Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 19:12
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Så länge det inte är uppenbart att skäl för häktning saknas så kommer det att bli fortsatt häktning imorgon.
Jag ser det i alla fall som helt uteslutet att männen släpps (mot polisens och åklagarens vilja) innan DNA-bevisningen är analyserad. Ingen rådman tänker riskera att vara den som släppte en mördare för att de inte pallade vänta ett par veckor på DNA-bevisning. Då lägger de hellre ribban lite lägre ifall det behövs, mindre riskfyllt.

Hänger förresten inte bara advokaterna upp sig på misstankegraden? Detta handlar väl alltså egentligen bara om hur ofta häktningsförhandlingen måste göras om framöver.
Bara och bara, vid utredningshäkting släpps man efter en vecka om åklagaren inte kan prestera bättre bevisning.
Bröderna kan teoretiskt sett sitta häktade hur länge som helst om bevisläget tillåter.
2015-06-22, 19:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Fattar du väl att försvaradvokaten har hela bilden.
Har du aldrig läst eller sett en deckare? Försvaret får bara reda på så lite som möjligt genom hela utredningen. Det finns ju absolut ingen orsak för polisen att spela ut sina bästa kort innan man behöver göra det. När det gäller grova brott där MGM kan sitta häktad länge så brukar det normalt sett hållas ett eller max två förhör per vecka så man har inte bråttom precis. Däremot så måste alla kort upp på bordet en viss tid innan det väcks åtal. Försvaret har rätt att gå igenom samtlig bevisning som polisen har tänkt använda vid rättegången och också begära ytterligare utredning av bevis som de tycker kräver det enligt objektivitetsprincipen.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-06-22 kl. 19:22.
2015-06-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

2, Någon i BO bekantskapskrets som väntat på henne för att snacka, allt går överstyr. Lite
"lokal kännedom", sprider grejerna på väg därifrån.
Mot, känns som att en sån här prifil på gm, enlikt statistiken borde ha små möjligheter att
"gömma" kroppen så snabbt, om den nu är gömd och inte bara dumpad och det tog tid att hitta
den

Nåt i den stilen ...
2015-06-22, 19:14
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Har du inte förstått att i ett känsligt utredningsläge så informerar inte Polisen allmänheten! Har du aldrig hört talas om utredningstekniska skäl?

Så talar en sann rättshaverist.
Du måste ur alla avseende förstå att Polisen i läget just nu i det här fallet är förtegen. Att du inte får din nyfikenhet stillad i nuläget kan du inte skylla Polisen för. Har du ingen kunskap om Polisarbete överhuvudtaget?

Med tanke på att polisen själva gick ut med att de baserade gripandet på polisiär "intuition" och med den "lilla" erfarenhet av svenska polisens kompetens jag har så tror jag inte att polisen vet vad de gör.
De har löjlig uppklarandestatistik och är tandlösa i sina befogenheter.

...men nej, jag fattar inte heller vad polisen sysslar med i sverige.
2015-06-22, 19:14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privatspanarna
Skulle väl aldrig göra ett inbrott på en liten dags kassa...... när dom hade så gott som 20 000 i månaden...
Småföretag på landet förvarar ofta flera dagars inkomst inlåst i ett säkerhetsskåp på själva företaget. Anledningen är att bankerna har gjort det svårt att sätta in kontanter och att chefen inte vill ha pengarna hemma hos sig.
Det finns alltså ofta mer än en dagskassa att hämta.
2015-06-22, 19:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Bara och bara, vid utredningshäkting släpps man efter en vecka om åklagaren inte kan prestera bättre bevisning.
Bröderna kan teoretiskt sett sitta häktade hur länge som helst om bevisläget tillåter.
Nja, utredningen måste fortskrida också. Åklagaren kan inte stå och stampa på samma fläck hur länge som helst.
2015-06-22, 19:20
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Då måste det rimligen vara nåt ganska specifikt som hovrätten vill ha svar på. Att åklagaren kallas händer ju då och då, men det här är en variant som jag inte har varit med om tidigare.

Om jag får gissa är hovrätten benägen att släppa de misstänkta men de vill ge åklagaren en sista chans att inkomma med eventuell bevisning för att undvika den praktiska olägenheten som uppstår om de släpper de misstänkta och så sitter åklagaren med ytterligare bevisning och således tvingas begära om en ny häktning hos tingsrätten.
2015-06-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är olika vad vi tycker är normalt beteende. Jag fäster mig vid hur de uppträdde, och hur de bemöter häktningen, då det faktiskt säger en hel del om vad det för filurer. Vad de har att komma med. Som att de är Litauer som letar efter en katt när hela Sverige oroar sig för Lisa! Och de bor i omgivningarna, men det gör inte de flesta av oss andra som är engagerade.

Var inte det där med katten en trådsanning?
Blir lite förvånad Vresrosen, du brukar ju ha en bister syn på domstolar och rättssäkerhet, som du uttrycker här på Flashback. Det finns ingen rättssäkerhet nånstans, o.s.v. Så när du nu säger att det säger en hel del om vad de är "för filurer" att de är litauer, så undrar man ju om du inte är lite smygrasistisk ändå?
2015-06-22, 19:21
Medlem
Frågan jag ställer mig är varför man inte bedömde läget som skarpt läge från dag ett. Jag menar en övergiven moped med nyckeln i verkar alldeles för suspekt. Foto kom inte heller ut på en gång. Kunde olyckliga sådana här omständigheter påverkat om Lisa hade levt idag eller ej? Svaret får vi väl tids nog. Frågor som gnager i skallen på mig och säkert många fler som blivit känslomässigt engagerade i detta fall. ...
2015-06-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hade också tänkt likadant om det inte vore för att hovrätten inte kommer kalla åklagaren muntligen utan endast höra honom skriftligen (då man förelagt honom att inkomma med yttrande senast kl. 11.00 imorgon).

Instämmer också att det säkerligen av överklagandet framgår att försvararna i andrahand yrkat att misstankegraden i vart fall ska sättas ned.

Det jag kan läsa ut av överklaganden är att båda ska försättas omedelbart på fri fot.
Inga alternativa yrkanden.
2015-06-22, 19:26
Medlem
Citat:
Fattar du väl att försvaradvokaten har hela bilden.

Nej, advokaten behöver itne alls ha hela bilden ännu.
2015-06-22, 19:30
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Nej, advokaten behöver itne alls ha hela bilden ännu.

Nej, vittnesmål och liknande undanhölls ju ofta från försvarsadvokaterna i en häktesförhandling. Detta är ju något försvarsadvokaterna påvisat och klagat på.

Tror det handlar om taktik från deras sida och jag är övertygad om att lituaerna inte kommer försättas på fri fot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in