Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 23:23
Medlem
MrFolds avatar
[quote=2big4you|53794232]
Citat:
Ursprungligen postat av Latexjossan
[i]
Och dessutom ska alla tre lyckats hålla tyst under grillningen av Polisen,varav kvinnan beskrevs som "ett vrak" vid häktningsförhandlingarna.
Mats Alm var själv,men att tre individer lyckas hålla tyst ett brott som detta..?
Nix

Man kan tänka sig mellanlägen här också: T ex att kvinnan faktiskt är oskyldig och helt ovetande till vad som hänt.

Två personer som båda har allt att vinna på att tiga och inget att förlora är inte nödvändigtvis lättare att dyrka upp än en. Jag tror det vi ser i amerikanska polisserier där man pressar folk att erkänna genom att spela ut dem mot varandra dels är lite dramatiserat och dels inte har jättemycket bäring på hur det går till hos svensk polis.
2015-06-22, 23:23
Medlem
boqpods avatar
Hur tolkar ni åklagaren Lars-Göran Wennerholm uttalande:
"– I morgon händer det lite grejer"

I min värld låter det som han börjar få sin bild klar.

Artikellänk
2015-06-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod

Artikellänk

Jag tror han fått någon första indikation på att det är träff på teknisk bevisning och han blivit lovad fullständiga resultat från den imorgon.
2015-06-22, 23:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, fast min fråga var om man kan veta vem en telefon med ett kontantkort tillhör? Litauerna kan ha telefonnummer som de använder i sina kontakter med arbetsgivaren och familjen. Sedan kan de ha andra nummer som de använder i andra sammanhang, det är väl bara att kasta bort SIM-kortet om man mördat någon och inte vill bli påkommen?. Vi vet inte heller vad åklagaren har bevisning när det gäller Lisas telefonsamtal.
Hur skulle i så fall Lisa ha fått reda på numret? Enligt hypotesen hade hon fått veta numret av någon som visste det, och den personen lämnar sannolikt numret till polisen när hen får veta att Lisa är mördad och litauerna häktade.
2015-06-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tror han fått någon första indikation på att det är träff på teknisk bevisning och han blivit lovad fullständiga resultat från den imorgon.

Låter väldigt vettigt!
Han verkar vara rätt så säker om inget annat.
2015-06-22, 23:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför det? Vi hade ett fall häromåret med en försvunnen, dement kvinna där man nästan hade gett upp hoppet om att finna henne vid liv. Folk från MP såg plötsligt en äldre kvinna sitta på uteplats i en villaträdgård. De gick in och voila! Det var den försvunna kvinnan. Lite rädd och nedkyld, men vid hygglig vigör.

I det här fallet var det dessutom rubriceras som människorov, vilket ju är analogt med kidnappning. Men det är säkert svåra bedömningsfrågor i det enskilda fallet och jag tänker verkligen inte gå i god för att MP har rätt i sina tolkningar. Kanske någon jurist kan titta på den saken?

Ja men där såg de ju henne att hon satt där? Ingen har väl argumenterat för att man inte kan gå in om tydlig indikation finns att någon där befinner sig i nöd. Men inte gå in "i blindo" på ifall att hypoteser.
2015-06-22, 23:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Neeej, det där gäller om det exempelvis brinner i hus eller skog och elden riskerar att nå byggnad med brandfarligt innehåll av explosiv art. Eller att man utrymmer/evakuerar vid risk för jordskred efter skyfall. Man avser skydda mer värd egendom, liv eller hälsa (exempelvis undvika att giftiga kemikalier i större mängd hamnar i vattendrag etc). Den har ett förebyggande syfte för en mer akut risk i bredare mening. Annars kan man väl jämt ränna runt och hävda att det kanske finns någon här som ännu inte är anmäld försvunnen? Men det kan man alltså inte med den lagen.

Lagen om skydd mot olyckor används initialt vid försvinnanden/eftersök. Den är tillkommen även i det syftet.

http://www.nsd.se/nyheter/sokandet-har-aterupptagits-7649172.aspx
2015-06-22, 23:29
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Har sett flera inlägg om avsaknaden av brottsligt förflutet, utom stöld eller liknande av en TV, hos bröderna. Ingen av oss vet om de har haft ett brottsligt förflutet, vi vet bara att inget kommit fram. Att de var skötsamma har också skrivits, men det kanske är den yta man viljat visa upp?

Det finns, historiskt, fall där gärningsmannen varit skötsam, ostaffad, haft det relativt städat runt sig tills fasaden börjat rämna. Hugo Färnström tex, var utåt sett en skötsam, hårt arbetande man med misslyckade äktensap bakom sig.... 1964 kräp sanningen fram..... och då var det lite för sent för Kerstin Blom..... Ändå anade ingen att Hugo var barnmördare och ingen mer än domstol och familj visste att han var pedofil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_F%C3%A4rnstr%C3%B6m

Allt är inte alltid som det ser ut
Ställde en fråga om det till en medlem i tråden som talade om att han hade kriminellt förflutet.

Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63

Ett par frågor när vi har en expert i tråden, många verkar ju tro att man är ren som snö om man inte är straffad tidigare...
Hur många brott gjorde du innan du åkte fast första gången?
Hur många brott har du klarat dig ifrån på varje du åkt för?
Vill du inte svara så har jag full förståelse och respekt för det, men det hade varit intressant att höra.

Citat:
Hundratals. Inbrott, narkotika, stöld, inbrott, misshandel med mycket mera. Åkte fast första ggn pga d vanligaste skälet, nån gola..INTE att snuten gjorde sitt jobb. Börja tidigt..15-16 år.

Svårt o räkna då jag inte är rånare av bank (lättare o räkna stötar) Men annars så är d väl var tredje år i snitt man åker fast, med 2-4 år som påföljd. Då ska du ju under dessa 3 år gjort pengar för 3 år + (2+4)år..dvs ca 2 - 4 miljoner kr...skattefritt.
Att man tidigare är ostraffad innebär inte att man inte begått något brott.
Senast redigerad av pungspark63 2015-06-22 kl. 23:31.
2015-06-22, 23:29
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod

Artikellänk
Ja, snaran kommer att dras åt.
Det är bara advokaterna som påstår att bindande bevis saknas, och de har yppande förbud.
Det betyder att de inte säger mer än vad som har sagts tidigare.
I morgon smäller det.
2015-06-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Jag tror ärligt talat inte dessa 3 har med brottet att göra...för med tanke på alla grejer som dykt upp, samt bevisen som hittats, så borde polisen redan ha kommit ut med att de är skyldiga...om de nu hade varit det!

Min hypotes är att bara en enda av bröderna är skyldig och att de andra två i trion inte har en susning. Som anhängare av Okkams rakkniv finns det inget som är mer 'enkelt' i denna tragedin än att en brorsa har ställt till det som fan och försökt rädda ansiktet på sig själv inför bror / svägerska hustru. Han har farit som en skottspole mellan brottsplats och fyndplats och försökt städa upp efter sig själv, men nu har han ingen som helst kontakt med sin bror eller kvinnan och nu sitter han och hoppas att bevisen inte ska hålla. Att de inte håller mot hans brorsa och kvinnan vet han ju förstås och därmed kommer de aldrig att dömas. Jag kan in nuläget inte se någon bättre förklaring än att MP och polis hade radarn på hela trion men att det bara finns en gärningsman som kommer att hålla käften så länge de inte hittar graverande bevis.
2015-06-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Har sett flera inlägg om avsaknaden av brottsligt förflutet, utom stöld eller liknande av en TV, hos bröderna. Ingen av oss vet om de har haft ett brottsligt förflutet, vi vet bara att inget kommit fram. Att de var skötsamma har också skrivits, men det kanske är den yta man viljat visa upp?

Det finns, historiskt, fall där gärningsmannen varit skötsam, ostaffad, haft det relativt städat runt sig tills fasaden börjat rämna. Hugo Färnström tex, var utåt sett en skötsam, hårt arbetande man med misslyckade äktensap bakom sig.... 1964 kräp sanningen fram..... och då var det lite för sent för Kerstin Blom..... Ändå anade ingen att Hugo var barnmördare och ingen mer än domstol och familj visste att han var pedofil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_F%C3%A4rnstr%C3%B6m

Allt är inte alltid som det ser ut

Nä sant någonstans ska ju även det första brottet uppstå. Men i sådana här fall kollar man väl upp brottsdömda i direkt anknytning till området...
2015-06-22, 23:32
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför det? Vi hade ett fall häromåret med en försvunnen, dement kvinna där man nästan hade gett upp hoppet om att finna henne vid liv. Folk från MP såg plötsligt en äldre kvinna sitta på uteplats i en villaträdgård. De gick in och voila! Det var den försvunna kvinnan. Lite rädd och nedkyld, men vid hygglig vigör.

I det här fallet var det dessutom rubriceras som människorov, vilket ju är analogt med kidnappning. Men det är säkert svåra bedömningsfrågor i det enskilda fallet och jag tänker verkligen inte gå i god för att MP har rätt i sina tolkningar. Kanske någon jurist kan titta på den saken?
Därför att det är privat egendom vi pratar om. Tycker du att jag ska kunna gå runt och genomsöka folks privata egendomar hur som helst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in