2015-06-22, 13:00
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, det är väl just därför att jag inte litar på Putin, som jag förespråkar internationellt övervakade folkomröstningar, och helst en internationell styrka på Krim och i Östukraina. Men för något sådant hade det krävts statsmanaskap av västs ledare, och så var vi tillbaka på ruta 1...
Men har du missat det faktum att Ryssland, och endast Ryssland, vägrar acceptera internationella styrkor i Donbass och Krim? Kreml har sablat ned de minsta tanke-embryon som kastats fram om just internationellt övervakade val och fredsstyrkor.
Var saknas statsmannaskapet då? I Kreml, förstås.
2015-06-22, 13:24
Medlem
ForumApaches avatar
Rapporter om terroristernas och ryssarnas kontinuerliga bombardemang med tunga vapen: https://mobile.twitter.com/loogunda
2015-06-22, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Men vad skulle då vara schysst mot Ukraina?

Som jag ser det, behöver Ukraina ett massivare stöd från väst.
Det är för mycket velande och olika viljor (vilket inte är så konstigt då många länder har sin egen agenda).

Om vi bortser från sanktionerna där enskilda politiker i olika EU länder gnällt så tycker jag NATO bör bestämma sig om de vill hjälpa Ukraina eller inte.
Väljer de att hjälpa Ukraina kan man inte vela och skicka "defensiva vapen", eller enbart "utbilda soldater".
Antingen gör man ingenting, eller så ser man det långsiktigt och går all-in, och beväpnar den ukrainska armen ordentligt.
Utbildning och defensiva vapen är bra, men det räcker inte.
Det leder istället till en utdragen lågintensiv konflikt, bättre att få slut på eländet så fort som möjligt.
Ryssland lär väl knappast attackera om NATO hjälper Ukraina officiellt?

Det värsta är om det skulle bli en utdragen och blodig konflikt som Syrien med hundratusentals döda, där Ryssland stöder Assad och Väst FSA.
Dit vill väl knappast någon komma?
2015-06-22, 13:34
Medlem
ForumApaches avatar
Glada twitter nyheter från Donbass:
"According to MIA Advisor Zorian Shkiriak, Since events in Mariinka 400 militants have been killed, 800 wounded"
https://mobile.twitter.com/UkrWatchTower/status/612716914524200960
(Öppna Facebook-sidan som hänvisas till och tryck på översättning)
Hoppas att det är många ryssar från Ryssland bland dem.
2015-06-22, 14:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Du hävdar alltså (jag citerar dig nu) "Det är bara ni moskvatrogna fascistsupporters som säger "pro-Kiev"" ?
Med andra ord är alltså SVT m.fl. andra svenska medier, NY Times, Reuters etc. Moskvatrogna fascistsupporters enligt ditt sätt att se på konflikten?
Nej, bara ni.

Citat:
Du bad om svensk media som använder terminologin, jag gav dig den. Enligt dig är detta inte giltigt eftersom de är direktöversatta, och gamla.
Låt vara för direktöversatt (vad det nu har att göra med saken), men gammal var de inte när jag skrev ursprungsinlägget.
Du har inte hitta några nya artiklar där de använder "pro-Kiev". Det är Ryssland som anfaller Ukraina, att Kiev är Ukrainas huvudstad har inget med saken att göra egentligen, men du då vill använda huvudstäderna så är min bedämning på dig moskvatrogen.

Citat:
Fakta är följande, västmedia har använt och använder begreppet. Förmodligen för att belysa vilken av sidorna man menar. Enligt dig är det bara moskvatrogna som gör det.
Det är inte bara ni moskvatrogna som gör det, men färre och färre gör det då terminologin utnyttjas av kreml och anknytna fascister för att få det att låta som om det är en intern uppgörelse i Ukraina vilket det såklart inte är. Det har hela tiden varit ryska trupper, ända sedan ryske GRU-anställde "Strelkov" sprang runt och mördade civila i östra Ukraina till sitt stora nöje.
Jag antar att du noterat att han sagt att det varit ryska trupper från dag ett?
Alltså ska det heta pro-Ukraina och ni moskvatrogna ska heta något i den stilen, proryssar används men moskvatrogna duger för er.

Citat:
Ja det är jättebra att östblocket fått frihet och välja att tillhöra NATO och EU.
Vem har påstått något annat?
Du påstod i ditt inlägg att "väst inte ska lägga sig i östblocket". Är minnet dåligt eller ändrar du ståndpunkt som det passar dig?

Citat:
Var i mina inlägg får du det till att jag är imponerad av Putin? Hur lyckas du blanda in "våta drömmar" om folkmord etc. som svar på inlägg om att jag inte tvekar det minsta om att Ryssland och Putin är inblandade i konflikten?
Jag har inte sagt något om folkmord i inlägget du kommenterar, jag frågade dig om du är imponerad av Putin. Jag fick inget svar. Tycker du Putin är en bra ledare?

Kan du inte bemöta dina egna påståenden så du måste skriva sån sörja och avleda diskussionen på något som inte diskuterats (åtminstone med mig)?
Citat:
Du fick en chans att bemöta ditt påstående för jag vet inte hur många gånger i ordningen, du bad om länkar till svensk media.
De länkar du gav var över ett år gamla, du har påstått att du inte har talat om svensk media förut utan om utländsk media, nu utvidgar du det återigen till svensk media alltså. ok.

Citat:
Jag gav dig det, vilket du förklarade bort. Jag svarade på påståenden du smetat på mig som jag aldrig sagt. Du bad mig bemöta andra skribenters åsikter. Jag har gjort allt detta, medan du duckat.
Du är bevisligen ett troll och inget annat. Men som jag skrev, jag förstår dig till viss del. Jag hade också blivit förbannat om Sverige blev behandlat som Ukraina av Ryssland.
Du skrev som sagt i föregående inlägg att "väst ska skita i östblocket", underförstått att Ryssland ska få attackera östeuropa utan att vi icke moskvatrogna reagerar. Det kan du glömma. Ukrainas sak är vår.
Senast redigerad av Xelious 2015-06-22 kl. 14:40.
2015-06-22, 14:42
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Glada twitter nyheter från Donbass:
"According to MIA Advisor Zorian Shkiriak, Since events in Mariinka 400 militants have been killed, 800 wounded"
https://mobile.twitter.com/UkrWatchTower/status/612716914524200960
(Öppna Facebook-sidan som hänvisas till och tryck på översättning)
Hoppas att det är många ryssar från Ryssland bland dem.
Många skadade, får anta att sjukhusen runt Rostov är fulla med skadade? Borde väl gå få reda på, om inte sjukhuspersonal hotas till livet om de yttrar sig. Skulle inte förvåna.
2015-06-22, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det har tidigare talats om koncentrationsläger för Donbass-bor. Då talades om "filtration camps". Nu tas saken upp av en ukrainsk TV kanal:

Bjud då på länken till den Ukrainska TV-kanalens inslag istället för den Georgiska nyhetswebbens inbäddade flashvideos som är omöjliga att källsöka, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Putin, och hans capo, har just hotat Sverige. De vill antagligen ta Finland:
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/vladimir-putin-wants-to-regain-finland-for-russia-adviser-says-9224273.html

Och det finns idioter som försvarar detta på ett svenskt forum. Hur dum får man bli?

Vi får hoppas för deras skull att de verkligen ÄR ryssar, för NÄR det bryter ut fullt krig mellan Ryssland och Europa, så kommer alla inomskärs "rysstroll" att gripas av MUST för subversiv verksamhet, interneras och för att till sist "försvinna".

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Verkar ju gå lite i vågor vad proryska inlägg handlar om. Kvinnor och barn ena dagen, nazistkortet nästa dag.

och ej att förglömma: Jude/sionistkortet, som även det varit flitigt använt i den här tråden. Nazijudesionistsatanister har ju påståtts styra Kiev mer än en gång här.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tornado-bataljonen är under utredning för svåra krigsbrott. Gruppvåldtäkter och tortyr.

Mycket bra. Det enda som saknas nu är att rebellerna visar att de är lika rättvisa och t ex fäller de som artilleribombade Mariupol för krigsbrott.
2015-06-22, 15:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Folkomröstningar om vadå? Skulle de ske under ockupation som på Krim? Vilka "folk" skulle få rösta om sitt lands gränser? Du försöker skylla på "väst" som vanligt. Att Putin inte är någon statsman utan en skurk som bryter gamla avtal och inte håller nya kan vi konstatera, att du säger att du "inte litar på honom" är vagt eftersom du inte vågar kritisera maffian i Kreml. Därav, återigen, inte intellektuellt hederlig alternativt grovt okunnig i frågan eller, mer troligt, står på de ryska fascisternas sida. Vilket är det?
Folkomröstningar om självständighet liknande den som skedde i Skottland är naturligtvis det jag menar, och röstberättigade bör väl vara myndiga som är folkbokförda i området. Givetvis bör det vara internationellt övervakade val, och det är ju standard vid val. Processer dom denna har löst många internationella konflikter.

Att du sedan fortsätter att hitta på att jag "inte vågar kritisera Putin" o.s.v. visar ju bara hur märkligt du är möblerad i huvudet. Alla som kan läsa vet att det inte är sant.
2015-06-22, 15:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Folkomröstningar om självständighet liknande den som skedde i Skottland är naturligtvis det jag menar, och röstberättigade bör väl vara myndiga som är folkbokförda i området. Givetvis bör det vara internationellt övervakade val, och det är ju standard vid val. Processer dom denna har löst många internationella konflikter.

Att du sedan fortsätter att hitta på att jag "inte vågar kritisera Putin" o.s.v. visar ju bara hur märkligt du är möblerad i huvudet. Alla som kan läsa vet att det inte är sant.
Ska ukrainare under ryskt hot rösta om att de vill tillhöra Ryssland påstår du? Som vid annekteringen av Krim och som de redan försökt göra lite teater av i de ockuperade städerna Donetsk och Luhansk? Hör du inte hur sjukt det låter, återigen? Jag kan invadera din lusiga koja med några polare så röstar vi att vi ska kasta ut dig och ta över, det är väl demokratiskt? Våra polare kan vara valövervakare, själv får du rösta under överseende. Trots allt så har nog min släkt bott där före dig, på 50-talet...

Skottland som röstade nej till ökad självständighet har inte blivit attackerade militärt av främmande makt i syfte att annektera området. I skottland kunde man ha en folkomröstning.
Senast redigerad av Xelious 2015-06-22 kl. 15:48.
2015-06-22, 15:59
Medlem
Xeliouss avatar
Fler ryska soldater tillfångatagna i Ukraina:
https://www.youtube.com/watch?v=dHZ-siETJtA

Storbritannien utökar sina trupper för skydd av östra Europa mot de ryska fascisternas aggression:
http://uatoday.tv/politics/britain-announces-increase-in-nato-eastern-europe-force-443017.html
Citat:
The military alliance has been beefing up its defenses in the region since Russia's intervention in Ukraine last year, which has led to nervousness in NATO members Poland and the Baltic states of Lithuania, Latvia and Estonia that they could be next.

British Defence Secretary Michael Fallon told the BBC's Andrew Marr Show on Sunday: "We have to continue to strengthen NATO. It is very important we keep sending Putin this message that we are determined in our commitment to the collective defense of NATO."
2015-06-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Som jag ser det, behöver Ukraina ett massivare stöd från väst.
Det är för mycket velande och olika viljor (vilket inte är så konstigt då många länder har sin egen agenda).

Det är tydligt vad väst vill med Ukraina. Innan man stoppar in mera militär materiel måste man veta att konflikten kommer att ta slut inom kort. Ingen har behov av att öka den militära konflikten om det betyder krig i 20 år på 2-3 ggr högre nivå än just nu. Alla parter vet att "revolutionen" i öst inte har bäring och inte kommer att lyckas. Frågan är hur den kommer att ta slut på bästa sätt. Öser t ex USA in vapen i Ukraina kommer Ryssland att göra precis likadant utan att blinka. Du får då en battleground 2-3 ggr värre än vad du har just nu.

Putin skiter fullständigt i Ukrainas framtida ekonomi och kan tänka sig göra vad som helst för att straffa Ukraina och trasa sönder dess framtid. Det som gäller nu är att finta bort Putin så man hanterar Ukraina konflikten på ett sätt att Putin inte vinner men att Ukraina inte förlorar ekonomiskt styrka.

Kriget är i detta nu främst ekonomiskt!

Putin är i östra Ukraina för att förstöra och väst svarar med handelssanktioner i ett försök att få Putin att känna konsekvenserna av sitt eget handlande.
2015-06-22, 18:07
Medlem
Rohrabacher är en känd amerikansk politiker. Han sade följande i representanthuset:

Citat:
“In the Ukrainian military, which was one-third made up of people who were not in the military, but were instead on the payroll of some oligarch. They had heavy artillery and were indiscriminately shelling these separatists’ villages.” - Rohrabacher

“If that coup, meaning violent overthrow of an elected government, had not happened, we would not be in this situation and the Ukrainians would have been spared this,” also US senator stated.

http://russia-insider.com/en/congressman-rohrabacher-one-third-ukrainian-military-oligarchs-payroll/ri8110

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in