Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-21, 22:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad gäller ödehus? Lagen ger inget undantag, men om man inte orsakar skada så utdöms inget skadestånd, och brottet bör betraktas som försumbart.
Lagen gäller också ödehus, däremot lär det ju inte vara någon som ens protesterar om huset är övergivet och öde.
Rent krasst finns det dock inget som heter ödehus, utan det handlar om ägda fastigheter. Även om jag inte bor i min fastighet är den givetvis skyddad i lagen från intrång etc.
15-06-21, 22:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, det står medverkande, har du svårt att förstå vad det ordet betyder?

Och läs med fördel hela lagen så ser du paragrafen i en kontext, lösryck inte.

LOS
Tjänsteplikt

1 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller
lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i
räddningstjänst, i den mån hans eller hennes kunskaper, hälsa
och kroppskrafter tillåter det.

Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren.

Räddningsledaren kan delegera denna rätt till precis vem fan hen vill så länge kravet i den här paragrafen är uppfyllt.

Nej, det står "medverkande personal". Och det är inte en lag som kan tillämpas för att söka människor utan en lag som handlar om att förhindra/minimera skada vid olycka.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Jupp, jag har pratat med polisen.

För övrigt har jag fått info om att LH hittades inuti ett skåp på Martorp. Vågar dock inte svära på att det är sant. Men det kanske redan har tagits upp?

Jag har förstått att hon hittades inne i denna skrubb

http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=1200&height=800&q=80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravsvans
Intressant. Lägger man in Cafeet och Stöpen i Google Maps blir bästa bilväg 45.2 km. Bästa väg för fotgängare (antar att även en moped kan köra på de vägarna) är 41.6 km, dvs. marginellt kortare. Den vägen går förbi de misstänktas hus. Det är alltså ett fullt möjligt vägval och inte så mycket mer osannolikt än Googles "bilväg".

Just vad jag tror också. Här vald väg för fotgängare och även för moped. Går förbi MGM bostad, Kinnekulle och Martorp.

https://www.here.com/directions/walk/Blomberg-2,-SE-531-95-G%C3%B6tene,-Sverige:58.547699,13.3334/St%C3%B6pen,-Sk%C3%B6vde,-Sverige:58.47937,13.86646?map=58.5216,13.38574,15, satellite

Angående MGM - De är från Litauen. Talar inte svenska. De hade knappast en susning om Missing People. Att det existerade en sån förening med flera hundra människor som bedrev sök. Så om de är de skyldiga måste de blivit desperata när 100 talet sedan 1000 talet sprang runt i området.
När de dessutom inte kan språket så måsta det ha blivit olidligt när de inte visste vad som sas eller kunde följa nyhetsflödet.

Jag blir inte förvånad om MGM är oskyldiga, vilket betyder att en MÖRDARE finns därute någonstans. Det vore skrämmande. Var det inte en Helena som försvann 1992 bara 3-4 mil ifrån Blomberg. Kan det vara samma mördare.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Det är främst detta brott man kan begå om man inte som polis har rätt till husrannsakan.

4:6 Brottsbalken - Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Eller alternativt
12:1
Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år.

eller

12:2
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa
15-06-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solar47
Hon körde en moped så jag tror inte hon valde de större mer trafikerade vägarna! Dessutom första dagen med moped.

Jag tror hon den här, mindre småvägar.

https://www.here.com/directions/walk/Blomberg-2,-SE-531-95-G%C3%B6tene,-Sverige:58.547699,13.3334/St%C3%B6pen,-Sk%C3%B6vde,-Sverige:58.47937,13.86646?map=58.5216,13.38574,15, satellite
Det har du nog rätt i, väg 26 ser inte så rolig ut för en mopedist, annars är det i stort samma väg förutom att Eniro väljer att gå igenom Götene.
Medlem
Har det kommit fram i vilket skick Lisas kropp var i?

Jag funderr på om hon kan ha torterats på avskild plats och sen dumpats i ladan..Hur jag vrider och vänder på alla terorier så dyker farsans jobb upp som ett motiv..
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är det inte.
Beror på situationen.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Typ om en kvinna ropar på hjälp inifrån. Och var glad om det inte är TV:n.
Alla kan göra fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Som Micro nämnden ges alltså inte ens polisen med stöd av reglerna om husrannsakan rätt att fritt klampa in hos vem som helst (dvs. hos folk som inte är skäligen misstänkta för brott), såvida det inte finns synnerliga skäl. Även en polis måste således i detta fall falla tillbaka på nödbestämmelserna.

Om man misstänker starkt att lisa håller på att bli mördad därinne då är det väl bara att gå in.
Eller bryta sig in även om man förstör bevis.
Antar att det blir efterräkningar om det inte går att hävda nöd.Om hon inte finns där tex.
15-06-21, 23:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Det är m.a.o. inte helt säkert att klampa in ens i ödehus.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej. Även om någon av Lisas saker hittats kring området så får vem som helst inte gå in var som helst där i kring. Tror även du skulle stå på mycket tunn is om du hävdade inför någon som frågar vad fan du gör i dennes uthus om du försöker hävda att polisen sagt att du får. Även om du själv är övertygad om att du får.

Ett konkret exempel, den försvunnes tillhörigheter har hittats kring Martorp, någon hörs ropa på hjälp ifrån stallet, MPS går in, ingen där, går ut igen, hör skrik på hjälp ifrån ett boningshus, MPS går in.

Jag är inte en domstol, men jag ser det som mycket sannolikt att domstolen skulle fria, det var försvarligt med tanke på att man letade efter någon som kunde antas behöva hjälp, vi snackar om ett olaga frihetsberövande och tecken fanns på att den eftersökte befinner sig i närheten.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Beror på situationen.

Alla kan göra fel.

Om man misstänker starkt att lisa håller på att bli mördad därinne då är det väl bara att gå in.
Eller bryta sig in även om man förstör bevis.
Antar att det blir efterräkningar om det inte går att hävda nöd.Om hon inte finns där tex.

Absolut. Menade att om nu kroppen påträffats redan så minskar nödsituationen avsevärt.
15-06-21, 23:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
28:3 I en lokal som är tillgänglig för allmänheten får för ändamål som avses i 1 eller 2 § husrannsakan ske också i annat fall än som avses där.
I en lokal som brukar användas gemensamt av personer som kan antas ägna sig åt brottslig verksamhet får för ändamål som avses i 1 eller 2 § husrannsakan ske, om det förekommer anledning att brott har förövats för vilket det är föreskrivet fängelse ett år eller däröver och det finns särskild anledning att anta att ändamålet med rannsakningen kommer att uppfyllas. Detta gäller dock inte lokal som huvudsakligen utgör bostad.
Bestämmelsen i andra stycket gäller också utrymmen och fordon som finns i omedelbar anslutning till lokalen och brukas av dem som använder lokalen

Det gäller för en polis, om det gäller en privatperson så kan man i dessa fall stödja sig på allemansrätten. Man bör således inte anses ha begått något brott om man klampar in där.

Du kan för helvete inte stödja dig på allemansrätten med mindre än 600 meters marginal från byggnad som någon använda till bostad. Allemansrätten gäller för vad du får göra på annans mark det get ingen "extra befogenhet" till frivilliga amatörer vid brottsutredningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in