Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 17:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
en tanke bara! kvinnan som sitter häktad skäligen misstänkt för skyddande av brottsling ,om hon släpps fri imorgon Tisdag ,,så betyder det att hon inte skyddar någon brottsling
och då är ju inte de andra 2 MGM några brottslingar heller

Nej, det betyder att man inte kan styrka att hon begått ett sånt brott, ingenting annat. Åklagaren kan fortfarande misstänka henne för brottet och t o m åtala henne för det, åtminstone om han får fram mer bevis.

Någon automatisk koppling till misstanken mot bröderna finns det förstås inte heller.
2015-06-22, 17:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Gällande serievåldtäktsmannen Niklas Eliasson topsade polisen i Örebro 500 män i ”passande ålder och längd” för att hitta gärningsmannen.

"Veckan före gripandet kallades 23-åringen att lämna dna-prov, så kallad topsning, samma måndag som han senare greps. Men på fredagen ringde han och lämnade återbud. Gripandet var dock inte en följd av återbudet, enligt polisen".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/orebromannen-ville-inte-bli-topsad/

Och här står det tvärtom:

Citat:
Kallades till topsning
23-åringen som häktats hade kallats till topsning förra måndagen.Fredagen före ringde han återbud och skulle få ny tid.

När det helgen efter återbudet inträffade tre kvinnoöverfall i Örebro väcktes misstankar mot 23-åringen. Orsaken var återbudet och annan information polisen hade.
http://na.se/nyheter/orebro/1.985897-nu-har-polisen-topsat-fardigt
2015-06-22, 17:41
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
en tanke bara! kvinnan som sitter häktad skäligen misstänkt för skyddande av brottsling ,om hon släpps fri imorgon Tisdag ,,så betyder det att hon inte skyddar någon brottsling
och då är ju inte de andra 2 MGM några brottslingar heller

Haha skön filosofi.
Det enda som händer är väl att hon inte är misstänkt, dom två bröderna kan ju ha hållit tyst om det, alltså utan hennes vetskap.
2015-06-22, 17:43
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ursäkta om jag är tvåa på bollen men hovrätten har nu, enligt Aftonbladet beslutat att särskilt
höra åklagaren innan dom avges.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21005991.ab

Som HR sa,om det inte funnits oklarheter så hade åklagaqaren inte behövts höras utan bara avslagit begäran från de misstänkta.Nu tycker även HR att åklagaren inte kunnat styrka till 100% så det kan bli vilket som av HR:s beslut.
2015-06-22, 17:43
Medlem
Ett Dna register över varenda medborgare i hela Eu låter bra. Men sedan finns ju även en baksida med det hela för då lär sig ju de kriminella hur de ska skydda sig efterhand då blir det likväl en massa olösta brott och polisen står handfallna :-(
2015-06-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Någon automatisk koppling till misstanken mot bröderna finns det förstås inte heller.

Lite bunden är hon väl ända av åklagarens gärningsbeskrivning...Om den fallerar måste åklagaren hitta på nya grunder att hålla henne kvar i häkte, eller?
2015-06-22, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Just där kan finnas en ömmande punkt och med det vill jag säga att kvinnan kan ha rört sig i området (fotvandring-cykel) medan söken pågick men inte direkt vara iögonfallande.
Männen har legat jävligt lågt och försökt vara så "normala" som möjligt medan ingen ens funderar över kvinnan och möjliga fotvandringar och iakttagelser var MPS och polis letar och har letat.

Blod är tjockare än vatten.

Teoretiskt kan hon under promenaderna släppt/tappat saker under promenaderna, de flesta ganska små saker som tillhörde Lisa (ring, klockspänne) som ingen ens noterar.

Om syftet varit att Lisa skulle grävas ner och försvinna från jordytan, kanske man behåller just värdesaker typ smycken. Vem är intresserad av just smycken, företrädesvis kvinnor skulle jag gissa.

Jag noterade tidigt när man hittade fynd att det just var personliga tillhörigheter till Lisa. När det gällde handsken bekräftade man att Lisa hade en sådan. Viss distinktion där.
2015-06-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
På vilket sätt är ett DNA sökning efter mördare ett " missbruk"?

Många är en relativ term, de flesta vet inte ens om att registret finns.

Ja hur fan kan det vara ett missbruk att använda det? Har man rent mjöl i påsen så spelar det väl ingen roll...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-06-22 kl. 17:53.
2015-06-22, 17:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Instämmer helt med dig!

Visst vi har fri bevisvärdering men jag tänker det som finns nu är visserligen "teknisk bevisning" men det är än så länge av indicie relevans. Man kan styrka att bröderna rört sig kring området där Lisa presumtivt försvann och/eller dödades. Men den är inte direkt i så mån att den de facto binder dem till själva brottet jämför om man finner deras dna på Lisa eller någon av hennes saker/kläder..
2015-06-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Teoretiskt kan hon under promenaderna släppt/tappat saker under promenaderna, de flesta ganska små saker som tillhörde Lisa (ring, klockspänne) som ingen ens noterar.

Om syftet varit att Lisa skulle grävas ner och försvinna från jordytan, kanske man behåller just värdesaker typ smycken. Vem är intresserad av just smycken, företrädesvis kvinnor skulle jag gissa.

Jag noterade tidigt när man hittade fynd att det just var personliga tillhörigheter till Lisa. När det gällde handsken bekräftade man att Lisa hade en sådan. Viss distinktion där.

Lite smartare teoretiskt kunde hon tagit med grejorna när hon åkte och handlade någonstans och släppt dem i en vattenbrunn eller slängt in dem i någon skog 4-5 mil bort?
2015-06-22, 17:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Självklart

Det kan vara väldigt svårt att fälla någon utan teknisk bevisning med enbart vittnesuppgifter.
2015-06-22, 17:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Visst vi har fri bevisvärdering men jag tänker det som finns nu är visserligen "teknisk bevisning" men det är än så länge av indicie relevans. Man kan styrka att bröderna rört sig kring området där Lisa presumtivt försvann och/eller dödades. Men den är inte direkt i så mån att den de facto binder dem till själva brottet jämför om man finner deras dna på Lisa eller någon av hennes saker/kläder..
Visst är det så, vi vet inte hur hon dog men rimligtvis borde en mördare fått på sig blod eller lämnat egna spår på kroppen eller på kläder.

Saknas det så undrar man on det är rätt personer som är gripna.

Men som sagt förhoppningsvis har polisen grejer på g.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in