Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 23:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag har minne av att jag sett en bild när storebrodern förs ut från bostaden med orange tröja. Kvinnan står några meter till höger om honom och tittar mot honom och ser väldigt oförstående ut i blick och uttryck kring vad som händer. Direkt jag såg den bilden fick jag känsla av att det var ett ärligt uttryck på något sätt.

Mycket möjligt att hon varit helt bortspelad av bröderna och ej känner till något alls kring detta brott.

Kanske det är mest troligt till och med. Vem skulle inte försöka dölja för sin fru att man våldtagit/tagit livet av en mycket ung kvinna.

Kvinnan är troligen ovetandes ja. Det förvånar mig att inte fler inser den logiken.
2015-06-22, 23:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Lagen om skydd mot olyckor används initialt vid försvinnanden/eftersök. Den är tillkommen även i det syftet.

http://www.nsd.se/nyheter/sokandet-har-aterupptagits-7649172.aspx
Polisen är skyldig att söka efter försvunnen person enligt den lagen - ja.

Den ger däremot inte walk-over på lagstiftning som skyddar mot intrång i bostad och slutna utrymmen.
2015-06-22, 23:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja men där såg de ju henne att hon satt där? Ingen har väl argumenterat för att man inte kan gå in om tydlig indikation finns att någon där befinner sig i nöd. Men inte gå in "i blindo" på ifall att hypoteser.

Lagen ställer inte upp några tydliga kriterier, annat än att det (vid försvinnande) måste vara fara för liv och hälsa och att det måste vara försvarligt med hänsyn till hur allvarlig läget är, konsekvenser av intrånget och "omständigheter i övrigt". Det kanske står lite mer i förarbetena, jag orkar inte leta efter det just nu. Jag kan nog tänka mig situationer där man skulle kunna stövla in hos folk på rätt svaga grunder, men normalt uppstår inte såna lägen. Men säg att ett litet barn t ex försvinner i ett stort hyreshus och det finns stor anledning att utgå från att barnet inte har lämnat huset. I det läget tror jag vi skulle få se polisen gå igenom inte bara allmänna utrymmen utan också "hälsa på" hos alla boende.
2015-06-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Eller träffat någon som var olämplig?

En dum fråga kanske men kan man inte spåra sms trafik?

Ingen sån här tack (om det var en dum fråga...)
2015-06-22, 23:39
Medlem
Mickeavensiss avatar
Vi får se vad Hovrätten säger imorgon, nu har jag ju inte läst vad den stora detektiven skrivit de senaste dagarna (midsommar) men hävdar absolut att bröderna är oskyldiga och att polis och åklagare är ute i ogjort väder (som vanligt) , finns det inga intelligenstest för att bli polis och åklagare numera?
2015-06-22, 23:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Därför att det är privat egendom vi pratar om. Tycker du att jag ska kunna gå runt och genomsöka folks privata egendomar hur som helst?

Nä, var har jag påstått det? Jag vet inte ens om MP verkligen kan anses ingå i en "räddningsinsats" enligt lagens definition och därmed få fungera som räddningsledarens förlängda arm på dennes beslut.

Som jag skrev i föregående inlägg så uppstår det nog i praktiken väldigt sällan situationer där det är försvarbart att söka efter försvunna personer i bostäder enbart på den grunden att de bor i ett visst område. Man har helt enkelt inte sån information att det finns anledning att tro att den försvunna personen skulle kunna befinna sig i en byggnad i ett visst, avgränsat område.
2015-06-22, 23:40
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Vi får se vad Hovrätten säger imorgon, nu har jag ju inte läst vad den stora detektiven skrivit de senaste dagarna (midsommar) men hävdar absolut att bröderna är oskyldiga och att polis och åklagare är ute i ogjort väder (som vanligt) , finns det inga intelligenstest för att bli polis och åklagare numera?

Varför skulle de vara oskydliga? De sitter på sannolika skäl, tror du att dom gör det för ingenting?
2015-06-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur skulle i så fall Lisa ha fått reda på numret? Enligt hypotesen hade hon fått veta numret av någon som visste det, och den personen lämnar sannolikt numret till polisen när hen får veta att Lisa är mördad och litauerna häktade.

Om man vill köpa svartsprit eller knark så får man oftast numret av en tidigare kund och de är kanske inte angelägna att lämna ut det till polisen. Men visst, när det gäller mord så tror jag också att man lämnar info till polisen om ett nummer som man ringa för att köpa sprit som Lisa kan ha fått. Detta är kanske någonting som ingår i åklagarens bevisning men det bevisar inte att det är litauernas nummer om inget SIM-kort hittats, och det bevisar heller inte att de dödat Lisa, det är bara en indicier.
2015-06-22, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Nu är detta min gissningar då jag helt enkelt inte orkar söka. I detta fall var polisen spaningsledare och hade så att säga kommandot. I fall polisen säger till MP att de ska ska igenom what ever så har de nog rätt att göra det....helt annat scenario om man gör eftersök på personer som försvunnit för ett år sen...där polisen inte är närvarande. MP vet rutinerna, vid fynd backar man för att minimera kontamination och tillkallar polisen...något inlägg tidigare hade en massa bra paragrafer
EDIT: har för mig att godsägaren gett sitt medgivande till att det kunde söka igenom allt..på Martorp.
vad tänkte du? Olaga sökning? i stil med USA att det skulle inte hålla i domstol då? Jag tror inte att detta gäller svensk domstol...men kan ha fel.

Jag har funderingar kring fyndet, för allt kring AJ luktar ordagrant.. koskit.
Är han lika välvillig som han ger sken av?
Han är faktiskt den som likaväl har kopplingar från café (träffade den "förtjusande flickan" som skulle åka moped hem enligt egen utsago på söndag morgon) via ladan dagen efter (en av bröderna tar upp handsken han få syn på, den bär han iväg med med fingertopparna. Korkat eller smart?) och sen vidare till Martorp (som han då äger). Dess emellan via hans mark ligger fynden - fram till bröderna. Som det betonas har sånt förtroende och fri tillgång till hans ägor.
...Och nästa fynd ligger där MP kan ta sig in (min gissning via glipan i ladan) och ingen har sett detta tidigare. Och visst tusan är bröderna där just precis då?

Agata Christie behöver kopplas in, det är rena Orientexpressen..

Edit: Fallet är en enda röra. Finns det maskopi? Är AJ medspelare? Vet han nåt mer? Vet han nån som är skyldig? Skyddar han nån?
Senast redigerad av develi 2015-06-22 kl. 23:47.
2015-06-22, 23:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvan77
En dum fråga kanske men kan man inte spåra sms trafik?

Ingen sån här tack (om det var en dum fråga...)

Vid en masttömning bör man kunna kartlägga om det skickats SMS till/från en viss mobil enhet under en viss period och till/från vem. Däremot sparas inte själva SMS:en centralt hos operatören när de väl är mottagna i telefonen, åtminstone inte av flertalet operatörer. Så är den mobila enheten försvunnen kan du inte se vad som stod i SMS:en.
2015-06-22, 23:42
Bannlyst
Två saker som avgör fallet:

- Polisen avslöjade att kroppen var styckad då han i presskonferensen sa "Lisas ena" och sedan kom på sig själv, tittade ner i golvet

- Youtubefilmen som korrekt avslöjar mordets tidpunkt. Harbpolisen ännu inte begärt ut IP av YouTube?
2015-06-22, 23:43
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Men du anser att den stressade GM tycker sig ha tillräckligt gott om tid att köra tillbaka mopeden till cafét och sedan strosa tillbaka till brottsplatsen?

Det får du fråga GM om,själv gör jag som de allra flesta här inne: spekulerar!Ungefär 20 min inalles skulle detta ta,är väl rimligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in