Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror faktiskt inte det eftersom det i detta fall rör sig om ett sådant brott att det föreligger s.k. obligatorisk häktning. Det hade således inte spelat någon roll om flyktfara förelegat eller inte utan för att häktning inte ska få ske i ett sådant här fall, när det rör sig om mord, måste det föreligga särskilda skäl för emot häktning.

Du verkar ju kunnig på riktigt. Har jag fel när jag tycker att det ser märkligt ut att man befarar fortsatt brottslig verksamhet eller är det i princip standard när det gäller så här grova brott?
2015-06-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Någon som vet om Lisa hittades inlåst i en bod/lada? Vilka hade nyklar? Och bröt polisetna in sig i ladan för att leta?

Ps. Varför kommer det inte ut i tidninarna dödsorksak? Varför så tyst om detta fall?
Ingen vet. Det bara spekuleras.

Och utredningen har hittills varit vattentät, något som är riktigt bra. Det går inte ut på att göda allmänheten med information, utan om att straffa de skyldiga. Det görs bäst om känslig information stannar där den skall.
2015-06-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Har också hört att fler kroppar kan ligga nergrävda i närområdet.

Är nog ingen omöjlighet om det är en Psykopat som mördat att det finns fler kroppar på området...
2015-06-22, 16:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
Hade man haft väldiga framsteg att uppvisa hade allmänheten självklart fått mer respekt inför rättsväsendet om de fått reda på detta. Men har de inget intressant att säga inger det kanske mer förtroende att gömma sig bakom sekretess än att gå ut och berätta att man så här långt är osäker på det mesta.

Åklagaren har hintat om motsatsen, lite beroende på hur man väljer att tolka det.
Yppandeförbudet kan fylla sin funktion mycket väl i detta ärende, under omständigheter som vi inte vet om.

Uppdatering ang Göta Hovrätt:
Det kommer inte lämnas något besked idag, uppger P4 Skaraborg.
2015-06-22, 16:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Om du ursäktar så är det nog du som slarvläser. Jag skrev att det INTE betyder att han hoppas att lithauerna är skyldiga.
Jo säkert. Är inte så engagerad i fallet, bara fascinerad av det stora antal postningar trots i det närmaste totala frånvaron av information.
Medlem
Inget besked från Göta Hovrätt idag!
Mer snart på Radio Skaraborg:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=97
Medlem
Hovrätten: Vi måste höra åklagaren

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21005991.ab
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Du verkar ju kunnig på riktigt. Har jag fel när jag tycker att det ser märkligt ut att man befarar fortsatt brottslig verksamhet eller är det i princip standard när det gäller så här grova brott?

Mer av standard men när jag satt ting så var åklagare ofta duktiga på att i fall som detta inte ange fortsatt brottslighet som grund eftersom det indirekt säger att man tror att en person kan begå fler mord. Om man inte tror att detta är en reell möjlighet ska man inte i ett fall som detta ange fortsatt brottslighet som grund.

Som nämnts tidigare spelar det mindre roll då det ändå är s.k. obligatorisk häktning men om jag skulle ange häktningsgrunder utöver denna skulle jag ange kollusion samt flyktfara, inte risk för fortsatt brottslighet.
Medlem
Stina-Linas avatar
En dum fråga: Kan försvarsadokaten hållas ovetande om ev bevis och skäl till häktning? Eller delar av skälen?

Frågar med anledning av denna artikel

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/saknas-tillracklig-bevisning
2015-06-22, 16:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Spåren, dvs lisas personliga tillhörigheter, ligger utslängda efter vägen och leder rakt till de båda misstänktas bostad? Lisas hittas på de båda männens arbetsplats? Männen har också bettet sig underligt inne på avspärrat område och på just denna plats hittas lisas kläder?
Och fortfarande tror många i tråden att det är aliens som har rövat bort lisa?
Bilen kommer naturligtvis att vara full av dna. Bara för man inte gått ut med det ännu...eller hurvida lisa blev våldtagen (så ni kan sitta och ronka) innebär det inte att polisen inte har kött på benen.
Skulle det vara någon annan i detta läget så är det ju någon i deras absoluta närhet.
Visst, men det saknas fortfarande teknisk bevisning som binder någon av bröderna till brottet. Det borde de rimligen ha fått fram på så här lång tid.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Ingen vet. Det bara spekuleras.

Och utredningen har hittills varit vattentät, något som är riktigt bra. Det går inte ut på att göda allmänheten med information, utan om att straffa de skyldiga. Det görs bäst om känslig information stannar där den skall.

Jo det är klart. Känns respektfullt till familjen. Far anda en kanska att det ar sa pass tyst for att polisen egentligen inte har nagot att ga pa.

Ar det litauerna sa maste det hittas tekniskbevisning. Med tanke pa att det maste ha gatt snabbt.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Hovrätten: Vi måste höra åklagaren

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21005991.ab

Hovrätten är osäkra med andra ord.

Nu krävs det nog att åklagaren kan visa något mer....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in