2015-06-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Minus 0,7% i juni, och det drar du slutsatser ifrån din jubelidiot

Haha, lyser mer och mer i genom att du nog har liiite vääl stora skulder för att sova gott om natten
Kostar att ligga på topp när man egentligen inte har råd
2015-06-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo normalt är det så, utom på 90-talet. Men det berodde på att vi då hade en helt annan finanspolitik som olyckligt nog drev upp räntorna.

Att räntemarknaden skulle vara "orolig" ser jag inte alls. Ta en titt igen på den långa grafen för 10-åringen istället.

Jo det är precis det jag kan, eftersom marknaden inte kan definieras som alla som köper en bostad för första gången till dagens priser.

Ska du köpa en bostad så behöver du bra marginaler för höga räntor. Gå själv in hos exempelvis SBAB och prova dig fram:

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/ansok_om_bolan_och_lanelofte.html

Man får inte låna hur mycket som helst... Det är extremt tydligt om man leker runt med deras lånelöfteskalkyl.

Ett räkneexempel: 2 personer utan barn med 25 k var i lön och lite studielån måste sätta in nästan 1,7 miljoner kontant på en lägenhet värderad till 5 miljoner, fick jag fram. Kolla själv får du se!

Jag har presenterat fakta från banken själv. Bankens egna boindex säger att bostadsköparna i storstäderna har obefintliga marginaler. Jag hävdar att boindex trumfar din fiktiva onlineansökning när det gäller underlag.

Att du tror att nuvarande bolånestock kan upprätthålla prisökningarna själva orkar jag inte diskutera mer för det är ett så hjärndött argument.

Sen tror du att Sverige är en sluten marknad när det kommer till räntan, det är fel. Påstår du att ett lands räntor aldrig har påverkats av yttre faktorer förutom en gång på 90-talet i Sverige?

Men det går inte att diskutera med dig Kurt-Sune, du bortser medvetet från fakta. Jag tycker det är väldigt tråkigt att tråden har nått den här punkten med idioter som inte kan ta till sig fakta och enbart diskuterar utifrån egna känslor och egna förutsättningar. Jag trodde aldrig jag skulle säga det här men jag saknar Gromph. =)
2015-06-23, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du skriver att vi har haft en bubbla i minst 15 år men ändå tror du inte att priserna någonsin ska falla ned till den nivån som gällde då. Hur får du det att gå ihop, varför ska inte priserna ned dit om redan de priserna var alldeles för höga? Var det trots allt inte en bubbla då?

Dessutom visar det här som jag skrivit att de som är överdrivet rädda för högre räntor kan binda räntan i 10 år till låga räntor. Personligen skulle jag inte rekommendera det men den som är väldigt rädd kan göra det.

Eller så kan man amortera bort sin skuld, eller varför inte köpa ett boende man har råd med
2015-06-23, 12:21
Medlem
Citat:

1. Extremt låga räntor på längre sikt

2. 30% rabatt på redan låga räntor via ränteavdrag

3. Bostäder byggs inte i den takt som behövs

4. Obefintliga/svindyra hyresalternativ för den som inte stått länge i hyreskön.

5. Rejält höjda reallöner

Men räntorna kan bara gå upp från dagens nivåer.
Ränteavdraget kommer garanterat att sänkas och inte höjas.
Byggs bostäder hela tiden, få rivs.
Vet inte hur det är där du bor men på många platser är hyran ca den samma för en hyresrätt som för en bostadsrätt.
Reallönerna kommer sjunka snabbt nu med den nya regeringens skattehöjar politik.

Gör er själv en tjänst, amortera
2015-06-23, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Jag har presenterat fakta från banken själv. Bankens egna boindex säger att bostadsköparna i storstäderna har obefintliga marginaler. Jag hävdar att boindex trumfar din fiktiva onlineansökning när det gäller underlag.
Det verkar lite märkligt. För det går ju stick i stäv med vad bankerna själva säger. Min uppfattning är att möjligheten att belåna sig vid bostadsköp är strikt begränsad, vilket också bekräftas av SBAB:s onlineansökning.

Av det jag själv ser och hör på marknaden, så tycker jag inte alls det verkar som bostadsköparna ligger precis på marginalen. Tvärtom har de gott om resurser att klara av kommande räntehöjningar med.

Jag har själv flera vänner som nyligen köpt bostäder och alla hävdar samma sak: Det är inte lätt att låna pengar. Vissa har till och med åkt på amorteringskrav vid bostadsbyte trots att de varit inne i marknaden ett tag. Det var de lite ovana vid.

Citat:
Att du tror att nuvarande bolånestock kan upprätthålla prisökningarna själva orkar jag inte diskutera mer för det är ett så hjärndött argument.
Jag tror inte att priserna kommer att fortsätta upp i denna takt. Det har jag aldrig påstått. Men jag tror däremot inte på någon bubbla för den sakens skull.

Du måste berätta för mig vad alternativet är till att äga sitt boende först. Det har jag aldrig fått höra från en bubbelbabblare.

Citat:
Sen tror du att Sverige är en sluten marknad när det kommer till räntan, det är fel. Påstår du att ett lands räntor aldrig har påverkats av yttre faktorer förutom en gång på 90-talet i Sverige?
Nej det har jag inte heller påstått. Att vi kan ha så pass låga räntor beror på krisen i övriga europa. Riksbanken följer bara övriga marknaden i världen, vi kan inte ligga för högt räntemässigt. Det är för kostsamt för jobben mm.

Citat:
Men det går inte att diskutera med dig Kurt-Sune, du bortser medvetet från fakta.
Jag presenterar ju gång på gång verkliga historier om verkliga personer som är inne i marknaden och deras kostnader.

Och jag resonerar kring alternativen till att inte köpa in sig och kommer fram till att det saknas fullständigt.

Det är snarare du som bortser från fakta och inte gör kostnadskalkylen ordentligt: Dvs hyra vs äga själv.

Visa nu hur det blir billigare att hyra än att äga själv! Och visa också var de lediga billiga hyresrätterna finns! Först då kan vi börja snacka om bubblor. Folk behöver någonstans att bo. Det kommer alltid att vara nummer 1 hos folk.

Citat:
Jag tycker det är väldigt tråkigt att tråden har nått den här punkten med idioter som inte kan ta till sig fakta och enbart diskuterar utifrån egna känslor och egna förutsättningar. Jag trodde aldrig jag skulle säga det här men jag saknar Gromph. =)

Det handlar inte om känslor. Det handlar om kostnader och att bo som man vill på sina egna villkor.

Jag kan bevisa för dig att det är billigare att äga än att hyra om du inte tror mig.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-23 kl. 12:25.
2015-06-23, 12:29
Medlem
Citat:
Och är man inne i marknaden är det lättare att förstå prisbilden än om man är utanför, vilket många bubbelbabblare i den här tråden garanterat är.

Jag är en "bubbelbabblare" men har aldrig hyrt en bostad i hela mitt liv. Är inne på mitt sjunde boende nu, alla bostäder jag sålt har jag sålt för mer än vad jag köpte dem för men mitt andra boende köpte jag före krisen på nittiotalet och sålde det efter krisen, fick 5000 spänn mer än vad jag köpt för och hade då bott där i 6-7 år plus att jag renoverat en hel del och plus att det tog väldigt lång tid(nåja några månader) att få huset sålt. Kanske därför jag är en "bubbelbabblare" för att jag har varit med om det här förut.
2015-06-23, 12:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men räntorna kan bara gå upp från dagens nivåer.
Det är ingen som tror något annat skulle jag tro.

Citat:
Ränteavdraget kommer garanterat att sänkas och inte höjas.
Jaha säger vem? Pajaspartiet Miljöpartiet eller? De lär inte få så mycket röster i nästa val med sådana vallöften.

Citat:
Byggs bostäder hela tiden, få rivs.
Hmm jo men inte i närheten av i den takt som skulle behövas.

Citat:
Vet inte hur det är där du bor men på många platser är hyran ca den samma för en hyresrätt som för en bostadsrätt.
Det finns idag vissa undantag såklart, men dessa hyresrätter kommer man inte över bara sådär.

Och i slutändan blir det så här: http://www.dn.se/sthlm/aldre-kan-tvingas-flytta-nar-hyran-hojs-1/

Det finns inga gratisluncher. Renoveringar av hyresrätter måste finansieras på ett eller annat sätt.

Citat:
Reallönerna kommer sjunka snabbt nu med den nya regeringens skattehöjar politik.
Det är visserligen sant.

Citat:
Gör er själv en tjänst, amortera
Ja eller satsa på utdelningsaktier. Smarare egentligen.
2015-06-23, 12:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är en "bubbelbabblare" men har aldrig hyrt en bostad i hela mitt liv. Är inne på mitt sjunde boende nu, alla bostäder jag sålt har jag sålt för mer än vad jag köpte dem för men mitt andra boende köpte jag före krisen på nittiotalet och sålde det efter krisen, fick 5000 spänn mer än vad jag köpt för och hade då bott där i 6-7 år plus att jag renoverat en hel del och plus att det tog väldigt lång tid(nåja några månader) att få huset sålt. Kanske därför jag är en "bubbelbabblare" för att jag har varit med om det här förut.

Jaha dax att lämna marknaden för gott då? Men det tjänar du förmodligen inget på, så därför bor du kvar där du gör.

Det är ju just det som haken som bubbelbabblarna missar. Det finns inga vettiga alternativ till ägande.

Nu har jag tjatat länge nog om att få höra på alternativen tycker jag, men inte får man något svar för det...
2015-06-23, 12:36
Medlem
Citat:

Ett räkneexempel: 2 personer utan barn med 25 k var i lön och lite studielån måste sätta in nästan 1,7 miljoner kontant på en lägenhet värderad till 5 miljoner, fick jag fram. Kolla själv får du se!

Och det kan de inte för de har inte 1,7 miljoner som ligger och skräpar på ett konto, de har inte ens 10 tusen på sitt konto i regel, så då får antingingen lägenheten stå tom eller får de sänka priset
2015-06-23, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och det kan de inte för de har inte 1,7 miljoner som ligger och skräpar på ett konto, de har inte ens 10 tusen på sitt konto i regel, så då får antingingen lägenheten stå tom eller får de sänka priset

Det anmärkningsvärda är att folk ändå köper dessa bostäder till dessa höga priser. Det måste säga någonting om hur stark marknaden ändå är.

Har man inte råd får man inte köpa. Därför kan man totalt ignorera folk som inte har råd. Det är inte intressant. Bättre att titta på de som faktiskt har det istället.
2015-06-23, 12:46
Medlem
Citat:

Jaha säger vem? Pajaspartiet Miljöpartiet eller? De lär inte få så mycket röster i nästa val med sådana vallöften.

Har för första gången börjat diskuteras på allvar, tror jag läste om 27 miljarder eller nåt kostar dessa ränteavdrag Sverige vart år. Tror att innan denna mandatperiod är slut så har nog ränteavdraget sänkts till 25-28%.
2015-06-23, 12:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har för första gången börjat diskuteras på allvar, tror jag läste om 27 miljarder eller nåt kostar dessa ränteavdrag Sverige vart år. Tror att innan denna mandatperiod är slut så har nog ränteavdraget sänkts till 25-28%.

Vad många inte känner till är att det ligger redan en begränsning i ränteavdraget på räntekostnader över 100 k.

Sedan är det inte riktigt sant att det kostar. Staten drar in en hel del pengar på kapitalskatt också som är sinnesjukt hög i det här landet.

Men vissa verkar tro att det är statens pengar som betalas ut i ränteavdrag, men det stämmer inte. Det är den enskilda skattebetalarens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in