Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 16:24
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har svårt att förstå hur man redan nu kan känna sig ganska säker på att det är ett fiasko. Därmed inte sagt att det går att säga motsatsen; att rätt GM är häktade.

Men hur kan man med den lilla info som finns mena att det är ett fiasko? Hur kan man överhuvudtaget ha en bestämd åsikt om huruvida utredningen är på rätt väg, med rätt GM häktade?

Jag skrev bara att det sakteliga började lukta praktfiasko, inte att det var det ännu. Jag kanske uttryckte mig lite hårt, men någonting säger mig att mina aningar har fog.

Hur anser du själv utvecklingen på denna utredning varit? Tidsapekter, slutsatser, uttalanden och info etc. Tycker du att det ser bra ut?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ge han en chans att yttra sig över överklagandet (läs ge honom en chans att presentera ny bevisning).
Men det som HR hade att ta ställning till var enkom den bevisning som TR framförde förra tisdagen?

D.v.s, det bör finnas en rimlig möjlighet att ny, starkare bevisning, tillkommit under den senaste veckan?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vad kan det tyda på? Att åklagaren har mer på fötterna avseende en av bröderna?

Kan tolkas så. Ska bli väldigt spännande att se vad som sker under morgondagen.
Medlem
Citat:
Hovrätten är osäkra med andra ord.

Nu krävs det nog att åklagaren kan visa något mer....

Hm. Detta betyder på att det fortfarande inte finns någon teknisk bevisning. Jag kan inte tänka mig att bristen på teknisk bevisning beror på att SKL (eller om det numera heter NFC) har haft mer prioriterade ärenden än detta.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ge han en chans att yttra sig över överklagandet (läs ge honom en chans att presentera ny bevisning).

Det går inte annat än att hänvisa till en personlig känsloyttring kring detta, men det hördes som att det var på vippen att dom skulle släppas idag. Dock bra bedömt att ta in åklagaren, även om det dröjer ytterligare en dag. Vad utslaget än blir, så blir det komplett.

Om så sker att dom frisläpps, då hoppas jag djupt och innerligt att utredningen har annat material som arbetas med.
2015-06-22, 16:25
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Vad innebär det rent konkret att man skall höra åklagaren?
En oerhört bra fråga för oss som inte är så bra insatta i det juridiska.
2015-06-22, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Visst, men det saknas fortfarande teknisk bevisning som binder någon av bröderna till brottet. Det borde de rimligen ha fått fram på så här lång tid.
Källa på att dina uppgifter är korrekta!
2015-06-22, 16:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Men det som HR hade att ta ställning till var enkom den bevisning som TR framförde förra tisdagen?

D.v.s, det bör finnas en rimlig möjlighet att ny, starkare bevisning, tillkommit under den senaste veckan?

Som jag skrev då finns det inget i rättegångsbalken som utgör något direkt hinder mot att inge ny bevisning i samband med ett överklagande om häktning. Detta innebär att ja, i regel ska hovrätten ompröva tingsrättens beslut men möjlighet att ge in ny bevisning finns (antagligen av praktiska skäl då åklagaren annars hade behövt begära omhäktning för att inte riskera att hovrätten släppte utan att han fick chans att presentera sin nya bevisning).
2015-06-22, 16:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Man vill höra vad åklagaren har att säga om försvarets invändningar mot häktningen.
2015-06-22, 16:28
Medlem
cem77s avatar
Citat:

Att polis, åklagare och tingsrätt gjort bort sig och innan hovrätten drar ner byxorna på dessa så måste man ha lite skadeförebyggande arbete ett dygn. Man behöver alltså konferera med åklagaren så att han får möjlighet att prata lite med media om nya spår och andra inriktningar innan domstolen fattar sitt beslut.

Eller kör man vidare i blindo ett par veckor till med MGM häktade och låtsas att åklagaren inkommit med nya bevis. Försvarsadvokaterna kan inget säga då de har yppandeförbud.
2015-06-22, 16:29
Medlem
Citat:
Som jag skrev då finns det inget i rättegångsbalken som utgör något direkt hinder mot att inge ny bevisning i samband med ett överklagande om häktning. Detta innebär att ja, i regel ska hovrätten ompröva tingsrättens beslut men möjlighet att ge in ny bevisning finns (antagligen av praktiska skäl då åklagaren annars hade behövt begära omhäktning för att inte riskera att hovrätten släppte utan att han fick chans att presentera sin nya bevisning).
Mest troligt har åklagaren med andra ord alltså inte utnyttjat möjligheten att framföra ny bevisning (om sådan ens finns), för då hade väl näppeligen HR ansett det nödvändigt att höra åklagaren igen?
2015-06-22, 16:31
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Att polis, åklagare och tingsrätt gjort bort sig och innan hovrätten drar ner byxorna på dessa så måste man ha lite skadeförebyggande arbete ett dygn. Man behöver alltså konferera med åklagaren så att han får möjlighet att prata lite med media om nya spår och andra inriktningar innan domstolen fattar sitt beslut.

Eller kör man vidare i blindo ett par veckor till med MGM häktade och låtsas att åklagaren inkommit med nya bevis. Försvarsadvokaterna kan inget säga då de har yppandeförbud.
Om du tror att hovrätten kommer att "låtsas" att åklagaren inkommit med ny bevisning bör du nog ta dubbelt aluminiumfolie i hatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in