Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den omhäktade äldre brodern överklagar till HD

http://www.svt.se/nyheter/mordmisstankt-overklagar-haktning-till-hd

Vilket vare sig säger bu eller bä om skuldfrågan, en del intagna överklagar aldrig häktningsbeslutet trots att de både förväntar sig att bli och senare blir försatta på fri fot.
Andra överklagar allt så mycket de kan trots att det står skrivet i sten från dag ett att de är skyldiga.

Människor hanterar lite olika helt enkelt.

Edit:
Min erfarenhet kan till och med säga tvärtom - fler klart skyldiga har en benägenhet att hela tiden försöka undanröja styrkan i bevisningen, medan de som faktiskt visat sig vara oskyldiga i högre grad satt sin tilltro till att utredningen kommer att visa det och lutat sig tillbaka och inväntat frifotbesked från åklagare.
Men den erfarenheten är ju förstås begränsad till intagna på ett häkte under en tidsperiod.
Tragiskt att advokater inte är mer rädda om våra pengar. Att överklaga till HD är naturligtvis fullständigt meningslöst, dom lär inte ta upp ärendet, detta vet advokaten om, det blir ett spel för galleriet, advokaten vill visa sig engagerad, dessutom kan advokaten kvittera ut ännu mer ersättning
2015-06-23, 12:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
ovavsett om du har en häktad på sannolika skäl eller inte så kan jag garantera dig att polisen kollar pappans alibi!
Problemet blir ju då faktiskt att pappan inte har något alibi.

Ingen vet ju när hon försvann eller dödades egentligen - utan det man vet är när pappan slog larm.
Han lämnade ju hemmet för att leta efter henne då hon var sen, vilket inte förtar möjligheten att han faktiskt råkat på henne och dödat henne.

Mindre sannolikt - ja, men inget som kan uteslutas genom något alibi för pappan.
2015-06-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soranga
Någon som vet ifall polisen lyckats begära ut IP från YouTube-filmen som förutspådde mordet?

Jag tror att nyckeln ligger där.

Länk?
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
ovavsett om du har en häktad på sannolika skäl eller inte så kan jag garantera dig att polisen kollar pappans alibi!
Men vad du snöar in på pappan, han var väl hemma och tog emot hennes sms? Och tog bilen för att söka efter henne när hon aldrig kom hem? Självklart kollar polisen upp alla i offrets direkta närhet, men du tjatar om pappan som i det här fallet kan ha varit intressant i 5 minuter? Är du lite pervers?
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det får hon inte. Jag som uttryckte mig klantigt, jag vill endast påvisa att om man suttit häktad utan anledning har man rätt till viss ersättning. För att i viss mån tysta ner skaran som kan tänktas tro att vi häktar folk vid får våg utan repressalier.

Stackars kvinna. Hennes liv kan till stor del vara förstört, trotts att hon förmodligen varit helt ovetandes.
2015-06-23, 12:31
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Inbillar mig att de allra flesta människor har ett samvete. Det kan gå fel i stridens hetta, men även dessa torde ha en enorm ångest dagarna därpå. Inte minst efter att ha förstått hur mångas liv man förstört, men också då man suttit inlåst i en veckas tid. Det har ju funnits tid för eftertanke.

Fast en del människor har definitivt problem att se sin egen roll i sammanhang och hänger sig åt att tycka synd om sig själva, ser sig själva som offer hela tiden.
Säger inte att det är så i detta fall men visst finns det människor utan samvete.
2015-06-23, 12:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
Ok, tack👍🏻
Kanske på sin plats att be Hamilkar om ursäkt för att du kallade honom "idiot" och att han skulle "äta bajs"? Du hade ju de fakto fel...

Skaraborgs Tingsrätt: Misstänkt mord på Kinnekulle
Citat:
2015-06-23. Vice chefsåklagaren Lars-Göran Wennerholm har kl. 10.52 beslutat att häva häktningsbeslutet avseende den kvinnan som varit häktad, skäligen misstänkt för skyddande av brottsling.
http://www.skaraborgstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Misstankt-mord-pa-Kinnekulle/
2015-06-23, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Stackars kvinna. Hennes liv kan till stor del vara förstört, trotts att hon förmodligen varit helt ovetandes.

Misstankarna kvarstår mot henne, så på något vis är hon inblandad.
Sen om hon agerat av rädsla för någon eller inte, det får en eventuell rättegång reda ut.
2015-06-23, 12:34
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Är det ett sätt för advokat att tjäna extra pengar?Vad kostar ett överklagande till HD?
Inga större summor. Advokaten får betalt för ett par timmars arbete på sin höjd, givet att det stannar vid ett överklagande som inte ges PT.

Det är troligen snarare så att klienten kräver det.
2015-06-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag hade överklagat till döddagar om jag vore oskyldig.

Det hade jag också gjort…

Men som boende där en flicka försvunnit och senare hittad mördad, hade jag också betett mig annorlunda än de nu misstänkta.

Jag hade varit ett vittne, och i stället för att ringa mamma om alibi, hade jag sett till att jag tillhörde den övriga kretsen som inte är misstänkta.

För jag brukar inte väcka misstankar, eller agera underligt. Jag har också koll på de ställen jag har ansvar för. Ett låst utrymme i min sfär är inte en plats man hittar döda flickor på!
2015-06-23, 12:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Om bevisningen är extremt tunn (t.ex. om man som mest bara sett honom hålla i ett fynd) kan det väl vara intressant för HD?
2015-06-23, 12:35
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Tragiskt att advokater inte är mer rädda om våra pengar. Att överklaga till HD är naturligtvis fullständigt meningslöst, dom lär inte ta upp ärendet, detta vet advokaten om, det blir ett spel för galleriet, advokaten vill visa sig engagerad, dessutom kan advokaten kvittera ut ännu mer ersättning

Hon ser väl att hennes bästa chans att få klienten friad är nu, innan mer teknisk bevisning kommit in kanske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in