diskutera mer för det är ett så hjärndött argument.
Jag tror inte att priserna kommer att fortsätta upp i denna takt. Det har jag aldrig påstått. Men jag tror däremot inte på någon bubbla för den sakens skull.
Du måste berätta för mig vad alternativet är till att äga sitt boende först. Det har jag aldrig fått höra från en bubbelbabblare.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Sen tror du att Sverige är en sluten marknad när det kommer till räntan, det är fel. Påstår du att ett lands räntor aldrig har påverkats av yttre faktorer förutom en gång på 90-talet i Sverige?
Nej det har jag inte heller påstått. Att vi kan ha så pass låga räntor beror på krisen i övriga europa. Riksbanken följer bara övriga marknaden i världen, vi kan inte ligga för högt räntemässigt. Det är för kostsamt för jobben mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Men det går inte att diskutera med dig Kurt-Sune, du bortser medvetet från fakta.
Jag presenterar ju gång på gång verkliga historier om verkliga personer som är inne i marknaden och deras kostnader.
Och jag resonerar kring alternativen till att inte köpa in sig och kommer fram till att det saknas fullständigt.
Det är snarare du som bortser från fakta och inte gör kostnadskalkylen ordentligt: Dvs hyra vs äga själv.
Visa nu hur det blir billigare att hyra än att äga själv! Och visa också var de lediga billiga hyresrätterna finns! Först då kan vi börja snacka om bubblor. Folk behöver någonstans att bo. Det kommer alltid att vara nummer 1 hos folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusetsEgna
Jag tycker det är väldigt tråkigt att tråden har nått den här punkten med idioter som inte kan ta till sig fakta och enbart diskuterar utifrån egna känslor och egna förutsättningar. Jag trodde aldrig jag skulle säga det här men jag saknar Gromph. =)
Det handlar inte om känslor. Det handlar om kostnader och att bo som man vill på sina egna villkor.
Jag kan bevisa för dig att det är billigare att äga än att hyra om du inte tror mig.