Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror de släpps imorgon om inte åklagaren kan visa något mer....

Isåfall har vi alltså 1 eller flera mördare på fri fot vad kan dessa män räkna med för skydd efter detta med tanke på att dom lär vara måltavlor för många ?
Medlem
Citat:
Jag tror de släpps imorgon om inte åklagaren kan visa något mer....
Vad innebär det rent konkret att man skall höra åklagaren?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
"- Vi har begärt in ett yttrande från åklagaren gällande den yngre av de två männen, säger hovrättsrådet Lars Fridner.

Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm har fram till i morgon klockan 11 på sig att lämna in detta yttrande, och först därefter fattar hovrätten beslut om överklagandena.
"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6195519

Det känns som om att tingsrätten inte hade tillräckligt på fötterna.

Den känslan är befogad....
2015-06-22, 16:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Vad innebär det rent konkret att man skall höra åklagaren?

Ge han en chans att yttra sig över överklagandet (läs ge honom en chans att presentera ny bevisning).
2015-06-22, 16:19
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
GW har inte sagt att det är ett fiasko utan tvärtom att han hoppas att han har fel. Därför att det skulle vara för jäkligt om han har rätt.
Jo, jag vet vad han har sagt. Därför använde jag ordvalet "färga av sig".
2015-06-22, 16:21
Medlem
Citat:
Den känslan är befogad....
Det känns också som att åklagaren hade haft svårt att håll käften till media om han fått in starkare bevis.
2015-06-22, 16:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
"[i]- Vi har begärt in ett yttrande från åklagaren gällande den yngre av de två männen, säger hovrättsrådet Lars Fridner.

Vad kan det tyda på? Att åklagaren har mer på fötterna avseende en av bröderna?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Om Litauerna släpps på finns det ju en uppenbar hotbild. De som håller envist fast att de är skyldiga samt om det går en Gm fri som vet att de vet. De kan ju inte heller röra sig fritt i sitt hemland där de med hängts ut i massmedierna. Polisen blir tvungna att lösa detta fallet. Undrar hur AJ gör om han behåller dem på gården eller om han säger upp dem..

Ja, blir onekligen riktigt knepigt. Ortsborna som kommer vara skrämda och kräva synlig bevakning. Bröderna som måste ha bevakning pga sverigevänlig hotbild. Blir en dyr liten nota för Skövdes skattebetalare. Man skulle även vilja fråga vad avpixlat osv ta för ansvar för att ha hängt ut och förstört oskyldigas liv fast det vet man ju redan
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Varför dissar du den teorin? Om nu Gm finns i direkt närhet som vanligtvis tillhör platsen så kan Gm hunnit med en hel del under de dagarna då det sprang tusentals okända människor runt och letade?

Jag har hängt med från början även via expressen live. Hört och läst extremt mycket. Finns teorier och så finns det teorier. Fundera på var och hur de misstänkta har betett sig och vilka fakta som finns i nuläget - då dissar man vissa teorier.
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej. Häktningen av alla tre grundar sig på polisens beskrivning om händelseförloppet. Även om det inte finns tekniska bevis så ansåg sig polisen tidigt i utredningen ha en klar bild på vad som hänt Lisa. Den bilden omfattade tydligen inte någon annan GM än de två bröderna. Så det finns inte en chans i världen att kvinnan helt plötsligt skulle kvarhållas i häkte för att ha skyddat någon annan än sin make och/eller sin svåger.

Jag vet inte vad åklagaren har mot kvinnan, du kanske vet?

Jag säger inte att hon inte kommer att släppas om de andra släpps utan det jag säger är att en person som undanröjer bevis eller på annat sätt skyddar en brottsling kan vara fortsatt häktad även om det inte är känt/kan påvisas vem som är brottslingen.

Om kvinnan har undanröjt bevis för att skydda någon så har hon gjort sig skyldig till brott om det kan bevisas att hennes handlingar kan kopplas till mordet.

Just nu är det bara skälig misstanke och sannolikt bara för att hon är fru och svägerska till männen men om misstanken höjs, alltså om det går att bevisa att hon skyddat någon genom sina handlingar, oavsett vem, så kan hon bli fortsatt häktad även om männen släpps.

Om hon blir det eller inte vet jag inte för jag har inte en aning om varför hon är misstänkt.
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
som jag skrivit tidigare så är det nog mer "höra med åklagaren vad han tycker" än att de fattat ett beslut på materialet som åklagaren lämnat in till tingsrätten

Mycket märkligt beslut tycker jag. Antingen uppfyller de bevis som finns kraven för att hålla personerna häktade eller så gör de inte det.

Höra med åklagaren, så urbota dumt då han haft hela dagen på sig att inkomma med eventuella nya bevis han samlat på sig för att förhindra ett frisläppande.

Svenska rättssystemet blir bara mer och mer korrupt och sjukt.
2015-06-22, 16:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Kanske borde gora en lista pa folk som forsvunnit i omradet dom
Senaste 20-30 ar?
(FB) Falköping: 61-åriga Ulla Tidén försvunnen (14/9-10)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in