Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 21:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
#Rotesau

Nej, han bryter inte mot något yppandeförbud. Att det framgår att det fanns handlingar på 5-6 sidor i förundersökningsmaterial, med till häktningsförhandlingarna är enbart ett uttal för att sätta igång spekulationer på Flashback.

Menar du att åklagaren babblar för att sätta igång Flashback?

Viss ironi i mitt uttal där, men se! Det rasslar redan diverse här inlägg om dom där 5-6 sidorna förundersökningsmaterial
Åklagaren babblar inte. Han informerar om läget ur sin startgrop.

Som jag skrev tidigare idag. Det finns säkerligen omständigheter kring detta extremt uppmärksammade fall. Omständigheter som kan ligga en bra bit fram att reda ut. I lugn och ro..
2015-06-22, 21:39
Medlem
Nu vet inte jag hur det går till, men någon kanske kan svara , om åklagaren får fram nya bevis tex svar på något som skickats in, måste han då delge advokaterna det? Eller kan han samla in och delge det vid nästa förhandling?
2015-06-22, 21:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Alla teorier om att någon lurpassat på att överfalla Lisa faller på, hur kunde han veta att Lisa skulle bli kvar ensam efter att jobbarkompisarna hade åkt iväg?????

Är helt säker på att det finns ett samband med att jobbarkompisarnas bil lämnade några minuter innan!!!!

Det finns bara två möjligheter.
1. Hon har gjort upp med att köpa alkohol av någon. Hon tog därför för första gången moppen, för att inte visa för någon.
2. Hon överraskar (blir överraskad av) tjuv(ar) som skulle göra inbrott i kaféet.

Hur kan du utesluta alla andra tänkbara scenarion? Förstår verkligen inte.
2015-06-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
det är absolut ett alternativ.

kvinnan har väntat på lisa bakom cafet. sagt att hon vill snacka. lisa kanske inte känner sig sådär jättehotad pga att det är kvinna.

lisa känner sig lite obekväm och försöker kanske komma iväg. hon håller på med mobilen och kanske säger att hon måste skicka ett sms. eller gör hon det medan de diskuterar, dagens ungdomar är ultra-multi-task-talented.

kvinnan kan blir argare och kanske klubbar ner lisa precis efter smset är skickat och precis innan lisa ska bestiga moppen.

Man kan ju undra varför hon skulle velat snacka med Lisa eller döda henne. Hon städade under ombyggnationen, hon jobbade med grovstädning innan kafét öppnade. Så har i alla fall jag uppfattat det. Det har inte framkommit om kaféägarinnan anställt någon städerska till kafét men skulle inte tro det. Det verkar som att de anställda sköter städningen själva.
2015-06-22, 21:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det vore intressant att veta. De lär väl arbeta parallellt, hålla öppet.
Undrar vilka "vi" han menar?
Vad anser han sig ha framfört som ska vara så matnyttigt månntro..till brödernas försvar eller tvärtom?

"– Vi som vet något om det här har pratat med polisen, och det är inspelat på band, så det kommer att komma fram. Men just nu så vill jag inte gå in på den biten, säger Arne Jönsson."
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

AJ:s uttalanden i intervjun är ju något ambivalenta. Å ena sidan tycks han tvivla på männens skuld eftersom de alltid skött sig exemplariskt. Å andra sidan säger han att det är bra att bröderna nu sitter häktade:

– De är på rätt plats nu. För innan det här blir utrett så är det inte roligt för dem att vara någon annanstans än där de är.

Det är ju ett lite märkligt argument om han tror att de är oskyldiga.

Förstår inte heller varför han betonar två gånger att bröderna kunnat röra sig helt fritt på gården.
2015-06-22, 21:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Nu vet inte jag hur det går till, men någon kanske kan svara , om åklagaren får fram nya bevis tex svar på något som skickats in, måste han då delge advokaterna det? Eller kan han samla in och delge det vid nästa förhandling?

Åklagaren väljer själv när han (i det här fallet är det en han) släpper material till försvaret. Han kan "tjuvhålla" på det ett tag om han tror det är till fördel för utredningen. Dock har han hela tiden att ta hänsyn till att han måste kunna visa på att utredningen går framåt när han var 14:e dag ska begära omhäktning. Är bevisläget inte jättestarkt från början kan han bli tvungen att släppa fram nya bevis för att få igenom nya omhäktningar.
2015-06-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Åklagaren väljer själv när han (i det här fallet är det en han) släpper material till försvaret. Han kan "tjuvhålla" på det ett tag om han tror det är till fördel för utredningen. Dock har han hela tiden att ta hänsyn till att han måste kunna visa på att utredningen går framåt när han var 14:e dag ska begära omhäktning. Är bevisläget inte jättestarkt från början kan han bli tvungen att släppa fram nya bevis för att få igenom nya omhäktningar.
Tack, det kan ju med andra ord framkommit något som advokaterna inte kände till i torsdags när dom överklagade
2015-06-22, 21:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men det är ju precis det de har, enligt de andra tjejerna som jobbar där. Källa finns tidigare i tråden så lycka till att hitta det nu med alla miljarder upprepningar och meningslösa inlägg.

Edit: Alltså godbitarna fanns inne på cafeet och bröderna utanför dreglandes.
Just det, inne på kaféet skrev jag. Inte heller på uteserveringen.
2015-06-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja jösses, nu spekuleras det hej vilt här och åklagarens respektive hovrättsdomarens fåtaliga ord nagelfars hit och dit.

Jag vet inte vilket beslut domstolen kommer fram till imorgon. Jag vet inte ens om det blir SAMMA beslut för bägge bröder. Utesluter inte att en kan bli omhäktad och en frisläppt.

En sak vet jag dock: Gemene hovrättsdomare fungerar inte i huvudet som gemene flashbackare. Dvs: Domaren läser inte några rader i ett par kvällstidningartiklar, ett par sidor inlägg i en forumtråd och säger sen "Jajamän nu vet jag - min MAGKÄNSLA säger att dom är skyldiga/oskyldiga".

Domstolsjurister är grundliga. Är petiga. Tar sin uppgift på allvar, särskilt i ett sånt här fall naturligtvis. Att de drar ut på tiden kan inte tolkas som att de tänker släppa de häktade fria, inte ens nödvändigtvis att de är oeniga. Det är ganska sannolikt bara så att de vill gå igenom fallet enligt sin procedur.

I Vatchareeya-fallet (ursäkta att jag tjatar om det) så drog tingsrättsförhandlingarna ut på tiden minns jag. Direkt startade spekulationer om frikännande, eller åtminstone en oenig domstol. Det blev ingetdera - det blev en enig, fällande dom.

Det finns inget som tydligt talar emot att det kan bli förlängd häktning för bröderna också.

Däremot kan man nog dra slutsatsen att åklagaren fortfarande inte byggt något vattentätt, kassaskåpssäkert case. Även om överklagandet avslås imorgon vill det nog till att man får fram fler bevis om man vill ha en eller bägge bröder omhäktade fler gånger framöver. Vad man fått fram och inte i tekniskt hänseende avstår jag från att spekulera djupare i. Knappast dock något så här långt som får en eller bägge försvarsadvokater att gå ner för räkning.

Din stora kunskap och höga aktning för hovrättsdomare och domstolsjurister noterad.

Dock:

"Gemene hovrättsdomare fungerar inte i huvudet som gemene flashbackare."

Har de annorlunda huvuden? Utveckla gärna.
2015-06-22, 21:47
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle gärna vilja veta vad det är som gör att männen - men inte kvinnan - pekas ut som mördare.
Det skulle ju lika gärna kunna vara kvinnan som gett sig på Lisa och männen som sedan försökt röja bort alla spår för att skydda henne ... om det nu är rätt misstänkta.

Kvinnan städar ju kaféet och hade alltså skäl att finnas på den platsen.
Första tanken som slår mig är att man misstänker att det kan röra sig om våldtäkt/sexuellt tvång som avslutats med mord.
Kvinnan kan ha fått reda på det eller så har bröderna berättat, bröderna borde kanske misstänka att polisen har misstankar mot dom och kvinnan har hjälpt dom att försöka undanröja bevis.
Något vittne kan ha sett kvinnan gå den vägen som snittslats med mobildelar.
eller så har kvinnan ett bra alibi för tiden av försvinnandet( Vilket borde vara strax efter sista SMS)

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du någon förklaring till att de häktade litauerna inte har setts sitta och drägla över godbitarna inne på caféet, om de nu var så sugna?
Dom jobbade väl i ladan mitt emot, om du känner någon snygg kvinna så fråga henne vad som händer om hon går förbi en byggarbetsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En teori som knappast diskuterats är Lisa ville köpa alkohol av någon.

Hon tog moppen till jobbet för att inte visa några andra, och det var ju bara en vecka till skolavslutningen.

De aktuella litauerna skulle snart åka hem på semester, så deras egen alkohol de hade med sig var nog slut, men de kände kanske någon annan som hade på lager till Lisa.

Lisa väntade kvar bakom huset för att träffa leverantören efter kompisarna hade åkt, men där spårade det ur av någon anledning!
Säkert hundra före dig på den teorin, om hon ville köpa alkohol så hade hon eller hennes vänner säkert kunnat hitta det på närmre håll.
Hon kanske var hårt hållen hemma men någon i hennes bekantskapskrets har säkert nån kontakt.
Finns det något ställe i Sverige där en 17 åring har svårt att få tag på alkohol?

Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
om nu mot förmodan den tekniska undersökningen visar att bröderna, bortom allt tvivel är oskyldiga, blir då detta den största polistabben sen palme-mordet?
Hört talas om Thomas Quick?
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan så vara, men svensktalande litauer finns det gott om, så eventuella missförstånd borde ha retts ut, så jag antar man har mer på fötterna än underligt beteende.
Tolkar gör tester, det krävs godkända tester för att få tolka hos läkare och godkänt på andra tester för att tolka hos polis/domstol.
2015-06-22, 21:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om jag får gissa är hovrätten benägen att släppa de misstänkta men de vill ge åklagaren en sista chans att inkomma med eventuell bevisning för att undvika den praktiska olägenheten som uppstår om de släpper de misstänkta och så sitter åklagaren med ytterligare bevisning och således tvingas begära om en ny häktning hos tingsrätten.
Låter rimligt, men bygger rimligen på att hovrätten tänker släppa dem helt. Om man bara sänker till skälig misstanke har ju åklagaren lagom med tid att ta upp det i en häktningsförhandling på onsdag. Och det skulle ju vara höggradigt anmärkningsvärt om hovrätten skulle finna att inte ens skälig misstanke förelåg, om tingsrätten har köpt sannolika skäl.

För ju mer jag tänker på det, dess orimligare är det att hovrätten inte skulle kunna sänka till skälig misstanke på eget bevåg. Hur skulle isåfall hovrätten besluta om de finner att misstankarna når upp till den skäliga nivån, men inte till sannolika skäl? Det blir ju lika fel hur de än gör.
2015-06-22, 21:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
AJ:s uttalanden i intervjun är ju något ambivalenta. Å ena sidan tycks han tvivla på männens skuld eftersom de alltid skött sig exemplariskt. Å andra sidan säger han att det är bra att bröderna nu sitter häktade:

– De är på rätt plats nu. För innan det här blir utrett så är det inte roligt för dem att vara någon annanstans än där de är.

Det är ju ett lite märkligt argument om han tror att de är oskyldiga.

Förstår inte heller varför han betonar två gånger att bröderna kunnat röra sig helt fritt på gården.
Jag tror att han vacklar. Hans intryck av dem genom åren tycks ha varit gott. De har varit pålitliga och jobbat bra. Å andra sidan kan han ju inte bortse från att de nu är häktade såsom misstänkta för mord.

Att han betonar att de var betrodda att röra sig fritt kan vara att han därmed vill visa hur betrodda de var, men kanske också att han garderar sig lite för hur de om de är skyldiga kan har rört sig både här och där utan att det skulle väcka misstankar eftersom folk är vana vid att se dem både här och där.

Citat:
Han berättar att han skulle känna sig lurad om det visade sig att de är skyldiga till brottet. Männen var betrodda att röra sig fritt på stora delar av hans ägor.
– Kan polisen lägga fram en utredning som visar att någon av dem är skyldig till detta så blir vi väldigt besvikna och förvånade. Men jag tror att det blir väldigt svårt, för de har kunnat röra sig fritt på gården och de har haft olika uppgifter. Den äldre av dem är så skicklig att han är konstruktör till olika saker som vi diskuterar, och därför rör han sig lite fritt.
– Men det kan hända att något har slagit slint, och det kan jag inte svara på. Det enda jag kan säga är att de får högsta betyg på att sköta jobbet, säger han.

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in